Spring naar bijdragen

Huub Oosterhuis onder vuur.


Aanbevolen berichten

HEILIGVERKLARING VAN OOSTERHUIS?

HEILIGVERKLARING VAN HUUB OOSTERHUIS DOOR DE NEDERLANDSE BISSCHOPPEN?

Op Allerheiligen wordt Huub Oosterhuis 75 jaar. Dat schijnt voor Kruispunt een aanleiding te zijn om hem uitvoerig te portretteren in een uitzending op 19 oktober. Nu is Kruispunt een uitzending van de bisschoppen. Hebben de Nederlandse bisschoppen er behoefte aan om Oosterhuis uitvoerig in het publicitaire zonnetje te zetten? Is hij een voorbeeld voor onze geloofsgemeenschap of eerder een ergernis voor velen? Ik heb de neiging te denken dat eerder 1 Kor. 5, 9-13 op hem van toepassing is dan een bisschoppelijk verjaardagscadeau op de televisie.

Even wat feiten op een rij.

Het was in de nadagen van het grootseminarie Haaren (rond 1966) dat de jonge Jezuïet Oosterhuis een retraite (het kan ook een recollectiedag zijn geweest) kwam preken voor de seminaristen. Hij misbruikte dat geestelijke podium in de seminariekapel om de studenten luidruchtig en met klem op te roepen zich te verzetten tegen de celibaatsverplichting. Hij stelde daarbij dat hijzelf nadrukkelijk geen belang had bij die oproep en bij de afschaffing van de celibaatsbelofte want hij had als kloosterling uitdrukkelijk gekozen voor het celibaat en de celibaatsgelofte in vrijheid afgelegd. Wat die gelofte waard was, zou korte tijd later al blijken. Hij trouwde met Jozefien Melief en had niet eens het fatsoen de kerkelijke consequenties uit die stap te aanvaarden. Hij ging door met voorgaan in “eucharistievieringen†in de Amsterdamse Studentenekklesia, die nu buiten de katholieke Kerk kwam te staan.

Niet voor niets heb ik “eucharistievieringen†tussen aanhalingstekens gezet. Toen ik in 1968/69 mijn pastorale jaar in Tilburg deed, kregen wij lessen kerkmuziek van Bernard Huijbers. Deze jezuïet was een compaan van Oosterhuis en ook verbonden aan de Studentenekklesia. Hij voorzag in die tijd alle liederen van Oosterhuis van muziek. Later is hij uitgetreden en als atheïst gestorven. Deze Huijbers kwam op een gegeven moment vol trots vertellen dat ze in de Studentenekklesia nu al een paar weken geen instellingswoorden (consecratie) in het “tafelgebed†uitspraken. En hij constateerde dat niemand bezwaar maakte en dat het zo blijkbaar ook ging. Nadien zijn er wel van die tafelgebeden van Oosterhuis zonder of met dubieuze instellingswoorden uitgegeven.

De kerkliederen die Oosterhuis schreef zijn heel verschillend. De oudsten zijn meestal heel kerkelijk en goed bruikbaar. Hoe later de liederen zijn hoe onbegrijpelijker en vager en meestal niet geschikt voor de katholieke liturgie. Dat ze toch gezongen worden, komt door “deskundigen†die de liederen promoten en die zich ook liever laten leiden door religieuze vaagheid dan door het katholieke geloof. Bovendien is belangrijk dat er vaak goed klinkende melodieën boven staan. Het is gebleken dat mensen de meest baarlijke nonsens zingen als de melodie maar aanspreekt. Een voorbeeld daarvan is het zogenaamde “chemicaliënlied†(uit vuur en ijzer, zuur en zout) dat het volledig moet hebben van de Poolse volkmelodie.

Of Oosterhuis zich nog als katholiek beschouwt, weet ik niet. Hij gedraagt zich in ieder geval niet als katholiek, hij uit zich ook niet als katholiek. Als we zijn liederen willen blijven zingen in de kerk, dan zullen ze kritisch bekeken moeten worden. Het zal in ieder geval een veel kleiner aantal zijn dan nu in de GVL staat. En dan spreek ik nog niet over veel gelovigen die zich ergeren aan het feit dat er überhaupt liederen gezongen van iemand die alleen door zijn gedrag al veel katholieken op hun ziel heeft getrapt.

Het is opmerkelijk dat hij van de kant van de bisschoppen buiten zijn suspensie nooit een veroordeling heeft gekregen, maar om nu in een uitzending van de bisschoppen aandacht aan hem te besteden, dat is toch echt te veel eer. Hij is een prominent vertegenwoordiger van een grote groep uit de clergé die in de jaren zestig het volk misleid en de Kerk afgebroken heeft. Zo is zal hij de geschiedenis ingaan.

Zijn gedichten zullen, als we Gerrit Komrij moeten geloven, niet veel zaaks en zullen de tand des tijd niet kunnen doorstaan.

Overigens: 19 oktober, de dag van de Kruispuntuitzending, worden in Lisieux de ouders van de H. Theresia zalig verklaard. Ik ben benieuwd hoeveel aandacht Kruispunt daaraan besteed?

3 oktober 2008

Dit schrijven is van Pastoor Cor Mennen .

Wat denken de leden van dit forum over deze zaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Ontuchtige Oosterhuis heilig verklaard'

MA 06 okt 2008 | Kruispunt zou als televisieprogramma 'van de bisschoppen' geen portret moeten uitzenden van priester en dichter Huub Oosterhuis. Die doet zich immers als christen voor, maar is eigenlijk ontuchtig, hebzuchtig, een afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of oplichter. Dat suggereert één van de voornaamste adviseurs van bisschop Antoon Hurkmans van Den Bosch.

Het stoort pastoor Cor Mennen uit Oss dat het RKK-programma Kruispunt, Oosterhuis portretteert bij gelegenheid van diens 75ste verjaardag op 1 november (Allerheiligen). Willen de bisschoppen hem soms heilig verklaren?, vraagt hij zich af in een column op zijn website. Mennen is niet alleen pastoor in Oss, maar tevens lid van het kathedraal kapittel van het bisdom Den Bosch. Ook is hij bisschoppelijk gedelegeerde voor liturgische zaken.

Mennen werpt de retorische vraag op of Oosterhuis een voorbeeld voor onze geloofsgemeenschap is of veeleer een ergernis voor velen? Veel gelovigen dragen hem op handen. Maar Mennen heeft naar eigen zeggen de neiging te denken dat op Oosterhuis eerder 1 Kor. 5, 9-13 van toepassing is "dan een bisschoppelijk verjaardagscadeau op de televisie".

In de door Mennen aangehaalde passage uit de Korinthebrief maant de apostel Paulus de gemeente, niet om te gaan met 'elke zogenaamde christen die erop los leeft of hebzuchtig is, of met een afgodendienaar, lasteraar, dronkaard of oplichter'. Oordelen over zulke mensen staat volgens Paulus vrij, omdat ze uit de eigen kring komen. "Over de anderen zal God wel oordelen. Verwijder die boosdoener".

Aan Oosterhuis een tv-uitzending besteden vindt Mennen 'echt te veel eer'. Die heeft immers ‘het volk misleid en de Kerk afgebroken’. De jezuïet Oosterhuis veroordeelt publiekelijk het verplichte priestercelibaat. En dat terwijl hij zelf trouwde, maar doorging met voorgaan in 'eucharistievieringen', schrijft Mennen. En hij heeft ook nog eens tafelgebeden geschreven met 'dubieuze instellingswoorden' en liedteksten vol 'baarlijke nonsens'.

Uit het nieuws;stof tot discussie.


Samengevoegd:

Hoe dan ook niet alles maar er zijn mooie liederen bij bijvoorbeeld.

Licht dat aanstoot in de morgen///

De vraag is ook wat is waar en wat is niet waar wat er nu over Huub Oosterhuis gemeldt wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als kind vond ik de teksten van Oosterhuis al veelal onbegrijpelijk en mij niets zeggend. "Zomaar een dak boven wat hoofden, deur die naar stilte openstaat. Muren van huid, ramen als ogen, speurend naar licht en dageraad." Ja, het zal wel. Nog vager vind ik de canon; "Lieve Boetseerder, trek mij uit de klei. (2x)" Nee, dan liever; "Aan U, o Koning der Eeuwen, aan U zij mijn lied gewijd."

Wat mij betreft, schrappen die hap!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als kind vond ik de teksten van Oosterhuis al veelal onbegrijpelijk en mij niets zeggend. "Zomaar een dak boven wat hoofden, deur die naar stilte openstaat. Muren van huid, ramen als ogen, speurend naar licht en dageraad." Ja, het zal wel. Nog vager vind ik de canon; "Lieve Boetseerder, trek mij uit de klei. (2x)" Nee, dan liever; "Aan U, o Koning der Eeuwen, aan U zij mijn lied gewijd."

Wat mij betreft, schrappen die hap!

Schrappen is niet nodig de meeste liederen van Oosterhuis zullen vervliegen door de tijd.

En wat vreemd is dat Kruispunt RKK aandacht besteeds aan een man die ten diepste is een vijand van de Kerk en het Heiliswerk van Jezus Christus.

Niet alleen Pastoor Cor Mennen stoord dat maar dat zou elke Priester moeten storen.Cor Mennen heeft de moed om er wat van te zeggen wie volgt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid