Spring naar bijdragen

Goed doel voor jeugd


Aanbevolen berichten

Quote:

naar house?

Ik weet nog wel dat ik daar ooit een keer door aangesproken ben (o.a. met das Fritsel en Magere Janhein, voor de 'oudjes' die hen nog kennen), en er werd ons verteld dat ik nooit christelijk kon zijn omdat we er niet zo uitzagen.. noparty.gif

Maargoed, OT: Open Doors?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik weet nog wel dat ik daar ooit een keer door aangesproken ben (o.a. met das Fritsel en Magere Janhein, voor de 'oudjes' die hen nog kennen), en er werd ons verteld dat ik nooit christelijk kon zijn omdat we er niet zo uitzagen..
noparty.gif

Maargoed, OT: Open Doors?

Ik ben geen fan van ze nee widegrin.gif

Maar het is christelijk, en het spreekt jongeren aan. Daar ging het om widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe wil je ze steunen? financieel alleen of ook op andere manieren?

En zoek je iets in de buurt of in NL of juist erbuiten? Moet het per sé een chirstelijke organisatie zijn of kan het ook een 'algemeen' maatschappelijk iets zijn?

Wat evt. ook nog kan schelen idd is (ook nav voorbeeld van Gilrea) uit wat voor soort gemeente je zelf komt.

Maar... waarom laat je de jongeren niet zelf een doel kiezen? Praat bijv. in de eerste bijeenkomst over waar ze vinden dat een doel aan moet voldoen (zie vragen hierboven) en laat ze dan als voorbereiding voor de volgende keer allemaal een doel zoeken dat volgens hen geschikt is. Ze kunnen dan hun doel voordragen en met elkaar kunnen ze dan uit die voordrachten één doel kiezen.

Zo heb je de jongeren meteen meer betrokken bij het doel, heb je ze na laten denken, kweek je maatschappelijk bewustzijn etc. Evt. kan je de diaconie benaderen om te helpen dit keuzeproces te begeleiden.

Verder weet ik dat er vanuit de PKN (of was het kerk in actie) ook lijsten (boekwerken) beschikbaar zijn met doelen die 'goedgekeurd' zijn en dat is alvast een soort voorselectie zeg maar.

Concrete goede doelen zijn (die mogelijk nog wel te combineren zijn met bijv. een bezoekje) Voedselbank, Youth for Chist/The Mall en Don Bosco.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hartelijk dank voor jullie reacties.

@Tigerente

Ik was inderdaad al zoiets van plan, om de jeugd zelf op de proppen te laten komen met een doel of project maar omdat het een nogal passieve groep is vindt ik het prettig als ik wat in kan brengen wat ze mogelijk zou kunnen activeren. Op wat voor manier we gaan steunen moeten we tzt gaan bekijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen idee welke leeftijd je cathechesegroep precies heeft, maar juist bij een passieve groep is het heel belangrijk dat ze zelf betrokken raken bij het onderwerp.

Om het gesprek op gang te krijgen over het eisenpakket van het goede doel etc, moet je eigenlijk met een soort ice-breaker beginnen. De jongeren meteen prikkelen met bijv. een quiz of spel ofzo. Een goede doelenverkiezing kan ook nog. Want dan heb je nav de keuzes die gemaakt worden meteen een eerste stukje gesprek op gang over op welke manier je je doelen kiest. Bij die verkiezing moet je dan zorgen dat je én doelen kiest die 'passief' zijn (alleen geld geven) én ook doelen die heel actief zijn (bijv. een project van World Servants, waarbij jongeren geld ophalen om dan vervolgens in de zomervakantie op bouwproject gaan en een school bouwen ofzo).

Ook in andere dingen kan je kijken wat de jongeren willen, alleen maar iets kiezen en geld geven, of zelf echt helpen. Beide is mogelijk en van beide kan je voorbeelden geven. En zelf helpen hoeft helemaal niet groots te zijn. Als ze echt enthousiast zijn, kan je natuurlijk denken aan een project als World Servants. Minder groots, maar toch nog met een redelijke organisatie is een actiedag als Zip Your Lip (van World Vision). Ook kan je nog denken aan een project als 'Serve the city'.

Er is heel veel mogelijk voor jongeren, maar eerst zal je ze moeten raken. Kerk in Actie heeft flink veel informatie over jeugddiaconaat. Als je een PKN gemeente bent kan je voor tips om de jongeren te prikkelen ook nog aankloppen bij je regioadviseur van het dienstencentrum of via Jop.

Succes in ieder geval, mijn ervaring is (ik ben zelf jeugddiaken) dat als je zelf enthousiast bent, de jongeren meer open staan en het veel makkelijker gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo,

Toevallig ben ik met World Servants meegeweest een aantal keren. Ik heb van veel kerkelijke gemeentes gehoord dat jongeren na een actieseizoen, en natuurlijk na een project in een ontwikkelingsland, meer betrokken zijn bij de kerk en meer over het geloof weten. Je kan met World Servants bellen voor een presentatie knipoog_dicht.gif.

Succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid