Spring naar bijdragen

Kruis met rondje


Aanbevolen berichten

Dat is een keltisch kruis. Dat kruis zie je veel in de keltische gebieden zoals bijv. Ierland en Groot Brittanië.

Volgens mij was het het an oorsprong een heidens symbool, maar toen deze streken tot het christendom bekeerd werden werd het keltische kruis een christelijk symbool. Als ik het goed begrijp dan had het keltische kruis aanvankelijk niet die lange verticale balk, maar kreeg die die pas toen het door het christendom werd overgenomen en er dus een echt kruis van werd gemaakt.

Je ziet het kruis in die landen wel als grafsteen of in/op kerkjes.

TGSE01335_m.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

En het pentagram op de achterkant...? Ik bedoel btw wel dat kruis op het plaatje

Edit:

Ik vind niks satanistisch ofzo. Wel het aanbidden van een "andere" God.

Wikipedia:

Vele kruizen werden gebouwd in Ierland en Groot-Brittannië tijdens de 8e eeuw. In de Noordse mythologie was het kruis echter het symbool van de god Odin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, maar mijn vriendin had daar een ketting van gekocht in zon soort van duistere winkel ofzo... en ik vertrouwde die niet dus ik kijk acherop, staat er een pentagram op gedrukt :S

In die winkels hebben ze soms zelfs 'gewone' kruizen, dus dat zegt niks.

Wist je trouwens dat binnen het christendom je zelfs als christelijk symbool pentagrammen en omgekeerde kruizen tegen kunt komen? widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

En het pentagram op de achterkant...? Ik bedoel btw wel dat kruis op het plaatje

Oh, dat hebben die sieraad mensen vast zelf verzonnen. Er zit geen pentagram op dat kruis, alleen hoogstens wat keltische symbolen, meer niet.

Dat pentagrammen gedoe is vast weer zo'n new age ding van symbolen met elkaar combineren enzo.


Samengevoegd:

Ankh is een Egyptisch symbool

ankh.jpg

Keltisch kruis is een keltisch/Brits/Iers symbool

05_08_78---Celtic-Cross_web.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hey,

Wat is het teken van een kruis van Jezus, maar dan met een rondje er door heen? Dat was toch een soort van satanistisch teken of niet?

Bedankt, God bless u!

ugly_whitepower.jpg

Het kan een sinistere betekenis hebben, maar zoals zoveel symbolen heeft het krius met het rondje (kruis met aureool?) verschillende betekenissen voor verschillende mensen.

Neem het hakenkruis: voor ons vaak een symbool van kwaad, maar voor boeddhisten een teken van reincarnatie en zo. Ik kan je ook verzekeren dat er een joodse variant op de swastika bestaat trouwens


Samengevoegd:

Quote:

pentagram

Het Pentagram is gewoon ook een oud symbool. Dat het iets satanisch is omdat satanisten er ook wel eens wat mee doen is flauwekul.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarschijnlijk is dat pentagram van de producent van dat soort kettingen. Als je de Large doorleest(zo'n mailorder voor alternatief tuig met geen smaak) zie je ook een paar pagina's met kettingen en hangers wat een mix is tussen alle mogelijke religieuze symbolen. Je ziet daar ook kruizen met pentagrammen erop, kabballah gemixed met germaanse runetekens en alles wat maar een beetje spiritueel eruit ziet.

Misschien staat het pentagram op het kruisje symbool voor het vrouwelijke, als je een jaar lang Venus volgt aan de sterrenhemel tekent deze ook een pentagram in de lucht. En Venus was de god van iets wat met liefde te maken had in een of andere mythologie.

Die Kelthische kruizen kom je trouwens vaak tegen in de traditional doom metal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee, maar koop je dan als christen nog wel kleding bij de H&M? Want daar verkopen ze soms erg blote en angstaanjagend hippe kledij. Ik snap zijn opmerking wel, maar kan gewoon niet begrijpen waar die angst vandaan komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, een hoop christenen laten zich intimideren door dat donkere gedoe van gothics en nepgothics. En ze krijgen altijd een naar gevoel derbij. In feite maar beter ook, je zou je pas zorgen moeten maken als je weet dat iets fout is, maar je je er toch toe aangetrokken voelt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet of hij dat bedoelt, maar mensen/christenen kunnen een geestelijke atmosfeer 'aanvoelen'. Er is meer tussen hemel en aarde smile.gif Ergens kan een atmosfeer zijn van het kwaad, of een atmosfeer van de Heilige Geest.

Maar daarnaast.. een christen (of iemand anders) hoeft nooit ergens door geintimideerd te worden. Een christen is meer dan overwinnaar in Jezus Christus en elk ding is aan Jezus -en daarom aan de christen- onderworpen. Bijvoorbeeld een Boeddha-beeld doet niets en is alleen een 'levenloos' ding. Dus als ergens een Boeddhabeeld is, hoeft dat niets uit te maken. Het is bv. alleen minder slim om een Boeddhabeeld (on)bewust in huis te halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik weet niet of hij dat bedoelt, maar mensen/christenen kunnen een geestelijke atmosfeer 'aanvoelen'. Er is meer tussen hemel en aarde
smile.gif
Ergens kan een atmosfeer zijn van het kwaad, of een atmosfeer van de Heilige Geest.

Maar daarnaast.. een christen (of iemand anders) hoeft nooit ergens door geintimideerd te worden. Een christen is meer dan overwinnaar in Jezus Christus en elk ding is aan Jezus -en daarom aan de christen- onderworpen. Bijvoorbeeld een Boeddha-beeld doet niets en is alleen een 'levenloos' ding. Dus als ergens een Boeddhabeeld is, hoeft dat niets uit te maken. Het is bv. alleen minder slim om een Boeddhabeeld (on)bewust in huis te halen.

Welnee, een buddha beeld is een goede herinnering aan het bijhouden van je meditatie, een Ganesha beeld herinnert je aan de waarde van onderwijs en onderwezen worden, en alle zgn "duistere" symbolen hebben ook een positieve uitleg, die vaak door al te radicale christenen die te veel geloof hechten aan dat soort onzin en dus minsten zo erg zijn als new age zweverds, vergeten wordt. Een christoffel icoon is een leuke herinnering aan het feit dat je je niet aan die bak stenen moet hechten, maar dat je "onderweg" bent. Eens zien, wat heb ik nog meer...O jah. tarot kaarten zijn leuke kaarten om een onderdeel van de levensweg te overdenken (grote arcana) en met de kleine kun je leuk triscas spelen. Een mala is leuk voor korte gebeden cycli en makkelijk speeltje tegen de zenuwen (hanteert wat eenvoudiger dan een rozenkrans) Kruidentuintjes zijn heilzaam, alhoewel sommige kruiden natuurlijk ook bekend staan om hun geurwerking middels esoterische olien. De tuin is ook bijzonder occult met zijn kleurencombi's p[assend bij de kleuren leer puh2.gif

Ghji, ghi, ik heb per ongeluk een wicca altaar gemaakt....ik had een leuke vrouwenkop in de tuin geplant met daaromheen een cirkeltje van kruiden voor in de keuken. Kijk ik op een afstandje zie ik netjse een vogelbadje (water) in het westen staan, mijn tuinkachheltje (vuur) in het zuiden een bultje stenen (aarde) netjes op de juiste plaats en een windgong aan de schutting (lucht) puh2.gif Het staat mooi, dus ik ga dat niet veranderenpuh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Welnee, een buddha beeld is een goede herinnering aan het bijhouden van je meditatie, een Ganesha beeld herinnert je aan de waarde van onderwijs en onderwezen worden, en alle zgn "duistere" symbolen hebben ook een positieve uitleg, die vaak door al te radicale christenen die te veel geloof hechten aan dat soort onzin en dus minsten zo erg zijn als new age zweverds, vergeten wordt. Een christoffel icoon is een leuke herinnering aan het feit dat je je niet aan die bak stenen moet hechten, maar dat je "onderweg" bent. Eens zien, wat heb ik nog meer...O jah. tarot kaarten zijn leuke kaarten om een onderdeel van de levensweg te overdenken (grote arcana) en met de kleine kun je leuk triscas spelen. Een mala is leuk voor korte gebeden cycli en makkelijk speeltje tegen de zenuwen (hanteert wat eenvoudiger dan een rozenkrans) Kruidentuintjes zijn heilzaam, alhoewel sommige kruiden natuurlijk ook bekend staan om hun geurwerking middels esoterische olien. De tuin is ook bijzonder occult met zijn kleurencombi's p[assend bij de kleuren leer
puh2.gif

Een christen kan nooit te radicaal zijn. Er is nog nooit een christen geweest die radicaler was dan Jezus Christus.

De dingen die je noemt zijn hekserij, tovenarij, occult, New Age; demonisch; duivels.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid