Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dit is een spin-off van het topic 'Gods hoorbare stem', ik kon daar het offtopicposten niet weerstaan en moest iets vragen, waarop Barbapapa (mede-OTP'er knipoog_dicht.gif) moest reageren.

Hier dus over Gods Lichaam, God met fysieke eigenschappen, Het Bijbels spreken over God in termen als 'Ogen, Handen of Voeten'. Mijn stelling was dat God geen lichaam heeft, om de stomme reden dat God een Geest is.

God is een geest, en wie hem aanbidden moeten dat doen in Geest en waarheid En nee, daar staat niet letterlijk dat God dus geen lichaam heeft, maar met een beroep op de Algemene Overtuiging of zelfs de Woorddefinitie, lijkt mij het nogal logisch dat het zijn van een Geest het hebben van een lichaam uitsluit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Harm-Jan,

Tóch nog wel een nuancering. God de Zoon heeft namelijk wel dégelijk een echt menselijk Lichaam, daar Hij met lichaam en ziel in de hemel is opgevaren. En daar we de Drie-eenheid van Vader, Zoon en heilige Geest belijden, heeft God in feite dus wél een lichaam.

Het menselijk spreken in de Schrift over God is denk ik dan ook meer dan enkel beeldspraak. Ik denk dat daarin al het geheim van de Menswording van Christus verborgen ligt. Door Christus heeft de Heer letterlijk handen en voeten gekregen en door zijn Lichaam werkt Hij nu ook tot op de dag van vandaag in de harten van vele gelovigen.

Juist als christenen mogen we daarom welhaast ongestraft menselijk over God spreken, omdat Hij als Mens in onze geschiedenis is getreden. Hij die is, is geworden. Niets menselijks was en is Hem vreemd, tot aan de dood toe. Zo werd het menselijke goddelijk en het goddelijke kwam zo tot de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Tóch nog wel een nuancering. God de Zoon heeft namelijk wel dégelijk een echt menselijk Lichaam, daar Hij met lichaam en ziel in de hemel is opgevaren. En daar we de Drie-eenheid van Vader, Zoon en heilige Geest belijden, heeft God in feite dus wél een lichaam.

Jawel, maar de eigenschappen die toegeschreven worden aan de Persoon 'de Zoon' in de Heilige Drie-Eenheid gelden niet automatisch ook voor de andere Personen. Zonder een wig te drijven in de Eenheid van Goddelijke Wezen. Een van wezen, drie van persoon.

Zo is het bijvoorbeeld Jezus Christus die de genoegdoening deed, dat is de Persoon van de Zoon en niet de Vader. God de Vader is niet de Middelaar en de Zoon is ook niet de Trooster. De Eenheid wil niet (automatisch) zeggen dat de eigenschappen die toegeschreven worden aan een Persoon gelden voor alle Personen. Daarnaast hebben we dan nog de twee naturen van Christus. Naar mijn overtuiging en naar mijn mening ook die van de kerk heeft Jezus Christus een menselijke en een goddelijke natuur één persoon, twee naturen, naar zijn Godheid had Christus geen fysiek lichaam maar vanwege het belijden van het 'één persoon' kun je hier ook niet een te groot onderscheid in maken.

Ik ben een theologische nitwit, maar wanneer je (en dat moet eigenlijk nou juist niet doen) alleen kijk naar God de Zoon (dus de Goddelijke natuur van Christus) in de Drie-Eenheid dan zou je kunnen zeggen dat God de Zoon geen Lichaam heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Harm-Jan,

We spreken inderdaad over drie totaal verschillende Personen, onderscheiden maar niet gescheiden. Maar dus wél over één God. Daarom durven we ook te belijden dat God mens is geworden en dat Maria de Moeder Gods is. We spreken echter niet over drie goden, daar we niet polytheïstisch zijn, dus in de ene God zijn alle eigenschappen van de drie Personen besloten. De Vader is niet de Zoon, de Zoon is niet de Geest en de Geest is niet de Vader, maar God is wel Vader, Zoon en Geest. Lijkt mij dan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom Harm-Jan,

We spreken inderdaad over drie totaal verschillende Personen, onderscheiden maar niet gescheiden. Maar dus wél over één God. Daarom durven we ook te belijden dat God mens is geworden en dat Maria de Moeder Gods is. We spreken echter niet over drie goden, daar we niet polytheïstisch zijn, dus in de ene God zijn alle eigenschappen van de drie Personen besloten. De Vader is niet de Zoo, de Zoon is niet de Geest en de Geest is niet de Vader, maar God is wel Vader, Zoon en Geest. Lijkt mij dan.

Je weet dat ik ooit eens een topic heb geopend over het Theotokos-dogma, Pius heeft toen het volgende gezegd op mijn vraag: Of wordt met dit dogma niet gezegd dat Maria de moeder van God in zijn Vader en Heilige Geests-persoon?

Quote:

[...]

Nee.
smile.gif
Maar omdat Christus volledig God is (100% mens en 100% God) en niet 1/3 God, naar de aard van het dogma, is moeder van God toch een goede titel.

Dus naar mijn idee zijn de eigenschappen dan een soort van 'in potentie' aanwezig in het Goddelijke wezen, dat wil zeggen het lichaam is een eigenschap van God, maar niet van alle personen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat ieder mens geest is en dat die geest in een lichaam is.

Ik wil ook niet als stelligheid neerzetten dat God een lichaam zou hebben, maar ik vroeg me af of dat uit Gods woord is af te leiden. Het leek me wel interessant om er vanuit te gaan als stelling dat God een lichaam zou hebben. Het is misschien juist een heel traditioneel uitgangspunt dat God geen lichaam zou hebben, maar soms kan het goed zijn om opnieuw dingen te bekijken en niet voor zekerheid aan te nemen, omdat je dat vanuit je gevoel of traditie het meest plausibel lijkt.

Omdat dus de mens naar het beeld van God is gemaakt en Jezus ook na Zijn opstanding met Zijn verheerlijke lichaam naar de hemel opsteeg, leek het mij niet vreemd of uit te sluiten dat God een (geestelijk) lichaam zou hebben.

1 Korintiërs 15

35 Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 36 Dwaas! Wat gij zelf zaait, wordt niet levend, of het moet gestorven zijn, 37 en als gij zaait, zaait gij niet het toekomstige lichaam, maar slechts een korrel, bijvoorbeeld van koren, of van iets anders. 38 Maar God geeft er een lichaam aan, gelijk Hij dat gewild heeft, en wel aan elk zaad zijn eigen lichaam. 39 Alle vlees is niet hetzelfde, maar dat van mensen is anders dan dat van beesten, en het vlees van vogels weer anders dan dat van vissen. 40 Er zijn hemelse en aardse lichamen, maar de glans der hemelse is anders dan die der aardse. 41 De glans der zon is anders dan die der maan en der sterren, want de ene ster verschilt van de andere in glans. 42 Zo is het ook met de opstanding der doden. Er wordt gezaaid in vergankelijkheid, en opgewekt in onvergankelijkheid; 43 er wordt gezaaid in oneer, en opgewekt in heerlijkheid; er wordt gezaaid in zwakheid, en opgewekt in kracht. 44 Er wordt een natuurlijk lichaam gezaaid, en een geestelijk lichaam opgewekt.

Is er een natuurlijk lichaam, dan bestaat er ook een geestelijk lichaam. 45 Aldus staat er ook geschreven: de eerste mens, Adam, werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest. 46 Doch het geestelijke komt niet eerst, maar het natuurlijke, en daarna het geestelijke. 47 De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk, de tweede mens is uit de hemel. 48 Gelijk de stoffelijke is, zijn ook de stoffelijken, en zoals de hemelse is, zijn ook de hemelsen. 49 En gelijk wij het beeld van de stoffelijke gedragen hebben, zo zullen wij het beeld van de hemelse dragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid