Spring naar bijdragen

Kiezen voor of tegen God


Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag over het kiezen voor God. Hierbij neem ik aan dat God wil dat we op aarde een keuze maken om voor God te leven / christen te zijn.

Als God wil dat we voor hem kiezen, waarom is het dan niet duidelijk waar we uit kunnen kiezen?

Ik bedoel: we weten wel een beetje hoe God is en hoe de duivel is, maar nooit ten volle. Hoe kunnen we kiezen als we de beide kanten van de keuze niet begrijpen?

Nu moeten we als het ware eerst kiezen om het uit te zoeken, het vinden, én er ook nog voor kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmm, ik snap wat je bedoelt. Het antwoord heb ik helaas niet.

Mijn ouders verwijten mij soms van het bewust kiezen tegen God, terwijl ik voor mezelf het gevoel heb het goede te doen. verbaasd.gif

Ik denk dat je er voor jezelf samen met God uit moet komen wat God van je vraagt. En hoe jij voor Hem kunt kiezen en welke beslissingen daarbij komen kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Als je gelooft dat Jezus voor jou zonden is gestorven en dat dit ervoor zorgt dat je door God weer als zijn kind bent aangenomen heb je een keuze voor God gemaakt. Je kunt er ook voor kiezen dit niet te doen.

De keuze is eenvoudig, maar ik ben het met je eens dat de gevolgen groot en onoverzichtelijk zijn omdat wij God nooit volledig zullen begrijpen.

Ondanks dat de gevolgen voor mij betekende dat ik soms keuzes moet/moest maken die ik niet leuk vind is tot nu toe altijd gebleken dat de gevolgen positief uitpakken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aangezien god en de duivel niet met het verstand te definiëren zijn (het resultaat van 2000 jaar filosofie en theologie leert ons dat) moet je inderdaad je eigen persoonlijke gevoel volgen. Wat voel jij als je aan god denkt? Als je er een prettig gevoel bij hebt, kun je eventueel met je verstand kiezen om dat gevoel te ontwikkelen, bv door je bij een kerkgenootschap aan te sluiten dat raakvlakken heeft met jouw eigen gevoel, of door op je eigen manier er mee om te gaan.

Je kunt dus niet kiezen voor of tegen god want zoals je zelf al begrepen hebt, weet je niet wie of wat god is, maar je kunt wel kiezen om het gevoel dat je krijgt bij theïsme een actieve rol (in je leven) te laten spelen. (Dit kan overigens ook tot atheïsme leiden)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Aangezien god en de duivel niet met het verstand te definiëren zijn (het resultaat van 2000 jaar filosofie en theologie leert ons dat) moet je inderdaad je eigen persoonlijke gevoel volgen.

God en duivel zijn heel goed met het verstand de definiëren? Alleen al door de woorden te gebruiken laat je al een stukje zien. Dat God en duivel niet rationeel 'rond te krijgen' is, is wat anders dan met het verstand definiëren.

Daarnaast vind ik het onderscheid tussen verstand en gevoel soms wat oneigenlijk, het is beide een onderdeel van je lichaam..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is altijd goed om voor God te kiezen en Hem daarna beter te kunnen leren kennen. Dan zul je er altijd achter komen dat Hij goed is.

Maar bij God ben je ook vrij. Je hoeft niet bang te zijn dat je een verkeerde keuze maakt en niet meer weg kan gaan.

Je mag geloven dat Hij goed is en dat het een goede keuze is om voor Hem te kiezen. Je zult dan merken dat Hij je vrijheid wil geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]God en duivel zijn heel goed met het verstand de definiëren? Alleen al door de woorden te gebruiken laat je al een stukje zien. Dat God en duivel niet rationeel 'rond te krijgen' is, is wat anders dan met het verstand definiëren.

Ik wilde eigenlijk ' met de rede' of 'met de ratio' maar dat vond ik zo deftig klinken dat ik er 'met het verstand' van heb gemaakt. Maar ik zie al dat dat niet slim was smile.gif Ik had beter moeten weten, want ik ben juist nu Immanuel Kant aan het lezen, die maakt onderscheid tussen het verstand en de rede

lees alsof er staat: God en de duivel zijn niet met de ratio te definiëren. Dat heb ik overigens niet zelf bedacht. Ik heb zo'n 3 meter boeken van gelovige theologen tot mijn beschikking die daar in de voorgaande eeuwen over hebben nagedacht. Jouw avatar hoort daar overigens ook bij.

Quote:
Daarnaast vind ik het onderscheid tussen verstand en gevoel soms wat oneigenlijk, het is beide een onderdeel van je lichaam..

Dat is iets voor een eigen topic. Ik zeg er maar weinig over, want ik weet er maar weinig vanaf. Dat het niet hetzelfde is dat weet ik wel, dat heb ik afgelopen weekend weer meegemaakt toen ik niet 3 hoog van de ladder in de dakgoot durfde te stappen. (om een antenne te verplaatsten)

mijn verstand zei: " Zeik niet gast, dit kan je met je ogen dicht."

mijn gevoel zei: "Help , ik durf niet, het is te hoog, ga terug ga terug."

Het gevoel won.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Gast Anon_phpbb

Persoonlijk zie ik het zo,

God wilt graag dat je voor Hem kiest waarin je wilt ook mag vervangen door hoopt!

God had/heeft zoveel liefde voor de gehele wereld dat hij zijn eigen Zoon gegeven heeft.

God heeft vooraangaande aan deze genade daad geen eisen gesteld. Je krijgt de vrijheid te kiezen.

Vervolgens krijg je in diezelfde vrijheid de tijd om God te leren kennen, hetzij door de Bijbel te lezen of door omgang met christenen. Vanuit eigen ervaring kan ik aangeven dat doordat ik God heb leren kennen ik uiteindelijk ook de wil kreeg om me te laten dopen en Jezus te gaan volgen.

Zodra je christen geworden bent, jezelf bekeerd hebt van je oude leven en de Heilige Geest ontvangen hebt kan je God ook pas dieper gaan begrijpen.

Kennen kun je dus al voor je kiest, begrijpen komt daarna.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Inderdaad! Als je gelooft dat Jezus voor jou zonden is gestorven en dat dit ervoor zorgt dat je door God weer als zijn kind bent aangenomen heb je een keuze voor God gemaakt.

Je kan eigenlijk niets over God weten zonder de Heilige Geest,Je kan niet weten dat God van iedereen houdt zonder de Heilige geest . Als je in Jezus geloof, geeft God jouw de heilige Geest om te weten dat Jezus echt onze Redder is. Misschien denk je dat dat overdrijven is, maar het is bij mij en bij allemaal die Jezus hebben aangenomen als hun Redder gebeurt. Ik en anderen kunnen veel over God weten door de HEILIGE GEEST .

We zijn door God gescherpt, dus eigenlijk moeten we voor God kiezen, onze scherper. De duivel mogen niet kiezen ,ze doen wat Satan wil. De engelen mogen niet kiezen ,ze gehoorzamen God .Maar wij, mensen,

mogen kiezen of Satan of God. Bij Satan is er geen liefde ,geen blijdschap, geen vrede er is niks wat goed is . Weet je waarom ? Er is geen aanwezigheid van God. We mogen nu kiezen voor onze Scherper.

Maar na de dood is al te laat. Alsjeblieft lees deze verses: Johannes 3: 36 ;

2 tessalonicenzen 1:9 en johannes 14:6.

NA DE DOOD KUN JE NIET MEER KIEZEN.

Neem Jezus aan als je Redder en zie hoe goed hij is , zie hoe God van ons houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Quote:

Het is altijd goed om voor God te kiezen en Hem daarna beter te kunnen leren kennen. Dan zul je er altijd achter komen dat Hij goed is.

Maar bij God ben je ook vrij. Je hoeft niet bang te zijn dat je een verkeerde keuze maakt en niet meer weg kan gaan.

Je mag geloven dat Hij goed is en dat het een goede keuze is om voor Hem te kiezen. Je zult dan merken dat Hij je vrijheid wil geven.

Ja maar als je niet voor hem kiest dan krijg je straf.


Samengevoegd:

Quote:

Inderdaad! Als je gelooft dat Jezus voor jou zonden is gestorven en dat dit ervoor zorgt dat je door God weer als zijn kind bent aangenomen heb je een keuze voor God gemaakt.

Als Jesus idd voor onze zonden is gestorven waarom zijn we dan nog zondig?

Quote:

Je kan eigenlijk niets over God weten zonder de Heilige Geest,Je kan niet weten dat God van iedereen houdt zonder de Heilige geest . Als je in Jezus geloof, geeft God jouw de heilige Geest om te weten dat Jezus echt onze Redder is. Misschien denk je dat dat overdrijven is, maar het is bij mij en bij allemaal die Jezus hebben aangenomen als hun Redder gebeurt. Ik en anderen kunnen veel over God weten door de HEILIGE GEEST.

Te redden waarvan eigenlijk?

Quote:

We zijn door God gescherpt, dus eigenlijk moeten we voor God kiezen, onze scherper. De duivel mogen niet kiezen ,ze doen wat Satan wil. De engelen mogen niet kiezen ,ze gehoorzamen God .Maar wij, mensen,

mogen kiezen of Satan of God. Bij Satan is er geen liefde ,geen blijdschap, geen vrede er is niks wat goed is . Weet je waarom ? Er is geen aanwezigheid van God. We mogen nu kiezen voor onze Scherper.

Maar na de dood is al te laat. Alsjeblieft lees deze verses: Johannes 3: 36 ;

2 tessalonicenzen 1:9 en johannes 14:6.

NA DE DOOD KUN JE NIET MEER KIEZEN.

Neem Jezus aan als je Redder en zie hoe goed hij is , zie hoe God van ons houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Tekst die ingaat tegen de 12 artikelen ingaat verwijderd. Caraamba, let hierop, lees de f.a.q.


Quote:



[...]


Ja maar als je niet voor hem kiest dan krijg je straf.




Andersom, je kreeg sowieso al straf, maar daar ben je als christen van gered.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Admod note:
Tekst die ingaat tegen de 12 artikelen ingaat verwijderd. Caraamba, let hierop, lees de f.a.q.

[...]

Andersom, je kreeg sowieso al straf, maar daar ben je als christen van gered.

Wat bedoel je met "andersom"? Bedoel je helemaal niet kiezen? of Bewust niet voor god keizen? Of..... "wat" eigenlijk?

En als je het over hemel of hel hebt moet je dan niet eerst vaststellen of er wel iets is na de dood? Anders heb je het nergens over.

Geef es aan waar ik wat moet lezen in de faq. Scheeld een hoop tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de Twaals Artikelen genoemd, lees die door, dat is het uitgangspunt van dit forum. Dus op dit forum gaan we uit van een leven na de dood. Maar sowieso is het handig om eens de hele F.A.Q. door te lezen, ik heb de indruk dat ik de enige persoon op het internet ben die dit doet als ik mij aanmeld op een forum. nosmile.gif

En met andersom bedoel ik dat je gegarandeerd straf krijgt en kan 'kiezen' om deze straf te ontlopen. Sterker nog, de mens kiest niet, maar is gekozen door een genadige God. Dit ter afwending van de 'straf' die buiten God overal te vinden is. Dit is ook eigenlijk geen straf maar meer een logische consequentie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb de Twaals Artikelen genoemd, lees die door, dat is het uitgangspunt van dit forum. Dus op dit forum gaan we uit van een leven na de dood. Maar sowieso is het handig om eens de hele F.A.Q. door te lezen, ik heb de indruk dat ik de enige persoon op het internet ben die dit doet als ik mij aanmeld op een forum.
nosmile.gif

En met andersom bedoel ik dat je gegarandeerd straf krijgt en kan 'kiezen' om deze straf te ontlopen. Sterker nog, de mens kiest niet, maar is gekozen door een genadige God. Dit ter afwending van de 'straf' die buiten God overal te vinden is. Dit is ook eigenlijk geen straf maar meer een logische consequentie.

Aha...je bedoelt dat dit forum vaststeld dat er een leven na de dood is en dat daar geen discussie over mogelijk is?

En mensen die hun hele leven alleenmaar goede dingen doen straf krijgen na de dood en een moordenaar/verkrachter gered wordt als hij kiest om zijn straf te ontlopen. Is dat logisch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Aha...je bedoelt dat dit forum vaststeld dat er een leven na de dood is en dat daar geen discussie over mogelijk is?

Ervanuit gaat, niet op basis van bewijs, op basis van geloof.

Dit is het laatste wat hierover gezegd gaat worden, volgende reacties die de Twaalf Artikelen tegenspreken worden verwijderd.

Quote:

En mensen die hun hele leven alleenmaar goede dingen doen straf krijgen na de dood en een moordenaar/verkrachter gered wordt als hij kiest om zijn straf te ontlopen. Is dat logisch?

Volgens mij zijn hier voldoende andere topics voor. Hier gaat het om andere zaken.

Dus weer terug naar het onderwerp.`

Admod note: Offtopic reactie verwijderd, ik heb alles al uitgelegd wat te doen. Dit topic is duidelijk genoeg in de openingspost.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid