Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Vandaag gaat het gebeuren! Mijn eerste college snaartheorie! Best wel een mijlpaal waar ik jaren naar toe heb gewerkt. De keuze om wiskunde naast natuurkunde te studeren is er mede door gemotiveerd.

Goed moest ik even kwijt.

Wat is snaartheorie precies? Ik zit nu te denken aan trillingen met twee vaststaande punten, maar heb geen flauw idee of dit goed is.

Maar heel veel plezier

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ga je het geven of krijgen?

Hoe dan ook: gefeliciteerd! Geef je hier binnenkort een korte samenvatting?

Ik ga het krijgen. Ik kan nu al een samenvatting geven, maar dat is dan eentje gebaseerd op populair wetenschappelijke teksten, want ik weet zelf ook nog niets van het echte rekenwerk.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Wat is snaartheorie precies? Ik zit nu te denken aan trillingen met twee vaststaande punten, maar heb geen flauw idee of dit goed is.

Maar heel veel plezier

Kort gezegd gaat men ervan uit in snaartheorie dat deeltjes geen puntdeeltjes zijn maar hele kleine snaartjes. De wijze waarop die snaartjes trillen bepaald hun eigenschappen, zoals massa, energie etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zal vrij moeilijk worden om dat te doen, want de theorie is nog niet af en het onderliggende principe is ook nog niet bekend. Dat is wel het geval bij algemene relativiteit (massa 'kromt' de ruimte en tijd) en bij quantummechanica (elk deeltje heeft een waarschijnlijkheidsgolf die beschrijft wat de kans is om het deeltje ergens aan te treffen), waardoor die theorieën relatief makkelijk uit te leggen zijn. Op relativiteitstheorie kom ik nog terug in het andere topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hm, ik heb wel wat gelezen over snaartheorie, voornamelijk in de Kijk. Mijn kennis reikt ook niet verder dan extreem basic! Maar interessant is het wel. Hou ons dus inderdaad op de hoogte van je college - maar net als CvW zegt, in lekentaal graag knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

TBM, ik heb een populair-wetenschappelijk boek over snaartheorie, The Elegant Universe van Brian Greene. Ken je dit boek? Ik bedoel, staat er geen stuitende flauwekul in?

Je kunt mij alles wijsmaken namelijk, maar als ik dan toch lekenliteratuur moet lezen over dit onderwerp (professionele is me véél te hoog gegrepen) dan wel graag met een stempeltje erop, goedgekeurd door de crediblefysicus clown.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken dit boek niet, ik ken wel de bijbehorende NOVA serie en hij heeft ook een tweede boek geschreven dat ik wel heb. Beiden zeer de moeite waard. Dus ik neem aan dat The Elegant Universe ook prima is.


Samengevoegd:

College was trouwens oersaai. Nog niet echt veel spannende zaken besproken. De docent articuleert niet echt goed nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid