Spring naar bijdragen

Poging "de ziel" te verwoorden @TBM


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

*kijkt naar het posttijdstip*

Je leest te snel
yes.gif

Nou, ik heb het een aantal keer gelezen, maar ik zie enkel marteling eigenlijk....

En ja het is laat en ik ben moe, maar dan nog....


Samengevoegd:

En bestaat er van dit verhaal ook een versie van iemand die gewoon doodgaat na een gezapig leven? zoals de meeste mensen zeg maar? Ik vind het vrij verwarrend in deze vorm...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie het niet... Man word op een gruwelijke manier afgemaakt, tot het punt waarop het hem geen reet meer interesseerd als zijn vrouw en zoon een kamer verderop worden gemarteld, gaat dood en dan word het voor mij te wazig om te begrijpen (en dat terwijl het doodgaan het hoogtepunt van het hele verhaal is denk ik) Ik wil het oprecht snappen, maar overmorgen is daar een betere tijd voor blijkbaar...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Harm-Jan,

Ik denk dat de ziel datgene wat overbleef nadat de man echt gestorven was en die ervaring kreeg. Geen zijn, geen persoonlijkheid, geen zintuigen, maar enkel niet-zijn, waardoor hetgeen "wat zijn hele leven geslapen had" nu onbeperkt de ruimte kreeg. Dat mystiek dus puur een zaak van de ziel is en de ziel dus dieper gelegen is dan je persoonlijkheid, je bewustzijn, je vrije wil. Denk ik hoor.

In feite laat het verhaal denk ik dan ook de ontleding van die man zien. Eerst verdwijnt zijn lichaam, daarna zijn geest, vervolgens zijn bewustzijn. Over blijft de ziel. Hij kon dan pas ook sterven als hij inderdaad écht alles losliet en daardoor alles ontving. Tenminste, dat begrijp ik uit het verhaal, dat ik ook een heel bijzonder, ontroerend verhaal vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Moet je ook gewoon wat op kauwen, weer eens lezen, en vooral je laten meevoeren door het verhaal, zoals je ook door een film zou doen. En dan overmorgen weer eens wat posten.
smile.gif

..dan veranderd het juist in een discussie over semantiek in plaats van definities.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als het überhaupt in een discussie ontaard, dan is er iets goed mis.

Jup, ik snap het denk ik. PIUS stop de klok. (Een soor goed vermomd boeddhisme oid....


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Jup, ik snap het denk ik. PIUS stop de klok. (Een soor goed vermomd boeddhisme oid.... Met de hel als het niet los kunnen laten van alles.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bleh, ik ben wel eens flauwgevallen van dit soort verhaaltjes(een predikant met de medische details van de kruiziging, hoezee), en ik voel me nu ook niet echt jofel meer eigenlijk...

Wel kan ik me vinden in de post van RobertF, dat de ziel dat beetje extra is wat een mens meer maakt dan de som van zijn eigenschappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid