Spring naar bijdragen

De oplossing van élk probleem...


Aanbevolen berichten

...zit bij jezelf

Voor sommigen een inkopper, voor velen, inclusief ik zelf nog vaak een theoretische waarheid. Ik bedoel er overigens niet mee dat problemen schijnproblemen zijn, integendeel, maar dat de oplossing vaak op de verkeerde plek worden gezocht. Nl. in concrete zaken, hetzij genezingen, hetzij in materiële zaken, enz.

Je kunt lichamelijk ongezond zijn, maar geestelijk gelukkig, omgekeerd gaat een stuk moeilijker.

Maar waarom blijven mensen het dan toch in de fenomenen zoeken? Of beter nog, overal behalve bij zichzelf?

Ik bedoel, ik besef best wel dat dit een beetje 'stating the obvious' is, maar toch, meestal handelen mensen er toch ook niet naar?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Je kunt lichamelijk ongezond zijn, maar geestelijk gelukkig, omgekeerd gaat een stuk moeilijker.

Dit is pertinent onwaar. Gezonde mensen zijn gelukkiger. Ongezonde gelukkige mensen worden alleen vaker gefilmt, maar dat komt juist omdat ze zeldzaam zijn. Net als dat ijsbeertje waarvan ik de naam telkens vergeet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat?

Duhuh, omdat gezonde mensen minder redenen hebben om ongelukkig te zijn dan ongezonde.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Hmmm... geestelijk ongezond en lichamelijk gelukkig...

Het is gewoon een kromme zin, daar zit 't 'm in.
puh2.gif

Woordspelletjes. Overigens is je geest gewoon een bijproduct van je lichaam.... Als je lichaam het minder goed doet zal je geest ook van een mindere kwaliteit zijn. Daarom zijn bejaarden minder gelukkig dan kinderen en zo. Of ik mis iets, of dit topic is geestelijk ongelukkig....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Duhuh, omdat gezonde mensen minder redenen hebben om ongelukkig te zijn dan ongezonde.

Nog even los van of dat ook zo is, waarom leven ze er dan zelden naar? (Sterker nog, sinds wanneer doet de mens iets omdat er 'goede redenen' voor zijn? clown.gif )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Woordspelletjes. Overigens is je geest gewoon een bijproduct van je lichaam.... Als je lichaam het minder goed doet zal je geest ook van een mindere kwaliteit zijn. Daarom zijn bejaarden minder gelukkig dan kinderen en zo.

Even los van het waarom, het tegengestelde bestaat ook. Massa's heiligen die geteisterd werden door weet ik wat voor lijden, en toch gelukkig waren.

En ik moet zeggen, zelf ben ik per saldo toch ook gelukkiger nu, terwijl ik ongezonder ben dan tien jaar terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nu nog de onderbouwing van de stellingen. Graag een verwijzing naar een onderzoek waaruit blijkt dat bejaarden (graag definitie) minder gelukkig (wat is daar de definitie van?) dan kinderen (leeftijd tot?) Geldt trouwens ook voor de anderen die stellig een aantal zaken beweren.

Nou ik hoef daar helemaal niets voor te onderbouwen. Neen gewoon 10 mensen en hak er een hand af. Laat ze van te voren een vragenlijst invullen (Waarin de vraag staat met welke hand ze schrijven en hoe ze hun leven waarderen) en achteraf ook. Tot je verbazing zal duidelijk worden dat er een sterke correlatie bestaat tussen lichamelijke ongezondheid en geluk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Geldt trouwens ook voor de anderen die stellig een aantal zaken beweren.

Nou mijn onderbouwing; de geest is de de flessehals van de ervaring. Als je iemand die helse pijnen lijdt, morfine geeft, dan heeft dat invloed op hoe diegene ervaart.

Natuurlijk is dat een extreem voorbeeld, en morfine heeft z'n eigen nadelen. Maar het geeft weer dat waar je het moet zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou ik hoef daar helemaal niets voor te onderbouwen. Neen gewoon 10 mensen en hak er een hand af. Laat ze van te voren een vragenlijst invullen (Waarin de vraag staat met welke hand ze schrijven en hoe ze hun leven waarderen) en achteraf ook. Tot je verbazing zal duidelijk worden dat er een sterke correlatie bestaat tussen lichamelijke ongezondheid en geluk.

Plaats er een derde hand bij en je zal ook zien dat ze minder gelukkig zijn. Graag wat minder "voor de hand liggende" voorbeelden en meer onderbouwing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou mijn onderbouwing; de geest is de de flessehals van de ervaring. Als je iemand die helse pijnen lijdt, morfine geeft, dan heeft dat invloed op hoe diegene ervaart.

Natuurlijk is dat een extreem voorbeeld, en morfine heeft z'n eigen nadelen. Maar het geeft weer dat waar je het moet zoeken.

Ik heb een hernia gehad en de pijn was echt hels. Als gevolg van de pijn was ik diepongelukkig (denk aan "dood willen&quotknipoog_dicht.gif na de morfineachtige zooi was ik in eens weer veel gelukkiger.

Als je XTC in iemand gooit word die persoon ongezonder maar gelukkiger.

Als je macrobiotisch leeft word je gezonder en ongelukkiger

Ik word niet gelukkig van iets niet aantonen.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Plaats er een derde hand bij en je zal ook zien dat ze minder gelukkig zijn. Graag wat minder "voor de hand liggende" voorbeelden en meer onderbouwing.

Mss is de correlatie tussen gezondheid en geluk zo voor de hand liggend als het lijkt.

Zo maar een gedachte


Samengevoegd:

Het beertje was Knut, maar ik denk dat ik iets niet begrijp aan dit topic oid...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Pius_XII,

Ik vrees dat ik je openingspost niet helemaal begrijp en heb daarom een aantal vragen.

Quote:
De oplossing van élk probleem zit bij jezelf.

Om eerlijk te zijn vind ik deze stelling diepzinnig klinken, maar kan ik er geen inhoud van maken. Bedoel je daarmee dat je élk probleem zelf kunt oplossen, zonder daarbij anderen nodig te hebben?

Quote:
Voor sommigen een inkopper, voor velen, inclusief ik zelf nog vaak een theoretische waarheid. Ik bedoel er overigens niet mee dat problemen schijnproblemen zijn, integendeel, maar dat de oplossing vaak op de verkeerde plek worden gezocht. Nl. in concrete zaken, hetzij genezingen, hetzij in materiële zaken, enz.

Maar als bijvoorbeeld je computer onherroepelijk stuk gaat, dan moet je toch een nieuwe aanschaffen, als je verder met de computer wilt werken? Dan ligt de oplossing toch ook in het materiele? En als je je been breekt, dan ligt de oplossing daarvoor toch ook in het ziekenhuis? Concrete problemen vragen toch om concrete oplossingen? Of begrijp ik je dan verkeerd?

Quote:
Je kunt lichamelijk ongezond zijn, maar geestelijk gelukkig, omgekeerd gaat een stuk moeilijker.

Ik denk dat je bedoeld dat je lichamelijk ongezond kan zijn en geestelijk gezond, maar dat andersom een stuk moeilijker is. Ik persoonlijk denk dat het een stuk genuanceerder ligt en dat gezonde mensen globaal gezien inderdaad gelukkiger zullen zijn. En dat een doodzieke heilige die vrede heeft met zijn of haar ziekte, dat aan Christus' genade te danken heeft en niet aan zichzelf.

Quote:
Maar waarom blijven mensen het dan toch in de fenomenen zoeken? Of beter nog, overal behalve bij zichzelf?

Ik zie het probleem echt niet, sorry... Als je met iemand ruzie hebt, dan heb je toch ook die ander nodig om het goed te maken? Als je aardappels steeds verbranden, dan heb je toch het kookboek nodig om na te pluizen wat je toch steeds verkeerd doet? Als je moeite hebt met wiskunde, dan heb je toch een docent en of een goed wiskundeboek nodig om die moeite op te lossen?

Quote:
Ik bedoel, ik besef best wel dat dit een beetje 'stating the obvious' is, maar toch, meestal handelen mensen er toch ook niet naar?

Voor mij is dit dus niet zo "obvious" en hoop dat je me het één en ander kan verduidelijken. Misschien zit ik wel helemaal verkeerd te kijken, maar dat hoor ik dan wel van je.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik denk wel dat je altijd gelukkig kunt zijn, ongeacht wat er gebeurt.. en dat dát bij jezelf zit. Maar de oplossing van elk probleem zit niet bij jezelf, dat is simpelweg niet waar.. Je kunt alleen leren om toch gelukkig te zijn, ondanks die problemen. Ik denk zelf dat je dat uiteindelijk alleen kunt als je gelooft in God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eens met MarinusCopy. In het ideale geval maakt het je ook niet uit of je gelukkig of ongelukkig bent, maar vindt je enkel je heil bij God en leg je alles in zijn handen. En volg je Hem niet na om gelukkig te worden, maar puur omdat je van Hem houdt. En kun je dus geheel onverschillig tegenover het leven staan, omdat je aan God genoeg hebt.

Maar ja, dat gaat veel mensen, waaronder mijzelf, toch nog wel erg ver...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hum, maar ik snap het topic nog steeds niet helemaal. Want hoewel ik het eens ben met het feit dat veel mensen idd niet bij zichzelf beginnen als er een probleem is zijn er zoals Robert zegt legio problemen waarvan je de oplossing toch echt buiten jezelf moet zoeken. En sommige problemen zijn niet op te lossen. En dan heb ik het nog niet eens over kanker of zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Eens met MarinusCopy. In het ideale geval maakt het je ook niet uit of je gelukkig of ongelukkig bent, maar vindt je enkel je heil bij God en leg je alles in zijn handen. En volg je Hem niet na om gelukkig te worden, maar puur omdat je van Hem houdt. En kun je dus geheel onverschillig tegenover het leven staan, omdat je aan God genoeg hebt.

Ja dat bedoel ik ook, dat je onverschillig tegenover het leven staat. Maar als je dat bereikt en je hebt God dan ben je automatisch ook gelukkig lijkt mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom Pius_XII,

Om eerlijk te zijn vind ik deze stelling diepzinnig klinken, maar kan ik er geen inhoud van maken. Bedoel je daarmee dat je élk probleem zelf kunt oplossen, zonder daarbij anderen nodig te hebben?

Nee, dat je er voor kunt zorgen dat het voor jezelf geen probleem meer is. smile.gif

Quote:
Maar als bijvoorbeeld je computer onherroepelijk stuk gaat, dan moet je toch een nieuwe aanschaffen, als je verder met de computer wilt werken?

Maar is dat een probleem? Wanneer wordt het een probleem?

Quote:
Dan ligt de oplossing toch ook in het materiele? En als je je been breekt, dan ligt de oplossing daarvoor toch ook in het ziekenhuis? Concrete problemen vragen toch om concrete oplossingen? Of begrijp ik je dan verkeerd?

Even heel lullig, je kunt het als een probleem zien, maar óók als een uitdaging. widegrin.gif Snap je welke hoek ik uitwil?

Quote:
Ik denk dat je bedoeld dat je lichamelijk ongezond kan zijn en geestelijk gezond, maar dat andersom een stuk moeilijker is. Ik persoonlijk denk dat het een stuk genuanceerder ligt en dat gezonde mensen globaal gezien inderdaad gelukkiger zullen zijn. En dat een doodzieke heilige die vrede heeft met zijn of haar ziekte, dat aan Christus' genade te danken heeft en niet aan zichzelf.

Dit staat er wat mij betreft een beetje los van. Natuurlijk, ook hier geldt het perceptieprobleem. Maar daarnaast is het vaak ook nog eens zo dat het menselijk oog geen constantes registeert, dus de toestand van lichamelijke gezondheid niet beschouwt als iets om heel gelukkig mee te zijn, maar gewoon op zoek gaat naar nieuwe dingen om je over te ergeren. Terwijl je bij ongezondheid, ook in je geest, je eerder wendt tot de genade. Ik wil hier overigens geen heel scherpe lijn trekken tussen Christenen en atheisten. Want ook bij de laatste groep heb je bijvoorbeeld stervende mensen die heel dankbaar worden voor allerlei kleinigheden waar ze anders nooit bij stilgestaan hebben.

Dat dit mechanisme genade vraagt, zoveel is voor mij wel duidelijk.

Quote:
Ik zie het probleem echt niet, sorry... Als je met iemand ruzie hebt, dan heb je toch ook die ander nodig om het goed te maken?

Heb je ook die ander nodig om het voor jou op te laten houden nog steeds een probleem te zijn?

Quote:
Als je aardappels steeds verbranden, dan heb je toch het kookboek nodig om na te pluizen wat je toch steeds verkeerd doet?

Zelfde verhaal; als je dit als een probleem opvat of niet, zit niet in de concrete situatie. Je kunt het ook als een uitdaging zien, of leven in blijde hoop ende verwachting dat je ééns op een goede dag aardappels zult leren koken. widegrin.gif

Quote:
Als je moeite hebt met wiskunde, dan heb je toch een docent en of een goed wiskundeboek nodig om die moeite op te lossen?

Nee, die moeite hoeft er niet persé door weg te gaan, en hangt ook niet één op één samen met het niet onder de knie hebben van wiskunde.

Quote:
Voor mij is dit dus niet zo "obvious" en hoop dat je me het één en ander kan verduidelijken. Misschien zit ik wel helemaal verkeerd te kijken, maar dat hoor ik dan wel van je.

Bij deze. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid