Spring naar bijdragen

Sacramenten en huwelijk vergeleken


Aanbevolen berichten

Gast Anon_phpbb

Quote:

29 keer gelezen, niet beantwoord ... Wat is er mis met mijn post? Te lang, te abstract, wat anders? Tell me, en ik probeer er wat aan te doen!

niks mis mee, ik vond het wel een leuke en handige vergelijking .. alleen ik dacht ook; dat vormsel past er niet zo in, in de volgorde zeg maar.. en toen dacht ik; mjah boeiend ook, t gaat om het idee.. dus toen zei ik niks. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 68
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

God en Jezus beschermen mij en houden mij vast, als ik getrouwd zou zijn, is dat niet gelijk het beeld wat ik van mijn man zou (willen) hebben.

Oh, dat is toch wel één van de beelden die ik van mijn man zou willen hebben party.gifyes.gif

Quote:
Misschien doordat het huwelijk gelijkwaardigheid uitstraalt ipv een hiërarchie en ik juist heel erg in mijn relatie met God die hiërarchie wel merk?

In het huwelijk zit ook hiërarchie, in de zin dat de man het hoofd van de vrouw is. Juist als beeld van Christus die hoofd van Zijn Kerk is.

Quote:
Klinkt dit heel gek?

Nee, maar - voor mij persoonlijk! - wat incompleet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

widegrin.gif
dat bedoelde ik ook niet. Het gedeelte "systematisch denker" had ik voor je bedacht.

Dus: als Rome het zo leert, neem ik dat gelovig aan, dan hoef ik het zelf iig iet uit te zoeken is 'systemisch denken'?

Als ik iets systematisch doe is het theologie en structuren, schemaatjes enzo mijden en me meer op het spirituele richten. Is ook de reden waarom ik geen catechisatie (meer) heb van onze pastoor, dat is ook al zo'n schema freak. In de vrijgemaakte kerk ben ik voorgoed verpest denk ik. Ik haat het om God in schemaatjes te persen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]U maakte mijn drevel buit!

Geen idee wat je zegt, maar volgens mij bedoel je dat ik doorhad waar jij op doelde knipoog_dicht.gif

Quote:
geen nauwgezet bouwwerk dat netjes wordt opgebouwd op fundamenten, dan een stevig raamwerk en dan een nette invulling, maar eerder een mediteren over een tekst, en dan flats.[...] En ik heb de indruk dat jij iets vergelijkbaars doet.

Dit weekend in de trein was het ook tamelijk 'flats'! Dus ja, ik denk het wel ... Het vormt zich op zich wel in mijn hoofd, maar heel snel/kort vantevoren.

Quote:
de erotiek van de Eucharistie

Oh ja, dat bloos.gif

Quote:
Maar dat geeft niet, dat is juist het mooie van onze Kerk, van ons geloof, je mag je eigen spiritualiteit ontwikkelen en de ruimte geven, en je zal merken dat wie daar authentiek over spreekt, altijd gehoord wordt.

thumbsup.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ook al uit het huis van Aquino?
engel.gif

Nee, ben meer van J v/h K.


Samengevoegd:

Quote:

Overigens, als het over bruidsmystiek gaat ... je kunt óók overdrijven
knipoog_dicht.gif

Dit is Teresa van Avila (jou, CvW, welbekend, maar niet alle meelezers waarschijnlijk)

Ja maar mij wel, trouwens het beeld ook, erg revolutionair voor die tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik herinner me nog heel goed een uitzending waarin Bodar aan Knevel probeerde iets uit te leggen over de erotiek van de Eucharistie. Ik voelde meteen: dit klopt helemaal. En intussen zag ik Knevel kijken met een mengsel van weerzin en onbegrip. Sommige dingen zijn niet communiceerbaar.

Terzijde: heb je een linkje naar deze uitzending, als ie online staat? Of naar een geschrift van Bodar waarin ie er iets over uitlegt? Ik wil wel graag horen wat hij erover te zeggen heeft. Te meer omdat ik het ook kan invoelen, en wel wil weten wat zuiver op de graat is m.b.t. dit onderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien handig, als iemand de moeite neemt om helder te formuleren, wat jullie bedoelen met 'van Aquino', 'van Clairvaux', 'van Johannes van het Kruis', enz. Dat daarmee heiligen worden aangeduid, snap ik natuurlijk, maar wat heeft dat met de idee van weg2 over Sacramenten en Huwelijk te maken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik roep dit al tijden. Ok, toegegeven, Jan Kruis, Benno van Clairveaux Trees van Avila roepen het al iets langer, maar toch. yes.gif

Overigens, zówel bruidsmystiek als de meer Thomistische theologie wordt onbegrijpelijk als je er niet een soort van synthese weet te maken. Dat is ongeveer wat er in de, door de fenomenologische theologie van kort voor en na Vaticanum II gebeurt.

Ãls die synthese er is dan worden ook concepten als Drie-eenheid, hel, Twee-naturenleer, communio, lijden(? bloos.gif ), erfzonde, nou ja, wat eigenlijk niet, heel erg duidelijk. Niet dat er dan geen verdieping meer mogelijk is, maar, en dat is ook weer zo'n huwelijks-iets, binnen kaders die zekerheid geven.


Samengevoegd:

Quote:

Seriously: heb je enig idee waarom deze vergelijking bij jou niet 'resoneert'? Heeft het ermee te maken dat je zelf niet geroepen bent tot het huwelijk? Of wat anders? Of stel ik nu echt een onmogelijke vraag?
smile.gif

Wél een terechte vraag... smile.gif

En het is geen wedstrijdje natuurlijk, maar ik denk dat dit best wel belangrijk is.

(mijn gok; ze ziet het wel zo, dat merk je, maar de terminologie om het te benoemen is er nog niet helemaal)


Samengevoegd:

Quote:

Mja, ik kan persoonlijk niet zoveel met deze vergelijking.
smile.gif

Ik kan me al eens eerder herinneren dat ik eens een dergelijke vergelijking had gemaakt, en toen met de Drie-eenheid(?)

Als ik morgen sterf doordat ik zo'n harde scheet laat dat per ongeluk al m'n bloed in m'n lichaam er ook mee naar buiten komt.

Dan... Dan zou ik deze manier van denken, of eigenlijk een holistisch samenspel van denken en gevoel, dat je mij daar in herdenkt. puh2.gif

Nee maar zonder gekheid, héél, héél veel, niet allen in de theologie, maar ook in het gewone dagelijkse leven, je werk, wordt hiermee een stuk begrijpelijker, voller, enz... smile.gif Ik wens het jou, en iedereen, zonder meer van harte toe. big-smile.gif


Samengevoegd:

Quote:

Je bent geen theoloog, geen systematisch rationeel denker, zoals Taq en Pius dat bijvoorbeeld veel meer zijn.

Dankje. smile.gif

Quote:
Ik weet het niet, maar het zou me niets verbazen als zij beiden nadenken voor ze iets opschrijven.

Mwah, eerst poep ik het uit, en dan stroomlijn ik het. Ook weer i.v.m. met chaos hé? Er komt bij mij instinctief er van alles uit, maar ook veel blubber.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Overigens, als het over bruidsmystiek gaat ... je kunt óók overdrijven.

Ja nu ja, ik weet niet... Ik begrijp het ergens wel. Kijk, ik durf het woord erotiek al haast niet meer te gebruiken door alle sores die ik met vrouwen heb (je weet wel, dat als ik een complimentje geef, dat ik al haast het gevoel heb ze aan te randen. nosmile.gif ). Maar zowel horizontaal als verticaal... Wat zal ik zeggen, de eros is goed! Maar God wil dat het tot z'n volheid komt. Heb je wel dat je soms begint te bibberen of kippeveldingetjes krijgt na de Eucharistie? Dat is een voorbeeldje.


Samengevoegd:

Quote:

Misschien moet je je faecale fixaties in dit topic wat temperen
widegrin.gif

Reve mag het wel en ik niet? boosrood.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ja nu ja, ik weet niet... Ik begrijp het ergens wel. Kijk, ik durf het woord erotiek al haast niet meer te gebruiken door alle sores die ik met vrouwen heb (je weet wel, dat als ik een complimentje geef, dat ik al haast het gevoel heb ze aan te randen.
nosmile.gif
). Maar zowel horizontaal als verticaal... Wat zal ik zeggen, de eros is goed! Maar God wil dat het tot z'n volheid komt. Heb je wel dat je soms begint te bibberen of kippeveldingetjes krijgt na de Eucharistie? Dat is een voorbeeldje.

Je moet eens aan weg2 vragen hoe vaag ik deed na afloop van de Mis in de trein naar Ulestraten, toen we naar de voorbereidingsdag van onze vakantie gingen. widegrin.gif

En toen mocht ik alleen maar de zegen ontvangen, omdat ik toen nog niet gevormd was. Ik ging bijna tegen de vlakte toen Roderick mij zegende. (En dat was niet omdat Roderick zo indrukwekkend is puh2.gif ).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je moet eens aan weg2 vragen hoe vaag ik deed na afloop van de Mis in de trein naar Ulestraten, toen we naar de voorbereidingsdag van onze vakantie gingen.
widegrin.gif

En toen mocht ik alleen maar de zegen ontvangen, omdat ik toen nog niet gevormd was. Ik ging bijna tegen de vlakte toen Roderick mij zegende. (En dat was niet omdat Roderick zo indrukwekkend is
puh2.gif
).

yes.gif Wat ik hier al zei he?

link

Het zit er weldegelijk, daarom was ik ook zo verbaasd eerst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar los daarvan zou ik Bodar niet al te zeer verabsoluteren
smile.gif

Hij heeft vast niet ex cathedra gesproken nee. Maar dat neemt niet weg dat ik geïnteresseerd ben in zijn zienswijze m.b.t. dit onderwerp. Dus ik ga 'm 's ff mailen, ik heb gehoord dat hij nog wel 'ns op mails wil antwoorden knipoog_dicht.gif Moet wel eerst de mailserver van mijn provider het weer doen ... Nu bouncen de emails naar mijn privéadres, terwijl ik wél gewoon op webmail kan inloggen ... boosrood.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog eens zitten denken waarom de vergelijking niet resoneert bij mij. En ik ben eruit. Ik heb wel een relatie met God (in het bijzonder met Jezus), maar die is anders denk ik als wanneer ik getrouwd zou zijn.

Als ik getrouwd ben, ben ik met een gewoon, zondig, mens getrouwd. Als ik mijn relatie met Jezus in dat model zou gieten, dan wordt het bijna profaan voor mijn gevoel.

Jezus is namelijk HEILIG, en ik zal nooit tijdens dit leven ook maar in de buurt van die heiligheid komen. Er zal altijd een fundamentale ongelijkheid blijven bestaan in dit leven. En daar zit voor mij de crux.

Ik weet niet of het hier helderder van wordt, weg2?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb nog eens zitten denken waarom de vergelijking niet resoneert bij mij. En ik ben eruit. Ik heb wel een relatie met God (in het bijzonder met Jezus), maar die is anders denk ik als wanneer ik getrouwd zou zijn.

Als ik getrouwd ben, ben ik met een gewoon, zondig, mens getrouwd. Als ik mijn relatie met Jezus in dat model zou gieten, dan wordt het bijna profaan voor mijn gevoel.

Jezus is namelijk HEILIG, en ik zal nooit tijdens dit leven ook maar in de buurt van die heiligheid komen. Er zal altijd een fundamentale ongelijkheid blijven bestaan in dit leven. En daar zit voor mij de crux.

Ik weet niet of het hier helderder van wordt, weg2?

Het is helder wat je bedoelt, maar volgens mij klopt het niet knipoog_dicht.gif Ten eerste geldt dit natuurlijk als een algemeenheid: niemand kan met een volmaakt heilig mens trouwen. Ook niet de mensen bij wie deze vergelijking wél 'resoneert'. En ten tweede is niet de relatie tussen God en de mens een afbeelding van het menselijke huwelijk, maar juist andersom! Dus het menselijke huwelijk, of beter gezegd: de mensen in dat huwelijk, zijn niet volmaakt. En bij het goddelijke huwelijk is één van de twee partijen wel volmaakt. En nogmaals: ook binnen het huwelijk zijn de partners niet gelijk. Man en vrouw zijn fundamenteel anders en hebben dan ook een verschillende rol in het huwelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid