Spring naar bijdragen

Waar ligt de grens?


Aanbevolen berichten

En hoe kijken denken jullie dan over het voorbeeld wat ik gaf: het Bijbelboek Esther? Niet dat het per sé op zo'n manier moet, misschien is het nog een beetje 'soft' boek, maar daaraan zie je al dat je een spannend verhaal kan maken met een heldenrol (Esther) en iemand die meewerkt (Mordechai) die samen een heel volk redden dat anders vernietigd zou worden vanwege de snode plannen knipoog_dicht.gif van Haman. En dan is er nog een soort neutrale machtsfiguur als de koning en nog de valse familie van Haman enzo. En je ziet dat het kwaad veel macht krijgt, maar uiteindelijk wordt bestraft en het kwaad valt in de eigen val en het oorspronkelijke slachtoffer wordt uiteindelijk het overwinnende volk. Zo zie je dat er toch leugen, list, bedrog, doodslag enz. in een verhaal kan zitten, maar met een goede boodschap, zonder dat er expliciet met een beschuldigend vingertje wordt gewezen enz.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

[...]

Maar daarom hoeven onszelf niet, door middel van fictie, wijs te maken dat die perfectie haalbaar is.

Oh.. dus nu is een film/boek maken over iets wat niet kan wel een probleem?

Quote:

[...]

Het enige wat dat bereikt is teleurstelling en frustratie bij mensen die door dergelijke literatuur ervan overtuigt raen dat zij aan bepaalde gedragsvoorwaarden moeten doen om tot Gods kinderen gerekend te mogen worden.

Denk je echt dat dat zal gebeuren? Zouden mensen niet juist gestimuleerd worden om ook zo perfect te worden?

En zelfs al zouden ze gefrustreerd raken, dat is nog altijd beter dan berusten in je zonden. Als je continue overal dingen ziet die God verboden heeft, zou je dan niet juist eerder denken dat het normaal is, en niet haalbaar, dus het maar meteen opgeven? Ik zie dat in de realiteit wel iig... dat mensen zo denken.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

overigens is liegen ook relatief he? een rol spelen, in een toneelstuk kan je misschien ook wel als 'liegen' beschouwen.

Ja, klopt.

Quote:

[...]

Het geeft al een beetje weer wat het zwakke punt is van een moraal die alteveel uitgaat van gefixeerde wetjes en regeltjes. Goed voor kinderen, maar ook dan slechts ter opvoeding. Want als het zo blijft, dan krijg je dit:

Ja, dat kan. Maar ik kan ook wel bedenken hoe de regel die jij voorstelt; 'als de intentie goed is, dan kan er denk ik een hoop' verkeerd uit kan pakken, dus dat zegt op zich niks.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Oh.. dus nu is een film/boek maken over iets wat niet kan wel een probleem?

In dit geval denk ik wel, maar ik geloof sowieso dat het een probleem kan zijn.

[...]

Quote:

Denk je echt dat dat zal gebeuren?

Ja.

Quote:

Zouden mensen niet juist gestimuleerd worden om ook zo perfect te worden?

Een poosje wellicht. En dan vallen ze weer. En weer. En weer. En weer. En vroeg of laat gaat dat boek bij het oud-papier en met wat pech gaat de bijbel mee.

Quote:

En zelfs al zouden ze gefrustreerd raken, dat is nog altijd beter dan berusten in je zonden.

Beiden zijn slecht, ik zou het ene niet slechter of beter noemen dan het ander. Acceptatie van het feit dat we zondaren zijn zie ik overigens al positief.

Quote:

Als je continue overal dingen ziet die God verboden heeft, zou je dan niet juist eerder denken dat het normaal is, en niet haalbaar, dus het maar meteen opgeven? Ik zie dat in de realiteit wel iig... dat mensen zo denken.

Dat zou heel goed kunnen, maar goed, dat hangt er a) vanaf van hoe zaken in het verhaal verweven zitten en B) hoe gevoelig de persoon is die het leest. Niet elk verhaal is geschikt voor elke lezer. Als je iemand bent die kritiekloos leest en sterk wordt beinvloed door het gedrag van karakters in film en literatuur moet je vooral christelijke films kijken en christelijke boeken lezen. Dat is primair de verantwoordelijkheid van de consument zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

En wanneer is het goed?

Daar zijn vanuit de literatuurwetenschap drie antwoorden op.

1. Als ik het zeg.

2. Als het de tand des tijds weerstaat.

3. Als de literaire fabriek het zegt.

Wat dit laatste betreft zou je eigenlijk eens voor de lol Geerten Meijsing's De grachtengordel moeten lezen.

link

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid