Spring naar bijdragen

Aramees de taal van Jezus Christus


Aanbevolen berichten

Hallo..ik ben van Aramese afkomst(niet verwarren met Armeniërs) met een Syrisch-Orthodoxe geloof en ben van huis uit opgegroeid met de Aramese taal. Het Aramees is één van de oudste talen ter wereld die nog altijd gesproken wordt. Vooral door de Aramese christenen, van wie er ongeveer 20.000 in Nederland wonen. Het Aramees werd ook gesproken door niemand minder dan Jezus Christus. Zo werd Mel Gibsons film The Passion of the Christ ook grotendeels in het Aramees gesproken.

Het is welbekend dat het Aramees een Bijbelse taal is en tevens de moedertaal van Jezus Christus en de eerste apostelen. Deze taal heeft veel betekend voor de wereldbeschaving. Minder bekend is bijvoorbeeld dat het Aramees een enorme impact heeft gehad op de heiligste teksten (canoniek en seculier) van het Jodendom en de Islam, en vele vertalingen van voorchristelijke Griekse intellectuelen in het Arabisch (vaak m.b.v. van een Aramese Vorlage) waaraan de christelijke Arameeërs een grote (ongetwijfeld de grootste) bijdrage aan hebben geleverd; het enige wat we in de westerse schoolboeken te lezen krijgen, is dat deze oude teksten dankzij de Arabieren naar Europa (aanvankelijk Spanje) zijn geëxporteerd, terwijl men zich zelden afvraagt hoe het kon dat de Arabieren nu Grieks konden lezen, schrijven én vertalen.

Het Aramese taal, cultuur en erfgoed wordt momenteel bedreigd met uitsterven. Wat mij vooral opvalt is dat het Westen weinig tot geen aandacht besteed om deze eeuwenoude Aramese taal te beschermen tegen uitsterven. Waarom?

Prof. William J. Fulco: "Preserve the Aramaic language and traditions? at all cost! DO not let the splendid Aramaic become endangered. It is wonderful language that links us back to Jesus and centuries of Christian history. To lose that connection would be a tragedy."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat lijkt me wel..De Syrisch-orthodoxe kerk van Antiochië was de eerste kerk dat buiten Palestina - volgens de traditie - werd gesticht. De apostel Petrus had de Kerk van Antiochië gesticht en was de eerste Patriarch vóór zijn vertrek naar Rome. Petrus heeft de gestichte Kerk van 37 tot 44 geleid.

De Syrisch-orthodoxe kerk heeft van alle christelijke kerken de oudste en rijkste kerkmuziek in het Aramees, de taal van Jezus Christus. Hierdoor kunnen we zeggen dat de Arameeërs de oudste Christelijke volk op aarde zijn, omdat zij de eersten waren die bekeerd werden tot de Christendom.

De Aramese taal, cultuur en erfgoed is de "wortel" van het Christendom. Deze wordt momenteel bedreigd met uitsterven. Er is geen enkele land in het Midden-Oosten dat de Arameeërs of de Aramese taal erkennen. De Moslims in het Midden-Oosten doen er alles aan om onze Aramese taal, cultuur en erfgoed uit te laten verdwijnen en de christenen te Arabiseren. Er worden dagelijks Aramese Christenen in Irak vermoord. De Koerden/Turken proberen al een lange tijd de Syrisch-orthodoxe klooster Mor gabriël van de Arameeërs af te pakken. Het Mor Gabriël klooster is in 397 gesticht en is het oudste functionerende klooster ter wereld. Waarom willen de Koerden deze eeuwenoude klooster zo graag afpakken? Wat voor gevolgen zal dit voor het Christendom hebben?

Meer info: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Arameeërs hebben een rijk cultureel erfgoed en hebben als volk op verschillende manieren bijdragen aan eerdere beschavingen (indirect ook aan de Verlichting van Europa). Inmiddels zijn we echter sterk gedecimeerd en worden we nog steeds vervolgd, onderdrukt en gediscrimineerd in onze traditionele woongebieden onder het toeziend oog van westerse wereldleiders, maar worden we tegelijkertijd doodgezwegen door de politiek en de media. Tegelijkertijd assimileren we in de diaspora in rap tempo, en Nederland is daar een goed voorbeeld van.

Hiermee bedoel ik ondanks hoe het Aramese volk er tegenwoordig voor staat, dat de wereld (onze christenbroeders incluis) nog immer onverschillig reageert op alles wat de Arameeërs in de afgelopen decennia hebben moeten doorstaan: genocides, pogroms, etnische schoonmaakheden, landonteigeningen, onderdrukkingen, discriminatie, officiële assimilatiepogingen, etc.

Er wordt zelden aandacht geschonken aan onze eeuwenoude kloosters, kerken en huizen die nog steeds worden gebombardeerd en geconfisceerd, om slechts een voorbeeld te noemen. Maar als er bijv. een ruit wordt ingegooid bij een lokale moskee, een imam openlijk weigert om vrouwen de hand te schudden of 25 Palestijnen tegen Israël demonstreren, dan is dat opeens wereldnieuws. Daar begrijp ik (en velen met mij) dus niets meer van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou nee. Het monofysitisme is juist een reactie op de nestorianen. En de vervolging van deze ketterij kwam volledig van de Byzantijnen.

link

En of het nou Katholieken of Byzanthijnen waren, het is allebei christendom toch?

Quote:
Katten op katholieken is altijd leuk natuurlijk, maar het maakt net iets meer indruk allemaal als je de historische feiten niet als pleepapier gebruikt.

Het is niet katten op katholieken, het is gewoon mensen, die weer de islaam de schuld geven voor het verdwijnen van de Aramese cultuur, met de neus op de feiten drukken. Terwijl Aramese christenen vreedzaam onder islamitisch bestuur hun geloof konden uiten (wat nu nog steeds kan), werden ze door hun mede-christenen vervolgd als ketters..

Link naar bericht
Deel via andere websites

We kunnen er veel woorden over vuil maken, maar de katholieke (maar ook de protestantse) kerk is nooit echt happig geweest op ketters. Of dat nou Nestorianen of monofysieten waren doet er dan weinig toe, wanneer je afwijkt van dat wat de 'algemene christelijke kerk' of de 'katholieke christelijke kerk' leert had je het verleden een relatief klein probleempje.

Ik moet overigens eerlijk zeggen dat ik best benieuwd ben naar de 'praktische invullingen' van een bepaald dogma, in dit geval dus het monofysisme. In mijn woonplaats staat de kerk van Sint Ignatius (van) Nurnono wat een Syrisch-Ortodoxe Kerk is.. Misschien is dat echter voer voor een ander topic..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Tegelijkertijd assimileren we in de diaspora in rap tempo, en Nederland is daar een goed voorbeeld van.

Ik help mee jullie te assimileren, want ik ben met één van jullie getrouwd. Hij kent zelf trouwens geen Aramees meer, maar zijn vader wel.

Aan de andere kent, ik vertel wel eens op fora over jullie. Dus aandacht geef ik jullie wel.

Waar ik heel benieuwd naar ben: leeft de leer van het monofysitisme bij jullie? En dan bedoel ik meer: leeft het verschil tussen jullie leer en de leer die volgens mij katholieken en protestanten daarover gezamenlijk hebben?

Kun je trouwens ook voorbeelden noemen van dat assimileren? Bedoel je dat jullie ook van binnenuit assimileren? Ik ben daar erg benieuwd naar.

En ervaar je ook min of meer gedwongen assimilatie van buitenaf die jullie niet als wenselijk ervaren? Ik weet van kerken van jullie in Enschede dat die door de gemeente bewust ook voor andere doeleinden wordt gebruikt. Wijkbijeenkomsten ofzo. Om de integratie te stimuleren. Hoe ervaren jullie dat eigenlijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens voordat er weer naar de islaam gewezen wordt, in de lange geschiedenis van de Aramese christenen is het vooral de Katholieke Kerk die zich schuldig heeft gemaakt aan misstanden tegen Aramese christenen. Ze (Nestorianen) werden namelijk ketters genoemd.

[Dhimmiemode]Ja, natuurlijk, ik geloof je op je woord. De islam is al 1400 jaar dezelfde gezapige vredesbeweging als het nu is. Ik kan persoonlijk niet wachten voor we de verderfelijke rechten van de mens de deur uit doen en de sharia invoeren. Kijk maar eens hoe veel leuker het wonen is in een islamitisch land t.o.v. een westers land. Ook goed te zien aan de massa-emigratie van westerlingen naar islamistan en het uitblijven van een imigrantenstrom visa versa[/Dhimmiemode]


Samengevoegd:

Quote:

Het is niet katten op katholieken, het is gewoon mensen, die weer de islaam de schuld geven voor het verdwijnen van de Aramese cultuur, met de neus op de feiten drukken. Terwijl Aramese christenen vreedzaam onder islamitisch bestuur hun geloof konden uiten (wat nu nog steeds kan), werden ze door hun mede-christenen vervolgd als ketters..

Mocro, toen de christenen nog druk aan het discussieren waren over wat christelijk was en wat niet, moorden de moslims in het pas veroverde India de "verdervelijke" polytheisten al in bosjes van tienduizend uit. De knuffelislam is net als "Hans en Grietje" een leuk sprookje van moeder de gans en verder niets meer.

In Mekka kun je niet op straat je bijbel lezen en dat komt met name omdat de islam vreselijk intolerant is. Het christendom wordt hooguit gedoogd. Je hebt als christen dus de status van een wietplant. Heel anders is het voor moslims in landen waar het christendom dominant is. Die worden geen strobreed in de weg gelegt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens voordat er weer naar de islaam gewezen wordt, in de lange geschiedenis van de Aramese christenen is het vooral de Katholieke Kerk die zich schuldig heeft gemaakt aan misstanden tegen Aramese christenen. Ze (Nestorianen) werden namelijk ketters genoemd.

Och och och, zielig toch! Alsjeblieft, moc, een rijmpje van de vegaloog, helemaal speciaal voor jou!

De moslims zouden eigenlijk deze Kerk moeten verdedigen. De islam is immers een mutant van de Syrisch-Orthodoxe Kerk. Grote stukken uit de koran zijn vertalingen van een Syrisch-Orthodox lectionarium, en die zogenaamde Mohammed heette in oude koranteksten nog mohammadoe-n, wat Gezegende betekent. En wie is dan wel die Gezegende? Juistum, Van Putten! Dat is Jesus Christus!

Quote:

Je hebt als christen dus de status van een wietplant.

Ik zou eerder zeggen, veel minder. Wiet is in veel moslimlanden toegestaan, wordt veel gebruikt, wordt veel verbouwd. Je weet toch wel, waar het Franse woord assassin vandaan komt? Voor de anderen, van het Arabische haschischin. Dat waren moordtroepen tijdens de Kruistochten. Je weet wel, die korte periode, waarin de christelijke wereld terugvocht tegen de islam, die al 1400 jaar zijn moordlust uitleeft op andersdenkenden en -gelovenden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat ze niet dol zijn op christenen, en wel op de rijke gronden van het klooster?

Dat klopt voor een deel, maar belangrijkste reden is om alle Arameeërs te verdrijven uit hun woongebied. Om dit te realiseren, moet je de gemeenschap in hun -hart- proberen te raken.

Het klooster Mor Gabriel is in 397 na Christus gebouwd en het fungeert als spiritueel centrum voor de Syrisch-orthodoxe christenen, de Arameeërs, in Turkije. In Mor Gabriel leven circa 70 monniken en nonnen. Elk jaar wordt het klooster bezocht door duizenden Arameeërs.

Meer info: link

Quote:

Weinig tot geen. Het is niet best wat in Irak gebeurt, maar als het oudste nog functionerende klooster verdwijnt, is er een ander klooster dat vanaf dat moment het oudste nog functionerende klooster is. Hoe pijnlijk ook voor de kloostergemeenschap, het zal het christendom niet beïnvloeden.

Ik kan haast niet geloven dat deze reactie van een -echte Christen- komt. De Arameeërs zijn één van de laatst overgebleven Christenen in het Midden-Oosten. Als zij daar vermoord en verdreven worden, hebben we haast geen Christenen meer in het Midden-Oosten. Heeft dat geen gevolgen voor de Christendom in het Midden-Oosten en de rest van wereld? 6o jaar geleden bestond Turkije ongeveer 20% uit Christenen. Vandaag is dat 0,1% geworden. De Arameeërs leven al eeuwenlang samen met de moslims en zijn de beste vertegenwoordigers voor het Westen bij een dialoog met de Islam. Als de Aramese taal, cultuur, erfgoed en kerk zou verwijnen in M-O, zou er een groot Christelijk erfgoed verloren gaan..maar dat is helemaal niet erg ofniet Cornelius?

Waarom willen de Koerden de Arameeërs zo graag verdrijven uit hun oorspronkelijke woongebied?

De Arameeërs zijn afstammelingen van Aram, de zoon van Shem. Noach was de vader van Shem. Mesopotamië staat bekend als het land van de Arameeërs tussen de twee rivieren. Het is nu Zuid-Oost Turkije(Tur Abdin), Syrië, Noord-Irak en een deel van Jordanië en Libanon dat vroeger Mesopotamië was. De Koerden willen Mesopotamia al te graag opeisen als hun eigen land en het graag Koerdistan noemen. Zij weten ook dat dit moeilijk is, zolang de Arameeërs nog bestaan, omdat deze dat natuurlijk niet accepteren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou eerder zeggen, veel minder. Wiet is in veel moslimlanden toegestaan, wordt veel gebruikt, wordt veel verbouwd. Je weet toch wel, waar het Franse woord assassin vandaan komt? Voor de anderen, van het Arabische haschischin. Dat waren moordtroepen tijdens de Kruistochten. Je weet wel, die korte periode, waarin de christelijke wereld terugvocht tegen de islam, die al 1400 jaar zijn moordlust uitleeft op andersdenkenden en -gelovenden.

Hoewel de christenen ook niet altijd lieverdjes waren, zijn de foute christenen vs. de lieve moslims tijdens de kruistochten een beeld wat werd gepropageerd door moslims en aanhangers van het cultuurrelativisme. Een beeld wat zelfs in mijn jeugd nog werd gebruikt om iedere kritiek op de islam neer te sabelen. Het negeert inderdaad een voorafgaande geschiedenis van invallen en veroveringen van moslimzijde. De kruistochten zijn eerder te vergelijken met het bombardement van Dresden. Bepaald niet helemaal goed te praten maar wel weer heel begrijpelijk en wss noodzakelijk. "De vreedzame islam" is een propaganda-middel, dat is alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog een topic aangemaakt over de Syrisch-Orthodoxe kerk, omdat deze topic over de Aramese taal, cultuur en erfgoed gaat.

De Arameeërs waren vroeger een groot en machtig volk, dat veel respect had afgedwongen van buitenaf, omdat zij veel hebben betekend voor de wereldbeschaving. Sinds de komst van de veroveraars van Arabieren en de Islam werd het Aramees en Arameeërs steeds minder. De Arameeërs waren grote handelaren en zijn een volk met respect, vrijheid en broederschap. Er werd steeds meer land van hun afgepakt, totdat er bijna alles van hen werd ontnomen. In 1915 werden de Armeniërs(1,2mln), Arameeërs(600.000) en Grieken(200.000) door Turken vermoord en bijna alles van hen ontnomen, ook wel bekend als Ottomaanse of Armeense Genocide 1915.

Quote:

Het is niet katten op katholieken, het is gewoon mensen, die weer de islaam de schuld geven voor het verdwijnen van de Aramese cultuur, met de neus op de feiten drukken. Terwijl Aramese christenen vreedzaam onder islamitisch bestuur hun geloof konden uiten (wat nu nog steeds kan), werden ze door hun mede-christenen vervolgd als ketters..

Het zijn wel de moslims die vandaag in onze huizen en oorspronkelijke woongebied leven. Dit is niet het allerergste, maar dat we als volk en onze taal nog steeds in geen enkele land in M-O worden erkend maakt het nog pijnlijker. Hoe kom je er eigenlijk bij dat de Arameeërs vreedzaam leven in Islamitische landen? Je mag één keer raden wat er gebeurd, als je met een kruis om je nek door Irak, Pakistan of Iran loopt?

Mocroflavour heeft wel een punt. De Katholieken en Angilicaanse kerk hebben de Aramese volk in 16e en 19e geprobeerd uit elkaar te rukken. Vandaag zijn die scheuren in onze gemeenschap helaas nog steeds te zien. De Arameeërs bestaan uit West-Arameeërs en Oost-Arameeërs, dat beiden leven met Aramese cultuur, maar alleen ander dialect van Aramees spreken. Je kunt het beetje vergelijken als een Oost-Nederlander (Overijssel) en een Fries, dat beide Nederlanders zijn, maar anders soort Nederlands cultuur en dialect hebben.

De Westerse missionarissen (Katholieken) hadden in de 16e eeuw een deel van onze Oost-Arameeërs -gehersenspoeld- door hen te overtuigen dat ze zich geen Arameeërs, maar Chaldeeërs moeten noemen en de Syrisch-Orthodoxe leer moeten verruilen voor de Katholieke.

Als de Katholieken dat hebben gedaan, moest de Angilicaanse Kerk ook zo nodig volgen. Deze hadden in 19e eeuw deel van de Arameeërs ook gehersenspoeld door ze te overtuigen zich voortaan Assyriërs te noemen en afstand te nemen van hun Aramese identiteit en Syrisch-Orthodoxe geloof. Sindsdien is onze volk verscheurd in meerdere stukken, deze scheur is vandaag nog steeds te zien, vooral in Irak. De Assyriërs proberen momenteel samen met de Koerden onze Aramese taal, cultuur en geschiedenis te veranderen en te vervalsen. Doelstelling: zoals ik eerder wel heb aangegeven, Koerden willen Koerdistan.

Meer info: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Aram,

Op zich vind ik het niet zo vreemd als je de hulp van christenen aanroept. Maar nog beter kun je de hulp van Jahweh aanroepen.

Ps. 50

14 Offer Gode lof

en betaal de Allerhoogste uw geloften;

15 roep Mij aan ten dage der benauwdheid,

Ik zal u redden en gij zult Mij eren. sela

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onze buurman was een Arameeër, maar hij was altijd een beetje pissig als mensen hem betitelden als Armeniër, waarom is dat?

Dan nog een vraagje, is het Aramees wat Christus sprak dezelfde taal als het Aramees van nu?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op zich vind ik het niet zo vreemd als je de hulp van christenen aanroept. Maar nog beter kun je de hulp van Jahweh aanroepen.

Wij zijn Syrisch-orthodox, dus streng Christelijk gelovig. We bidden, vasten en danken onze God (in Aramees Aloho of Alaha, Westers/Oosters) elke dag. Er is geen volk op aarde dat zoveel leed heeft geleden als de Arameeërs. Vaak krijg ik e-mails van mensen over de hele wereld die graag Aramees, de taal van Jezus willen leren. Laatst kreeg ik een mail van een Christelijke vriend, die mij vroeg hoe de Arameeërs hun taal, cultuur en erfgoed na alles wat hen is aangedaan, vandaag nog steeds hebben kunnen behouden. Antwoord: dankzij Onze Heer, zonder Hem hadden wij dit nooit kunnen overleven.

Moslims (Turken en Marokkanen) hebben hier in NL veel meer rechten dan de Arameeërs. Dit terwijl de Arameeërs veel meer steun nodig hebben. Let maar op, binnen 10 jaar zullen er meer moskeeën in NL zijn, dan kerken. Lees aub mijn 3e bericht van dit topic nogmaals.

Quote:

Onze buurman was een Arameeër, maar hij was altijd een beetje pissig als mensen hem betitelden als Armeniër, waarom is dat?

Het gaat om erkenning! De Arameeërs zijn een heel ander volk dan Armeniërs. De Armeniërs hebben een eigen land en ander taal. We worden in geen enkele land in M-O erkent. Toen de film The Passion bekendheid kreeg in media, werd er overal geschreven dat het Aramees een -dode taal- is. Weet je hoe pijnlijk dat voor ons is? Zelfs Mel Gibson had dat in de media gezegd, waarna hij na veel kritiek van Aramese kant, later zijn excuses aanbood. Wij willen niet geassocieerd worden met Armeniërs, Turken of de Arabieren uit Syrië. Een Nederlander vind het meestal ook niet leuk als hij Duitser of Belg genoemd wordt.

Quote:

is het Aramees wat Christus sprak dezelfde taal als het Aramees van nu?

Het Aramees bestaat meerdere dialecten. Daarnaast maken talen met de jaren ook ontwikkelingen mee. Het Nederlands van vandaag is ook niet helemaal hetzelfde als bijvoorbeeld 100 jaar geleden. De meest bekende Aramese dialecten dat gesproken wordt door Arameeërs zijn Syriac (West-Aramees) en Madenhoyo(Oost-Aramees). Het Classical Aramaic gebruiken we vooral in kerken, liturgie etc. Het Klassieke Aramees is het Aramees dat Jezus Christus vroeger sprak. Deze wordt momenteel in Maloula (Syria) nog steeds gesproken als dagelijks gesproken taal. Bekijk op Youtube The Lords Prayer in Aramaic.

Annemiek Schrijver: Mijn heilige tekst is het Jezus-gebed. Ook wel Aramees Onze Vader

genoemd. Het zijn woorden die me tot mijn pit ontroeren. Aramees was de taal die Jezus sprak. Je mag veronderstellen dat de Aramese versie van het

Jezus-gebed dichter bij het oorspronkelijk door Jezus uitgesproken gebed staat dan het Onze Vader, zoals dat overgeleverd is in de kerkelijke traditie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een Nederlander vind het meestal ook niet leuk als hij Duitser of Belg genoemd wordt.

Sterker nog; nu ik in Duitsland woon, word ik geconfronteerd met het feit, dat bijna iedereen het hier over Holland en Holländer heeft. Iedere keer leg ik weer uit, dat dat niet klopt. Geen Duitser die dat meteen begrijpt. Met de uitleg 'ik noem jullie ook geen Bayern of Ostfriesen' wordt het een heel stuk duidelijker. (Ter verduidelijking; in het Oosten van Nederland is in bepaalde streken 'Hollander' een synoniem, een scheldwoord voor iemand die vrekkerig is. Is hij ook nog arrogant, dan is dat een 'Amsterdammer'. Wij noemen beleefdheidshalve deze gasten, als ze eenmaal in de buurt wonen, 'import'.)

Dus ja; ik snap Aram wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

[Dhimmiemode]Ja, natuurlijk, ik geloof je op je woord. De islam is al 1400 jaar dezelfde gezapige vredesbeweging als het nu is. Ik kan persoonlijk niet wachten voor we de verderfelijke rechten van de mens de deur uit doen en de sharia invoeren. Kijk maar eens hoe veel leuker het wonen is in een islamitisch land t.o.v. een westers land. Ook goed te zien aan de massa-emigratie van westerlingen naar islamistan en het uitblijven van een imigrantenstrom visa versa[/Dhimmiemode]

Ja zolang het asociale westen de rest van de wereld uitbuiten, koloniseren en dictators steunen, zullen er inderdaad meer mensen naar het westen immigreren dan andersom. In de tijd van het islamitische rijk was de islamitische wereld trouwens wel superieur aan de christelijke wereld. Joden en christelijke 'ketters' vluchten toen naar islamitische gebieden omdat ze daar wel getolereerd werden.

Quote:
Mocro, toen de christenen nog druk aan het discussieren waren over wat christelijk was en wat niet, moorden de moslims in het pas veroverde India de "verdervelijke" polytheisten al in bosjes van tienduizend uit.

Bron?

Erger dan de christelijke Europeanen/ Amerikanen kunnen de moslims in ieder geval nooit geweest zijn. Of het nou om Afrikanen, indianen, aboriginals of joden gaat. De christelijke westerlingen zijn verantwoordelijk voor de grootste genocides en intolerante vervolgingen!

Quote:
In Mekka kun je niet op straat je bijbel lezen en dat komt met name omdat de islam vreselijk intolerant is. Het christendom wordt hooguit gedoogd. Je hebt als christen dus de status van een wietplant. Heel anders is het voor moslims in landen waar het christendom dominant is. Die worden geen strobreed in de weg gelegt.

Mag je in Vaticaanstad wel een tapijtje neeleggen en bidden tot Allah dan?

Verder is het onzin wat je zegt. Christenen hebben alle vrijheden in islamitische landen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Verder is het onzin wat je zegt. Christenen hebben alle vrijheden in islamitische landen.

Mwah niet helemaal... knipoog_dicht.gif

En niet-moslims mogen Mekka niet in, die moeten de snelweg eerder verlaten op straffe van... ?

Maar waarom gaan we hier weer over de Islam praten, terwijl dat niet de insteek van het topic is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Och och och, zielig toch! Alsjeblieft, moc, een rijmpje van de vegaloog, helemaal speciaal voor jou!

De moslims zouden eigenlijk deze Kerk moeten verdedigen. De islam is immers een mutant van de Syrisch-Orthodoxe Kerk. Grote stukken uit de koran zijn vertalingen van een Syrisch-Orthodox lectionarium, en die zogenaamde Mohammed heette in oude koranteksten nog mohammadoe-n, wat Gezegende betekent. En wie is dan wel die Gezegende? Juistum, Van Putten! Dat is Jesus Christus!

Zo zijn er zoveel wetenschappelijke boeken te vinden die gehakt maken van het christendom en het verhaal van Jezus zoals het in de Bijbel staat, of de 3 goden-leer van christenen.

Maar laten we hier over ophouden, want dit is totaal offtopic (ook wat jij doet, dus!)

Quote:
Ik zou eerder zeggen, veel minder. Wiet is in veel moslimlanden toegestaan, wordt veel gebruikt, wordt veel verbouwd. Je weet toch wel, waar het Franse woord assassin vandaan komt? Voor de anderen, van het Arabische haschischin. Dat waren moordtroepen tijdens de Kruistochten. Je weet wel, die korte periode, waarin de christelijke wereld terugvocht tegen de islam, die al 1400 jaar zijn moordlust uitleeft op andersdenkenden en -gelovenden.

assassijnen waren een sji'itische sekte. geen moslims. trouwens er zijn genoeg europese woorden te herleiden naar de bloederige christelijke geschiedenis;

nogmaals, het is een feit dat de 2000 jaar oude christelijke geschiedenis het meeste terreur en geweld heeft voortgebracht. De islam stond, en staat in het teken van respect en tolerantie voor andersgelovigen. Terwijl christenen elkaar (en joden) afmaakten en wetenschap verboden in de middeleeuwen, beschermde de islamitische wereld die wetenschap en tolereerde het andersdenkenden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid