Spring naar bijdragen

mashiag/messias


Aanbevolen berichten

ik wist dat inderdaad niet.. maar het kwam me wel bekend voor.


Samengevoegd:

dus robert als ik het goed begrijp is als je dood gaat heb je de keuze wil je goed worden of slecht en als je het slechte kiest word je dat in 1x en dan als je dat gekozen hebt en je wilt later tog vergifennis word je tog vergeven omdat G-d barmhartiger is dan zondig? zelfs na de dood? wat gebeurt er met hele slechte mensen die op het einde gekozen hebben om goed te zijn die komen dus ook in de hemel maar dat is dan tog niet eerlijk voor de mensen die alleen maar goed deden?


Samengevoegd:

In het jodendom word er gezegt dat elijahoe uit de hemel komt om de messias te verkondigen. waarom kwam elijahoe dan niet uit de hemel toen jezus kwam? of vergis ik me?

en ik hoorde iets maar ik weet niet zeker dan elijahoe op een paard uit vuur uit de hemel komt ofzo en die dan op een feestdag met ons iets gaat drinken en we daarom een extra glas hebben naast ons. ik weet niet meer precies dus mischien klinkt dit echt heel raar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik wist dat inderdaad niet.. maar het kwam me wel bekend voor.


Samengevoegd:

In het jodendom word er gezegt dat elijahoe uit de hemel komt om de messias te verkondigen. waarom kwam elijahoe dan niet uit de hemel toen jezus kwam? of vergis ik me?

en ik hoorde iets maar ik weet niet zeker dan elijahoe op een paard uit vuur uit de hemel komt ofzo en die dan op een feestdag met ons iets gaat drinken en we daarom een extra glas hebben naast ons. ik weet niet meer precies dus mischien klinkt dit echt heel raar.

In 2Koningen 2 staat het volgende:

2 Koningen 4

En, terwijl zij voortgingen, al wandelende en sprekende, zie, een vurige wagen en vurige paarden! en die maakten scheiding tussen hen beiden. Alzo voer Elia in een storm ten hemel.

Zo is Elia naar de hemel gegaan.

De beker die je neerzet tijdens Pesach is de beker voor Elia. Dit komt uit deze tekst :

Maleachi 4

Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt.

Maar Elia is al gekomen.

Marcus 9

9 En terwijl zij van de berg afdaalden, verbood Hij hun, dat zij iemand zouden vertellen, hetgeen zij gezien hadden, voordat de Zoon des mensen uit de doden zou zijn opgestaan. 10 En zij hielden dit woord vast en trachtten onder elkander te weten te komen, wat het was, uit de doden opstaan. 11 En zij vroegen Hem en zeiden: Waarom zeggen de schriftgeleerden, dat Elia eerst moet komen? 12 Hij zeide tot hen: Elia komt wel eerst en herstelt alles; maar hoe staat er dan geschreven van de Zoon des mensen, dat Hij veel moet lijden, en dat Hij veracht zal worden? 13 Maar Ik zeg u: ook is Elia gekomen, en zij hebben met hem gedaan wat zij wilden, gelijk van hem geschreven staat.


Samengevoegd:

Quote:

Wie bedoel je met 'Elijahoe'?

Dat is Elia

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat is Elia

O.k. bedankt. Ik had zo'n vermoeden smile.gif

Elia verscheen ook aan Jezus.

Nieuwe Testament:

Lucas 9

29 En het geschiedde, terwijl Hij in het gebed was, dat het aanzien van zijn gelaat anders werd, en zijn kleding werd stralend wit. 30 En zie, twee mannen spraken met Hem, en wel Mozes en Elia. 31 Dezen, in heerlijkheid verschenen, spraken over zijn uitgang, die Hij te Jeruzalem zou volbrengen. 32 En Petrus en die met hem waren, werden door slaap overmand en, toen zij ontwaakten, zagen zij zijn heerlijkheid, en de twee mannen, die bij Hem stonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus Elia komt niet met vurige paard naar beneden voordat de dag des oordeels komt maar is zo naar de hemel gegaan? dus het klopt niet dat Elia de dag des oordeels gaat verkondigen?

wat is de dag des HEREN?

marcus 9 wijst dus op Jezus?


Samengevoegd:

Lucas 9 begrijp ik niet

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Lucas 9 kwamen Mozes en Elia bij Jezus en de leerlingen van Jezus. Ze vertelden aan Jezus wat er in de toekomst zou gebeuren en hoe Hij het verlossingsplan kon uitvoeren zoals G-d het had bedacht. Toen de leerlingen van Jezus wakker werden uit de slaap, zagen ze de kracht van G-d die op Jezus, Mozes en Elia was.

Zoals er licht vanaf Mozes straalde toen hij van de berg afkwam in het oude testament, zo straalde ook Jezus toen Mozes en Elia kwamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar er werd net uitgelegd dat Jezus G-d is dus waarom werd die plan aan Jezus verteld terwijl Hij zelf die plan heeft bedacht want hij is G-d?


Samengevoegd:

Quote:

Sjaloom fourradi,

Als je echt uit interesse je vragen stelt, en dat idee heb ik zeker, dan is het geen probleem. Alleen hou er wel rekening mee dat er ook binnen het christendom verschillende stromingen zijn en je dus verschillende antwoorden kunt krijgen. Het christendom is, net als het jodendom, ook méér dan enkel een set antwoorden; het is een levensweg, in diepe verbondenheid met God door Christus.

Ook christenen ontdekken bij elk antwoord dat er weer nieuwe vragen bij komen. We weten dan ook lang niet alles van Hem, want over God kun je elke dag oneindig veel leren, om vervolgens in de hemel te ontdekken dat je eigenlijk nog niets wist.

Dankuwel en zeker doe ik dat uit intresse en alles wat ik hierbij leer helpt me ook de goede keuzes te maken in het leven. ik begrijp ook dat er verschillende antwoorden zijn. u zegt dat we in de hemel ontdekken dat we eigenlijk nog niets weten van Hem, maar krijgen we het dan wel ooit te weten? en wisten de profeten het al voordat ze in de hemel kwamen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar er werd net uitgelegd dat Jezus G-d is dus waarom werd die plan aan Jezus verteld terwijl Hij zelf die plan heeft bedacht want hij is G-d?

Klopt. Jezus is G-d, maar Jezus die G-d is, kwam als mens naar de aarde. G-d weet alles, maar toen Hij als de mens Jezus naar de aarde kwam, wist Hij niet meer alles, omdat Hij mens was. Toen was het G-d in de hemel die het vertelde aan Jezus op aarde.

G-d is in de geschiedenis op drie manieren aanwezig geweest:

1. G-d de Vader. "Ik ben de God van je vader, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob. Mozes bedekte zijn gezicht, want hij durfde niet naar God te kijken." (Exodus 3:6)

2. G-d de Zoon (Jezus)

3. G-d de Heilige Geest. "De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water." (Genesis 1:2)

G-d kon dus als G-d de Vader in de hemel zijn en tegelijkertijd als Jezus (G-d de Zoon) op aarde zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, als Geest ( "De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water." (Genesis 1:2) ), maar ook soms in menselijke gedaante ( bijvoorbeeld link en

Genesis 32

23 Het was nog nacht toen Jakob opstond en de Jabbok overstak op een doorwaadbare plaats, samen met zijn beide vrouwen, zijn twee bijvrouwen en zijn elf kinderen. 24 Nadat hij hen over de rivier had geholpen, bracht hij ook al zijn bezittingen naar de overkant. 25 Maar zelf bleef hij achter, helemaal alleen, en er worstelde iemand met hem totdat de dag aanbrak. 26 Toen de ander zag dat hij het niet van hem kon winnen, raakte hij Jakobs heup aan, en daardoor raakte Jakobs heup tijdens die worsteling ontwricht. 27 Toen zei de ander: Laat mij gaan, het wordt al dag. Maar Jakob zei: Ik laat u niet gaan tenzij u mij zegent 28 De ander vroeg: Hoe luidt je naam? Jakob antwoordde hij. 29 Daarop zei hij: Voortaan zal je naam niet Jakob zijn maar Israël, want je hebt met God en mensen gestreden en je hebt gewonnen. 30 Jakob vroeg: Zeg me toch hoe u heet. Maar hij kreeg ten antwoord: Waarom vraag je naar mijn naam? Toen zegende die ander hem daar. 31 Jakob noemde die plaats Peniël, want, zei hij, ik heb oog in oog gestaan met God en ben toch in leven gebleven. 32 Zodra hij bij Peniël was overgestoken, zag hij de zon opkomen. Jakob liep mank. 33 Omdat de ander hem had aangeraakt bij de spier die boven het heupgewricht ligt, eten de Israëlieten de heupspier niet, tot op de dag van vandaag. )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom fourradi,

Quote:
dus robert als ik het goed begrijp is als je dood gaat heb je de keuze wil je goed worden of slecht en als je het slechte kiest word je dat in 1x en dan als je dat gekozen hebt en je wilt later tog vergifennis word je tog vergeven omdat G-d barmhartiger is dan zondig?

Tijdens je leven op aarde heb je de mogelijkheid voor het goede of het kwade te kiezen. Dat doe je eenvoudigweg door het goede of het kwade te doen. En degene die pas later zich bekeert krijgt inderdaad evenveel genade en liefde van God als degene die al van kindsaf aan met God is opgegroeid.

Het beste zou zijn om zo snel mogelijk Christus na te volgen, zo gemeenschap met Hem te krijgen en al in dit leven volop zegeningen van God te ontvangen. Daar wordt je uiteindelijk écht gelukkig van, ongeacht wat je dan nog gebeurt. Maar niet iedereen hoort echt van Hem, niet iedereen komt tot geloof in Hem, dus het minste wat je kunt doen is naar je geweten te luisteren en je te richten op wat goed is.

Quote:
zelfs na de dood?

Nee. Na de dood wordt het persoonlijk oordeel gevelt en ga je dus naar de hemel of naar de hel. Hoogstends kun je, voordat je naar de hemel gaat, nog gereinigd worden van littekens die de zonde op je ziel heeft achtergelaten, aldus de katholieke Kerk. Dat gebeurt in het vagevuur. Maar vergeving van zonden behoort op aarde plaats te vinden.

Quote:
wat gebeurt er met hele slechte mensen die op het einde gekozen hebben om goed te zijn die komen dus ook in de hemel maar dat is dan tog niet eerlijk voor de mensen die alleen maar goed deden?

Zij die oprecht berouw krijgen zullen door een diep en louterend dal van angst, verdriet en intense spijt over wat ze allemaal gedaan hebben. En dat kan dus na de dood voortduren, tot ze geheel zuiver voor God staan en ze eindelijk toch nog de vrede hebben gevonden in hun hart. Je mag erop vertrouwen dat God rechtvaardig zal oordelen.

Het antwoord geven op je vragen over Elia laat ik even aan andere broeders en zusters hier over, want daar heb ik niet genoeg kennis over. Ik weet enkel dat Johannes de Doper geïdentificeerd wordt met Elia, omdat hij de wegbereider was voor de Messias. Hopelijk kan een katholiek hier een katholiek antwoord geven, om zo de al gegeven antwoorden aan te vullen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het klopt inderdaad dat in de volgende teksten Johannes de Doper wordt bedoeld.

Maleachi 4

Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt.

Maar Elia is al gekomen.

Volgens de profeet Maleachi komen er 'twee' Elia's. Eerst kwam de 'echte' Elia en later komt de 'tweede' Elia (symbolisch), die Johannes de Doper is. Daarna komt de 'echte' Elia weer (voor een tweede keer) in Lucas 9 smile.gif

Marcus 9

9 En terwijl zij van de berg afdaalden, verbood Hij hun, dat zij iemand zouden vertellen, hetgeen zij gezien hadden, voordat de Zoon des mensen uit de doden zou zijn opgestaan. 10 En zij hielden dit woord vast en trachtten onder elkander te weten te komen, wat het was, uit de doden opstaan. 11 En zij vroegen Hem en zeiden: Waarom zeggen de schriftgeleerden, dat Elia eerst moet komen? 12 Hij zeide tot hen: Elia komt wel eerst en herstelt alles; maar hoe staat er dan geschreven van de Zoon des mensen, dat Hij veel moet lijden, en dat Hij veracht zal worden? 13 Maar Ik zeg u: ook is Elia gekomen, en zij hebben met hem gedaan wat zij wilden, gelijk van hem geschreven staat.

De Elia (symbolisch) die hier wordt genoemd, is Johannes de Doper.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb nog een vraagje..

ik had gister in de nacht een topic geschreven met vragen over magie maar ik kan hem niet meer terug vinden en ik weet zeker dat hij op de forum is geplaatst want ik las hem nog een paar keer na..

zal de topic overgeplaatst zijn naar een anderen titel bij de index of is het verwijderd omdat het onderwerp niet bij het forum past als het de laatste is begrijp ik dat wel maar als het de 1e is zouden jullie dan zeggen waar ik dan moet kijken? dankuwel

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid