Spring naar bijdragen

Garantie op electronica


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Naar aanleiding van persoonlijke ervaringen met bovenstaande ben ik benieuwd wat mensen hiervan denken en wat hun ervaringen zijn. Ik zal eerst even kort uitleggen wat mijn ervaringen zijn.

Ik heb afgelopen september een Creative ZEN X-fi gekocht bij Dixons voor 180 euro. Een kleine 2 weken na de aankoop ging ik een weekendje weg, de MP3 speler nam ik mee. Tijdens het weekend heb ik hem niet gebruikt, dus heb ik hem in het beschermhoesje in mijn tas bewaard. Na afloop van het weekend haalde ik hem eruit, en blijkt dat het LCD scherm gebarsten is en geen beeld meer geeft.

Nu is het zo dat er in dit geval geen garantie op het apparaat zit. Ik wilde eerst naar de verkoper gaan maar een collega raadde (onterecht achteraf) aan direct naar de fabrikant te stappen. Deze melde dat dit niet onder de garantie valt, omdat het het LCD scherm betreft. Problemen met het LCD scherm komen altijd van buitenaf, dit is dus geen fabricagefout en dus niet de schuld van de fabrikant, dus geen garantie (soort val- of stootschade).

Ik kan die gedachtengang goed volgen, en kan me er op zich ook best in vinden. Alleen wat er niet klopt volgens mij is dat de speler uberhaupt kapot is gegaan. Ik heb nog een goedkope MP3 speler liggen die ik gisteren getest heb door hem op de grond te gooien en met mijn volle gewicht op te gaan staan: geen krasje, geen barstje, niks: hij werkt nog perefct. Je gaat mij niet vertellen dat een goedkope MP3 speler zo'n 70 kilo druk aankan, en mijn 180 euro kostende speler niet (niet dat ik er op ben gaan staan natuurlijk, waarschijnlijk is de druk veel minder dan 70 kilo geweest).

Ik heb er zelf de wet en de voorwaarden op nageslagen, en voor zover ik kan zien staat er duidelijk dat als een product kapot gaat binnen de periode dat het redelijkerwijs nog zou moeten werken ik dit op de verkoper kan verhalen. Ik ben geen deskundige in wetten enzo, dus het is wel mijn eigen interpretatie natuurlijk.

Waar ik dus tegenaan loop is dat met deze regelgeving een fabrikant een product dus zo slecht kan maken als hij wil qua duurzaamheid, en dan maar kan beginnen met geld vangen van reparatiekosten. Ik heb dit ook voorgelegd op de website van Kassa, en daar kreeg ik meerdere reacties die deze gedachtengang bevestigen.

Ik heb 2 vragen: Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt?

En vraag 2: wat vinden jullie hiervan, moet je in zo'n geval gratis reparatie, vervanging of geld terug eisen, of erbij neerleggen dat dit niet binnen de garantie valt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

vraag 1. Ik zou via google, kassa, tros radar etc proberen uit te vinden of jouw product bekend staat om dit defect.

vraag 2, het hangt ervanaf, ik ben bang dat je alleen een kans hebt als de Zen Xfi inderdaad een reputatie heeft van zwakke LCD schermen die zonder reden kapot gaan. Als veel mensen er last van hebben, dan kan de fabrikant / winkelier niet meer het standpunt aanhangen dat het niet aan de fabricage ligt.

Het vergelijken van je oude en nieuwe speler heeft weinig nut, je oude is vrijwel zeker vel simpeler, met een kleiner minder geavanceerd scherm. (maar wel robuuster) In dit geval bepaald niet de prijs de 'stevigheid' van het product, maar de techniek. In elektronica geldt dat alles steeds maar geavanceerder wordt, en daardoor niet bepaald steviger.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Mark1987,

Je interpretatie van de wet is correct: elk product heeft een redelijke levensduur die in de wet is vastgelegd. Garantie of geen garantie, het product moet gewoon minimaal zoveel jaar werken, klaar. En in zo'n geval is de winkelier verantwoordelijk voor zijn waren. Hij mag je dus niet zomaar naar de fabrikant verwijzen, maar moet zelf ervoor zorgen dat jij alsnog een deugdelijk product krijgt. Ongeacht de reputatie van welke fabrikant ook. Híj verkoopt jou iets, dus híj is verantwoordelijk.

Hij is dus verplicht jou te helpen en ik denk ook jou een vervangend deugdelijk product te verstrekken of een (gedeeltelijke) vergoeding. Zeker weten doe ik het niet hoor en je kunt misschien beter je vragen stellen aan een rechtswinkel of juridisch loket, als er zoiets in je buurt is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid