Spring naar bijdragen

denken in paradoxen


Aanbevolen berichten

Een uitspraak in de Pensées van Pascal (ja heb 'm nu uitgeleend, dus ff uit het hoofd) is dat grote denkers altijd in paradoxen moeten durven denken. In het Christendom heb je veel van dergelijke paradoxen, ik noem er slechts een paar:

vrije wil (of 'eigen verantwoordelijkheid' lieve Gereformeerden puh.gif ) versus predestinatie

'volledig God en volledig mens'

'lijdende Christus' versus 'zegevierende Christus'

En vooral in de Kerk kun je dit rijtje welhaast eindeloos voortzetten. De kritiek van Pascal komt er vooral op neer dat hij vind dat veel denkers teveel paradoxen meteen willen oplossen door erg aan één kant te gaan zitten, dat in te kaderen en de andere kant te verontachtzamen. Terwijl je beter van de uiteinden naar elkaar kunt toewerken en desnoods maar een stuk mysterie moet overhouden.

roept u maar!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'We geloven omdat het waar is en het is waar omdat we het geloven'?

Nee, dat is nou juist géén paradox, maar een cirkelredenering. flower.gif

'Ik geloof omdat het absurd is' is óók geen paradox, maar zou er meer in de buurt komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Die laatste opmerking is geen paradox, maar eerder een belachelijke reden om te geloven.
widegrin.gif

Interessant topic zou dit kunnen worden. Waarom is het zinvol om paradoxen in stand te houden, waarom is het goed om 'het mysterie' in stand te houden?

Onder de link die de TS gaf, staat o.a.

"De belangrijkste tekst van het taoïsme, de Tao Te Ching, staat vol met dit soort paradoxen. Logisch taalkundig gezien staat er een tegenspraak, maar na lang nadenken kan men achter de bedoeling van de schrijver komen. Het lijkt erop dat de schrijver een wijsheid verhuld heeft in een paradox, teneinde de lezer aan het denken te zetten."

en

"Paradoxen lijken vaak weinig nut te hebben, maar duiden soms op zwakke punten in redeneringen."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kom bij God zoals je bent, verloochen jezelf.

God is onveranderlijk en God werd Mens.

(nou ja, zo paradoxaal is het ook weer niet, maar wel op de manier dat ik het hier neerzet. puh2.gif)


Samengevoegd:

Quote:

"Paradoxen lijken vaak weinig nut te hebben, maar duiden soms op zwakke punten in redeneringen."

Christelijke paradoxen lijken op schijnbare inconsistenties, maar zijn denk ik slechts een poging het onbevattelijke en onuitspreekbare uit te drukken.

Of in gewone mensentaal:

Het zijn van die ingewikkelde dingen die je als mens niet kunt snappen maar waar je gewoon in moet geloven.

De werkelijkheid is nu eenmaal heel ingewikkeld.

Voor paradoxen hoef je niet alleen in het geloof te zoeken, in de wetenschap kom ik ze ook tegen. Neem nou bijvoorbeeld een uitdijend heelal wat oneindig groot is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Christelijke paradoxen lijken op schijnbare inconsistenties, maar zijn denk ik slechts een mislukte poging het onbevattelijke en onuitspreekbare uit te drukken.

Of in gewone mensentaal:

Het zijn van die ingewikkelde dingen die je als mens niet kunt snappen maar waar je gewoon in moet geloven.

De werkelijkheid is nu eenmaal heel ingewikkeld.

Voor paradoxen hoef je niet alleen in het geloof te zoeken, in de wetenschap kom ik ze ook tegen. Neem nou bijvoorbeeld een uitdijend heelal wat oneindig groot is.

Ik ben het daar mee eens.

En ik ben het eigenlijk altijd oneens met mensen die zeggen dat God Zichzelf tegenspreekt. Er staan dingen in de Bijbel die elkaar lijken tegen te spreken, maar in werkelijkheid niet in tegenstelling met elkaar zijn. Maar beperkte mensen kunnen Hem soms niet begrijpen en verwijten Hem dan onterecht een tegenstelling of een tegenspraak.

(Daarnaast er zijn zaken waarin mensen in een juiste balans moeten leven. Enerzijds moeten mensen niet teveel zus leven, anderzijds niet teveel zo. Soms zijn er dan mensen die gelijk reageren met "Is het nou zus of zo??" Terwijl met beide richtlijnen van God rekening moet worden gehouden.)

Algemeen:

Check voor de fun ook eens: dit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Interessant topic zou dit kunnen worden. Waarom is het zinvol om paradoxen in stand te houden, waarom is het goed om 'het mysterie' in stand te houden?

Nou, niet zozeer voor het mysterie an sich. Maar even analoog aan de parabel van de slang in het paradijs; een halve waarheid is soms nog erger dan een hele leugen. Als je niet alle informatie bezit om de schijnbare tegenstrijdigheid op te lossen, dan is het niet verkeerd om met 'factor X' rekening te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid