Spring naar bijdragen

Liefde in Christelijk perspectief


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Maar waarom neem je dan weleens een blikje bier voor hem mee? Aan de ene kant waarschuw je hem dus, aan de andere kant help je hem mee datgene te doen waar je hem net tegen hebt gewaarschuwd.. of zie ik dat nu verkeerd?

Jij denkt te zwart-wit denk ik. En dat in een grijze wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maakt dat wat uit? Het gaat om wat jijzelf doet, jij moet het later verantwoorden (tenminste dat is wat ik geloof.). Je gaat toch ook niet iemand een klap geven omdat je weet of denkt te weten dat hij toch wel een klap gaat krijgen?

Je verbaast je elders dat er zo vinnig gedaan wordt naar elkaar op dit forum. Lees nu nog eens je eigen post terug en vraag je af of het raar zou zijn als ik hier vinnig op zou antwoorden. Eerlijk naar kijken, a.j.b.

Dan ga ik nu afnokken, voordat ik dingen zeg die werkelijk niet gepast zijn in juist dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ja ik had er al naar gekeken en ik begrijp dat je het zo opvat. Ik bedoelde niet 'jij' als in 'jijjij' , meer in het algemeen .. ik bedoelde het absoluut niet verkeerd, maar ik wist niet hoe ik het anders moest zeggen.. ach nou ja laat maar.. ik trek me weer terug en lees gewoon weer mee.
smile.gif

Ook als je het als 'men' bedoelt, komt het - althans op mij - aanmatigend over. Het maakt weinig tot niets uit of het 'jijjij' of 'men' is.

Je schrijft:

Quote:

Maakt dat wat uit? Het gaat om wat jijzelf doet, jij moet het later verantwoorden (tenminste dat is wat ik geloof.).

So far so good. Ik geloof dat ook, vgl één van de 12 artikelen: Hij [...] zit aan de rechterhand van God de almachtige Vader, vandaar zal Hij komen oordelen levenden en doden.

Quote:
Je gaat toch ook niet iemand een klap geven omdat je weet of denkt te weten dat hij toch wel een klap gaat krijgen?

Daar schoot het mij in het verkeerde keelgat. Dit, i.c.m. bovenstaande over het oordeel, kwam zo over dat God dat ook wel zo zal vinden. De waarheid is dat Hij, de rechtvaardige Rechter der wrake (vgl Dies irae), Zelf wel zal uitmaken of CvW en ik er goed aan hebben gedaan om voor 'onze' zwervers bier te kopen. Dat is het oordeel om te vrezen en om naar uit te zien. En niet jouw oordeel, of dat nou op mij en/of hem persoonlijk of op 'men' is gericht.

Mgoed, e.e.a. is nu achter de schermen wel genoeg uitgepraat denk ik. Excuses zijn van harte aanvaard. Ik wilde toch even nog inhoudelijk hierop ingaan - het was nu zo blijven 'hangen' in dit topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem met veel van de zwervers is, dat zodra ze een poot in de winkel zetten er een bedrijfsleider op ze afstevent met de mededeling dat ze niet welkom zijn. In zo'n geval is even een blikje bier voor ze kopen van hun eigen geld iets wat ik ook zou doen.

Man, denk je dat ze zelf niet weten dat die alcoholverslaving ze de das omdoet. Maar als je op dat moment vreselijk last hebt van tremoren, als je dat biertje op dat moment echt nodig hebt om even te blijven functioneren....

(even gechargeerd)Gezegend benje hoor, weiger je hem dat biertje, krijgt ie toevallen en al, en met een beetje pech blijft ie er in. Ook een mogelijkheid. Sta je later voor God, krijg je de vraaag: Waarom heb je toen niet een biertje gekocht, de volgende dag zou hij iemand ontmoeten die hem redden kon. Stuur ik speciaal jou op dat moment langs, in de hoop dat jij vanuit je naastenliefde en niet oordelen het weinige doet dat je kunt doen, en dan laat je het na omdat jij voor hem oordeelt?

Nee, een biertje kopen kan het beste zijn wat je op dat moment kunt doen (mocht je de gave van genezing hebben puh2.gif , dan kun je hem natuurlijk genezen van zijn verslaving, ala minuut en dan is dat het beste widegrin.gif, moet je er wel bewust van zijn dat je daarna ook de nazorg doet).

Ken de situatie, ken de persoon. Ja, ik heb op de markt in Groningen ooit ook iemand geld geweigerd voor zijn halve litertje. Ik heb tegen hem gezegd dat ik dat liever niet deed, omdat ik in mijn familie daar genoeg van had gezien, maar ook gevraagd of hij het nog wel kon redden of dat de nood te hoog was. Hij kon het nog wel redden, hij probeerde geld bijeen te krijgen voor zijn avond biertje, maar of ik dan misschien een sigaretje had. Dat hebben we samen gezellig kletsend op gerookt. Want ja, die zonde en verslaving had ik zelf ook widegrin.gif We hebben nog ontzettend leuk en zelfs diepgaand gekletst. De man had zichzelf op een strikt schema gesteld van hoeveel hij op een dag mocht drinken puh2.gif. Was door allerlei omstandigheden van redelijk welgesteld afgegeleden naar overmatig alcoholgebruik en dakloosheid. Of hij door deze ontmoeting nu direct zijn leven heeft veranderd, dat waag ik te betwijfelen, maar wellicht is er iets blijven hangen en was dit één van de vele druppeltjes die uiteindelijk een reddende beker konden vormen. Ik weet het niet. Ik deed wat ik kon en vanuit mezelf vermocht.

Met het biertje kopen als ze zelf de winkel niet inmogen is niks mis, met het weigeren geld te geven voor een biertje en wat anders geven wat ook welkom is, is ook niets mis. Het is altijd situatie afhankelijk. Maar weiger het niet, omdat jij beslist dat het niet goed voor hem is. Weigeren, omdat jij het voor jezelf niet kunt verantwoorden, dat is wat anders. HOu het bij jezelf. "Ik kan het niet" maar oordeel niet voor de man.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Quote:

Ik worstel.

Ik probeer lief te hebben, maar dat lukt maar zeer matig. Ja de mensen die dicht bij mij staan heb ik lief. Maar de mensen die mij zeer doen, liefhebben is stukken moeilijker. Dat lukt me ook niet. Ik weet eerlijk gezegd ook niet of ik wil dat me dat lukt, volgens mij ben ik daar veel te egoistisch voor.

same here..

Ik probeer savonds in mn bed te bidden voor iedereen waar ik op-wat-voor-manier-dan-ook-mee-te-maken-heb... en ik eindig altijd speciaal met mensen die me enorm pijn doen/gedaan hebben.. en dan vraag ik of ze dat vergeven mag worden en of ze t anderen in ieder geval niet aandoen..

Ik vond dat eerst heel erg moeilijk, maar merk wel dat het een zekere rust geeft. Ook merk ik dat ik op een bepaalde manier eigelijk wel om mensen blijf geven, no matter what ze doen.. echt iemand haten heb ik (gelukkig) nog nooit meegemaakt..

Ik heb wel erg geworsteld (en doe dat nog steeds) met het loslaten van bepaalde mensen.. vroeg me af of dat wel 'christelijk' was... gaat dan om mensen die keer op keer me pijn deden maar toch contact bleven zoeken.. Bij sommige van hen heb ik nu knoop doorgehakt en ze ook gezegd dat ik geen contact meer wil (tenzij er echt iets aan de hand is; dan kunnen ze altijd bij me terecht).. maar mag dat? ik zie het nu als noodzakelijke zelfbescherming, maar vraag me soms af of ik niet gewoon sterk genoeg moet zijn om teleurstelling keer op keer te verwerken.. moet de liefde voor je medemens niet belangrijker zijn dan je eige gekwetste feelings? Ik kom daar niet helemaal uit.. maar voel me er wel 'schuldig' over soms..

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid