Spring naar bijdragen

Waarvoor staat de hoer?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Iets concreter: ik meen begrepen te hebben dat Israel in het OT sterk apart gezet wordt door God, en dat Israel zelf steeds de buitenwereld opzoekt, de omliggende volkeren, etc., en dat het dáárom met een hoer wordt vergeleken.

Klopt dat een beetje?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In het OT komt niet zelden de hoer voor, als beeld voor Israël, als ik me niet vergis.

Waar wordt dit beeld voor gebruikt? Welke kenmerken van een hoer worden met name bedoeld?

Jeruzalem werd een „hoer†en ging in feite zo ver dat het datgene deed wat voor hoeren ongewoon was: in plaats van betaling te ontvangen, betaalde Jeruzalem heidense natiën om hoererij met haar te bedrijven. — Ez 16:33, 34

In Ez 23 hebben we een gans hfst over hoererij, waar Samaria (dat voor Israël staat) en Jeruzalem (Juda) met prostituées vergeleken worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De natie Israël werd gewaarschuwd geen verbond aan te gaan met de natiën van Kanaän, omdat dit Israël ertoe zou brengen immorele gemeenschap met hun goden te hebben " Ex 34:12-16.

Zowel Israël als Juda vielen van de ware aanbidding van Jehovah God af en werden door hem veroordeeld omdat ze zich hadden overgegeven aan hoererij en zich met de politieke natiën en hun goden hadden geprostitueerd .

Er zij opgemerkt dat God Israël of Juda niet louter beschouwde als politieke entiteiten die betrekkingen aanknoopten met andere politieke regeringen.

In plaats daarvan berispte God hen op grond van het feit dat ze in een heilig verbond met hem stonden en dus de verantwoordelijkheid droegen een heilig volk te zijn dat hem en zijn zuivere aanbidding toegewijd was.  Jer 2:1-3, 17-21.

Een soortgelijke beeldspraak is in de christelijke Griekse Geschriften te vinden.

De christelijke gemeente wordt vergeleken met een maagd die aan Christus als haar Hoofd en Koning ten huwelijk is beloofd .

Jakobus waarschuwde christenen geen geestelijk overspel te bedrijven door vriendschap met de wereld aan te gaan (Jak 4:4; Jo 15:19).

De hoererijen van Babylon de Grote en haar dochters zijn van soortgelijke aard en vormen geen speciale uitzondering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kan je onderscheid maken tussen de dienst aan andere goden en de politieke verbintenissen met de naties rond Israel?

Kan wel, maar de geschiedenis met Bileam laat zien dat het niet bepaald eenvoudig is, te meer omdat godsdienst en politiek veel meer dan nu met elkaar verstrengeld waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Kan wel, maar de geschiedenis met Bileam laat zien dat het niet bepaald eenvoudig is, te meer omdat godsdienst en politiek veel meer dan nu met elkaar verstrengeld waren.

Zou je dan zeggen dat het OT Israel, religieus en als natie, apart wil zetten van de andere volkeren, en dat het als hoer wordt neergezet, als het zich niet voldoende afgezonderd houdt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Israel gedraagt zich als een hoer op het moment dat zij andere goden gaan dienen. De geschiedenis in het OT laat zien dat dat elke keer weer gebeurt op het moment dat er intensieve contacten zijn met de omliggende volken.

Zelfs Salomo waarvan gezegd wordt dat hij buitengewoon wijs was valt dmv buitenlandse vrouwen voor de afgodendienst en het kost zijn zoon 10/12 van zijn koninkrijk. En ook na de ballingschap zie je weer dat de vermenging met andere volken tot afval leidt. Kernwoord in deze is dus trouw, op het moment dat je ontrouw bent, bedrijf je hoererij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien heb je iets aan het Bijbelboek Hosea.

Daarnaast..

Laatst sprak iemand zijn ergenis op dit forum uit over de jaloezie van God.

Ik zal zelf mijn (voor jullie) extreme visie geven op dit onderwerp en dan kun je zelf deze visie afzwakken door het geschikt te maken voor een meer traditionele visie.

Ik denk dat God elke keer jaloers/gekrenkt/teleurgesteld is als de mens leeft zonder Hem erbij te betrekken.

Spr 3,6

Ken Hem in al uw wegen, dan zal Hij uw paden recht maken.

God heeft een goed plan voor je financiën, maar als de mens in plaats daarvan gebruik maakt van de wereldse economie en het verkrijgen van rijkdom, ga je voorbij aan God.

God heeft een plan voor je gezondheid, maar als de mens gebruik maakt van andere wegen, ga je voorbij aan God.

God heeft plannen om je gelukkig te maken, maar mensen zoeken telkens zelf wegen om gelukkig te worden en zoeken in een roes/verslaving/werk enz. . Mensen proberen een leegte in hun leven op te vullen met wereldse dingen, terwijl God je leven een meer dan vervulling kan en wil geven en zal geven, als je op Hem vertrouwt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Misschien heb je iets aan het Bijbelboek Hosea.

Jazeker. Ik neem overigens ook de teksten mee die de hoer niet zozeer als beeld van Israël (lijken te) gebruiken. Bijvoorbeeld, Jozua, waar de hoer Rachab, (voorouder van Jezus?) wordt benoemd. Ik heb niet de indruk dat hier een hoer als beeld van Israël wordt opgevoerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

In het OT komt niet zelden de hoer voor, als beeld voor Israël, als ik me niet vergis.

Waar wordt dit beeld voor gebruikt? Welke kenmerken van een hoer worden met name bedoeld?

Eerst eens proberen scherp te krijgen wat een hoer precies is. Een voorzetje:

Hetgene wat een hoer onderscheidt van andere vrouwen is volgens mij alleen dat ze voor 'iets' (meestal geld) seks heeft.

Een vrouw die vanalles krijgt van een man maar níet in ruil voor seks is misschien verwend of een profiteur, maar geen hoer.

Een vrouw die met heel veel mannen seks heeft maar zonder er in materieel opzicht beter van te worden is misschien een nymfomane of slet, maar geen hoer.

Het rijtje beroerde eigenschappen dat Naeva opsomt (ijdelheid, onverzadigbaarheid, ontrouw etc.) kunnen andere vrouwen ook hebben waarmee ze misschien vervelend, maar nog geen hoeren zijn. Ook hoeven hoeren geen vervelende vrouwen te zijn. De enige vereiste is volgens mij: seks hebben met een man, voor geld.

Misschien is deze definitie veel te nauw, omdat in de Bijbel volgens mij allerlei vormen van ontrouw en onkuisheid 'hoererij' worden genoemd (en de bedrijver ervan dus een hoer?). Wat denken jullie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad. Ik denk dat het een veel bredere definitie is, zoals ik probeerde aan te geven.

Bij elk ding waarbij mensen onvoldoende in God geloven en proberen te leven op andere manieren dan volgens Gods manier, pleegt de mens hoererij.

Doordat de mens dan gemeenschap heeft met de duisternis, probeert de mens op die manier voordelen te behalen en inkomsten te genereren.

Mat 6,24

Niemand kan twee heren dienen, want hij zal òf de ene haten en de andere liefhebben, òf zich aan de ene hechten en de andere minachten; gij kunt niet God dienen èn Mammon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nou ja, ik denk dat het samengevat neerkomt op: God had Israël uitverkoren maar Israël had daar schijt aan en deed lekker waar ze zin in had.

G'D hád niet Israël uitgekozen maar hééft Israël uitgekozen. Het volk ís en blíjft het uitverkoren volk.

De zegen die Abraham ontvangen heeft en die overgaat op alle geslachten erna is eeuwig durend! Israël zal ten alle tijde de oogappel G'Ds blijven zoals beloofd aan Mozes op de berg Sinaï. (Exodus 31,16-17)

Dat het volk Israël schijt zou hebben aan G'D is (als dit al zo gesteld zou kunnen/mogen worden) geen reden voor G'D om zijn verbond te verbreken. De gehele wereld kan namelijk van hetzelfde beschuldigd worden, inclusief de christenen, dus deze vlieger gaat niet op.

Persoonlijk vind ik deze mening zelfs respectloos en huichelachtig en besluipt mij de gedachte aan de splinter en de balk in het oog...

De grote hoer staat symbool voor de grote zonde, ook wel genaamd Babel, Babylon, Sodom en Gomorra,...en kan niet aan een volk of land worden toegeschreven maar valt ten deel aan een ieder die zich eraan vergrijpt.

G'Ds woord zegt:

Rom 11,26

Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht.

En ook:

"gezegend is wie u zegent, vervloekt wie u vervloekt!"

Dus laat de beschuldigende vinger a.u.b. achterwege. En blijf af van de oogappel G'Ds!

Mount Zion

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid