Spring naar bijdragen

Cultuuruitingen en relipop


Aanbevolen berichten

Wat ik vaak merk bij sommige (overwegend) protestantse en evangelische christenen(ik begin niet aan de discussie of evangelischen ook protestanten zijn, open daar maar een apart topic over)is dat ze heel afwijzend staan tegenover cultuur en kunstuitingen. Muziek moet altijd 'ter ere van God zijn', en zelfs 'Bijbels'.Hoe dat laatste dan moet klinken weet ik ook niet, maar mensen schijnen dat te vinden.Onder sommige christenen die muziek dan wel als meer dan puur entertainment zien, leeft de gedachte dat muziek waar zij naar luisteren altijd christelijk moet zijn.Dan heb je ook nog de groep christenen die alleen maar worship en goedkope reli-pop luisteren, maar dat zou je als een equivalent kunnen zien van niet-christenen die weinig hebben met muziek en af en toe eens Britney Spears en Dire Straits luisteren omdat ze toch iets willen luisteren qua achtergrondmuziek.

Toen ik nog in de evangelische wereld vertoefde, vond ik dit al een merkwaardig verschijnsel, en ben er ook een beetje op afgeknapt.Tekst word belangrijker gevonden dan muziek, en Hillsong United word gezien als het summum van cultuurbeleving.Daarnaast schijnen mensen altijd een mening te moeten hebben over 'afwijkende' zaken.Aan de evangelischen en protestantse christenen hier de vraag; wat is dat toch?

(Overigens weet ik zelf niet goed hoe katholieken hier tegen aan kijken, omdat ik daar minder ervaring mee heb)


Samengevoegd:

Het is trouwens niet mijn bedoeling om te af te geven op protestanten, mocht er een 'smart guy' zijn die dat op zou merken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zich vind ik dat christenen qua tekst ook wel 'neutrale' muziek moeten kunnen maken, maar ik heb zelf de voorkeur voor christelijke muziek, die 'opbouwend' is, oftewel, waardoor de geest wordt gesticht en wat zegenend, heilzaam, 'gezalfd' is.

Geen muziek of tekst die juist deprimerend enzo is.

Ik vind wel dat het kwalitatief goede muziek moet zijn, dus niet een zwakke nabootsing van wereldse muziek, maar 'zelfverzekerde' muziek van hoge kwaliteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar loop je dan niet de kans vooral voor eigen parochie te spreken? Is het niet veel realistischer om muziek te maken waar ook de angsten van mensen in terugkomen, de moeilijkheden?(overigens dat zonder bitter te worden)

Er is wel muziek waarin het christendom behandeld word die me erg aanspreekt;16 Horsepower, Woven Hand en vooruit Nick Cave And The Bad Seeds mag ook niet onopgemerkt blijven, zeker niet gezien mijn avatar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zelf geloof ik dat mensen meer gebaat zijn bij positieve muziek en dat dit iets goeds doet bij de geest van de mens.

(Met Hillsong-muziek heb ik trouwens niet zoveel. Ik geloof wel dat het gezalfde muziek is, maar het is gewoon niet een muziekstijl waar ik erg veel van hou.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar loop je dan niet de kans vooral voor eigen parochie te spreken? Is het niet veel realistischer om muziek te maken waar ook de angsten van mensen in terugkomen, de moeilijkheden?(overigens dat zonder bitter te worden)

Er is wel muziek waarin het christendom behandeld word die me erg aanspreekt;16 Horsepower, Woven Hand en vooruit Nick Cave And The Bad Seeds mag ook niet onopgemerkt blijven, zeker niet gezien mijn avatar.

Waar de eerste twee nogal orthodox protestants zijn knipoog_dicht.gif Daarnaast ken ik heel erg weinig expliciet katholieke metal, hardrock, folk, punk, hardcore of ska.. Die ken ik eigenlijk alleen uit evangelische hoek knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zich vind ik dat christenen qua tekst ook wel 'neutrale' muziek moeten kunnen maken, maar ik heb zelf de voorkeur voor christelijke muziek, die 'opbouwend' is, oftewel, waardoor de geest wordt gesticht en wat zegenend, heilzaam, 'gezalfd' is.

Geen muziek of tekst die juist deprimerend enzo is.

Ik vind wel dat het kwalitatief goede muziek moet zijn, dus niet een zwakke nabootsing van wereldse muziek, maar 'zelfverzekerde' muziek van hoge kwaliteit.

Kan jij concreet noemen hoe de eigenschappen opbouwend,geestelijk stichtend, gezegend, heilzaam en gezalfd zich muziektheoretisch verwoorden? Hoe kan ik al deze eigenschappen vertalen naar mijn drumwerk om maar wat conreets te noemen?

Dit bedoel ik niet als een sarcastische retorische vraag. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Waar de eerste twee nogal orthodox protestants zijn
knipoog_dicht.gif
Daarnaast ken ik heel erg weinig expliciet katholieke metal, hardrock, folk, punk, hardcore of ska.. Die ken ik eigenlijk alleen uit evangelische hoek
knipoog_dicht.gif

Ja, dat klopt. Ik weet ook niet waarom dat zo is.. Al heb ik wel een vaag vermoeden, maar met vage vermoedens moet je een beetje voorzichtig zijn.Er bestaat ook niet zoiets als een katholieke CCM-zuil.Ik ben trouwens Sufjan Stevens vergeten te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Aan de protestantse christenen hier de vraag; wat is dat toch?

Geen idee. Ik herken het bij anderen, maar ik en protestantse vrienden van me hebben zich daar nooit wat van dergelijke extremisten aangetrokken. Ik heb er dan zelf ook persoonlijk nooit een trauma over opgelopen ofzo. Trouwens, in mijn opvoeding thuis ook nooit met dergelijke dingen lastig gevallen. De popmuziek waar ik thuis mee in aanraking kwam was seculier.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is nu juist het soort christendom waar ik op ben afgeknapt; je moet altijd blij zijn. Kijk eens naar de psalmen en de klaagliederen zou ik zeggen.

O.k. ik respecteer jouw mening. Ik zelf zie het alleen anders. De psalmen en klaagliederen werden geschreven onder het oude verbond. Daarnaast zijn bv. ps. 91, 150 en 117 (en nog meer) niet bepaald triest. En waar bestaat nog een reden tot klagen toe als Jezus mensen al heeft gered, genezen, bevrijd, verlost, beschermd, voorzien, enz.?

Quote:

[...]

Kan jij concreet noemen hoe de eigenschappen opbouwend,geestelijk stichtend, gezegend, heilzaam en gezalfd zich muziektheoretisch verwoorden? Hoe kan ik al deze eigenschappen vertalen naar mijn drumwerk om maar wat conreets te noemen?

Dit bedoel ik niet als een sarcastische retorische vraag.
knipoog_dicht.gif

Dat is nogal lastig voor mij om aan te geven. Zelf geloof ik dat het de vrucht is van een levenswandel en relatie die een muzikant heeft met God. Omdat ik daar in jouw concrete geval (en ook bij anderen) weinig over kan zeggen, kan ik daar ook moeilijk concreet over zijn. Sowieso is het onderwerp 'muziek' vaak een heel lastig terrein, omdat het altijd met relatie te maken heeft. De een kan in zijn/haar relatie naar God iets wel verantwoorden (ook onder invloed van de Heilige Geest) terwijl de ander dat niet kan. Hetzelfde geldt voor eten en drinken. De een gelooft dat deze wel koffie of alcohol kan drinken en varkensvlees kan eten, terwijl de ander dat niet kan. Terwijl de een niet over de ander kan zeggen dat iets fout is, omdat het met de relatie tussen God en mens en het geweten (dat beïnvloed wordt door de Heilige Geest) te maken heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als er onder het nieuwe verbond geen reden is om te klagen, waarom staat er dan in de Bijbel dat het bijstaan van wezen en weduwen ware godsdienst is?Dan kunnen we die beter aan hun lot overlaten toch, aangezien Jezus toch alle ellende opzich genomen heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als er onder het nieuwe verbond geen reden is om te klagen, waarom staat er dan in de Bijbel dat het bijstaan van wezen en weduwen ware godsdienst is?Dan kunnen we die beter aan hun lot overlaten toch, aangezien Jezus toch alle ellende opzich genomen heeft.

Welke tekst in de Bijbel bedoel je precies? Als ik dat weet, weet ik beter hoe ik op je reactie in kan gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jakobus 1:27. Maar jou kennende zal je er wel weer omheen lullen.

Jammer dat je mij zo negatief benaderd, maar omdat ik niet weet hóe negatief je het bedoelt, zal ik toch een antwoord geven.

Het is nooit verkeerd om anderen te helpen. Ik heb ook vaker aangegeven dat het heel belangrijk is in het Koninkrijk van God om te geven; het geven van tijd, energie en geld in het Koninkrijk van God: het investeren van tijd, energie en geld in de kerk en in naasten.

Maar daarmee is er nog geen reden tot klagen voor anderen. Jezus Christus heeft al rust, vrede, blijdschap enz. gegeven. En ik geloof ook dat mensen die hulpbehoevend zijn, kunnen toenemen in hun welvaart door de zegen van God die op hun leven kan komen te rusten.

Mat 26,11

De armen hebt gij immers altijd bij u, maar Mij hebt gij niet altijd.

Armen zullen er altijd zijn, maar dat wil niet zeggen dat armen niet kunnen toenemen in de zegening van God.

1 Kor. 7

17 Alleen, laat ieder zo leven, als de Here hem toebedeeld heeft, zo, als God hem geroepen heeft. Zo schrijf ik het in alle gemeenten voor. 18 Is iemand als besnedene geroepen, hij late het niet verhelpen; is iemand als onbesnedene geroepen, hij late zich niet besnijden. 19 (Want) besneden zijn betekent niets, en onbesneden zijn betekent niets, maar wèl het houden van Gods geboden. 20 Ieder blijve bij die roeping, waarin hij was, toen hij geroepen werd. 21 Zijt gij als slaaf geroepen, bekommer u daarover niet, maar als gij ook vrij kunt worden, maak er dan te meer gebruik van. 22 Want de slaaf, die in de Here geroepen werd, is een vrijgelatene des Heren; evenzo is hij, die als vrije geroepen werd, een slaaf van Christus. Gij zijt gekocht en betaald. 23 Weest geen slaven van mensen. 24 Broeders, iedereen blijve voor God in die toestand, waarin hij werd geroepen.

Mensen zitten in een bepaalde situatie, maar moeten daar niet over inzitten. Maar kun je uit die situatie komen, maak er dan gebruik van.

Ik geloof niet dat het armen helpt om hen trieste muziek voor te zetten.

Het helpt armen om hen een goede boodschap van hoop, het evangelie te geven.

Luc 4,18

De Geest des Heren is op Mij, daarom, dat Hij Mij gezalfd heeft, om aan armen het evangelie te brengen; 19 en Hij heeft Mij gezonden om aan gevangenen loslating te verkondigen en aan blinden het gezicht, om verbrokenen heen te zenden in vrijheid, om te verkondigen het aangename jaar des Heren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als kind en tiener ging ik elk jaar naar christelijke kampen, bv een zeilkamp. Ik weet nog goed dat je daar altijd 2 groepen had (ook onder de leiding) De ene groep luisterde naar popmuziek en de andere groep niet. De regel werd dat het wel mocht op je walkman, maar niet met zo'n ghettoblaster. Van huis uit ben ik niet echt met popmuziek opgegroeid, maar ik kwam er al snel achter wat ik mooi vond. Phil Collins, Genesis, Queen, Depeche Mode, Pet Shop Boys, A-ha..... In 1987 kwam Bad uit van Michael Jackson. Ik had eigenlijk nog nooit muziek van hem gehoord, (we hadden geen tv) al wist ik natuurlijk wel dat ie heel beroemd was... Wat een ontdekking.. Geweldig

Gospel rock heb ik nooit mooi gevonden, christelijke muziek die ik wel mooi vond waren gewoon sommige psalmen en gezangen, opwekkingsliedjes en gospel zoals die in zwarte kerken in de usa wordt gezongen.

In de jaren 90 kwam ik op de middelbare school, toen kreeg je grunge. Pearl Jam. Nirvana. Die muziek stijl heb ik nooit gemogen, te donker en somber. Dezelfde tijd was ook de opkomst van dance muziek. , Snap, DrAlban, Technotronic, Felix.. The KLF. Dat vond ik fantastisch, ook al hou en hield ik helemaal niet van discotheken

Later ben ik ook veel oude muziek gaan waarderen en ook daar hou ik het meest van vrolijke nummers bijvoorbeeld BeachBoys, Elvis, Bee Gees.

Ik ben van nature gericht op melodie en ritme, de tekst intereseerde me weinig, en vooral als kind verstond ik er toch weinig van. Maar als er Hell of Satan of zo in de naam verwerkt zat , dan liep ik er wel met een grote boog omheen. Metal heb ik sowieso nooit mooi gevonden, dat zal toch wel door de opvoeding komen.

Tegenwoordig is mijn belangstelling voor muziek heel groot en ik hou van werkelijk alle stijlen, van Bach tot Kurt Cobain.

En ik luister nog steeds af en toe naar christelijke muziek, nog steeds vind ik de inhoud minder belangrijk dan de verpakking

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is nu juist het soort christendom waar ik op ben afgeknapt; je moet altijd blij zijn. Kijk eens naar de psalmen en de klaagliederen zou ik zeggen.

Nog even ter verduidelijking: op mijn soort christendom hoeft niemand af te knappen, want niemand hoeft van mij blij te zijn. Ik vertel alleen hoe ik er zelf tegenaan kijk en hoe ik mijn eigen leven inricht, maar iedereen mag van mij zelf weten hoe hij/zij leeft, omdat iedereen ook verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen leven. Ieder mens plukt de vruchten van zijn/haar eigen levensstijl.

Misschien ben jij in contact gekomen met mensen die jou vertelden hoe je moet leven (of misschien ervoer jij het zo), maar mij maakt het niet uit hoe jij leeft. Ik ben niet verantwoordelijk voor je flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Nog even ter verduidelijking: op mijn soort christendom hoeft niemand af te knappen, want niemand hoeft van mij blij te zijn. Ik vertel alleen hoe ik er zelf tegenaan kijk en hoe ik mijn eigen leven inricht, maar iedereen mag van mij zelf weten hoe hij/zij leeft, omdat iedereen ook verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen leven. Ieder mens plukt de vruchten van zijn/haar eigen levensstijl.

Misschien ben jij in contact gekomen met mensen die jou vertelden hoe je moet leven (of misschien ervoer jij het zo), maar mij maakt het niet uit hoe jij leeft. Ik ben niet verantwoordelijk voor je
flower.gif

Nou suggereer je dus dat ik onverantwoordelijk leef, alleen op een vriendelijke manier. Ik ga op vakantie dus ik zal hier twee weken lang niet reageren.

Admod note: Beledigend taalgebruik verwijderd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid