Spring naar bijdragen

Sacramenten en huwelijk vergeleken


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 68
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Als ik getrouwd ben, ben ik met een gewoon, zondig, mens getrouwd. Als ik mijn relatie met Jezus in dat model zou gieten, dan wordt het bijna profaan voor mijn gevoel.

Weet ik niet, ik denk dat dát juist de bedoeling is..

Quote:

Jezus is namelijk HEILIG, en ik zal nooit tijdens dit leven ook maar in de buurt van die heiligheid komen. Er zal altijd een fundamentale ongelijkheid blijven bestaan in dit leven. En daar zit voor mij de crux.

Is dat nu juist niet een groot verschil tussen Calvinistische spiritualiteit en de katholieke? Dat 'theosis' ook al in dit leven mogelijk is? Iets wat ik me afvraag hoor.

En voor de duidelijkheid, ik reageer op je gevoel he? knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Taquoriaan, bedacht ik me ineens: als je de gelofte van gehoorzaamheid aflegt - bijv als je in het klooster gaat, de maagdenwijding krijgt, of als man: gewijd wordt tot diaken of priester -, beloof je ook gehoorzaamheid aan een zondig persoon (bijv. de bisschop, de abdis etc). Hoe zie je dat dan?

Als je een belofte aan de bisschop aflegt, staat-ie daar in persona Christi, hè?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Als je een belofte aan de bisschop aflegt, staat-ie daar in persona Christi, hè?

Klopt. Maar dat maakt hem als persoon niet minder menselijk. Je bent hem als priester toch gehoorzaamheid verschuldigd en moet toch zijn opdrachten vervullen. Dat is niet altijd even gemakkelijk.

In het huwelijk wordt je geroepen om Christus in de ander te herkennen. Door alle mensen schijnt het gelaat van Jezus door en de gehuwden hebben een bijzondere genade gekregen om dit gelaat heel concreet in hun partner te zien.

Zelf ben ik, daar twijfel ik niet aan, geroepen tot een celibatair leven. Met diep ontzag kijk ik naar de hoge roeping van mijn vrienden die hun relatie als een roeping beleven en zo hun leven willen heiligen. Ik vind het prachtig hoe zichtbaar ze Christus maken door hun verheven levensstijl. Ook maakt hun manier van leven mij bewuster van mijn eigen roeping en verantwoordelijkheden. We moeten elkaar in het oog houden als ledematen van hetzelfde lichaam en elkaar ondersteunen vanuit onze eigen staat.

De ene roeping is niet hoger dan de andere. Ook is de ene roeping even zwaar als de andere. Wat God ons geeft is Liefte: Zijn veeleisende liefde. Ieder in zijn eigen staat.

Het gaat enkel en alleen om persoonlijke roeping en de wil om daar antwoord aan te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Klopt. Maar dat maakt hem als persoon niet minder menselijk. Je bent hem als priester toch gehoorzaamheid verschuldigd en moet toch zijn opdrachten vervullen. Dat is niet altijd even gemakkelijk.

Ik was niet van plan om me to priester te laten wijden hoor clown.gif

Ik snap je verhaal wel, maar uiteindelijk gehoorzaam je aan wat Christus wil, en hij gebruikt mensen als instrument, dat is waar. Maar daar moet je wel doorheen kunnen prikken.

We hebben hele slechte pausen gehad, die niet helemaal jofel waren om het maar eens heeeel voorzichtig uit te drukken. God had best kunnen voorkomen dat dit gebeurde, Hij deed dat echter niet, dus had het zijn nut.

Mijn leven tot nu toe is ook niet wat de meesten van een leven verwachten, het heeft echter zijn nut. God weet dat het goed is, dus is het goed wat er gebeurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Inderdaad, maar de belofte die je aflegt is aan de bisschop en NIET aan Christus.

De gehoorzaamheid is niet een spirituele waarde om degene aan wie je gehoorzaam bent, maar om de waarde van de gehoorzaamheid zelf.

Dat is inderdaad een belangrijk punt. En wil je het dan toch over het in Persona Christi hebben; er staat dit geschreven over het huwelijk:

Mannen, heb uw vrouw lief, zoals ook Christus de kerk heeft liefgehad en zich voor haar heeft overgeleverd om haar heilig en rein te maken, door het waterbad en het woord, om haar tot zich te voeren in haar luister, zonder vlek of rimpel of iets dergelijks, maar heilig en onbesmet. Zo moeten ook de mannen hun vrouwen liefhebben, als waren die hun eigen lichaam. Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief. Want niemand heeft ooit zijn eigen lichaam gehaat; integendeel: hij voedt en koestert het, zoals Christus de kerk, omdat wij ledematen zijn van zijn lichaam.

Ef 5:25-30

In die zin handelt de echtgenoot ook in Persona Christi, hij is in het huwelijk geroepen om zijn vrouw lief te hebben zoals Christus Zijn Kerk liefheeft - da's bepaald geen kattenpis smile.gif

Volgens mij is er echt helemaal niet zoveel verschil tussen gelofte van gehoorzaamheid en het huwelijk, in dit opzicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Inderdaad, maar de belofte die je aflegt is aan de bisschop en NIET aan Christus.

De gehoorzaamheid is niet een spirituele waarde om degene aan wie je gehoorzaam bent, maar om de waarde van de gehoorzaamheid zelf.

Ja, maar zei ik ergens dat ik een belofte aan Christus afleg dan?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ik was niet van plan om me to priester te laten wijden hoor
clown.gif

Ik snap je verhaal wel, maar uiteindelijk gehoorzaam je aan wat Christus wil, en hij gebruikt mensen als instrument, dat is waar. Maar daar moet je wel doorheen kunnen prikken.

We hebben hele slechte pausen gehad, die niet helemaal jofel waren om het maar eens heeeel voorzichtig uit te drukken. God had best kunnen voorkomen dat dit gebeurde, Hij deed dat echter niet, dus had het zijn nut.

Mijn leven tot nu toe is ook niet wat de meesten van een leven verwachten, het heeft echter zijn nut. God weet dat het goed is, dus is het goed wat er gebeurt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat niet (belofte aan Christus), maar wel:

Quote:

[...]

Als je een belofte aan de bisschop aflegt, staat-ie daar in persona Christi, hè?

Bedoelde je daarmee dat de gelofte van gehoorzaamheid daarmee aan een perfect(er?) persoon gegeven wordt dan wanneer je trouwt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Dat niet (belofte aan Christus), maar wel:

[...]

Bedoelde je daarmee dat de gelofte van gehoorzaamheid daarmee aan een perfect(er?) persoon gegeven wordt dan wanneer je trouwt?

Nee, want bisschoppen zijn ook zondige mensen.

Je belooft gehoorzaamheid aan de Kerk, waarvan je bisschop op dat moment je Herder is. En dat je belooft te doen wat hij nuttig vindt.

Zou ik willen intreden, dan doe ik een gelofte aan de abdis, omdat ik dan beloof naar haar te luisteren. Daarmee ben ik niet een bruid van de abdis omdat ik toevallig aan haar een gelofte afleg, maar van Christus. Zo zie ik het eerder, en daar is het ook anders dan het huwelijk, vind ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

[...]

Het zal zonder twijfel aan mij liggen, maar ik zie niet wat je hier anders zegt.

Daarmee bedoel ik dat het niet een willekeurige persoon is, aan wie ik een gelofte afleg, maar aan de herder van mijn kerk. Hij heeft een wijding ontvangen en is daarmee anders dan de gemiddelde persoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid