Spring naar bijdragen

Waarom geloof je..?


Aanbevolen berichten

Quote:

(En ben je kaft tot kaft: dan verlies je automatisch doordat de gelovige Kain eigenhandig 25% van de mensheid ombracht.
knipoog_dicht.gif
)

widegrin.gif

Waar staat dat ze met z'n vieren waren knipoog_dicht.gif

Kaïn gaat op een gegeven moment trouwen, met wie staat er niet, en er staat ook niet dat er andere mensen waren..

Dus wellicht waren er meerdere mensen puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 80
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Wellicht werd religie ook gebruikt als excuus om nuttige dingen te doen? Ik zie niet waarom "religie als excuus" beide kanten op zou kunnen werken.

Agree, die kul waarbij religie als verklaring wordt gebruikt voor slechts het goede óf het slechte dat religieuze mensen doen (afhankelijk van de persoon die het brengt) is slape hap. Als religie verregaande invloed heeft op een mensenleven zal dat doorwerken, in uiteenlopende vormen.


Samengevoegd:

Overigens, is het relevant wie er erger zijn en wie de betere groep mensen zijn? Ik wil en kan best geloven dat atheisten betere mensen zijn, dat een overheid van atheistische signatuur beter is dan een overheid van christelijke signatuur en dat atheisten weliswaar hun miljoenen hebben gedood, maar christenen miljarden. I don't care. Het doet niets op of af aan de Waarheid die het christendom in al haar falen brengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens, is het relevant wie er erger zijn en wie de betere groep mensen zijn?

Niet echt, vooral omdat dat erg lastig vast te stellen is. Wat wel een gevaar is als men gaat denken dat de eigen groep ver boven een andere groep staat, maar dat kom je overal tegen. Ik ben na een tijdje anti-theisme tot de conclusie gekomen dat het verdwijnen van religie de wereld geen betere plek zou maken. Ik denk wel dat bepaalde vormen van religie gevaarlijk zijn, maar ik ken ook sektarische atheistische (of eigenlijk anti-theistische) bewegingen.

link

Vooral het deel over "banden verbreken met de familie" komt eng bekend voor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, en welke absolute normen hèbben we eigenlijk om te bepalen wie goede en slechte mensen zijn? Moraal is een kwestie van het eens worden over wat in samenlevingen wenselijk is. En als je een standaard zoekt kan je de gulden regel nemen. Maar in veel kwesties (de bekende homo-, abortus-, euthanasie- maar ook reclame-langs-de-weg debatten) is moraal zo subjectief als wat.

We kunnen het als mensen niet eens eens worden over wat bestáát, laat staan over wat voor gedrag of samenleving zou móeten bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom geloof ik smile.gif

Als eerste reden omdat ik dingen heb meegemaakt waardoor ik er "heilig"(leuke woordspeling)van overtuigd ben dat God wel moet bestaan.

en ook deels omdat ik het van huis uit heb meegekregen.

Verder lijkt het me wel heel mooi om naar de hemel te gaan. Omdat im dan eindelijk God in levende lijve kan zien en weet dat ik dan andwoord zal krijgen op al mijn vragen waar ik nu geen andwoordt op lijk te krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid