Spring naar bijdragen

Hoe weet je of iemand de ware is?


Aanbevolen berichten

Heey broeders en zusters!

Ik heb al een tijdje rondgekeken op dit forum om te zien of er al zo'n topic is, maar die was er niet, dus ik heb er even ééntje aangemaakt.

Ik heb namelijk een tijdje geleden een hele leuke jongen leren kennen. We kunnen heerlijk praten en hebben echt een enorme klik. We hebben veel gemeenschappelijke hobby's en we zitten erg op één lijn. Looks like a perfect match...

Maar... hoe weet ik of dit Gods plan met mij is? Hoe weet ik of hij degene is waar ik voor moet gaan? We hebben op dit moment nog geen relatie en dat komt deels voort uit mijn eigen onzekerheid. Hoe kan ik er achter komen of dit de jongen is waar ik al mijn tijd en energie in moet steken? Kortom, hoe weet ik of hij de ware is?

Weten jullie misschien goede bijbelstukken over dit thema? Of een goede bijbelstudie of iets dergelijks. Wat vinden jullie hiervan? Heeft één van jullie misschien ervaring met zoiets?

Dit is iets wat me echt enorm bezighoud en ik bid hier ook veel voor... Ik hoop dat jullie me kunnen helpen Gods plan te volgen...

Alvast bedankt voor je post!

Rockface.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb persoonlijk het idee dat er geen ware op deze wereld is. Dat God bijvoorbeeld zoiets heeft van; Nou die jongen heb ik helemaal speciaal op de aarde gezet voor dat ene meisje. Nee sorry..

Ik denk dat als je het belangrijk vindt dat je God hier bij betrekt, je Gods zegen om een relatie moet vragen en Zijn leiding. Dan kom je er vanzelf wel achter of jullie een heel leven bij elkaar kunnen leven of niet. (Daar kom je trouwens sowieso wel achter, ongeacht of je daar God bij betrekt of niet) En dat zal niet altijd over rozengeur en maneschijn gaan, maarja geen enkele relatie is perfect smile.gif

Just my two cents..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb persoonlijk het idee dat er geen ware op deze wereld is. Dat God bijvoorbeeld zoiets heeft van; Nou die jongen heb ik helemaal speciaal op de aarde gezet voor dat ene meisje. Nee sorry..

Dat is discutabel inderdaad. Ik geloof er wel in, maar daar wil het in dit topic niet over hebben. Dat is een andere discussie.

Ik bedoel hier meer: degene waarmee ik mijn leven zal delen onder Gods zegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hoe kan ik er achter komen of dit de jongen is waar ik al mijn tijd en energie in moet steken?

...

Kortom, hoe weet ik of hij de ware is?

Waarom moet het één persé samenhangen met het ander? Waarom alleen alle tijd en energie reserveren als hij de 'ware' is?

Ja, ik heb wel een antwoord, niet omdat ik nou zo slim ben, maar omdat het zo voor de hand ligt; je verliefdheidsgevoelens zijn allemaal heel leuk en aardig, maar ook tijdelijk. Gebruik het als smeermiddel, geniet er ook van, maar baseer er geen band op.

Hoewel het moeilijk is, probeer hem in eerste instantie te zien als een medebroeder. Iemand van wie je ook wil houden (houden van = een wilsbeslissing) óók als jullie verkering géén toekomst zou hebben. Ik bedoel, van hoeveel liefde getuigt het eigenlijk, als het slechts gegeven wordt met de hele grote MÃÃR dat er 'toekomst' in moet zitten. Stel je hem eens voor, als 'ie niet meer interessant is, ja zelfs moeilijk, lelijk, of in een andere relatie. Kortom, alles wat er overblijft als de onvermijdelijke vlinders weg zijn na een maand of drie.

Wat God's wil is? Dat we leven in liefde, door Hem gegeven, en zo onvoorwaardelijk mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hee hoi Rockface,

als ik je OP zo lees, komt het min of meer op me over alsof je op een aankondiging in neonletters wacht van God of hij je toekomstige relatie met die leuke jongen goedkeurt of niet. Ik zou zeggen: ga ervoor punt nl

Je kunt niet verwachten dat je op de een of andere manier een 100 % zekerheid krijgt over een relatie die nog niet eens is begonnen (of 80 % of zelfs maar 60%). Als het zo gemakkelijk was dat je als gelovige een "goddelijk smsje" zou krijgen met de tekst: "toe maar, IK keur het goed", dan zou dat ook veel van de charme van het hele traject, van verliefd worden, het prille begin, het elkaar steeds beter leren kennen en tenslotte het heel vertrouwd met elkaar zijn, wegnemen.

Je kunt nooit volledige zekerheid krijgen over je relatie en als je bij een beginnende verliefdheid al zo'n druk legt op alles (als dit maar de ware is, als God deze relatie maar goedkeurt etc.), dan kun je er bijna van uit gaan dat zo'n jongen in de meeste gevallen echt niet zal voldoen aan je verwachtingen.

Zelf ben ik door schade en schande steeds iets wijzer geworden (getrouwd, gescheiden, relatie, weer uit en nu een relatie met, jawel hoor: DE WARE)en als wijze oude man weet ik nu dat je bepaalde dingen een beetje van tevoren kunt inschatten, maar veel dingen ook niet. Het hangt er ook heel erg van af hoe je je inzet voor je relatie en hoe je dat blijft doen, want je relatie nu, is niet je relatie van over 5 jaar.

Kortom: als deze jongen echt geweldig is, leer hem beter kennen, ga leuke dingen samen doen, dan kom je er vanzelf wel achter of er meer uit kan ontstaan. Je hoeft 'm niet bij jullie eerste date ten huwelijk te vragen knipoog_dicht.gif

Veel plezier samen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat weet je niet. Zoiets voel je. Maar wellicht is er niet één ware, maar zijn er meerdere smile.gif (Dat mag ik toch hopen!! puh2.gif)

Blijf ervoor bidden en als het even kan samen, dat is het enige advies wat ik je erover geven kan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Heey broeders en zusters!

Ik heb al een tijdje rondgekeken op dit forum om te zien of er al zo'n topic is, maar die was er niet, dus ik heb er even ééntje aangemaakt.

Ik heb namelijk een tijdje geleden een hele leuke jongen leren kennen. We kunnen heerlijk praten en hebben echt een enorme klik. We hebben veel gemeenschappelijke hobby's en we zitten erg op één lijn. Looks like a perfect match...

Maar... hoe weet ik of dit Gods plan met mij is? Hoe weet ik of hij degene is waar ik voor moet gaan? We hebben op dit moment nog geen relatie en dat komt deels voort uit mijn eigen onzekerheid. Hoe kan ik er achter komen of dit de jongen is waar ik al mijn tijd en energie in moet steken? Kortom, hoe weet ik of hij de ware is?

Weten jullie misschien goede bijbelstukken over dit thema? Of een goede bijbelstudie of iets dergelijks. Wat vinden jullie hiervan? Heeft één van jullie misschien ervaring met zoiets?

Dit is iets wat me echt enorm bezighoud en ik bid hier ook veel voor... Ik hoop dat jullie me kunnen helpen Gods plan te volgen...

Alvast bedankt voor je post!

Rockface.

Volgens mij komt dit neer op in het diepe springen en domweg kijken of je blijft drijven of verzuipt. Volgens mij geeft God je geen inzicht in het aantal lijken dat iemand in zijn kast heeft. widegrin.gif Maar ervoor bidden kan natuurlijk helemaal geen kwaad. En je moet op een gegeven moment natuurlijk wel in vertrouwen gewoon de stap zetten.

En uiteindelijk zal het allemaal wel meevallen, het is geen soort van Russisch roulette, maar je zit met je onzekerheid jezelf in de weg. Een relatie is ook maar net wat je er zelf van maakt, dat geldt zelfs voor de ware. smile.gif

Niet dat ik zo'n relatietherapeut ben, maar je onzekerheid heb ik ook verschrikkelijk gehad. Het is fantastisch om hier overheen te stappen smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik sluit me bij de rest aan.

je weet niet of iemand de ware is.

en ik vind het vervelend voor je misschien-toekomstige-vriend dat je geen tijd en energie in hem wilt steken voordat je zeker weet dat hij de ware is.

maar het is wat je er zelf van maakt. mocht hij 'de ware' zijn en je doet er niks voor heeft je relatie geen kans van slagen.

je moet er zélf wat van maken. een relatie is vechten. geen enkele relatie is perfect, je moet er inderdaad je tijd en energie in steken wil het een kans van slagen hebben. en je weet gewoon niet van tevoren of deze relatie gaat werken maar... geef het een kans.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De ware is degene waarvan JIJ besluit hem te behandelen als de ware. God zoekt geen huwelijkskandidaten voor je uit.

= wat ik wou zeggen, maar dan waarschijnlijk nog beter verwoord ook. widegrin.gif

Een fantastische levenslange relatie is er niet plots he, die maak je, en soms is dat hard werk. Ok, het is niet onverstandig een beetje na te denken over de compatibiliteit, als je totaal verschillende ideeën hebt over het leven en waar je daarmee naartoe wilt stuit je vroeg of laat op vervelende problemen, maar dat hele gedoe met 'de ware' lijkt me nogal onzinnig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, soms is het leuk om dingen romantisch te zien. Dat je voor elkaar gemaakt bent, dat de ander het leukste meisje/joch ter wereld is, dat het die Ene is die bij je past etc.

Wat je vraag betreft: hoe sluiten jullie geloofsovertuigingen op elkaar aan? Denk je dat hij je dichter bij God kan brengen, of je van Hem weg drijft?

Als je een partner niet alleen ziet als iemand die jou compleet maakt, maar als deel van de driehoek waarin God ook een zijde of hoek vormt, denk ik dat je in de juiste richting denkt in jouw situatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thanks guys... Ik denk er nog ff over na voordat ik erop inga.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, soms is het leuk om dingen romantisch te zien. Dat je voor elkaar gemaakt bent, dat de ander het leukste meisje/joch ter wereld is, dat het die Ene is die bij je past etc.

Niks mis mee, zolang je er maar geen goddelijke interventie oid in ziet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Waarom moet het één persé samenhangen met het ander? Waarom alleen alle tijd en energie reserveren als hij de 'ware' is?

Je gaat op een andere manier om met je vrienden als met je vrienden. Dat ik geen liefde voor mijn vrienden zou hebben, zoals ook in andere posts hierboven gesteld, vind ik geen correcte conclusie. Ik heb mijn naaste lief als mezelf, maar die ene persoon is toch meer bijzonder en op een hele andere manier belangrijk.


Samengevoegd:

Quote:

ik sluit me bij de rest aan.

je weet niet of iemand de ware is.

en ik vind het vervelend voor je misschien-toekomstige-vriend dat je geen tijd en energie in hem wilt steken voordat je zeker weet dat hij de ware is.

Dat heb ik nooit gesteld.Lees: Al mijn OVERIGE tijd en energie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

De ware is degene waarvan JIJ besluit hem te behandelen als de ware. God zoekt geen huwelijkskandidaten voor je uit.

Thanks!


Samengevoegd:

Quote:

[...]

Ook als het uitgaat?

Ja alleen behandel je hem dan wel anders natuurlijk! Als vriend dus en niet meer als minnaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om te beginnen, zou het niet veel positiever zijn als je het woord 'moet' vervangt door 'wilt'?

Nu klinkt het een beetje van, ik doe het wel, maar eigenlijk heb ik er niet zoveel zin in meer...

Quote:
Hoe kan ik er achter komen of dit de jongen is waar ik al mijn tijd en energie in moet steken?

Verder denk ik dat je best aan God mag vragen of Hij jou wil sturen of duidelijkheid wil geven in deze vraag. Misschien neemt God daar wat de tijd voor, maar misschien krijg je ook al vrij snel duidelijkheid...

Sterkte wens ik je.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb persoonlijk het idee dat er geen ware op deze wereld is. Dat God bijvoorbeeld zoiets heeft van; Nou die jongen heb ik helemaal speciaal op de aarde gezet voor dat ene meisje. Nee sorry..

Ik denk dat als je het belangrijk vindt dat je God hier bij betrekt, je Gods zegen om een relatie moet vragen en Zijn leiding. Dan kom je er vanzelf wel achter of jullie een heel leven bij elkaar kunnen leven of niet. (Daar kom je trouwens sowieso wel achter, ongeacht of je daar God bij betrekt of niet) En dat zal niet altijd over rozengeur en maneschijn gaan, maarja geen enkele relatie is perfect
smile.gif

Just my two cents..

Quote:

Ik heb persoonlijk het idee dat er geen ware op deze wereld is. Dat God bijvoorbeeld zoiets heeft van; Nou die jongen heb ik helemaal speciaal op de aarde gezet voor dat ene meisje. Nee sorry..

Ik tracht bij deze het woord van Plato te verkondigen.

Wat je zegt klopt, er is geen absolute ware voor individuele liefde. Het punt is het m nou net, dat je DOOR deze persoon, de ware liefde, IN HEM, kan herkennen, met andere woorden: dit is de grootste liefde die er bestaat, althans die kan worden waargenomen. Maar het leuke is, dat deze persoon niet de ''ware liefde'' zelf is, net zo min als jij. Mooie mensen zijn niet mooi, maar zij laten voor ons ''DE schoonheid zien'' Omdat er maar een en dezelfde schoonheid bestaat. De een herkent deze schoonheid in een waterval, de ander in haar parthner, en ga zo maar door. Als je niet zo bekend met met Plato's ideeënleer: Plato stelde dat elke ware substantie op aarde de schaduw is van de perfecte vorm die alleen n de hogere wereld bestaat.(anders gezegd: als jij in een sloot springt en je bent vervolgens nat, dan ben jij in niet nat, maar neem jij deel uit van ''de idee nat'' Plato stelde dat van alle substanties er maar 1 perfecte bestaat, en die bevind zich in de ''vormen wereld'' Aangezien alles op aarde vergankelijk is, kan er dus ook in feite nooit een perfecte substantie in zijn vorm blijven voort bestaan. Bedenk je bijvoorbeeld dit: als jij de ware liefde hebt gevonden, dan zijn alle andere ware liefes, geen echte ware liefdes meer, snap je? Daarom is geen enkele aardse liefde ''waarder'' dan een andere aardse liefde.


Samengevoegd:

Quote:

[...]

[...]

Ik tracht bij deze het woord van Plato te verkondigen.

Wat je zegt klopt, er is geen absolute ware voor individuele liefde. Het punt is het m nou net, dat je DOOR deze persoon, de ware liefde, IN HEM, kan herkennen, met andere woorden: dit is de grootste liefde die er bestaat, althans die kan worden waargenomen. Maar het leuke is, dat deze persoon niet de ''ware liefde'' zelf is, net zo min als jij. Mooie mensen zijn niet mooi, maar zij laten voor ons ''DE schoonheid zien'' Omdat er maar een en dezelfde schoonheid bestaat. De een herkent deze schoonheid in een waterval, de ander in haar parthner, en ga zo maar door. Als je niet zo bekend met met Plato's ideeënleer: Plato stelde dat elke ware substantie op aarde de schaduw is van de perfecte vorm die alleen n de hogere wereld bestaat.(anders gezegd: als jij in een sloot springt en je bent vervolgens nat, dan ben jij in niet nat, maar neem jij deel uit van ''de idee nat'' Plato stelde dat van alle substanties er maar 1 perfecte bestaat, en die bevind zich in de ''vormen wereld'' Aangezien alles op aarde vergankelijk is, kan er dus ook in feite nooit een perfecte substantie in zijn vorm blijven voort bestaan. Bedenk je bijvoorbeeld dit: als jij de ware liefde hebt gevonden, dan zijn alle andere ware liefes, geen echte ware liefdes meer, snap je? Daarom is geen enkele aardse liefde ''waarder'' dan een andere aardse liefde, maar maken zij allen deel uit van ''DE idee liefde''

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Daarom is geen enkele aardse liefde ''waarder'' dan een andere aardse liefde.

Wel wanneer waarheid definieert als overeenkomen met het universele idee van dat gene. Iets kan mooier, schoner of wat dan ook zijn dan iets anders. Dat geld ook de waarheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Wel wanneer waarheid definieert als overeenkomen met het universele idee van dat gene. Iets kan mooier, schoner of wat dan ook zijn dan iets anders. Dat geld ook de waarheid.

Ik wilde gaan zeggen: Nee. Maar eigenlijk begrijp ik niet zo goed wat je bedoelt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik wilde gaan zeggen: Nee. Maar eigenlijk begrijp ik niet zo goed wat je bedoelt?

Je zei dat er geen aardse liefde waarder is dan de andere. Naar mijn overtuiging kan dat volgens Plato wel, omdat er dingen zijn die in meer of mindere mate overeenkomen met het universele idee van 'datgene' in dit geval dus de liefde.

Hoe waarder, hoe meer overeenkomst er is met het universele idee van de liefde. Sommige liefdes komen (vast) meer overeen met dat veronderstelde universele idee van de liefde, dus kun je ook zeggen dat de ene aardse liefde meer waar is dan de ander.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid