Spring naar bijdragen

niemand gelooft?


Aanbevolen berichten

1 Joh 5:

1 Een ieder, die gelooft, dat Jezus de Christus is, is uit God geboren; en ieder, die Hèm liefheeft, die deed geboren worden, heeft (ook) degene lief, die uit Hem geboren is. 2 Hieraan onderkennen wij, dat wij de kinderen Gods liefhebben, wanneer wij God liefhebben en zijn geboden doen. 3 Want dit is de liefde Gods, dat wij zijn geboden bewaren. En zijn geboden zijn niet zwaar, 4 want al wat uit God geboren is, overwint de wereld; en dit is de overwinning, die de wereld overwonnen heeft: ons geloof. 5 Wie is het, die de wereld overwint, dan wie gelooft, dat Jezus de Zoon van God is? 6 Dit is Hij, die gekomen is door water en bloed, Jezus Christus, niet slechts met water, maar met het water en met het bloed. En de Geest is het, die getuigt, omdat de Geest de waarheid is. 7 Want drie zijn er, die getuigen [in de hemel: de Vader, het Woord, en de heilige Geest; en deze drie zijn één. 8 En drie zijn er, die getuigen op de aarde]: de Geest en het water en het bloed, en de drie zijn tot één. 9 Indien wij het getuigenis der mensen aannemen, het getuigenis van God is meerder, want dit is het getuigenis van God, dat Hij van zijn Zoon getuigd heeft. 10 Wie in de Zoon van God gelooft, heeft het getuigenis in zich; wie God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, omdat hij niet geloofd heeft in het getuigenis, dat God getuigd heeft van zijn Zoon. 11 En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven en dit leven is in zijn Zoon. 12 Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet.

Als ik het goed begrijp, heeft iedereen die in God gelooft, ook zijn broeders en zusters lief. Daar kan je kinderen van God aan herkennen, net als aan dat zij zijn geboden doen. Deze geboden houden is voor deze kinderen niet zwaar.

Maar misschien ligt dit aan mij, maar zijn er dan wel kinderen van God? Geloven wij dan wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Vanwaar de conclusie dat 'we' dan niet geloven, eigenlijk?

Omdat ik bijna geen mensen weet die alle mensen in hun gemeente liefhebben om het maar niet te hebben over de mensen buiten die gemeente.

Omdat ik bijna geen mensen weet die het een makkie vinden om de geboden te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Och, er is een verschil tussen mensen lief hebben en mensen lief hebben smile.gif

Persoonlijk heb ik de mensen om me heen, al dan niet dichtbij, wel lief. Dit betekent niet dat ik met iedereen even goed kan opschieten, maar liefhebben doe ik ze wel. Toegegeven: dit is wel wat moeilijk bij, om een voorbeeld te noemen, de persoon die er met m'n ex vandoor is maar dat zijn menselijke omstandigheden. Ik 'haat' 'm dan weer niet.

Voor de rest.. tja.. we blijven mensen, en zoals dingo al aangeeft, we leven nog onder de zondeval en hebben dus onze gebreken (en zondes).

Gelukkig zijn we hiervoor vergeven maar we blijven wel beinvloedbaar.

En inderdaad, er zullen ook genoeg mensen zijn die weliswaar naar de kerk gaan, maar niet écht geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Daar hebben we een paar weken geleden een preek over gehad.

Onze voorganger vertelde dat het een keuze is om lief te hebben, maar dat dat niet per se hoeft te betekenen dat je diegene aardig of lief hoeft te vinden. Je hebt gewoon een klik met bepaalde mensen waar je het mee kunt vinden, maar ook de mensen daar buiten kun je lief hebben zonder daar mee af te spreken of bij op de koffie te gaan..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daar hebben we een paar weken geleden een preek over gehad.

Onze voorganger vertelde dat het een keuze is om lief te hebben, maar dat dat niet per se hoeft te betekenen dat je diegene aardig of lief hoeft te vinden. Je hebt gewoon een klik met bepaalde mensen waar je het mee kunt vinden, maar ook de mensen daar buiten kun je lief hebben zonder daar mee af te spreken of bij op de koffie te gaan..

Tja.. eehm.... Amen widegrin.gif

Maar dat verbaast me dan weer niet als het om een preek van Christiaan gaat... knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daar hebben we een paar weken geleden een preek over gehad.

Onze voorganger vertelde dat het een keuze is om lief te hebben, maar dat dat niet per se hoeft te betekenen dat je diegene aardig of lief hoeft te vinden. Je hebt gewoon een klik met bepaalde mensen waar je het mee kunt vinden, maar ook de mensen daar buiten kun je lief hebben zonder daar mee af te spreken of bij op de koffie te gaan..

Maar volgens mij zit je dan nog steeds met de wet smile.gif.

En daarnaast denk ik dat het lastig is om een aantal mensen die echt dingen op hun geweten hebben, lief te hebben.

Om maar een persoonlijk voorbeeld te noemen, er is iemand die mijn vaders bedrijf naar de knoppen heeft geprobeerd te helpen. Ik haat hem niet, maar ik heb hem zeer zeker niet lief, het is gewoon een eikel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

e echt dingen op hun geweten hebben, lief te hebben.

Om maar een persoonlijk voorbeeld te noemen, er is iemand die mijn vaders bedrijf naar de knoppen heeft geprobeerd te helpen. Ik haat hem niet, maar ik heb hem zeer zeker niet lief, het is gewoon een eikel.

Met dat soort mensen had ik eerst ook enorme moeite. Ik ben nu aan het leren om ze te zegenen en God te vragen om hen aan te raken, zodat ze (Zijn) liefde kunnen ervaren. (en niet meer van die enorme eikels zijn widegrin.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is 1 Iemand die dat kan, en dat is Jezus. Ik denk dat er bedoeld word dat een volmaakt iemand, de geboden kan onderhouden, z'n broeders en zusters liefhebben. Geen mens kan aan deze eisen voldoen. Zelfs ik niet engel.gifwidegrin.gif (clown.gif) Daarom gaan wij allemaal verloren, tenzij we Jezus aangenomen hebben als verlosser.

Vergeef me als ik onzin praat knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er is 1 Iemand die dat kan, en dat is Jezus. Ik denk dat er bedoeld word dat een volmaakt iemand, de geboden kan onderhouden, z'n broeders en zusters liefhebben. Geen mens kan aan deze eisen voldoen. Zelfs ik niet
engel.gifwidegrin.gif
(
clown.gif
) Daarom gaan wij allemaal verloren, tenzij we Jezus aangenomen hebben als verlosser.

Vergeef me als ik onzin praat
knipoog_dicht.gif

Maar dat kan ik dus niet uit de tekst halen en ook niet uit de tekst daaromheen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar dat kan ik dus niet uit de tekst halen en ook niet uit de tekst daaromheen
smile.gif

Wat in de OP staat, is dat je geen moeite zou hebben om de wet te onderhouden. "Toevallig" heb ik vandaag iemand eigenlijk een erg onsmakelijke ziekte toegewenst in m'n hoofd.. Eigenlijk zonder dat ik het door had.. bloos.gif

Dus het lijkt mij al onmogelijk om aan de wet te voldoen, laat staan geen moeite hebben..

Dus vandaar dat ik denk dat we om die reden Jezus nodig hebben... Naja.. Je begrijpt me hopelijk wel widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Kan je alles op die manier aan elkaar breien?

Doe je dan deze tekst geen onrecht?

Nee je kunt op die manier niet alles aan elkaar breien, maar het hele NT staat in het teken van de verlossing van de zonde. En bijvoorbeeld heel Romeinen gaat over de verhouding tussen de wet en genade door Jezus Christus alleen wordt er wel bij verteld dat je naar je verstand wel voor God kiest maar nu nog onder de wet/zonde leeft. Dat is overigens wel een reden maar geen excuus om te zondigen. MAar dat voert wat ver van dit onderwerp af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gal. 5

22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

De vrucht van de Geest is een werk dat de Heilige Geest door een gelovige heen doet. Dat doet de gelovige niet, maar de Heilige Geest. God houdt ontzettend veel van mensen en houdt van mensen door andere mensen heen, door de Heilige Geest.

Een Grieks woord voor liefde, agape, gaat onder meer om de liefde door een keuze te maken. Andere soorten liefte gaan via gevoel, maar agape werkt (voornamelijk) door een keuze.

Ik geloof dat iedereen zijn/haar broeders/zusters kan liefhebben door een keuze daarvoor te maken. Het is dan een werk van de Heilige Geest waardoor je zult liefhebben. De 'vrucht' van de Geest, is niet gelijk volgroeid, maar moet groeien. Een pasbekeerde christen zal niet gelijk alle kenmerken van de vrucht van de Geest in zich hebben. Maar naarmate een christen langer met God wandelt, zal de vrucht van de Geest steeds meer en meer zichtbaar kunnen worden in het leven van de christen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid