Spring naar bijdragen

12 art. "neergedaald in de hel"


Aanbevolen berichten

Was de duivel niet al verslagen door het kruis? Dat Jezus zeg maar niet hoefde af te dalen om hem ook nog een pak slaag te geven.

Tja, is dat niet hetzelfde? Ik bedoel niet zozeer dat Jezus van het kruis afstapte en fysiek naar de hel ging, maar dat wat hij onderging in de drie uren van duisternis, nl. de Godverlatenheid, dat dát de hel was.

Het dodenrijk is voor mijn gevoel een veel neutrale term. Zoals eerdere posters zeggen: een plek waar de doden zijn, goed en slecht. De hel daarentegen is de 'plek' waar Satan actief is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het dodenrijk is denk ik de 'plaats' (of benaming voor) waar de gestorvenen waren die gestorven waren voor het offer van Jezus. Immer, ook voor hen was het offer noodzakelijk en is toen Jezus offer volbracht was het voor de rechtvaardigen op dat moment mogelijk om naar de hemel te kunnen. Het dodenrijk als een soort van wachtkamer dus. Nu denk ik trouwens niet dat ons besef van ruimte en tijd in het hiernamaals op hoeft te gaan, ik ben persoonlijk meer geneigd te zeggen dat het meer symboliek is voor zaken die je niet kunt verwoorden en dat de boodschap hierin vooral is dat ook voor de mensen die vóór de komst van Jezus gestorven waren, het offer van Hem noodzakelijk was voor hun behoud.

Wat betreft de hel: dat is de uiteindelijk bestemming voor de duivel. Hij zit daar nog niet, maar komt daar na het laatste oordeel terecht en het zal voor hem geen rijk zijn waar hij als een vorst heerst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat betreft dit onderwerp vind ik deze tekst uit Mattheüs 12 wel interessant. Jezus is in discussie met de schriftgeleerden en zegt dan het volgende:

Daarop reageerden enkele schriftgeleerden en farizeeën met een vraag: ‘Meester, we zouden graag een teken van u zien.’ Hij antwoordde: ‘Dit is een verdorven en trouweloze generatie. Ze verlangt een teken, maar zal geen ander teken krijgen dan dat van de profeet Jona. Want zoals Jona drie dagen en drie nachten in de buik van een grote vis zat, zo zal de Mensenzoon drie dagen en drie nachten in het binnenste van de aarde verblijven. (Matt. 12:38-40 NBV).

In vers 40 heeft Jezus het er over dat Hij drie dagen en drie nacht 'in het binnenste van de aarde' zou verblijven. Andere vertalingen spreken over het 'hart' van de aarde, de schoot of de diepte. Jezus sluit hierbij aan bij het geloof van de Joden; zij geloofden - net als de Grieken - dat de sheool, het dodenrijk, een plaats onder de aarde was (Olorin had daar volgens mij ooit een mooi kaartje van). Hier zien we overigens ook hoe God aansluit op het menselijk discours. Jezus spreekt in begrijpelijke taal, maar wat er werkelijk gebeurt weten we niet aangezien we beperkte tot geen kennis van het dodenrijk of het leven na dit leven hebben.

***

De Heidelbergse Cathechismus zegt er het volgende over (zondag 16):

'Vraag 44: Waarom volgt er: neergedaald in de hel?

Antwoord:

Daardoor mag ik er in mijn felste aanvechtingen zeker van zijn en er rijke troost uit putten, dat mijn Here Jezus Christus mij van de angst en pijn van de hel verlost heeft (1).

Hij heeft deze verlossing bewerkt door zijn onuitsprekelijke angsten, smarten, verschrikking en helse kwelling, waarin Hij gedurende heel zijn lijden, maar vooral aan het kruis, verzonken was (2).

1. Jes. 53: 5, 2. Matt. 26: 38; Matt. 27: 46; Hebr. 5: 7.'

De tekstverwijzingen gaan vooral over het leed dat Jezus geleden heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet helemaal tevreden zijnde met de uitleg van HC Zondag 16 (zie boven) ging ik nog eens op zoek. Ik vond daarbij de volgende link: http://en.wikipedia.org/wiki/Harrowing_of_Hell

Tussen verschillende stromingen wordt er ook nog eens anders over gedacht; wat betreft de Calvinistische visie heeft Pinkeltje gelijk, maar andere kerken hebben dus weer andere exegeses.

Interessant om na te lezen met een verwijzing naar relevante Bijbelteksten. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 9 months later...

Bedenk me nu:

Jezus was toch de menswording van de Zoon, dus een mens, maar een zondeloze mens.

Maargoed, wat gebeurt er met een mens als ie dood is?

Die gaat naar het dodenrijk (1e dood), wordt geoordeeld en dan is het of Vuur (2e dood) of tot de Vader komen.

Jezus is inmiddels bij de Vader.

Maargoed, wat deed Jezus in zijn tijd in het dodenrijk?

Volgens een van de Brieven om het Evangelie te verkondigen aan hen die het Evangelie bij het leven niet kenden.

God is grondig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid