Spring naar bijdragen

Waarheidsclaim context afhankelijk?


Aanbevolen berichten

Is een waarheidsclaim context afhankelijk of context onafhankelijk?

Waarschijnlijk kunnen we die vraag natuurlijk heel kort beantwoorden dat we een antwoord altijd geven binnen een bepaalde context, dus dat er en oneigenlijk onderscheid wordt gemaakt tussen 'context' en 'geen context' omdat bij spreek- en schrijftaal altijd een context is. Op die tour wil ik eigenlijk liever niet gaan, maar mocht iemand die hoek willen verdedigen dan is dat best.

Ik open dit topic omdat Sacredos mij aan het denken heeft gezet, dit is te lezen in het topic over kerkkeuze. Wanneer Sacredos zegt dat RK niet 'geheel staat in de Apostolische Successie' of iets van dien aard vind ik dat persoonlijk wat 'claimerig'. Toen ik hem hier op aansprak, antwoord Sacredos dat je dit wel in het geheel van de context moet zien.

Ik gaf toen een ander voorbeeld, waarin ik een hypothetisch waarheidsclaim deed binnen een bepaalde context (ware kerk zijn van een bepaald kerkgenootschap), naar mijn overtuiging maakt het dan niet uit in welke context er gesproken wordt, de claim is gedaan. (En als calvinist geloof ik volgens Trouws C-Factor niet in tussenwegen)

Natuurlijk snap ik ook best dat een bepaalde (b.v.) natuurkundige waarheidsclaim wordt gedaan binnen een bepaald deelgebied (ook een context) en dat een claim als 'de zon is geel' ook maar is vanuit ons spectrum aan kleuren (context) en dat in die zin alle waarheidsclaims hoe dan ook contextafhankelijk zijn.

Ik hoop dat jullie (in tegenstelling tot mij) wel begrijpen wat ik bedoel puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De RK staat wel in de Apostolische Successie,ons geen dingen in de mond leggen die niet gezegd zijn toaal niet.

Oh, maar dat moet je in de context lezen knipoog_dicht.gif Nee serieus, ik kan er weinig anders van maken, deels ook door je mysterieuze postings die ik niet begrijp.

Daarom Verlicht mij

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dit is weer mooi samengevat.
idea8.gif

Gevat of niet samen, de vraag is dan dus, of de Apostolische Successie en de Traditie hadden moeten stoppen na 1054? En de andere genoemde genootschappen, die ik zeer zeker niet alle tot de Catholica wil rekenen (Anglicanen en Lutheranen) en die zichzelf ook zeker niet daartoe zullen rekenen, die hebben toch ook nieuwe dingen ingevoerd? Denk aan vrouwelijke priesters, vrouwelijke bisschoppen, homopriesters, homobisschoppen.

Bovendien, vanuit de visie van de RKK is het zo, dat zij door het afwijzen van het primaatschap van de Paus zich buiten de Kerk hebben gesteld. Je onderschrijft de hele leer van de Kerk, of je kiest ervoor buiten te blijven. De door Christus gestichte Kerk is nou eenmaal geen supermarkt, waar eenieder alleen dat haalt wat hij/zij meent te kunnen gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid