Spring naar bijdragen

Verlossing volgens de ...


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 76
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

[...]

Ach, voor er weer termen als "welvaartsevangelie" en "antichrist" in één tekst terecht komen, misschien een tegenvraag: wat is je onduidelijk?

Wat liefde is, wat vrijheid is en wat Gods Koninkrijk inhoud.

Dat is me onduidelijk en ik hoop een puzzelstukje neer te kunnen leggen als je wat dingen voor me concreet zou willen maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het kan ook zijn dat God de rijke arme arm maakt om hem rijk in liefde voor Christus te maken en de zieke zieke geneest om hem ziek van liefde voor Christus te maken. God weet wat de mens nodig heeft en zal wel bepalen of iemand ziek moet blijven of gezond zal worden, of iemand rijk zou moeten worden of in gelukkige armoede mag leven.

Iedereen mag vermogend en gezond worden. Het is wel zo dat er nu mensen arm en ziek zijn, maar deze mensen zijn in staat gesteld vermogend en gezond te zijn.

Quote:
Jij hebt het récht niet om te bepalen welke mensen inspirerend zouden zijn en welke niet. Zowel zieke mensen in God inspireren enorm veel mensen en zijn zelfs tot genezing, als rijke mensen in God inspireren enorm veel mensen. Hoe kun jij zomaar op eigen houtje beweren dat arme en zieke mensen niet andere mensen zouden kunnen aantrekken? Hoe kun jij zomaar je vertrouwen stellen op materie als hét aantrekkelijkste van het geloof?

Heb ik dat bepaald? Heb ik dat beweert? Wie zegt dat ik op materie vertrouw? Ik vertrouw op de Almachtige God.

Quote:
Niet willen bepalen of gissen wat mensen nodig zouden hebben en hoe God mensen zou aantrekken, maar enkel en alleen op God vertrouwen, in ziekte en gezondheid, in rijkdom en armoede, in vurigheid en dorheid. Los van alle emoties, toestanden en situaties: dát is verlossing en het begin van een diepe, existentiële en eeuwigdurende vrede. Om zo innig en vurig gemeenschap met Hem te hebben, met ziel en lichaam, met alles wat je hebt en bent. Geen hoogmoed of zucht naar of verachting van materie, of zucht naar of verachting van het geestelijke. Maar nederigheid, vertrouwen en gehoorzaamheid.

Hoogmoed of zucht naar materie verwerp ik ook.


Samengevoegd:

Quote:

:

Op het ogenblik verheug ik mij dat ik voor u mag lijden en in mijn lichaam mag aanvullen wat nog ontbreekt aan de verdrukkingen van Christus, ten bate van zijn lichaam, dat is de kerk.

...

25 Haar dienaar ben ik geworden krachtens de taak die mij door God is gegeven met het oog op u, om namelijk het woord van God te brengen in heel zijn volheid: 26 om het geheim te verkondigen dat verborgen was, van alle eeuwigheid en alle generaties af, maar dat nu geopenbaard is aan zijn heiligen. 27 Aan hen heeft God de rijkdom van de heerlijkheid van dit geheim onder de heidenvolken bekend willen maken. En het luidt: ‘Christus, de hoop op de heerlijkheid, is in u.’ 28 Hem verkondigen wij, wanneer wij iedereen vermanen en onderrichten, met alle wijsheid die ons gegeven is, om iedereen zonder onderscheid in Christus tot volmaaktheid te brengen. 29 Daarvoor span ik mij in, zwoeg ik met zijn kracht, die machtig in mij werkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat als je de topictitel en de OP even leest dat wel duidelijk is. smile.gif Het is in ieder geval al veel minder bedoeld als discussietopic.

Beschouw het als topic om na te denken, dingen met elkaar te delen zonder elkaar direct te willen overtuigen en elkaar te helpen in het vinden van vrijheid en verlossing.

Zoiets smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie verlossing als verlossing van ziekte, zonde, dood, hel, armoede, oorlog, gevangenschap, onrust, verdriet, ziekte enz. De Bijbel doet dat ook. Dus het onderscheid tussen de topics vind ik een beetje moeilijk te bepalen.


Samengevoegd:

Oh, ik las nu je edit. Tsja, lastig om het niet te laten uitmonden in discussie als de onderwerpen zo controversieel zijn. Ik doe mijn best.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

25 Haar dienaar ben ik geworden krachtens de taak die mij door God is gegeven met het oog op u, om namelijk het woord van God te brengen in heel zijn volheid: 26 om het geheim te verkondigen dat verborgen was, van alle eeuwigheid en alle generaties af, maar dat nu geopenbaard is aan zijn heiligen. 27 Aan hen heeft God de
rijkdom van de heerlijkheid van dit geheim
onder de heidenvolken bekend willen maken. En het luidt: ‘Christus, de hoop op de heerlijkheid, is in u.’ 28 Hem verkondigen wij, wanneer wij iedereen vermanen en onderrichten, met alle wijsheid die ons gegeven is, om iedereen zonder onderscheid in Christus tot volmaaktheid te brengen. 29 Daarvoor span ik mij in, zwoeg ik met zijn kracht, die machtig in mij werkt.

Ik zou hier niet meer op reageren ... Maar je maakt het té moeilijk voor mij. Want in dat dikgedrukte financiële/materiële rijkdom kunnen en durven zien (dat bedoel je toch?), zó erg had ik het zelfs van jou niet verwacht rofl.gifrofl.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Daar is geen onderscheid tussen. Het woord wat gebruikt wordt bij de rijke jongeling, is hetzelfde woord.

OK, dank voor je antwoord. Ik heb afdoende antwoord op mijn vraag. (edit naar meer respectvolle woordkeuze): De manier waarop je met de Bijbel omgaat, stuit me tegen de borst en doet me werkelijk pijn. De enige oplossing die ik zie om hiermee om te gaan is: voortaan je posts negeren. Dat ga ik dus ook bij dezen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

weg2, wil je ook een beetje respectvol blijven alsjeblieft?

Ik heb er - serieus! - moeite mee als iemand op zó een godslasterlijke wijze met de Bijbel omgaat. Het komt er misschien wat rot uit, waarvoor mijn excuses. Maar de enige mogelijkheid voor mij om hier constructief mee om te gaan, is Barbapapa in het vervolg gewoon negeren. Alles wat er verder nog uit kan komen bij mij, is toch negativiteit en dat is noch voor hem, noch voor mij, noch voor de medelezers opbouwend.

Enfin, laten we weer ontopic gaan. Ik zal wel nog even mijn vorige post editten, om het hetzelfde te laten betekenen, maar op meer respectvolle wijze.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

widegrin.gif
gelukkig vraag je simpele dingen
knipoog_dicht.gif

De Heer zegt "De grootste liefde die iemand zijn vrienden kan betonen, bestaat hierin dat hij zijn leven voor hen geeft. " en Paulus zegt "De liefde is geduldig en vriendelijk; de liefde is niet afgunstig, zij praalt niet, zij verbeeldt zich niets. Zij gedraagt zich niet onfatsoenlijk, zij zoekt zichzelf niet, zij laat zich niet kwaad maken en rekent het kwade niet aan. Zij verheugt zich niet over onrecht, maar vindt vreugde in de waarheid. Alles verdraagt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verduurt zij."

Maar is dit niet een soort van stap 2? (als in : stap 1: je hebt lief, stap 2: dan doe je dus... en dan is dat dus... )

Quote:

Ik geloof, zoals de Kerk leert, dat het huwelijk het ultieme beeld is van Gods liefde voor de mens, maar als dat zo is, dan is de liefde te kennen door het huwelijk te beschouwen in haar ultieme vorm.

Inderdaad, is liefde dan het wegschenken van het eigen leven voor een ander.

Hoort daar ook een gevoel of een emotie bij of hoeft dat niet?

Quote:

En als dat liefde is, dan is vrijheid het leven in die liefde, die zich gebonden heeft, die offer is, die dienstbaar is. Dan zijn we vrij in zoverre we ons onvrij hebben gemaakt in de liefde.

dus je binden aan Gods liefde = vrijheid ? Dat lijkt mee een hele interessante gedachte waar ik diep over na ga denken yes.gif

Quote:

En Gods koninkrijk? Dat is de totale en absolute heerschappij van, en de volmaakte onderworpenheid aan, de liefde, die God is.

En hoe zie je dat hier op aarde dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Door goed te leven, kom je niet in de hemel.

Je komt in de hemel door goed te leven en te hopen op Gods genade.

Quote:
Op Gods genade hoef je niet te hopen. Je mag er zeker van zijn. Je reddingskansen zijn 100%, als je de reddingsboei vastpakt die je is toegeworpen.

Er word in de Bijbel gesproken over zonden die tot de dood leiden. Mij lijkt het dus dat je je redding kan verliezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@Pius: Euh ja, maar jij zei nog meer, en dáár ben ik nog niet over uit wat ik daarvan vind
puh2.gif

Overigens, en dat heb ik misschien niet duidelijk genoeg gezegd; het is waartoe we (<-zo geloof ik) geroepen zijn enerzijds (omdat het goed is én we er beter van worden), maar tegelijkertijd is het ook volslagen onmogelijk zonder je overdadig met God's liefde te voeden. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe kun je God hebt makkelijkst dienen? Hoe kun je het makkelijkst evangeliseren? Als je arm/ziek bent of als je vermogend/gezond bent?

Je kunt de Heer het beste dienen als je geestelijk sterk bent en dat is niet afhankelijk van rijkdom of armoede..

Quote:
In welk geval denkt een ongelovige: "Ik zou ook wel christen willen zijn." Als deze een arme/zieke christen ziet, of een vermogende/gezonde christen.

Wat ben ik blij dat een hoop mensen niet zo denken... Je komt vele malen overtuigender over als je door diepe dalen er sterk en stralend uit mag komen, of je nu een zak geld onder je arm hebt of met wibra kleren aanloopt...

Werkelijk waar, ik verbaas me over de oppervlakkigheid...

Oke ontopic dan maar he knipoog_dicht.gif

Quote:
Maar, soms vraag ik me af, of ik wel wíl wat er allemaal belooft is. Ik ben bijvoorbeeld, zoals de meeste weten, niet 100 procent gezond. Ik kan nu zo goed leven met het lichaam dat ik heb ontvangen dat ik er eigenlijk niet meer naar verlang om genezing te ontvangen. Wat betekent het dat ik daar niet naar verlang? Heb ik nu juist het begrepen wat het Koninkrijk inhoud, of veracht ik nu Jezus' offer? Hier ben ik niet over uit.

Is het niet dat die ziekte je gevorm heeft, dat dit het is wat je "vast" wilt houden?

Ik heb in mijn verleden een periode die niet leuk is om aan terug te denken, volgens BBP zou dat niet moeten kunnen als christen...Toch kan ik na een paar jaar zeggen dat ik die periode niet had moeten missen, om de persoon te zijn die ik nu ben. God werkt alles ten goede en zo ervaar ik dat ook. Natuurlijk zei ik dat niet toen ik in die periode zat, maar ik denk nu dat ik zover ben dat ik God pas echt heb leren vertrouwen...

Quote:
Hetzelfde geld voor rijkdom. Ik wil leven voor mijn medemens, door middel van ontwikkelingswerker te worden. Ik verlang niet naar rijkdom, ik verlang enkel naar een thuis; Hoe klein ook en waar dan ook. Als ik in, zeg eens wat, subsahara Afrika gezet ben, is een auto wellicht handig, maar ik hoef niet zo'n luxe hoor, als ie het maar doet. Maar vergeet ik hier Jezus' offer, of juist niet?

Ik kan je daar niet precies antwoord op geven... Ik denk dat rijkdom niet je hoofddoel moet zijn en dat rijkdom je niet opzichzelf gelukkig maakt. Had je de liefde niet dan was het allemaal maar zinloos... Daarnaast vraag ik me af hoeveel goud Jezus om had hangen, hoeveel weelde en rijkdom hij had... blijkbaar was dat niet zo nodig.

Quote:
En dan nog tenslotte, met betrekking op geluk en gezondheid vooral: in hoeverre is er het gevaar aanwezig dat je blijft zwelgen in je lijden? Dat het ongelukkig zijn, het lichamelijk dan wel psychisch ziek zijn een veilige haven wordt? Is dat niet ook het gevaar van niet meer verlangen naar genezing? Hoe groot is dit gevaar en wat is er gevaarlijk aan?

Je ziekte accepteren wil niet per defenitie zeggen dat dit negatief is. Je kunt het accepteren en de hele dag gaan zitten kniezen, of je accepteerd het en laat de Heer je sterken in je geestelijk leven, in het leren afhankelijk zijn van Hem. Ondanks je ziekte kun je ook een lichtje zijn in de wereld, je kunt nog netzo Zijn liefde uitstralen als iemand die niet ziek is.

Quote:
Mijn plan met jullie staat vast, spreekt de Heer. Ik heb jullie geluk voor ogen, niet jullie ongeluk: Ik zal je een hoopvolle toekomst geven. {Jeremia 29: 11}

Geluk is zo'n woord dat door een ieder anders ervaren wordt... ik kan je daar geen concreet theologische uitleg voor geven knipoog_dicht.gif

Ik weet wel dat ik gelukkiger ben als ik arm ben en de Heer ken als mijn Heiland, dan een rijke griet die de Heer niet wil kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Je kunt de Heer het beste dienen als je geestelijk sterk bent en dat is niet afhankelijk van rijkdom of armoede..

[...]Wat ben ik blij dat een hoop mensen niet zo denken... Je komt vele malen overtuigender over als je door diepe dalen er sterk en stralend uit mag komen, of je nu een zak geld onder je arm hebt of met wibra kleren aanloopt...

Werkelijk waar, ik verbaas me over de oppervlakkigheid...

[...]Ik houd je eraan...

Oke ontopic dan maar he
knipoog_dicht.gif

Ja, jij begint er weer over smile.gif Maar ik houd het kort: ik zei hier niet wat ik vind, ik stelde alleen vragen. (Ik vergat alleen 2 vraagtekens erbij te zetten in plaats van de punten. Maar aan de volgorde van de woorden kun je zien dat het vragen betreft.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe kun je God hebt makkelijkst dienen? Hoe kun je het makkelijkst evangeliseren? Als je arm/ziek bent of als je vermogend/gezond bent?

Interessante vraag en lijkt wel retorisch maar is dat toch minder dan je denkt.

Even een paar beroemde Christenen, van de laatste eeuw, die ik onder niet christenen hoor als voorbeeld hoe het wel moet.

Desmond Tutu, vanwege zijn verzet tegen apartheid en verzoening in Z Afrika, Nobelprijswinnaar; Bono, komt om voor armen in Afrika; Maarten Luther King, Nobelprijswinnaar; Bonhoeffer en Niemoller kwamen in verzet tegen nazi duitsland. Majoor Boshardt vlgs mij de meeste populaire nederlandse Christen. De vorige paus, bijzonder populair onder jongeren, blonk niet uit in goede gezondheid laatste jaren; moeder Teresa.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid