Spring naar bijdragen

Afgodentempels in Korinthe


Aanbevolen berichten

Edit door Marlies: De beruchte spin off uit het topic over bloed eten.....dit waren de posts wel voor zover ik het kan zien, anders moet je even mailen, ok? smile.gif

Quote:

Wie of wat is die afgod, is dan de vraag. Typeer dat eerst een.

Quote:

[...]

Voordat Jezus Zichzelf had geofferd, was het offeren van dieren in de tempel een gebod, maar na Christus' volkomen offer, was elk ander offer minderwaardig. God heeft Zijn Zoon als offer aanvaard voor de zonden. Dus dat is klaar. Wanneer men dus nu nog een dier offert, wordt daarmee Jezus' offer geloochend.

Heb 10,14
      

Want door één offerande heeft Hij voor altijd hen volmaakt, die geheiligd worden.

Omdat God geen enkel fysiek offer na Jezus meer zal accepteren, wordt het een afgodenoffer en dus dito vlees, zij offeren hierdoor aan het 'niets', aangezien er maar één God (1 Kor 8,4) bestaat!

Quote:

Het door jou aangehaalde gedeelte in 1 Kor. gaat in zijn geheel niet over het vlees dat in de tempel is geofferd. Maar juist door de heidenen is geofferd in hun afgodentempels.

1 Kor 8

1 Wat het offervlees aangaat, wij weten, dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde sticht. 2 Indien iemand zich inbeeldt enige kennis verworven te hebben, dan heeft hij nog niet leren kennen, zoals het behoort; 3 maar heeft iemand God lief, dan is deze door Hem gekend.

4 Wat nu het eten van offervlees betreft, wij weten, dat er geen afgod in de wereld bestaat en dat er geen God is dan Eén. 5 Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>œ en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>œ 6 voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.

7 Maar niet bij allen is die kennis. Want sommigen, in hun geweten nog niet los van de afgod, eten (dit vlees) als afgodenoffer en hun geweten, dat zwak is, wordt erdoor besmet. 8 Nu zal wat wij eten, ons niet bij God brengen; eten wij niet, wij zijn er niet minder om; eten wij wèl, wij zijn er niet meer om. 9 Maar ziet toe, dat deze bevoegdheid van u niet tot aanstoot voor de zwakken worde. 10 Want indien iemand u, die kennis hebt, (aan tafel) ziet aanliggen in een afgodentempel, zal hij met zijn zwak geweten dan niet gestijfd worden tot het eten van offervlees? 11 Dan gaat er immers iemand, die zwak is, ten gevolge van uw kennis verloren, een broeder, om wiens wil Christus gestorven is. 12 Door zó tegen de broeders te zondigen, en hun geweten, indien het zwak is, te kwetsen, zondigt gij tegen Christus. 13 Daarom, indien wat ik eet, mijn broeder aanstoot geeft, wil ik in eeuwigheid geen vlees meer eten, om mijn broeder geen aanstoot te geven.

In handelingen 21 brengt zelf Paulus een offer in de tempel. Hoe zie je dit dan?

Hand. 21

15 En na die dagen maakten wij ons reisvaardig en gingen op naar Jeruzalem; 16 en met ons gingen ook enige van de discipelen uit Caesarea mede, die ons brachten bij een zekere Mnason van Cyprus, een der eerste discipelen, wiens gasten wij zouden zijn.

17 En toen wij te Jeruzalem kwamen, heetten de broeders ons van harte welkom. 18 En de volgende dag ging Paulus met ons Jakobus bezoeken, en alle oudsten waren daarbij aanwezig. 19 En toen hij hen begroet had, verhaalde hij in bijzonderheden, wat God onder de heidenen door zijn dienst had verricht. 20 En zij loofden God, toen zij dit hoorden, en zeiden tot hem: Gij ziet, broeder, hoevele duizenden er onder de Joden gelovig zijn geworden en allen zijn zij ijveraars voor de wet; 21 nu heeft men hun van u verteld, dat gij alle Joden onder de heidenen afval van Mozes leert, door te zeggen, dat zij hun kinderen niet behoeven te besnijden, noch naar de gebruiken te leven. 22 Wat is dan het geval? Zij zullen stellig horen, dat gij aangekomen zijt. 23 Doe daarom wat wij u zeggen: Er zijn vier mannen bij ons, die een gelofte op zich genomen hebben; 24 neem hen mede, heilig u met hen en draag de kosten voor hen, opdat zij hun hoofd kunnen laten scheren; dan zullen allen bemerken, dat van alles, wat men hun van u verteld heeft, niets waar is, maar dat gij ook zelf medegaat in de onderhouding van de wet. 25 Maar inzake de heidenen, die tot het geloof gekomen zijn, hebben wij als ons oordeel geschreven, dat zij zich hebben te wachten voor wat de afgoden geofferd is, voor bloed, voor het verstikte en voor hoererij. 26 Toen nam Paulus die mannen mede, en hij heiligde zich de volgende dag met hen, ging in de tempel en deed aangifte, dat de dagen der heiliging zouden duren, totdat voor ieder hunner het offer gebracht was.

Quote:

[...]

Welke afgodentempels waren er dan in Jeruzalem?

[...]

Het waren joden (hand 21,21) onder de heidenen waar hij dat voor deed en niet omdat Paulus afbreuk wilde doen aan Jezus' offer, maar om de joden te winnen.

1 Kor 9,20
      

En ik ben de Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; hun, die onder de wet zijn,
ben ik geworden
als onder de wet zijnde, opdat ik hen, die onder de wet zijn, winnen zou.

We weten hoe Paulus over Jezus' volkomen offer dacht:

Ef 5,2
      

En wandelt in de liefde, gelijk ook Christus ons liefgehad heeft, en Zichzelf voor ons heeft overgegeven tot een offerande en een slachtoffer Gode tot een welriekende reuk.

En ook staat er:

Heb 10,5
      

Daarom, komende in de wereld, zegt Hij: Slachtoffer en offerande hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij het lichaam toebereid;

Quote:

[...]

Sinds wanneer ligt Korinte in Jeruzalem?

Quote:

[...]

Ook goed, laat maar zien!

Quote:

Laat maar wat zien?

Quote:

[...]

Nou, wat info over afgodentempels natuurlijk, je hebt me nu nieuwsgierig gemaakt!

Quote:

Korinthe was een stad met veel heidense tempels en met veel afgoden. Men vereerde Poseidon, de oppergod van de zee; Aphrodite (Venus of Astarte), de godin van de liefde, Askleplos, de god der geneeskunde; Isis, godin van de vruchtbaarheid; Pallas Athene, de godin van de wijsheid; Artemis of Diana, de godin van de jacht en van de dood; Dionysus, god van de wijn; Zeus (Jupiter), de opperste der goden; Hermes (Mercunius), de god van de kooplieden (Hand. 14:12). Men zegt dat Korinthe 23 heiligdommen bezat. Geen wonder dat Paulus in hoofdstuk 10:14 waarschuwt: 'Daarom dan, mijn geliefden, ontvlucht de afgoderij.

Bij iedere gelegenheid werd door de overheid en door het volk op feestdagen geofferd. De christenen uit de heidenen werden ook dikwijls uitgenodigd, want velen hadden nog het contact met hun vrienden en kennissen bewaard. Ook kon een christen op de markt vlees kopen. Hij liep evenwel de kans daar vlees te krijgen, dat de priesters hadden overgehouden van hun diensten en dat zij hadden doorverkocht aan de vleesverkopers. Was het nu toegestaan offervlees te eten? Of moest eerst een nauw onderzoek worden ingesteld naar de herkomst van het vlees? Werd iemand occult gebonden, indien hij het offervlees nuttigde, of deed het de christen niets meer, omdat deze met de afgoderij had gebroken? Ondanks de kennis van het evangelie waren toch de meningen hierover verdeeld. Onder de christenen uit de heidenen waren er die vrijmoedig het offervlees nuttigden. Zij kenden de ware God en loochenden het bestaan van afgoden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Israël naar het vlees offerde aan boze geesten, omdat zij bleven offeren na Jezus' volkomen offer.

1 Kor 10

18 Ziet, hoe het gaat bij het Israël naar het vlees: hebben niet zij, die de offers eten, gemeenschap met het altaar? 19 Wat wil ik hiermede dan zeggen? Dat een afgodenoffer iets is, of dat een afgod iets is? 20 Integendeel, dat hun offeren een offeren is aan boze geesten en niet aan God en ik wil niet, dat gij in gemeenschap komt met de boze geesten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn dank is groot Marlies, hulde aan u!


Samengevoegd:

Quote:

Israël naar het vlees offerde aan boze geesten, omdat zij bleven offeren na Jezus' volkomen offer.

1 Kor 10

18 Ziet, hoe het gaat bij het
Israël naar het vlees:
hebben niet
zij
, die de offers eten, gemeenschap met het altaar? 19 Wat wil ik hiermede dan zeggen? Dat een afgodenoffer iets is, of dat een afgod iets is? 20 Integendeel, dat
hun
offeren een
offeren is aan boze geesten
en niet aan God en ik wil niet, dat gij in gemeenschap komt met de boze geesten.

Paulus doelde niet op Israel die daar in Korinthe het offervlees at, maar op de gemeente die hij daar gesticht had. De heidenen. Het hele verhaal over eten met een rein geweten gaat niet over het eten van reine of onreine dieren, maar over het eten van offervlees. Die tekst gebruiken om aan te tonen dat al het gedierte rein is, kan niet opgaan.

Je pakt nu een gedeelte eruit over Israel, mijn vraag is eigenlijk waarom juist dat gedeelte. De hele korinthebrief staat vol waarschuwen tegen deze gemeente, en Paulus neemt Israel als voorbeeld. Je stelt alsof het Israel is die afgoden offer bleef offeren, na Jezus offer. Dit is niet wat Paulus bedoelt, hij noemt Israel als voorbeeld (Israel in een tijd voor Christus).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mijn dank is groot Marlies, hulde aan u!


Samengevoegd:

[...]

Paulus doelde niet op Israel die daar in Korinthe het offervlees at, maar op de gemeente die hij daar gesticht had. De heidenen. Het hele verhaal over eten met een rein geweten gaat niet over het eten van reine of onreine dieren, maar over het eten van offervlees. Die tekst gebruiken om aan te tonen dat al het gedierte rein is, kan niet opgaan.

Iets verder lezen we:

1 kor 10

25 Al wat in de vleeshal te koop is, moogt gij eten, zonder navraag te doen uit gewetensbezwaar,

en:

27 Indien een der ongelovigen u uitnodigt en gij wenst te gaan, eet dan alles, wat u wordt voorgezet, zonder dat gij navraag doet uit gewetensbezwaar.

Quote:

Je pakt nu een gedeelte eruit over Israel, mijn vraag is eigenlijk waarom juist dat gedeelte. De hele korinthebrief staat vol waarschuwen tegen deze gemeente, en Paulus neemt Israel als voorbeeld. Je stelt alsof het Israel is die afgoden offer bleef offeren, na Jezus offer. Dit is niet wat Paulus bedoelt, hij noemt Israel als voorbeeld (Israel in een tijd voor Christus).

Kun je me dan een vers aantonen waaruit blijkt dat de joden het offeren zijn gestaakt na Jezus dood?

Heb 10,18       

Waar nu vergeving ervan is, daar is geen offerande meer voor de zonde.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Waarom? Lijkt me hier weinig mee te maken hebben, toch? Ik heb je al wel een vers aangetoond dat Paulus in ieder geval nog een offer bracht.

Dus elke keer wanneer er van afgoden offer of afgodendienst gesproken wordt (na Jezus kruisiging), verwijst dat niet naar de joodse tempeldienst?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee, absoluut niet! Een afgodenoffer is niet gelijk te stellen met de offers die de Joden voor de Allerhoogste brachten. En al helemaal niet wat er in de korinthebrief word bedoeld.

Als de joden dan nog offerden nadat Jezus gekruisigd was, ontheiligden zij Christus offer (Heb 10,18) dan niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Gewoon even wat woord-ontleden: als je een afgodenoffer brengt, dan breng je een offer aan een afgod. Moeten we nu geloven dat Paulus de God van Abraham, Isaak en Jacob, de God van Israël, de Vader van Christus, als afgod zag?

Ik denk dat we dit moeten geloven:

Heb 10,18

Waar nu vergeving ervan is, daar is geen offerande meer voor de zonde.

Maar geloofden de joden dat ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik denk dat je geen antwoord geeft op mijn vraag. Sterker, ik weet het wel zeker.

Nee je begrijpt me niet denk ik.

Jezus' volkomen offer heeft bewerkstelligd wat met de tempel cyclus onmogelijk was, vergeving van de zonden. Hierdoor was de dagelijkse offerande overbodig geworden. Daarom zei Paulus tegen de broeders zichzelf te stellen als een offerande.

Rom 12,1       

Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.

Doch waren er ook joden die niet in Jezus geloofden en doorgingen met de tempel cyclus, vanaf toen afgodendienst geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar Mohamed, door de offerdienst van Joden gelijk te stellen aan afgodendienst, zeg je dus dat het dienen van de God van Abraham, Izaäk en Jakob afgodendienst is. En daarmee zeg je dus eigenlijk dat het christendom ook een afgod dient, aangezien ze dezelfde God dienen als de Joden. Want dat christenen Jezus wel erkennen, maakt nog niet dat we ineens een andere God aanbidden. Dat is volgens mij wat Diakio je probeert helder te maken...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus' volkomen offer heeft bewerkstelligd wat met de tempel cyclus onmogelijk was, vergeving van de zonden. Hierdoor was de dagelijkse offerande overbodig geworden. Daarom zei Paulus tegen de broeders
zichzelf
te stellen als een offerande.

Dus God stelde een tempel cyclus in voor de sier? De offerandes waren wel degelijk bedoelt ter vergeving van de zonde van de mensen. Vandaar ook dat een bokje de woestijn in gestuurd werd met daarop de zonde van de mensen. Juist die offer cyclus was bedoelt om de zonde te vergeven, welke bestond uit zowel dank offers als zonde offers.

Quote:
Doch waren er ook joden die niet in Jezus geloofden en doorgingen met de tempel cyclus, vanaf toen afgodendienst geworden.

Dat lijkt me stug, ze erkenden de Messias niet en bleven daardoor onder de Wet vallen, de Wet impliceert ook die tempel cyclus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee je begrijpt me niet denk ik.

Jezus' volkomen offer heeft bewerkstelligd wat met de tempel cyclus onmogelijk was, vergeving van de zonden. Hierdoor was de dagelijkse offerande overbodig geworden. Daarom zei Paulus tegen de broeders
zichzelf
te stellen als een offerande.

Rom 12,1
      

Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.

Doch waren er ook joden die niet in Jezus geloofden en doorgingen met de tempel cyclus, vanaf toen afgodendienst geworden.

Ik begrijp je donders goed, en wacht nog steeds op antwoord op de vraag die ik wel stelde, niet op de vraag die jij graag hebt dat ik stelde.

Afgodenoffer betekent offer aan een afgod. Beweer jij klip en klaar dat Paulus geloofde dat de God van Abraham, Isaak en jacob, de Heilige Israëls, de Vader van Christus, een afgod is? Ja of nee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dus God stelde een tempel cyclus in voor de sier? De offerandes waren wel degelijk bedoelt ter vergeving van de zonde van de mensen. Vandaar ook dat een bokje de woestijn in gestuurd werd met daarop de zonde van de mensen. Juist die offer cyclus was bedoelt om de zonde te vergeven, welke bestond uit zowel dank offers als zonde offers.[...]Dat lijkt me stug, ze erkenden de Messias niet en bleven daardoor onder de Wet vallen, de Wet impliceert ook die tempel cyclus.

Nadat Jezus Zichzelf had geofferd was er iets essentieel veranderd aan de tempel cyclus.

Heb 10

1 Want daar de wet slechts een schaduw heeft der toekomstige goederen, niet de gestalte dier dingen zelf, is zij nimmer in staat ieder jaar met dezelfde offeranden, die onafgebroken gebracht worden, degenen, die toetreden, te volmaken. 2 Immers, zou anders het offeren daarvan niet opgehouden zijn, doordat degenen, die de dienst verrichten, na eenmaal gereinigd te zijn, generlei besef van zonden meer hadden? 3 Doch door die offeranden werden ieder jaar de zonden in gedachtenis gebracht; 4 want het is onmogelijk, dat het bloed van stieren of bokken zonden zou wegnemen.

5 Daarom zegt Hij bij zijn komst in de wereld:

Slachtoffer en offergave hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij een lichaam bereid;

6 in brandoffers en zondoffers hebt Gij geen welbehagen gehad.

7 Toen zeide Ik: zie, hier ben Ik - in de boekrol staat van Mij geschreven - om uw wil, o God, te doen.

8 In de aanhef zegt Hij: Slachtoffers en offergaven, brandoffers en zondoffers, hebt Gij niet gewild, noch daarin een welbehagen gehad, hoewel zij naar de wet gebracht worden. 9 (Doch) daarna heeft Hij gezegd: Zie, hier ben Ik om uw wil te doen. Hij heft het eerste op, om het tweede te laten gelden. 10 Krachtens die wil zijn wij eens voor altijd geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus.

11 Voorts staat elke priester dagelijks in zijn dienst om telkens dezelfde offers te brengen, die nimmer de zonden kunnen wegnemen; 12 deze echter is, na één offer voor de zonden te hebben gebracht, voor altijd gezeten aan de rechterhand van God,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik begrijp je donders goed, en wacht nog steeds op antwoord op de vraag die ik wel stelde, niet op de vraag die jij graag hebt dat ik stelde.

Afgodenoffer betekent offer aan een afgod. Beweer jij klip en klaar dat Paulus geloofde dat de God van Abraham, Isaak en jacob, de Heilige Israëls, de Vader van Christus, een afgod is? Ja of nee?

Nee, je begrijpt me totaal niet widegrin.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar Mohamed, door de offerdienst van Joden gelijk te stellen aan afgodendienst, zeg je dus dat het dienen van de God van Abraham, Izaäk en Jakob afgodendienst is. En daarmee zeg je dus eigenlijk dat het christendom ook een afgod dient, aangezien ze dezelfde God dienen als de Joden. Want dat christenen Jezus wel erkennen, maakt nog niet dat we ineens een andere God aanbidden. Dat is volgens mij wat Diakio je probeert helder te maken...

Nadat Jezus Zichzelf had geofferd was de tempel cyclus afgodendienst geworden, daarvoor niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Admod note: Op de man spelende posts weggehaald. Mohamed ik ben wel benieuwd naar je antwoord op de vraag van Diakio: "Afgodenoffer betekent offer aan een afgod. Beweer jij klip en klaar dat Paulus geloofde dat de God van Abraham, Isaak en jacob, de Heilige Israëls, de Vader van Christus, een afgod is? Ja of nee?" Zonder daarbij een verwijzing naar een bijbelcitaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Admod note:
Op de man spelende posts weggehaald. Mohamed ik ben wel benieuwd naar je antwoord op de vraag van Diakio: "Afgodenoffer betekent offer aan een afgod. Beweer jij klip en klaar dat Paulus geloofde dat de God van Abraham, Isaak en jacob, de Heilige Israëls, de Vader van Christus, een afgod is? Ja of nee?" Zonder daarbij een verwijzing naar een bijbelcitaat.

Klip en klaar ben ik met deze hele discussie beste Michiel, de goede verstaander heeft mijn antwoord al lang gesnopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het jammer dat Diako mij verwijt dat ik uitsluitend kan sneren, terwijl zijn eigen manier van schrijven ook niet altijd even vriendelijk is. Daarmee praat ik mijn eigen fouten niet goed, maar ik heb er moeite mee om iemand te woord te staan en research te doen als die persoon duidelijk problemen met me heeft, daardoor al minder objectief en elders al opmerkte niet geïnteresseerd te zijn in mijn ideeën.

Daarom zal ik jou antwoorden Michiel, want ik ben gepassioneerd, maar niet van kwade wil. Ik kan me best voorstellen waarom mensen denken dat ik wel van kwade wil ben, maar dat zij dan maar zo, want die iets onrein acht, is het onrein zelf.

Zonder Bijbelcitaten (dat scheelt research knipoog_dicht.gif)

Voordat Jezus Zichzelf offerde voor de zonden van velen, was dit onderdeel van de tempel cyclus, onder meer om het volk van hun zonden te reinigen. In Leviticus staat beschreven hoe en wat precies, maar het belangrijkste is dat het oude verbond en de tempel cyclus, een schaduw en voorafbeelding van de toekomende dingen was. Jezus zei: 'Ik zal Deze tempel binnen drie dagen weer opbouwen' en daarmee bedoelde Hij overduidelijk niet de tempel van Salomo, dus was de letterlijke tempel en voorafbeelding van Jezus. Wanneer de apostelen ook nog spreken van de offerande van Zichzelf, kunnen wij wel met zekerheid stellen dat de letterlijke tempel had afgedaan. De voorafbeelding was niet meer van nut, omdat de toekomende dingen nu bekend waren. Met de offerande van Zichzelf had God Zijn volk hun zonden vergeven, alle andere offers konden dat niet bewerkstelligen. Doch geloven de joden niet in Jezus en daarom gingen ze door met offeren, omdat zij menen dat er nog geen vergeving is. Hiermee loochenen ze de Zoon en dus zal God hun offers niet accepteren. Bovendien, als je haat koestert tegen je broer moet je het eerst goed met hem maken voordat je mag offeren. Jezus was hun broeder naar het vlees, een jood van Juda. Dus, omdat God hun offers niet meer accepteert, offeren ze voor de afgoden, die volgens Paulus niets zijn.

Is het je nu duidelijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid