Spring naar bijdragen

Wat betekenen de 22 concilies voor je?


Welke betekenis hecht JIJ aan de 22 concilies?  

8 leden hebben gestemd

  1. 1. Welke betekenis hecht JIJ aan de 22 concilies?

    • De eerste 8 hebben leergezag, daarna was het een Roomse hobby
      1
    • De eerste heeft leergezag, de volgende 7 zijn richtinggevend maar ondergeschikt aan de Schrift
      1
    • Tot 1870 had de Kerk gelijk. Vanaf 1870 had de Kerk gelijk tot 1054.
      0
    • Alle 22 hebben leergezag maar de Schrift gaat voor
      0
    • Alle 22 hebben leergezag naast de Schrift
      0
    • Alle 22 komen uit dezelfde bron als de Schrift
      5
    • TWEEENTWINTIG??? Doen ze ook nog wat nuttigs in die Kerk?
      3
    • De wattes?
      6


Aanbevolen berichten

ten eerste: ik wist niet precies wat de 22 concilies inhielden. Een concilie heb ik ooit moeten leren, is een kerkvergadering als ik me niet vergis en daarop bespraken ze dus belangrijke kerkzaken die het verdere verloop van de kerk beïnvloeden. Daardoor hebben ze ook mijn geloof waarschijnlijk beïnvloed. Of in elk geval hoe ik tegenover het geloof sta.

Ik denk dat het een mooie poging was om eenheid te creëren, helaas een mislukte, want elke kerk heeft weer eigen regeltjes en eigen standaarden en eigen opvattingen. Deze 22 concilies probeerden mensen aan te geven hoe ze moesten geloven. Maar omdat iedereen op een eigen manier gelooft, werkte dit niet. Als in kerken mensen niet zouden zeggen: dit is goed, en: dat is fout. Zou het waarschijnlijk beter hebben kunnen werken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het 'mainstream protestantisme' voor optie 2 gaat. De eerste concilies vormden de basis voor het vastleggen van leerpunten en de organisatie van de kerk. Nu zie ik van dat laatste in ieder geval in mijn kerkgenootschap weinig meer terug. Wat betreft het eerste is ook de Reformatie schatplichtig. Pin me er niet op vast echter, ik heb geen idee wat bijv. Calvijn er over geschreven heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tot mijn spijt moet ik met de meerderheid mee stemmen op 'de wattes?'. Na het lezen van dit topic heb ik het vermoeden dat ik nogal beïnvloed ben door de concilies, maar dat dat volledig onbewust gebeurd is...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid