Spring naar bijdragen

Ruimtestation bekijken


Aanbevolen berichten

Een klein uurtje geleden heb ik het ISS (internationale ruimte station) voorbij zien vliegen door de verrekijker. Het was erg leuk om eens te zien en het was een super heldere hemel hier. Het ISS vliegt laag aan de hemel, zo'n beetje onder Orion en Sirius door.

Morgen heb je nog een mogelijkheid, hij komt dan over net na 9 uur 's avonds. Het is een heel helder object omdat er nu erg veel zonnepanelen zijn. Mooi met een goede verrekijker dan zie je echt die vleugels, met het blote oog is het een 'ster'

Hier link kan je exact checken hoe laat je waar moet kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar het geval zal wel vaker overkomen neem ik aan?

Het maakt 15 complete rondjes om de aarde per DAG!!! (27,700 km / uur)

Alleen , doordat alles rond draait komt ie niet heel vaak zo over Nederland dat het a. dichtbij, b. donker en c. onbewolkt is. We kunnen het alleen goed zien als het station redelijk dichtbij lang vliegt. Ik kan je echter niet precies uitleggen hoe dat precies werkt, want ik heb al moeite met visualiseren hoe de maan nu eigenlijk rond gaat...

Op dit moment (21:56) is ie alweer boven Nieuw Zeeland

Bij de volgende omgang onze meridiaan West Europa kan het best zijn dat ie over de Sahara of Zuid Afrika vliegt en dan kunnen we hem niet goed zien, ipv over Nederland.

Maar verder snap ik het ook niet echt goed. Je kan er wel van uitgaan dat ie vrij vaak zichtbaar over moet komen, elke paar weken ofzo (dagen?) Ik weet het gewoon niet.

Edit: even verder gegoogled:

"Het internationaal ruimtestation komt gemiddeld zo'n zes keer per dag over ons land. Omdat het ruimtestation in 90 minuten een rondje om de Aarde maakt, gebeurt dat niet altijd op dezelfde tijd. Om het ruimtestation te kunnen zien moet de zon weerkaatst worden op de glimmende delen van het ruimtestation. Dit gebeurt enkele malen per maand. "

update 2: 22:20 en hij tikt alweer Californië aan..... hoezo snel...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid