Spring naar bijdragen

Syrisch Orthodoxe Heiligen


Aanbevolen berichten

Denk ik.

link

Mor Kuryakos is een heilige van de Syrisch Orthodoxe Kerk. Hij was slechts 3 jaar toen hij het woord van God verkondigde onder de mensen en hij is ook op 3-jarige leeftijd martelaar geworden ter wille van de naam van Jezus Christus. Hij is de jongste, maar zeker één van grootste heiligen van de Syrisch Orthodoxe Kerk van Antiochië. Mor Kuryakos is geboren in de streek genaamd Lykania. Zijn moeder heette Yuliti en zijn vader was een van de oversten uit zijn gebied en ze waren rijk. In 294 N.C. toen Mor Kuryakos 3 jaar was is zijn vader overleden. In die tijd heerste koning Diokleteanos die iedereen beval zijn afgod te dienen en hem offers te brengen. Diegene die dit weigerde werd uit zijn positie ontslagen of als hij geen positie had werd hij vermoord. In Lykania regeerde de stadhouder Dometianos. Mensen hebben door hebzucht de moeder van Mor Kuryakos, Yuliti, verraden bij de stadhouder omdat zij de afgod van Lykania niet aanbad. Toen zij zag dat de gelovigen werden mishandeld in lichaam en geest heeft ze besloten te vertrekken uit Lykania al haar rijkdom achterlatende om haar toevlucht te vinden in Konya. Daarna is ze om dezelfde redenen vertrokken naar Seleukia. Uiteindelijk heeft zij die plaats ook verlaten omdat het geloof daar zwak was onder de christenen en is dan op die manier beland in Tarsus, de stad van Paulus de Apostel. Daar is ze weer verraden bij de stadhouder, genaamd Iskandar. Hij heeft geprobeerd haar te bekeren op een respectvolle manier en met mooie woorden naar het geloof van de afgoden, maar het heeft niet geholpen zij is in haar geloof gebleven. Hij is toen zeer kwaad op haar geworden en heeft het bevel gegeven om haar te martelen. Ze is gemarteld met een zweep nadat het kind, Mor kuryakos, van haar is afgenomen en op de grond gegooid. Mor Kuryakos is gaan huilen en de stadhouder heeft hem gedragen om hem te kussen. Echter Mor Kuryakos heeft dat niet geaccepteerd en hij zei tegen zijn moeder dat zij sterk moest blijven. De martelingen speelden zich allen af in de gevangenis van Tarsus. In de gevangenis heeft Mor Kuryakos vele duizenden bekeerd tot het Christendom door zijn preken op 3 jarige leeftijd. Nadat Mor Kuryakos erg was gemarteld omdat hij veel mensen christenen had gemaakt, heeft de stadhouder hem geschopt en is zijn hoofd zeer hard tegen het hoekje van de eerste trede van zijn stoel gevallen. Zijn hoofd is opengescheurd en veel bloed heeft er gevloeid waardoor Mor Kuryakos is overleden. Zijn moeder Mor Yuliti is 10 jaar later ook door dezelfde stadhouder gedood door onthoofding, omdat hij het sterke geloof in haar niet kon verdragen. Daarna is het lichaam van Mor Yuliti in een grot in Tarsus begraven en daarboven is er een kerk gebouwd op die plek door de gelovigen. Sindsdien wordt Mor Kuryakos als een grote Heilige beschouwd binnen de Syrisch-Orthodoxe Kerk omdat hij duizenden heeft bekeerd en ook vele wonderen heeft verricht toen hij nog maar drie jaar oud was.

Wat vinden jullie van dit verhaal, ongelooflijk he, kennen jullie nog meer jonge heiligen, 3 jaar, ongelooflijk he!


Samengevoegd:

De topic titel kan anders, er zou ook gewoon heiligen kunnen staan denk ik


Samengevoegd:

Syrian Orthodox Patriarchate of Antioch in the Holy Land

De belangrijkste verschillen en geschillen tussen de Syrisch-Orthodoxe Kerk en de vernieuwde moderne groepen (evangelisch, protestants, Pinkster gemeenten, Jehova’s, enz.)

1. Zij (die nieuwe groepen) geloven niet in de zeven kerkelijke Sacramenten.

De Sacramenten zijn volgens hen plichten. Omdat zij geen erkend priesterschap kennen, kennen zij ook niet de zeven sacramenten van de Syrisch-Orthodoxe Kerk.

2. Het Doopsel

Zij dopen een persoon vaak pas als deze volwassen geworden is en dus niet vanaf de geboorte. Men loopt zo het risico te sterven voordat men het heilige doopsel ontvangen heeft.

a. Wie niet gedoopt wordt door een priester wordt geen lid van de Heilige Christelijke Kerk en van Gods volk.

b. In het oude testament was de besnijdenis slechts een verbond met God. Door het doopsel worden wij kinderen God’s.

c. Wij laten onze kinderen dopen in aanwezigheid van de ouders en peetoom of peettante. De peetoom of -tante moet het kind de Evangelische grondbeginselen leren.

d. Die moderne groepen hebben geen erkend priesterschap om het Sacrament van het doopsel uit te voeren.

3. Heilige zalfolie (wijolie)

Omdat zij geen erkend priesterschap hebben, hebben zij ook geen Heilige zalfolie.

Mochten zij iets hebben wat op zalfolie lijkt dan ontvangt men dat pas op late leeftijd.

4. De Heilige Hostie: Communie

Omdat zij geen erkend priesterschap hebben, hebben zij dus ook geen erkende kerk of altaar; zij geloven niet dat het brood en wijn getransformeerd wordt in het lichaam en bloed van Christus. Zij breken slechts in sommige gevallen het brood en drinken wijn als herinnering; zij zien het niet als het lichaam en bloed van Christus, zoals wij dat wel doen, en behandelen het dus niet met het correcte respect.

5. De Biecht (belijdenis der zonden)

Zij biechten aan elkaar en gelijk aan God zonder de bemiddeling van een priester. Zij accepteren de woorden van de Here dus niet toen Hij zei: “En na dit gezegd te hebben, blies Hij op hen en zeide tot hen: Ontvangt de heilige Geest. Wie gij hun zonden kwijtscheldt, die zijn ze kwijtgescholden; wie gij ze toerekent, die zijn ze toegerekend.†Johannes 20: 22-23

6. Het Sacrament van Priesterschap

Zij accepteren geen priesterschap; zij denken dat Jezus Christus de enige priester is of dat alle mensen priesters zijn. Als er een priester is, wordt hij of zij als een dienaar of leraar beschouwd.

7. De Apostolische Traditie

Zij geloven alleen maar wat er in de Bijbel staat en ontkennen de kerkelijke regels. De verschillen tussen de vernieuwde moderne groepen en de (apostolische) Syrisch-Orthodoxe Kerk zijn:

a. Zij vernieuwen in iedere gelegenheid de beginselen van de kerk (naar hun gemak).

b. Wij geloven in de eerlijke traditie, omdat de kerk die traditie heeft meegemaakt zij aan zij met de Bijbel.

8. Zij geloven in het geloof maar niet in de daden

Zij concentreren zich op het geloof; zij denken dat de verlossing in het geloof is zonder daden. Zij baseren zich op de volgende vers (Handelingen 16: 31): “En zij zeiden: Stel uw vertrouwen op de Here Jezus en gij zult behouden worden, gij en uw huis.†Maar de apostolische kerken geloven in de verlossing door beiden; en het geloof en de daden zijn een must. Geloof op zichzelf heeft niets te betekenen zonder de daden. “Zo is het ook met het geloof: indien het niet met werken gepaard gaat, is het, op zichzelf genomen, dood.†Jakobus 2: 17

9. Zij geloven niet in het vasten van de kerk

Zij vasten op hun gemak; iemand bepaald de tijd en voorwaarden van het vasten. Zij hebben geen bepaalde vastendagen zoals de woensdag en vrijdag, kerst en Pasen, en het vasten van Maria en de discipelen, enz. De gemeenschap van die vernieuwde moderne groepen heeft de absolute vrijheid om te vasten of niet.

Opmerking: Wij vasten niet voor Maria of voor de discipelen maar omdat Maria en de discipelen zelf hebben gevast.

10. Zij ontkennen de kerkelijke ceremoniën

Omdat zij niet in de zeven sacramenten geloven, hebben zij geen enkele ceremonie. Zij hebben geen liturgie over het doopsel, inzegening van het huwelijk, de priesterschap en de Heilige Oliezalving (ziekenzalving).

11. Zij geloven niet in de hele Bijbel

Zij geloven niet in sommige boeken van de Bijbel; zoals (de Tweede rechtelijke boeken) het boek Tobia, Jehoediet, Jezua Bin Siroch en het boek van de wijsheid en de twee boeken van Makabien die ook in de Katholieke editie aanwezig zijn. Zij accepteren niet alle beginselen uit het Oude Testament; zij zien ze meer als symbolen dan waarheid; tevens gaan zij ervan uit dat de meeste beginselen uit het Oude Testament in het Nieuwe Testament zijn afgelopen.

12. Zij geloven niet in de bemiddeling/voorspraak van de Heilige Maagd Maria en de Heiligen

Zij denken dat de Here Jezus de enige bemiddelaar is. De bemiddeling van Jezus is een verzoening tussen God (Hij heeft ons verlost van de erfzonde van Adam en Eva) en de mensheid (de zondaars). De bemiddeling/voorspraak van de Heilige Maagd Maria en de Heiligen is verzoekend naar God gericht. Omdat de Moeder van God en de Heiligen hoog zijn aangeschreven bij God zal Hij ons helpen, redden, genezen en verlossen ten behoeve van hun schoonheid en reinheid.

13. Zij geloven niet in het gebed voor de doden

Tijdens de begrafenis vragen zij geen vergeving voor de zonden van hun doden. Terwijl wij, Orthodoxen, bidden voor de doden, omdat wij gezamenlijk het lichaam van Christus vormen en Hij ons hoofd is. Bovendien bidden de doden ook voor ons, want zij zijn levend in het paradijs. Wij vragen vergeving voor hun zonden die zij niet hebben opgebiecht aan de priester toen zij nog leefden op aarde.

14. Zij vereren Maria en de Heiligen niet en zij hebben geen iconen in hun kerken of in hun huizen

Zij hebben geen gebeden voor de Heilige Maagd Maria of de Heiligen. Zij vereren geen relikwieën. Zij steken geen kaarsen op om Goddelijke hulp te ontvangen. Wij vereren de Heilige Maagd en de Heiligen, maar wij bidden hen niet aan. Wij bidden alleen maar tot Jezus, God. Wij verzoeken de Heilige Maagd Maria en de Heiligen te bidden voor ons wegens hun reputatie/positie die zij hebben bij God.

Lees Johannes 19: 26-27. Toen dan Jezus zijn moeder zag en de discipel, die Hij liefhad, bij haar staande, zeide Hij tot zijn moeder: Vrouw, zie, uw zoon. Daarna zeide Hij tot de discipel: Zie, uw moeder. En van dat uur af nam de discipel haar bij zich in huis. Hiermee heeft Jezus ons duidelijk gemaakt dat zijn Moeder de Moeder van alle mensen is. Zij zorgt dus voor al haar kinderen zoals zij voor Johannes destijds ook heeft gedaan.

15. Zij gebruiken geen wierook, kaarsen, heilige olie

Wij geloven dat onze gebeden direct via de wierook naar God stijgen; de drie koningen/wijzen boden de baby Jezus geschenken aan: goud wierook en mirre (Mat: 2-11; Openbaringen: 8-3-4). De kaarsen staan symbool voor de Heiligen; de Heiligen zijn lichten in deze wereld door hun goede daden. Zij verbranden zich (net als de kaars) als het ware voor de verlichting van de mensen. Wij kennen ook het gebed van de Kandello (ziekenzalving; heilige olie).

Lees Jakobus 5: 14. Is er iemand bij u ziek? Laat hij dan de oudsten der gemeente tot zich roepen, opdat zij over hem een gebed uitspreken en hem met olie zalven in de naam des Heren.

16. Het uitgaan van de Heilige Geest

Zij geloven dat de Heilige Geest uit de Vader en Zoon gaat, maar wij (samen met alle andere Orthodoxen) geloven dat de Heilige Geest alleen uit de Vader kan gaan.

Lees Johannes 15: 26. Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen;

17. Zij geloven in de twee naturen en twee willen van Jezus Christus

Dit staat in centraal in het Concilie van Chalcedon (451 n.Chr.). Wij geloven in één natuur van Jezus, maar deze heeft twee eigenschappen zonder vermenging van deze eigenschappen; de Goddelijke en de menselijke natuur van Jezus zijn verenigd in één natuur, de belichaming van het woord. Dus wij geloven niet in twee naturen na de belichaming. Daarom verwerpen wij, en samen met ons de Koptisch, Armeense en Ethiopische Orthodoxe Kerk, de uitkomst van het Concilie van Chalcedon.

18. De genadegaven van de Heilige Geest

Die vernieuwde moderne groepen geloven in het voortduren van de genadegaven des Tongen. Zij denken dat de Heilige Geest aan hen grijpt als zij bidden, zoals de Pinkster gemeenten.

19. Zij geloven niet in de maagdelijkheid van de Heilige Maagd Maria na de geboorte van Jezus

Zij geloven dat de Heilige Maagd Maria (God verhoede!) getrouwd was met Jozef en ze had kinderen van Jozef (de broeders van de Here). Wij noemen de Heilige Maagd Maria de moeder van God, zoals Elisabeth zei: En waaraan heb ik dit te danken, dat de moeder mijns Heren tot mij komt? (Lukas 1: 43) Zij geloven niet in de Hemelvaart van Maria. Wij geloven absoluut dat Jezus zelf Haar lichaam en Haar geest naar de hemel heeft gebracht. Het bewijs hiervan ontlenen wij van de apostel Thomas die Haar in de hemel zag tijdens Haar Hemelvaart met een vurige wagen. Tijdens Haar Hemelvaart heeft hij met Haar gesproken en heeft hij Haar ceintuur genomen (deze ceintuur bevindt zich in de kerk genaamd Em al Zinnaar in de stad Homs in Syrië en is in het bezit van de Syrisch-Orthodoxe Kerk). De Heilige Maagd zit aan de rechter hand van Haar Zoon (de koning), onze heer Jezus Christus.

Lees Psalm 45: 10. Prinsessen staan om u heen in kostbare gewaden, en aan uw zijde zetelt uw gemalin in het fijnste goud.

20. Zij geloven niet in het geestelijke vaderschap

Zij noemen niemand vader of priester of bisschop op basis van een verkeerde interpretatie van de Bijbel. En gij zult op aarde niemand uw vader noemen, want een is uw vader, Hij, die in de hemelen is. Jezus bedoelde hier de Farizeeën en Sadduceeën mee. Deze moeten wij niet volgen.

21. Zij maken het kruisteken niet

Zij beginnen hun gebeden niet met het maken van het kruisteken. Zij vereren het Kruis niet zoals Orthodoxen en de Katholieken. Zij kennen geen feestdag voor het Kruis, zoals wij die wel kennen.

Opmerking: De satan haat allermeest het kruisteken. Het teken van het Kruis brengt de satan (en zijn knechten) in de war en drijft hen uit.

GOD, DE HERE JEZUS, ZEGENT IEDEREEN

AMEN


Samengevoegd:

In het Syrisch heet mijn kerk:

Hito Suryoyto Ortoduksoyo Me Antiochia

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat vindt je daarvan dan Olorin denk ik


Samengevoegd:

wat vinden jullie van die verschillen?


Samengevoegd:

Uiteindelijk als ik ben ´genezen´´ zal ik denk wel met de kracht van God mensen kunnen bekeren tot mijn geloof, als ik dus Boete en Verzoening heb afgerond en de Eucharistie heb ingenomen, dan ben ik namelijk vergeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat je soms de klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.

Verder lees ik indirect ook nog een hoop verschillen tussen je lijstje en de Rooms Katholieke Kerk in wat jij stelt de leer is van de Syrisch Orthodoxe Kerk.

Daarbij snap ik niet helemaal wat je punten nou met heiligen te maken hebben, had dit niet beter in een ander topic geplaatst kunnen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:Op dinsdag 02 september 2008 18:17:24 schreef NT het volgende:Waarom moet dit altijd op deze manier, is het niet duidelijk wat ik wilbeste, we hebben op dit forum huisregels waar iedereen zich aan moet houden die kun je hier lezen. Voorbeelden van die regels zijn dat je bij het onderwerp van een topic moet blijven, op een respectvolle manier met elkaar omgaat, bronvermeldingen geeft als je een lang stuk tekst hier op dit forum neer zet. Ja ik weet dat je ons allemaal wil bekeren, maar ik denk dat dat niet zo goed gaat lukken hier op credible. Wij zijn een forum waar mensen komen uit allerlei kerken en waar ook atheïsten en moslims een plekje hebben. Dat kan alleen als iedereen zijn eigen ideeën kan hebben en je niet koste wat het kost elkaar probeert te overtuigen. Quote:Frutoyuto betekent in mijn taal Protestantismedat is ook nog zo'n huisregel, we spreken hier op credible alleen nederlands

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Quote:

Denk ik.

Mor Kuryakos is een heilige van de Syrisch Orthodoxe Kerk. GOD, DE HERE JEZUS, ZEGENT IEDEREEN

AMEN


Samengevoegd:

In het Syrisch heet mijn kerk:

Hito Suryoyto Ortoduksoyo Me Antiochia

Shlama Akhay, (gegroet in het Syrisch).

Ik geloof niet in 'kerken' of heiligen als weg tot Jezus. Wel dat ze mensen kunnen helpen iets te leren.

'Mor Kuryakos' betekent 'mor' niet toevallig 'heer' (oud-syrisch = mar)? Ik geloof dat er maar 1 heer is. 1 redder. etc.

Groet

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Denk ik.

Hou daar nou eindelijk eens mee op! hamer.gif We zitten hier op een discussieforum, iedereen post wat ie denkt!

Een lang verhaal over een heilige, waarvan ik neit helemaal snap wat het discussiepunt is, dus dat knip ik maar weg. Dan naar de lijst van 21 punten. Ik pik er alleen die dingen uit die wij niet delen in ons geloof.

Punt 1 t/m 15 wel ...

Quote:
16. Het uitgaan van de Heilige Geest

Zij geloven dat de Heilige Geest uit de Vader en Zoon gaat, maar wij (samen met alle andere Orthodoxen) geloven dat de Heilige Geest alleen uit de Vader kan gaan.

Lees Johannes 15: 26. Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen;

Hier hoor ik van op! Ik dacht dat de Syrisch-Orthodoxe Kerk, die in in 451 is afgesplitst van de Kerk van alle Eeuwen, hier geen bepaald standpunt in in had genomen. Wanneer hebben jullie het Oosters-Orthodoxe standpunt overgenomen?

Quote:
17. Zij geloven in de twee naturen en twee willen van Jezus Christus

Dit staat in centraal in het Concilie van Chalcedon (451 n.Chr.). Wij geloven in één natuur van Jezus, maar deze heeft twee eigenschappen zonder vermenging van deze eigenschappen; de Goddelijke en de menselijke natuur van Jezus zijn verenigd in één natuur, de belichaming van het woord. Dus wij geloven niet in twee naturen na de belichaming. Daarom verwerpen wij, en samen met ons de Koptisch, Armeense en Ethiopische Orthodoxe Kerk, de uitkomst van het Concilie van Chalcedon.

Die geschiedenis ken ik, maar ik vraag me af waarom dan? Kun je dat uitleggen? Mij lijkt dat als Jezus geen menselijke ziel en menselijk wil had, Hij ook geen verlossing kon bewerken voor het menselijke geslacht, want dan was Hij eigenlijk alleen een menselijk lichaam dat onder goddelijke wil stond. Het is nou juist de menselijke vrije wil waarmee de liefde tot God staat of valt (zowel bij ons zondige mensen als bij de goddelijke en zondeloze mens Jezus).

Quote:
18. De genadegaven van de Heilige Geest

Die vernieuwde moderne groepen geloven in het voortduren van de genadegaven des Tongen. Zij denken dat de Heilige Geest aan hen grijpt als zij bidden, zoals de Pinkster gemeenten.

Is niet geheel onmogelijk, al denk ik dat het in de meeste gevallen wat anders is. In de katholieke Kerk (in charismatische takken daarvan) komt het i.i.g. ook voor.

Punt 19 t/m 21 delen we ook

Quote:
In het Syrisch heet mijn kerk:

Hito Suryoyto Ortoduksoyo Me Antiochia

En de mijne in het Latijn:

Catholica Ecclesia

Maar aangezien we hier Nederlands spreken, lijkt me e.e.a. niet zo enorm boeiend knipoog_dicht.gif


Samengevoegd:

Quote:

'Mor Kuryakos' betekent 'mor' niet toevallig 'heer' (oud-syrisch = mar)? Ik geloof dat er maar 1 heer is. 1 redder. etc.

Lijkt me sterk dat Mor 'Heer' betekent, als je naar de naam van de moeder van die heilige kijkt knipoog_dicht.gif Bovendien betekent Kuriakos 'van de Heer'. Moet het dan 'Heer van de Heer' zijn? smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:Op vrijdag 05 september 2008 20:50:56 schreef Dagmar het volgende:(@weg2: die 21 punten gingen over evangelische kerken, hoe die hun geloof beleven. Nouja een poging tot)Dâ snap ik Maar ik ben wel 'ns benieuwd om te horen wat hij zelf vindt en weet van die punten. En 'schieten' op punten waar ik het zelf mee eens ben, is niet zo praktisch - vandaar dat ik alleen de punten eruitpikte, die niet overeenkomen met het katholicisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid