Spring naar bijdragen

Bijbelse visie op werken


Aanbevolen berichten

Weet iemand mij meer te vertellen hoe het zit, wat de Bijbel ons verteld over werken? Hoeveel uren? Of wordt er alleen maar verteld 6 dagen zult gij werken? Of toch meer hierover? Ik heb in een studie groep begrepen dat je ook 7 jaren hebt om iets anders te doen? Of klopt dat niet? Ik heb gezien op blackle.nl maar kon daar niet veel over vinden. Hellup! Graag hoor ik van jullie! Ben benieuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Och ja; van veel conservatieven mag je zondag nioet werken; want dat zou de rustdag van God zijn. Nou; voor zover ik weet zitten ze er al eeuwen naast; want volgens de joden was de zaterdag de rustdag en dan vieren ze dus ook de sjabbath. Best wel komisch eigenlijk.

Ik zou zeggen; kijk het verhaal van Jezus daarover maar even en dan leer ik in elk geval; dat je de regels van de Bijbel niet letterlijk moet nemen.

Voor mij is het ook logisch; dat een werkend mens met regelmaat een moment van rust moet hebben en daar wilde God ons in voorzien. Je kunt je namelijk ook gewoon doodwerken of kapot (laten)werken. Maar er bestaan geen "heilige dagen"; uren of momenten. Die creeer jezelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier in Leviticus 25 staat iets over het sabbatsjaar (om de 6 jaar een jaar) (en het jubeljaar - om de 49 jaar een jaar).

1 En de HERE sprak tot Mozes op de berg Sinai: 2 Spreek tot de Israëlieten en zeg tot hen: Wanneer gij in het land komt, dat Ik u geef, dan zal het land rusten, een sabbat voor de HERE. 3 Zes jaar zult gij uw akker bezaaien en zes jaar zult gij uw wijngaard snoeien, en de opbrengst daarvan inzamelen, 4 maar in het zevende jaar zal het land een volkomen sabbat hebben, een sabbat voor de HERE: uw akker zult gij niet bezaaien en uw wijngaard niet snoeien. 5 Wat vanzelf opkomt van uw oogst, zult gij niet inoogsten en de druiven van uw ongesnoeide wijnstok zult gij niet inzamelen; het zal een jaar van rust voor het land zijn. 6 De sabbatopbrengst van het land zal u tot voedsel zijn: u en uw slaaf en uw slavin, uw dagloner en uw bijwoner, die bij u vertoeven. 7 Ook voor uw vee en voor het gedierte, dat in uw land is, zal de gehele opbrengst daarvan tot voedsel zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

6 dagen zult gij werken. Dat is 52 dagen in een jaar vrij, immers de Zaterdag is meestal een vrije dag. Keer 6 kom ik uit op 312 dagen. Dus komt bijna overeen met elkaar. Alleen een andere indeling. Dan heb ik de feestdagen nog niet mee gerekend.

Het bovenstaande stukje beslaat op de akker. Niet op andere werkzaamheden lijkt mij? Waarom de Bijbel niet letterlijk nemen? Dan kun je de Bijbel zo maken wat je voor jouw het beste uitkomt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus Christus kwam om de wet te vervullen. Sinds Zijn komst op aarde kan anders naar het Oude Verbond worden gekeken. Vanuit het licht van het Nieuwe Verbond kun je naar het Oude Verbond kijken. Kijk hoe Jezus sprak over verschillende wetten uit het Oude Verbond.

Matteüs 5 (vanaf vers 17).

Kijk zelf ook naar hoe Hij sprak over de Sabbat (en kijk hoe Paulus er over schreef.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook toen wij bij u waren, hielden wij u telkens deze regel voor: iemand die niet wil werken, zal ook niet eten. Wij hebben namelijk gehoord dat sommigen bij u de arbeid schuwen, alle inspanning uit de weg gaan, maar zich wel met alles bemoeien. In naam van de Heer Jezus Christus gebieden en vermanen wij zulke mensen dat zij regelmatig moeten werken en hun eigen brood moeten verdienen.

(2 Tessalonicenzen 3:10-12)

Het is goed om indien mogelijk door middel van werk je eigen brood te verdienen, zodat je andere mensen niet onnodig op kosten jaagt. Ook kun je jezelf juist ook door het werk heiligen, ontmoet je zo andere mensen, hou je jezelf op goede wijze bezig, draag je op eigen wijze iets bij aan de samenleving.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

staat iets over het sabbatsjaar (om de 6 jaar een jaar) (en het jubeljaar - om de 49 jaar een jaar).

1 En de HERE sprak tot Mozes op de berg Sinai: 2 Spreek tot de Israëlieten en zeg tot hen: Wanneer gij in het land komt, dat Ik u geef, dan zal het land rusten, een sabbat voor de HERE. 3 Zes jaar zult gij uw akker bezaaien en zes jaar zult gij uw wijngaard snoeien, en de opbrengst daarvan inzamelen, 4 maar in het zevende jaar zal het land een volkomen sabbat hebben, een sabbat voor de HERE: uw akker zult gij niet bezaaien en uw wijngaard niet snoeien. 5 Wat vanzelf opkomt van uw oogst, zult gij niet inoogsten en de druiven van uw ongesnoeide wijnstok zult gij niet inzamelen; het zal een jaar van rust voor het land zijn. 6 De sabbatopbrengst van het land zal u tot voedsel zijn: u en uw slaaf en uw slavin, uw dagloner en uw bijwoner, die bij u vertoeven. 7 Ook voor uw vee en voor het gedierte, dat in uw land is, zal de gehele opbrengst daarvan tot voedsel zijn.

Potverdrietjes!...dan zou je dus na elke 6 jaar werk een jaar vrij moeten krijgen van je baas! Waarom hebben ze dat altijd zo verzwegen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Potverdrietjes!...dan zou je dus na elke 6 jaar werk een jaar vrij moeten krijgen van je baas! Waarom hebben ze dat altijd zo verzwegen?

Inderdaad smile.gif Ze zijn goed in het geheim houden van dat arbeidsrecht! smile.gif Maar uiteindelijk plegen ze zelf roofbouw op hun werknemers en komen zo op meer (ziekte)kosten uit.

(Maar met een werkweek van vaak maximaal 5 dagen in plaats van 6, valt het misschien allemaal nog mee smile.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Door RobertF op zaterdag 28-02-2009 14:03:41

      

Ook toen wij bij u waren, hielden wij u telkens deze regel voor: iemand die niet wil werken, zal ook niet eten. Wij hebben namelijk gehoord dat sommigen bij u de arbeid schuwen, alle inspanning uit de weg gaan, maar zich wel met alles bemoeien. In naam van de Heer Jezus Christus gebieden en vermanen wij zulke mensen dat zij regelmatig moeten werken en hun eigen brood moeten verdienen.

Begrijp ik het goed dat een WWB-uitkering (bijstand) niet Bijbels is? Want wie niet werkt zal NIET eten? Dan moet er natuurlijk wel werk zijn. Ik ben dan ook voorstander van verplicht vrijwilligers werk. Klinkt tegenstrijdig maar ik bedoel je moet je wel nuttig maken en in het werkritme blijven zodat je gemakkelijker kan doorstromen. Als je thuis blijft zitten dan wordt het steeds moeilijker om een baan te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom ikbenBen,

Paulus schreef over mensen die bewust alle inspanning schuwen en dus niet wílden werken. Zelf geloof ik dat je zo goed als het kan voor jezelf moet zorgen, ook financieel gezien. En als je dat niet kunt, om wat voor reden ook, dan is het goed als mensen of overheden je daarin bijstaan.

Hoe je dat politiek allemaal wilt aanpakken, daarover kun je hele discussies houden. Maar ik denk dus dat het uitgangspunt is: als je prima voor jezelf kunt zorgen, dan moet je dat ook doen en op die manier je naaste zo min mogelijk belasten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid