Spring naar bijdragen

Youtube kijken/ luisteren stelen?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, vinden jullie het beluisteren/ bekijken van liedjes op youtube eerlijk of niet? Die filmpjes worden vaak ook gewoon geupload. Velen hier onder jullie vonden het downloaden van muziek/ games etc. stelen, maar is het kijken op youtube ook niet een beetje oneerlijk? De mensen die de filmpjes erop gooien, zullen er waarschijnlijk niets voor hebben betaald (wss. gedownload) en uploaden het op youtube waardoor ze auteursrechten schenden...Hoe denken jullie hierover?

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tsja.. Ik weet het niet. Ik zie het probleem niet zo.. Evenals downloaden op zich..

Ik denk dat dit per persoon verschilt.. Ik zou doen waarbij je het beste voelt, en waar je ook achter staat.

(Overigens betaal ik wel voor mijn downloads hoor yes.gif Een nieuwsgroepenaccount kost euro.png6,50 in de maand widegrin.gif)

Link naar bericht
Deel via andere websites

mackie, volgens de nederlandse wet is het aanbieden van informatie waar auteursrecht op staat illegaal zonder daarvoor een vergoeding te betalen aan de auteur. De radio betaalt aan de buma/stemra voor elk nummer dat ze draaien en de buma/stemra betaalt de artiest. Dus als je zeker weten christelijk verantwoord bezig wil zijn, kun je met een gerust hart liedjes luisteren op youtube. het wordt anders als je zelf een account maakt op youtube en liedjes gaat plaatsen. Dan zou ik me meer gaan afvragen of je moreel juist bezig ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

mackie, volgens de nederlandse wet is het aanbieden van informatie waar auteursrecht op staat illegaal. De radio betaalt aan de buma/stemra voor elk nummer dat ze draaien en de buma/stemra betaalt de artiest. Dus als je zeker weten christelijk verantwoord bezig wil zijn, kun je met een gerust hart liedjes luisteren op youtube. het wordt anders als je zelf een account maakt op youtube en liedjes gaat plaatsen. Dan zou ik me meer gaan afvragen of je moreel juist bezig ben.

Jij hebt er meer kaas van gegeten dan ik zie ik zo yes.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Youtube haalt materiaal er wel af, maar alleen als de rechthebbende er specifiek om vraagt (Dit kan eventueel semi automatisch gaan met slimme software, dat betekent dat de rechthebbende gevraagd heeft om op bepaalde zaken te scannen)

Veel rechthebbenden nemen niet de moeite om voor alles youtube opdracht te geven om hun materiaal eraf te halen. Dit betekent niet dat het daarom legaal is (om het erop te zetten, kijken mag altijd).

Voor zover het officiële geneuzel. Persoonlijk denk ik dat vrijwel alles alleen maar een positief effect heeft, en pure reclame is voor de rechthebbende zolang het bij de huidige kwaliteit blijft. Je kan zo veel ontdekken! Maar de beeldkwaliteit is bagger, en geluid vaak ook, dus vind je het echt mooi, dan ben je geneigd om het in betere kwaliteit te kopen.

Het probleem is wel dat men ook die betere kwaliteit elders kan downloaden, maar da's een ander verhaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is natuurlijk een heel groot verschil tussen downloaden / piraterij en stelen, wat je wel in ogenschouw moet nemen.

Youtube is weer een andere versie, meer zoiets als radio luisteren of tv kijken.

Mensen die materiaal uploaden waar auteursrechten van anderen op rusten zijn (dus) niet goed bezig. MAAR het meerendeel van de filmpjes op sites als youtube is door de rechthebbenden zelf geupload.

Daarnaast kunnen dus kopieen gemaakt worden van die filmpjes die vervolgens weer geupload worden.

Op het moment dat iemand zijn/haar originele filmpje upload op een gratis toegankelijke site, is het door de eigenschappen van internet gemeengoed geworden.

(als je dus niet wil dat mensen met je filmpje aan de haal gaan, moet je het niet op zo'n site uploaden)

Zelf heb ik wel eens in de clinch gelegen met youtube wat betreft auteursrechten; de bange slimmerikken hadden een filmpje waar ikzelf de rechten van heb, verwijderd van het net. Volgens hen waren ze benaderd door een derde partij die aanspraak maakte op de auteursrechten.

Ik ben niet heel erg onder de indruk van dat soort sites...

piracy-is-not-theft.gif?t=1241791409

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid