Spring naar bijdragen

Nut van 10 geboden


Aanbevolen berichten

Ik zat vandaag te denken.. Waarvoor zijn eigenlijk de 10 geboden gekomen?

Als ik naar mijzelf kijk, en ik ga de 10 geboden langs, merk ik dat als ik een gebod over treedt, er niet vrolijker van wordt.

Als voorbeeld: Als ik morgen iemand in het dorp tegen kom, en we krijgen slaande ruzie maar dan met zo'n mate dat ik hem dood sla, of wat de situatie moge zijn, zou ik er niet blij van worden. Zacht uitedrukt.

En zo kan ik voor mezelf elk gebod langsgaan.

Heeft niks met vroomheid te maken.

Wat ik dus dacht, waarom heeft God de 10 geboden gegeven?

Wat in me opkwam, of het klopt of niet:

-God wil alle eer, en wil niet dat er daden gebeuren die een gruwel zijn in Zijn oog.

-God wil alle eer, en wil niet dat er daden gebeuren die een gruwel zijn in Zijn oog plus dat hij mij(ons) gelukkig wil zien.

-God vindt al die dingen een gruweldaad, omdat we er zelf niet blij van worden, en dus hem pijn doen..?

Zomaar wat losse gedachten, niet onderbouwd ofzo.

Wie denkt er nog meer zo? (of niet)

Andere verklaring zijn uiteraard ook welkom smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een andere insteek is, dat de Tien Geboden niet zozeer geboden zijn, dingen die je moet doen, wetjes-om-de-wetjes, maar dingen die je niet meer hoeft of kunt doen in "het land dat Hij ons wijzen zal". Ter voorbereiding daarop is het dus geen slecht idee je er alvast aan te houden. Bovendien zijn het volgens die redenering dus eigenlijk geen Tien Geboden, maar Tien Beloften. Niet voor niets staat er boven beide versies van de Tien Geboden een verwijzing naar de uittocht uit Egypte. "Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd", zegt Hij in Exodus 20 en Deuteronomium 5. Maar dat geldt voor Kanaän en Israël, zeg je dan. Ja, maar wij treden in de voetsporen van Israël. Israël is de eerstgeborene, maar wij zijn de jongere broer, het Benjaminnetje. Ons Kanaän komt ook. Ik leg het nu een beetje warrig uit, want ik ben een warrige uitlegger. Maar als je echt eens een interessant boekje wilt lezen over de Tien Geboden, raadt ik Tien Klinkende Woorden aan, van W.R. van der Zee. Voor een appel en een ei op boekwinkeltjes.nl. Echt de moeite waard, dat boekje heeft me de ogen geopend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het nut?

Lees even mee hoe ik (wij) de 10 woorden in ons leven vorm willen geven.

dan ontdek je dat het hele gewone dingen zijn smile.gif

aanhef

Ik ben de HEERE u God, Die u uit Egypteland, uit het diensthuis uitgeleid heb.

* God geeft aan wie Hij is en wat Hij gedaan heeft voor Zijn volk.

Het eerste gebod

Gij zult geen andere goden voor u aangezicht hebben.

* God zegt: IK ben de Ene in je leven, geen ander, geen vervanger maar IK BEN

Het tweede gebod

*Gij zult geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken van hetgeen boven in de hemel is, noch wat hetgeen dat boven in de hemel is, noch van hetgeen dat onder op de aarde is,noch van hetgeen dat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hun dienen; want Ik ben de HEERE uw God, ben een ijverige God, die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde lid degenen die mij haten; en doe barmhartigheid aan duizenden degenen die Mij liefhebben en Mijn geboden onderhouden.

* Maak geen beelden met je hand of met je hart om die aan te handen. Je hebt genoeg aan Mij. Ik ben immers de Ene?

Besef ook dat mensen en beelden dienen je weerhoudt om Mij de eer te geven. Besef meer dan dat dat als jij verkeerd leeft Ik jou en je nageslacht zal straffen als ze jouw levenswijze volgen.

Belangrijker dan dat is dat Ik Mijn zegen geef aan wie Mij liefheeft!

Het derde gebod

Gij zult den naam des HEEREN uwe God niet ijdellijk gebruiken; want de HEERE zal niet onschuldig houden die zijn naam ijdellijk gebruikt.

*Mijn naam is heilig en apartgezet voor wie Mij dienen. Gebruik die naam in een eervolle omgeving. Vloek niet en gebruik Mijn naam niet als je boos wordt. Het zinloos gebruiken van Mijn naam zal ik vergelden.

Het vierde gebod

Gedenk de sabbatdag dat gij die heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen maar de zevende dag is de sabbat des HEEREN uw Gods; dan zult gij niet arbeiden.

*Genoeg is genoeg. Ook jij moet rusten en genieten zoals Ik kon rusten en genieten na Mijn creatie. Is het teveel gevraagd om één dag bij te komen van alle drukte en Mij te zoeken?

Ik geef je de tijd om tot rust te komen. Geniet samen met Mij

Het vijfde gebod

Eer uw vader of uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat uw de HEERE uw God geeft.

* Betoon je ouders eer door er voor hen te zijn. Vergeef hun de fouten zoals IK ook jou de fouten vergeet. Zorg voor je ouders en voor wie je voorgingen in dit leven

Het zesde gebod

Gij zult niet doodslaan.

* Moord niet en doodt niet. Niet in de daad maar ook niet in je hart. Het oordeel over leven en dood is aan Mij. Zoek het goede voor je naaste. Zorg voor elkaar en voorkom dat er nutteloos doden vallen.

Het zevende gebod

Gij zult niet echtbreken.

* Als jij met iemand voor Mij verschenen bent om samen het leven te delen en Mijn zegen hebt gevraagd blijf die ander dan trouw.

Houd je relatie rein voor Mij want ik ben het die mensen aan elkaar toevertrouwd.

Het achtste gebod

Gij zult niet stelen.

* Blijf van de spullen van een ander af. Alles behoort Mij toe. En daar waar ik heb uitgedeeld aan anderen is dat Mijn keuze. Jij hebt niet het recht om daar wijzigingen in aan te brengen. Ik ben de Heer van alles immers?

Met diefstal of begeerte betwijfel jij of Ik wel een goede verdeling heb gemaakt.

Het negende gebod

Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

* Lieg niet in woord en daad. Blijf bij wat Ik je gegeven heb: een leven in Waarheid.

De kleinste roddel is voor Mij een gruwel.

Het tiende gebod

Gij zult niet begeren uw naasten huis; gij zult niet begeren uw naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets dat uws naasten is.

* wees niet jaloers op wat een ander van Mij gekregen heeft maar leef in dankbaarheid. Begeer niet wat de ander heeft maar begeer Mij als je Heer in het leven.

Als jij de materie van de ander wilt, wil je dan ook zijn gebreken en zonden?

Kies voor wat je hebt gekregen van Mij, Ik ben de God die verdeeld immers?

Al met al niet nutteloos maar eigenlijk gewone normen en waarden lijkt mij?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Quote:

[...]Zeker. Soms lijkt het wel dat de Wet compleet overboord is gezet, maar om ons aan het tegendeel te herinneren lezen we met regelmaat de 10 geboden in de dienst.

Ik heb de tien geboden anders niet echt nodig om me eraan te houden. De meesten zijn gewoon common sense en niet bepaald door joden/christenen/moslims uitgevonden

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb de tien geboden anders niet echt nodig om me eraan te houden. De meesten zijn gewoon common sense en niet bepaald door joden/christenen/moslims uitgevonden

Nee natuurlijk niet slimmie, ze zijn door God uitgevonden. stuutje.gif

En in het hart gegraveerd dacht ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee natuurlijk niet slimmie, ze zijn door God uitgevonden.
stuutje.gif

En in het hart gegraveerd dacht ik.

Nee, de 10 geboden zijn zeg maar: "mainstream-menselijke-aard" de meeste mensen hebben er meestal geen moeite mee om niet te moorden, te stelen, te echtbreken, te liegen etc. etc. Ik beschouw de mensch als verrassend tam zolang ze maar geen rode knoppen hebben en zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid