Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

(Novum) - Pizza's, lasagne en cheeseburgers bevatten vaak nepkaas, zonder dat dit duidelijk op het etiket vermeld staat. De nepkaas bevat geen melk, maar goedkopere plantaardige olie. Dat meldt het televisieprogramma Keuringsdienst van Waarde.

Uit een steekproef blijkt volgens het programma dat in de helft van de genoemde producten nepkaas zit. De keuringsdienst verwijst verder naar een onderzoek van Rikilt, een onderzoeksbureau van de Wageningen Universiteit. Dat vond uit dat in de cheeseburger van McDonalds dertig procent nepkaas zit en in de huismerklasagne van de Albert Heijn veertig procent. De pizza's van supermarktketen Coop zouden zelfs zeventig procent nepkaas bevatten.

Nepkaas bestaat uit olie en zetmeel en met wat geur- en smaakstoffen kan de substantie op elke kaassoort lijken. De kunstkaas wordt vaak vermengd met echte kaas. Daardoor zou niet te proeven zijn dat het om een nepproduct gaat. Op het etiket staat wel dat het product plantaardige olie bevat, dat sowieso in veel samengestelde producten als pizza's zit.

Bron en vervolg @ trouw.nl link

Ik voel me toch wel wat besodemieterd als consument, hoe denken jullie hier over? Een reden om niet meer naar de mac te gaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Quote:

ja hihi we zijn het voor een xtje met mekaar eens
knipoog_dicht.gifwidegrin.gif

ik had dat ook toen ik dat net hoorde, ik weet niet of de volgende x mij die pizza nog zo lekker zal smaken
nosmile.gif

Het begin is er! knipoog_dicht.gif

Nee dat denk ik ook, elk product waar je over twijfelt, zou je eigenlijk moeten laten staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

hihi die goser die dat ging testen en proeven van dat goedje ging ook over zn nek en liep te kokhalzen
widegrin.gif

Nou, lachen joh, iemand die spugen moet hamer.gif.

Die lasagna van de AH eet ik nog wel regelmatig... Jammer, maar op zich smaakt het goed toch? Is het trouwens minder gezond ook?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goh, dat zelfs in zulke kleine dingen mensen blijkbaar nog niet te vertrouwen zijn. De mens blijft steeds weer verbazen. Vooral ook leuk in combinatie met het bericht een tijd geleden dat supermarkten weleens nepgeld aan hun klanten als wisselgeld geven, dat dan in de kassa's is opgedoken. Blijkbaar vinden zij nep al voldoende, of het nu om kaas of geld gaat. Anders zouden ze het niet verkocht of gegeven hebben.

Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen. Want als zij dat mogen, dan mogen wij dat natuurlijk ook. Waarom immers dubbele maatstaven hanteren, zéker als de klant koning is en daarom dus zelfs in feite méér mag dan de dienende supermarkt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Goh, dat zelfs in zulke kleine dingen mensen blijkbaar nog niet te vertrouwen zijn. De mens blijft steeds weer verbazen. Vooral ook leuk in combinatie met het bericht een tijd geleden dat supermarkten weleens nepgeld aan hun klanten als wisselgeld geven, dat dan in de kassa's is opgedoken. Blijkbaar vinden zij nep al voldoende, of het nu om kaas of geld gaat. Anders zouden ze het niet verkocht of gegeven hebben.

Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen. Want als zij dat mogen, dan mogen wij dat natuurlijk ook. Waarom immers dubbele maatstaven hanteren, zéker als de klant koning is en daarom dus zelfs in feite méér mag dan de dienende supermarkt?

Ja, laten we allemaal oneerlijk gaan doen. Want daar wordt het beter van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou, lachen joh, iemand die spugen moet
hamer.gif
.

Die lasagna van de AH eet ik nog wel regelmatig... Jammer, maar op zich smaakt het goed toch? Is het trouwens minder gezond ook?

Dat denk ik niet want ze moeten zich houden aan wat er op de etiketten staat, als uit een steekproef blijkt dat er wat anders inzit dan daar opstaat, zijn de financiële gevolgen desastreus voor de onderneming.

Ze goochelen met de ingrediënten, veel van de goedkopere en minder van de duurdere en kaas is tegenwoordig zeer duur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zelfgemaakte pizza is sowiezo veel lekkerder
yes.gif

Dus daar hou ik het voortaan maar bij dan.

En van de Mac had ik niet anders verwacht
puh2.gif

Een goede pizzeria is ook nog een alternatief als je geen zin hebt om eten te maken!

Ik twijfel door dit bericht of ik ooit nog naar de mac ga, je weet inderdaad dat het troep is, maar ze verkopen het als cheddar. Het is ergens ook een principekwestie.


Samengevoegd:

Quote:

Goh, dat zelfs in zulke kleine dingen mensen blijkbaar nog niet te vertrouwen zijn. De mens blijft steeds weer verbazen. Vooral ook leuk in combinatie met het bericht een tijd geleden dat supermarkten weleens nepgeld aan hun klanten als wisselgeld geven, dat dan in de kassa's is opgedoken. Blijkbaar vinden zij nep al voldoende, of het nu om kaas of geld gaat. Anders zouden ze het niet verkocht of gegeven hebben.

Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen. Want als zij dat mogen, dan mogen wij dat natuurlijk ook. Waarom immers dubbele maatstaven hanteren, zéker als de klant koning is en daarom dus zelfs in feite méér mag dan de dienende supermarkt?

Ja als je een rechte lijn trekt zouden we allemaal tien jaar gratis moeten mogen winkelen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Karin,

Hoezo oneerlijk? Het zou oneerlijk zijn als iemand je daadwerkelijk echte zooi verkocht, van jou dan ook echte zooi terugverwacht en jij diegene daarvoor stiekem tóch nepzooi teruggeeft. Maar als iemand duidelijk laat zien dat hij ook nepzooi accepteerd, wat is er dan precies oneerlijk aan om diegene dan ook nepzooi te geven?

Het zou pas oneerlijk worden als supermarkten en MacDonalds tóch zouden eisen dat wij consumenten enkel echte zooi geven, terwijl zij nepzooi blijven verkopen. En aan smoesjes doe ik niet: ze kunnen er prima voor kiezen om échte zooi te verkopen en of weg te geven. Of in elk geval te mélden dat het nepzooi is en je daarvoor echte zooi moet teruggeven. Zodat je als consument kunt kiezen of je daaraan mee wilt doen of dan liever toch voor echte zooi gaat.

Dat doen ze niet, terwijl ze dat dus prima wél kunnen doen, dus is hun boodschap méér dan duidelijk, lijkt mij dan. Of het moeten écht oplichters zijn, maar dat lijkt mij erg onwaarschijnlijk aangezien ze altijd zeggen dat het om de consument draait en ze natuurlijk niet oneerlijk willen zijn. Dus dan kán dit geen oplichterij zijn, maar een serieuze boodschap. Toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een rede om niet meer naar de Mac te gaan? Hoezo niet? Ik kan me niet echt voorstellen dat er mensen waren die er vanuit gingen dat zij 100% biologisch verantwoord natuurvoedsel verkochten..

Als ik een cheeseburger neem bij de McDonalds (zonder uitjes en augurk dan, gatver), dan ga ik er wel een beetje vanuit dat het ding stijf staat van de conserveringsmiddelen. Dat de kaas slechts voor 70% 'echt' is, kan mij echt niets schelen.

In de supermarkt mogen ze het daarentegen best iets duidelijker op de verpakking zetten.. maarja..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een rede om niet meer naar de Mac te gaan? Hoezo niet? Ik kan me niet echt voorstellen dat er mensen waren die er vanuit gingen dat zij 100% biologisch verantwoord natuurvoedsel verkochten..

Als ik een cheeseburger neem bij de McDonalds (zonder uitjes en augurk dan, gatver), dan ga ik er wel een beetje vanuit dat het ding stijf staat van de conserveringsmiddelen. Dat de kaas slechts voor 70% 'echt' is, kan mij echt niets schelen.

In de supermarkt mogen ze het daarentegen best iets duidelijker op de verpakking zetten.. maarja..

Ja? Ik dacht dat ze de stukken vlees vers van de koeien afsneden en de groenten uit eigen tuin plukten! puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kaas is sowieso al niet echt 'gezond' te noemen... het is een raar product dat we maken door melk van een ander zoogdier te laten schimmelen..

Ruig.

Het is een zeer ongezond product..... Enkel dierlijke vetten, lactose en zouten. Een Mars is wss al een stuk gezonder

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid