Spring naar bijdragen

Wekelijks 660 kinderen geconfronteerd met scheidin


Aanbevolen berichten

DEN HAAG - Per week krijgen 667 kinderen te horen dat hun ouders gaan scheiden. Bron

Dat concluderen medewerkers van de nieuwe website SEP die woensdag wordt gelanceerd. De website biedt ouders ondersteuning bij het scheiden.

De organisatie denkt dat deze weken het aantal scheidingen in Nederland nog hoger ligt. Veel mensen besluiten tijdens of vlak na vakanties, als ze veel bij elkaar zijn (geweest), een punt achter hun relatie te zetten.

Ouderschapsplan

Bij zes op de tien scheidingen zijn minderjarige kinderen betrokken. Er bestaan plannen om ouders per wet te verplichten bij scheiding een zogenoemd ouderschapsplan op te laten stellen.

Ouders maken daarin onder meer afspraken over opvoeding, bezoekregelingen en financiën.

Voorkomen

De overheid hoopt dat op die manier wordt voorkomen dat vaders en moeders jarenlang met elkaar steggelen over de kinderen. Kinderen kunnen daarvan de dupe zijn.

SEP heeft een handleiding opgesteld om ouders te helpen bij het opstellen van het ouderschapsplan.

------------------------------------------------------------- ---------------------------------

Zou die handleiding van SEP helpen denken jullie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ligt eraan wat voor begeleiding erbij zit.

Helemaal zelfstandig zal het niet echt een aanvulling zijn denk ik.

Mensen die met ruzie uit elkaar gaan zullen hier niet minder over ruzieën en dwarsliggen, mensen die wel kunnen overleggen doen dat nu ook al wel.

Bovendien weet je niet direct wat werkt en wat niet.

Als er wel begeleiding bij zit is het een ander verhaal, dan denk ik zeker dat het een goede aanvulling is.

@Karin: er staat een bronvermelding bij knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

667 kinderen, er zijn toch wel meer kinderen per gezin? Dan lijken me 660 scheidingen wat veel met maar . Of zie ik nu misschien iets over het hoofd?

Oh btw, DZ, even een bronvermelding zou fijn zijn
smile.gif
Of heb je het zelf getypt?

Je hebt gelijk. De titel zou het volgende moeten zijn: 'Per week krijgen 667 kinderen te horen dat hun ouders gaan scheiden.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

667 kinderen, er zijn toch wel meer kinderen per gezin? Dan lijken me 660 scheidingen wat veel met maar . Of zie ik nu misschien iets over het hoofd?

Oh btw, DZ, even een bronvermelding zou fijn zijn
smile.gif
Of heb je het zelf getypt?

Waar haal je het getal 660 vandaan?

Titel gewijzigd...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lijkt mij wel. Mochten ouders daar zelf niet uitkomen, dan kan er altijd nog een mediator in geschakeld worden.

Maar ik denk sowieso dat ouders zich bij de geboorte beter moeten laten inlichten. Vaders hebben niet automatisch de voogdij en als je dan niet getrouwd bent en ze gaan uit elkaar dan is dat net zo vervelend voor kinderen. Moeder kan doen wat ze wil en vader moet toekijken en afwachten wat moeder doet.

Dat soort dingen moeten allemaal beter geregeld worden. Dat ze willen scheiden is één ding, maar kinderen moeten zoveel mogelijk ontzien worden. (stiekem vind ik dus ook dat kinderen dan standaard begeleid moeten worden, maar goed)

Link naar bericht
Deel via andere websites

het punt is dat ouders elkaar soms gewoon het leven zuur willen maken. Het is rot, maar het is zo.

En als ouders met een slechte relatie in staat zijn om zelfstandig een ouderschapsplan op te stellen, dan is huwelijkstherapie om de boel te lijmen ook nog een optie.

Ik zie het ouderschapsplan meer als een extra middel voor ex-partners die het elkaar zo zuur mogelijk willen maken.

Als mensen scheiden dan is er op z'n minst sprake van duurzame ontwrichting van de relatie. Afspraken over allimentatie en bezoekregelingen moeten nu toch wel gemaakt worden al dan niet met behulp van een advocaat. En als ouders er op een redelijke manier uit kunnen komen dan zorgen ze idd zelf wel voor een mediator.

Wat ze van mij wel mogen instellen is een tijdslimiet om een scheiding rond te krijgen. Zeker bij zaken die voor de rechter komen, moet er wettelijk een limiet komen om de zaak rond te krijgen. Er hoeft maar iemand dwars te zitten of de rechtszaak wordt weer een half jaar opgeschoven of teruggestuurd naar de notaris enz. enz. enz.

Of ze zouden kunnen instellen dat de rechter bij een scheiding in een keer een bindende uitspraak doet.... om mensen en het rechtssysteem tegen zichzelf in bescherming te nemen.

is dat mogelijk denken jullie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat mensen van nature monogaam zijn. Het is niet de bedoeling ook vrees ik. Gezien de enorme hoeveelheid monogame dieren die er bestaat had god monogamie ook bij de mens makkelijk in kunnen bouwen. Moet je dan maar scheiden als je partner een scheet op de verkeerde manier laat vliegen? Ik denk het niet, maar het is wel handig om te realiseren en te accepteren dat scheidingen voorkomen....

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid