Spring naar bijdragen

Het huis Israel


Aanbevolen berichten

@ Renaldo, om te beginnen wil ik je graag dit artikel laten lezen, waardoor ik tot de conclusie ben gekomen dat de heidenen het huis Israël zijn.

Door: Lloyd Dale

vertaling; Preterisme.nl

Israel of Israelieten - Een naam van Jezus Christus, door Hem aan Jakob gegeven, nadat Jakob had bekend wie en wat hij was--een Hielenlichter. Jakob/Israel (de eerste Israeliet) verklaarde dat de zonen van Jozef, Ephraim, de jongere en Manasse de oudere, de naam Israel zouden dragen en dat ze zich zouden vermenigvuldiggen in het midden des lands: "en dat in hen Mijn naam (Israel) genoemd worde,...en dat zij vermenigvuldigen als vissen in menigste, in het midden des lands! "(Genesis 48:16). Daarom, alleen de nakomelingen van Jacob/Israel kunnen Israel of Israelieten genoemd worden. Jakob/Israel was niet een Jood. Zo is hij in de bijbel nooit genoemd. Hij was Israel, de eerste Israeliet.

In de Bijbel zijn er vele waarschuwingen aan het adres van de Israelieten, dat als zij Jahweh (hun echtgenoot, Jer. 31:32) ongehoorzaam zijn en hun verbond breken, zij voor straf uit het land gestuurd zullen worden en verstrooit onder de heidenen (Lev. 26:33, voor het volledige beeld zie vs. 13-46). Desondanks, zat er in de waarschuwingen van deze verbanning ook een belofte van herstel:

Maar ook zelfs, wanneer zij in het land (natiën) hunner vijanden zijn, versmaad Ik hen niet en heb Ik geen afkeer van hen, zodat Ik hen zou vernietigen en mijn verbond met hen verbreken: want Ik ben Jahweh, hun God. Maar Ik zal hun ten goede gedenken het verbond met hun voorvaderen, die Ik voor de ogen der volken uit het land Egypte heb geleid, om hun tot een God te zijn. Ik ben Jahweh (hun echtgenoot, Jer. 31:32). (Leviticus 26:44-45, etc.)

Ondanks de vele waarschuwingen, waren de Israelieten toch ongehoorzaam, verbroken hun verbond met Jahweh hun echtgenoot en werden overspelig (Jer 3:3, 2 Kon. 17, etc.) en rond 721 BC waren de laatsten van Israel afgevoerd uit het land, alleen Juda was over (2 Kon. 17:6, 18, 23, 2 Kon. 18:11-12) welke Jahweh had 'afgescheurd' (2 Kon. 17:21) van Israel. Dus Israel was gescheiden van Jahweh (Jer. 3:8) , verbannen uit het land en hun identiteit als Israelieten verloren. Maar, in de volheids des tijd (Gal. 4:4; Efez. 1:10) tijdens de laatste dagen (Hebr. 1:2; 1 Petr. 1:20), hield Jahweh Zijn belofte van verlossing en stuurde de Messias om Israel te verlossen. De Messias verzamelde het gelovige restant (Rom. 11:5) van beide huizen (Israel , aka heidenen, en Juda , aka Joden) van Israël in Zichzelf, de nieuwe groene loot (Jes. 4:2, 11:1, 60,21; Jer. 23:5, 33:15; Ezech. 17:22; Zach. 3:8; Joh. 15:1 e.v.; Rom. 11,1 e.v.; zie ook Ps. 80:16; Spr. 11:28) van de olijfboom (Rom. 11). En "aldus zal gans Israël behouden worden" (Rom. 11:26) en had een nieuwe naam gekregen (Jes. 62:2; Openb. 2:17; Hand. 11:26) en Israel werd de ekklesia (kerk); het Israël Gods (Gal. 6:16), verlost, herstelt, en uitverkoren (1 Petr. 2:9-10) in Jezus Christus.

Joden--meer gepast is te spreken van het huis van Juda; soms ook wel het huis van David genoemd--de naam Jood werd hun gegeven als denigrerende term door de Babyloniers welke hun gevangen hadden genomen. Op het moment dat het huis van Juda door God werd gestraft door hen in Babylonische ballingschap weg te voeren wegens afgoderij, was het huis Israels (de 10 noordelijke stammen + veel mensen van het zuidelijke koningkrijk) al lang opgegaan in de Assysrische Diaspora (2 Kon. 17:18).

Het zou beter zijn als we de term 'Jood' niet gebruikten, doch sinds het een gebruikelijk begrip is vandaag de dag, moeten we het correct definieren. De term Jood is nooit, ik herhaal nooit gebruikt voor het hele huis Israels (de 12 stammen) noch voor het noordelijke koningkrijk (de 10 stammen, in het land of verstrooit onder de volken) in de Bijbel en zou nooit gebruikt mogen worden om te verwijzen naar het huis Israels of om heel Israel aan te duiden (12 stammen). De Joden vertegenwoordigen maar een fractie van de volheid van Israel welke bestaat in het hier en nu. Juda is nooit een "Jood" genoemd in de Bijbel. Het huis van Juda kreeg die naam (Joden) van hun Babylonische bezetters, zo als ook het huis Israels andere namen kreeg (Khumri, Cimmerians, etc) van de Asyriers en anderen, tijdens en na hun "verdwijning" in Asyrisch gevang (Diaspora).

In onze tijd wordt aangenomen dat met de term Jood alle Israelieten worden bedoeld en met de term Heiden alle niet-Israelieten. Doch een grondig onderzoek van de Bijbel onthult een compleet ander concept.

Na zo'n grondig onderzoek wordt het duidelijk dat de term Jood alleen maar wordt gebruikt om de mensen van het huis van Juda te beschrijven en degenen die zichzelf associeerden met hen van de andere stammen, in het bijzonder de stam Benjamin en de Levieten. Terwijl bepaalde personen van andere stammen af en toe onder de mensen van het huis van Juda gevonden worden, vindt men geen andere hele stam van Israel die ooit geassocieerd wordt met de term "Jood". Dus, het wordt duidelijk dat het woord "Jood" in de Bijbel nooit verwijst naar de stammen van het Noordelijke koningkrijk. Overduidelijk wordt met "de Joden" niet alle Israelieten bedoeld.

Heiden(en)

Hoe zit het nou precies met de term Heiden? In het Oude Testament is het woord "heiden" vertaald van het hebreeuwse woord Goiy (soms gespeld als goy en goyim in meervoud). In Genesis wordt dit woord steeds gebruikt als God praat tegen Abraham, Isaak en Jakob met betrekking tot het worden van een volk, een groep, een menigte van natiën/heidenen, etc.

In het Nieuwe Testament is "heiden(en)" vertaald van het griekse woord ethnos (ethne; meervoud) en ook de woorden natie(n), geslacht(en) en volk(en). Dit woord, zoals gebruikt in het Nieuwe Testament, moet altijd in de juiste context geinterpreteerd worden. De meeste lezers van het Nieuwe Testament denken dat de term "heiden" exclusief gebruikt wordt voor niet-Israelieten. Hoe dan ook, die opvatting is niet accuraat. Zoals aangetoond is met de volgende verzen, moet het altijd geinterpreteerd worden in de context van het stuk waar het in gevonden is. In 1 Petrus 4:3 wordt het gebruikt om te refereren naar niet-Israelieten. In 1 Korintiërs 12:2 is het vertaalt naar "heidenen" en verwijst naar degenen die niet in God geloven, ongeacht het ras. In Handelingen 17:26 is het vertaald naar "geslacht" en een verwijzing naar een grote groep mensen. In deze specifieke verwijzing, vewijst het naar het gehele menselijke ras of de gehele mensheid.

Het is, desondanks, duidelijk op te maken uit alle onbegrip over dit onderwerp dat heel veel mensen hun huiswerk niet gedaan hebben. Zoals we zullen zien als wij vervolgen, wordt het woord ethnos 4 keer gebruikt om naar Joden te verwijzen in Johannes 11:48-52, Kajafas' statement dat Hij sterve voor het volk, de kinderen Gods die verstrooit waren. (Dit is een duidelijke verwijzing naar het verstrooide noordelijke koningkrijk, het huis van Israel) en in Romeinen 9:24 is ethne vertaald naar heidenen en verwijst naar de gescheiden Israelieten, dat zijn de nakomelingen van de noordelijke stammen, verstrooit onder de volken. Uitzonderingen daargelaten, maar in deze betekenis wordt het door het Nieuwe Testament voornamelijk gebruikt. Hetgeen wil zeggen, voornamelijk gebruikt in het Nieuwe Testament en in vele stukken van het Oude Testament als verwijzing naar Israelieten, de nakomelingen van de Noordelijke stammen die in Assyrische gevangenschap verkeerden en van daaruit uiteindelijk verstrooit werden onder alle "volkeren" op aarde. Ik herhaal, de term "Heiden" wordt voornamelijk gebruikt om de Israelieten van het Noordelijke koningkrijk mee aan te duiden, welke gescheiden zijn van God en verbannen, verstrooit onder de volkeren en niet langer gekend als Israelieten, maar nu als heidenen, tot hun verlossing in Jezus Christus, de Messias van Israel. Welke volgens Paulus te herkennen zijn in Rom. 11:17 als takken van een wilde olijfboom, geen appelboom etc. maar een wilde olijfboom. Een wilde olijfboom is een gecultiveerde olijfboom die wild geworden of verloren is (zie de gelijkenis van de verloren zoon, d.w.z. Israël, die het werkelijke verhaal is van het opgetekende hierboven in een zeer verkorte vorm).

Dus de wilde olijfboom is Israel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 141
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik ben het daar niet mee eens. Jezus kende zeer goed de scheiding tussen het huis Israel en de heidenen. Dit bewijst het volgende vers:

Mat. 10:5

5 Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden en Hij gebood hun, zeggende: Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen; 6 begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls.

Hieruit blijkt dat Jezus de heidenen niet gelijk stelde met het Huis Israel. De meester zegt het, dus het is zo.

Hand. 9:15

Maar de Here zeide tot hem: Ga, want deze is Mij een uitverkoren werktuig om mijn naam te brengen voor heidenen en koningen en [de] kinderen Israëls;

Paulus krijgt de opdracht om tot de heidenen te gaan, en tot de kinderen Israels: de 12 stammen. Ook hier wordt weer duidelijk het onderscheidt gemaakt tussen de heidenen en de 12 stammen.

In Romeinen 11 begint Paulus met zijn identiteit kenbaar te maken. Hij zegt: Ik ben immers zelf een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin.

Hij begint Romeinen 11 met te stellen dat hij Israeliet is. Hij spreekt hier niet over het Huis Israel of Huis Juda. Hij doelt hiermee op een nazaad van 1 van de 12 stammen, namenlijk Benjamin. Hij spreekt in Romeinen 11 tegen de heidenen. (vers 9) En in vers 17 wordt duidelijk gemaakt dat de heidenen de wilde loot zijn. Verder gaat heel het stuk over de toekomst van Israel en is duidelijk dat de edele olijf slaat op Israel, de 12 stammen.

Wilde olijf = de heidenen

Edele olijf = Israel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@mohammed: heb je een linkje waar je deze tekst origineel vandaan heb gehaald, of anders een titel van een boek+auteur? Alvast bedankt.

Het originele artikel komt uit Lloyd Dale zijn boek 'the olive tree mystery' (alleen engels, maar een enorme aanrader) en bovenstaande artikel is te vinden op Preterisme.nl

Wil zijn boek soms aanschaffen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik ben het daar niet mee eens. Jezus kende zeer goed de scheiding tussen het huis Israel en de heidenen. Dit bewijst het volgende vers:

Mat. 10:5

5 Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden en Hij gebood hun, zeggende: Wijkt niet af op een weg naar heidenen, gaat geen stad van Samaritanen binnen; 6 begeeft u liever tot de verloren schapen van het huis Israëls.

Hieruit blijkt dat Jezus de heidenen
niet
gelijk stelde met het Huis Israel. De meester zegt het, dus het is zo.

Hand. 9:15

Maar de Here zeide tot hem: Ga, want deze is Mij een uitverkoren werktuig om mijn naam te brengen voor heidenen en koningen en [de] kinderen Israëls;

Paulus krijgt de opdracht om tot de heidenen te gaan, en tot de kinderen Israels: de 12 stammen. Ook hier wordt weer duidelijk het onderscheidt gemaakt tussen de heidenen en de 12 stammen.

In Romeinen 11 begint Paulus met zijn identiteit kenbaar te maken. Hij zegt: Ik ben immers zelf een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin.

Hij begint Romeinen 11 met te stellen dat hij Israeliet is. Hij spreekt hier niet over het Huis Israel of Huis Juda. Hij doelt hiermee op een nazaad van 1 van de 12 stammen, namenlijk Benjamin. Hij spreekt in Romeinen 11 tegen de heidenen. (vers 9) En in vers 17 wordt duidelijk gemaakt dat de heidenen de wilde loot zijn. Verder gaat heel het stuk over de toekomst van Israel en is duidelijk dat de edele olijf slaat op Israel, de 12 stammen.

Wilde olijf = de heidenen

Edele olijf = Israel

Het heeft werkelijk geen zin om met je te discussiëren want of je wilt niet lezen of je kan het niet!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Het is, desondanks, duidelijk op te maken uit alle onbegrip over dit onderwerp dat heel veel mensen hun huiswerk niet gedaan hebben. Zoals we zullen zien als wij vervolgen, wordt het woord ethnos 4 keer gebruikt om naar Joden te verwijzen in Johannes 11:48-52, Kajafas' statement dat Hij sterve voor het volk, de kinderen Gods die verstrooit waren. (Dit is een duidelijke verwijzing naar het verstrooide noordelijke koningkrijk, het huis van Israel) en in Romeinen 9:24 is ethne vertaald naar heidenen en verwijst naar de gescheiden Israelieten, dat zijn de nakomelingen van de noordelijke stammen, verstrooit onder de volken. Uitzonderingen daargelaten, maar in deze betekenis wordt het door het Nieuwe Testament voornamelijk gebruikt. Hetgeen wil zeggen, voornamelijk gebruikt in het Nieuwe Testament en in vele stukken van het Oude Testament als verwijzing naar Israelieten, de nakomelingen van de Noordelijke stammen die in Assyrische gevangenschap verkeerden en van daaruit uiteindelijk verstrooit werden onder alle "volkeren" op aarde. Ik herhaal, de term "Heiden" wordt voornamelijk gebruikt om de Israelieten van het Noordelijke koningkrijk mee aan te duiden, welke gescheiden zijn van God en verbannen, verstrooit onder de volkeren en niet langer gekend als Israelieten, maar nu als heidenen, tot hun verlossing in Jezus Christus, de Messias van Israel. Welke volgens Paulus te herkennen zijn in Rom. 11:17 als takken van een wilde olijfboom, geen appelboom etc. maar een wilde olijfboom. Een wilde olijfboom is een gecultiveerde olijfboom die wild geworden of verloren is (zie de gelijkenis van de verloren zoon, d.w.z. Israël, die het werkelijke verhaal is van het opgetekende hierboven in een zeer verkorte vorm).

Dus de wilde olijfboom is Israel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Omdat je je antwoorden kan vinden in bovenstaande artikel.

En als ik je nu aantoon dat bovenstaand artikel niet helemaal klopt omdat de bijbel anders leert? Waarom wil je er zo aan vasthouden dat Paulus in Rom. 11 alleen tegen het Huis Juda en het Huis Israel spreekt? Waarom kun je niet aannemen dat Jezus zeer goed onderscheidt maakte tussen de heidenen en het Huis Israel? Dat artikel wat je poste is leuk, maar wat vindt jij en hoe kun je dat bijbels onderbouwen. Inhoudelijke reactie van je, geen argumenting by link.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het heeft werkelijk geen zin om met je te discussiëren want of je wilt niet lezen of je kan het niet!

Het kan ook gewoon zijn dat mensen dingen anders lezen en interpreteren dan jou, Mohamed. Het is dan niet zomaar onwil om niet dat in dingen te lezen wat jij erin leest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Hij begint Romeinen 11 met te stellen dat hij Israeliet is. Hij spreekt hier niet over het Huis Israel of Huis Juda. Hij doelt hiermee op een nazaad van 1 van de 12 stammen, namenlijk Benjamin.

Ik zal hier inhoudelijk op reageren, de reden dat me bij jou de zin hiertoe wat ontgaat, is omdat je me de indruk geeft niks van een ander aan te willen nemen.

Paulus was een Israëliet ja, ontsproten uit de stam van Benjamin, zo staat het er en daar zijn we het over eens, maar een Israëliet hoefde nog niet afkomstig van het huis Israël te zijn. Jezus zei dat Hij niet gezonden was dan tot de verloren schapen van het huis Israël. Toon me maar een vers waarin Paulus zegt dat hij van het huis Israël was, doch weet ik wel zeker dat je die niet kunt vinden.

Mat 10,5       

Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden, en hun bevel gegeven, zeggende: Gij zult niet heengaan op de weg der heidenen, en gij zult niet ingaan in enige stad van de Samaritanen.

Jezus gebruikte hier een oudtestamentische referentie (Jer 10,20 om te verwijzen naar de ongelovigen, ongeacht ras.

Hoe verklaar je anders deze vers Renaldo?

Ps 67,3       

Opdat men op de aarde Uw weg kenne, onder alle heidenen Uw heil.

En lees deze nog eens:

'Gij zult niet heengaan op de weg der heidenen'(Mat 10,5)

Als ik ongelijk heb, dan hebben de Moslims een punt en is bovenstaande tegenstrijdig. Ik hoop dat Dialoogzoeker of trotse-Moslim, als iemand van jullie meeleest, zo vriendelijk zou willen zijn om dat te bevestigen.

Doch geloof ik dat met de heidenen bedoelt kunnen worden de Israëlieten, de volken en de ongelovigen. Wij dienen de context te bestuderen alvorens vast te stellen wie of wat er met 'heidenen' bedoelt wordt. Ik krijg bij jou de indruk dat je bij het dogmatische wilt volhouden dat uitsluitend de niet-Israëlieten bedoelt worden, maar desondanks blijkt die stelling geheel onjuist.

Ez 4,13       

En de HEERE zeide: Alzo zullen de kinderen Israëls hun brood onrein eten onder de heidenen, waarheen Ik hen verdrijven zal.

Quote:

Hij spreekt in Romeinen 11 tegen de heidenen. (vers 9) En in vers 17 wordt duidelijk gemaakt dat de heidenen de wilde loot zijn. Verder gaat heel het stuk over de toekomst van Israel en is duidelijk dat de edele olijf slaat op Israel, de 12 stammen.

Wilde olijf = de heidenen

Edele olijf = Israel

Nee, want jij gaat uit van maar één betekenis bij heidenen, waarbij de context negeert en bovendien van de grondtekst afwijkt die het woord veel meer betekenissen toekent.

1) a multitude (whether of men or of beasts) associated or living together

a) a company, troop, swarm

2) a multitude of individuals of the same nature or genus

a) the human family

3) a tribe, nation, people group

4) in the OT, foreign nations not worshipping the true God, pagans, Gentiles

5) Paul uses the term for Gentile Christians

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het kan ook gewoon zijn dat mensen dingen anders lezen en interpreteren dan jou, Mohamed. Het is dan niet zomaar onwil om niet dat in dingen te lezen wat jij erin leest.

Ik waardeer Renaldo enorm als mens en hij is een van de redenen dat ik hier post, wij discussiëren altijd gekant met elkaar, als jij dat nu ook eens leerde begrijpen scheelt misverstanden knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik zal hier inhoudelijk op reageren, de reden dat me bij jou de zin hiertoe wat ontgaat, is omdat je me de indruk geeft niks van een ander aan te willen nemen.

Dat valt in werkelijk best mee hoor. flower.gif

Quote:

Paulus was een Israëliet ja, ontsproten uit de stam van Benjamin, zo staat het er en daar zijn we het over eens, maar een Israëliet hoefde nog niet afkomstig van
het huis Israël
te zijn. Jezus zei dat Hij niet gezonden was dan tot de verloren schapen van
het huis
Israël. Toon me maar een vers waarin Paulus zegt dat hij van het huis Israël was, doch weet ik wel zeker dat je die niet kunt vinden.

Dat kan Paulus niet zeggen. Hij is uit de stam Benjamin en die behoort tot het Huis Israel. Het gaat erom dat Paulus begint dat hij een Israeliet is, een nakomeling van Jacob, de vader van de 12 stammen.

Quote:

Mat 10,5
      

Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden, en hun bevel gegeven, zeggende: Gij zult niet heengaan op
de weg der heidenen
, en gij zult niet ingaan in enige stad van de Samaritanen.

Jezus gebruikte hier een oudtestamentische referentie (Jer 10,20 om te verwijzen naar de ongelovigen, ongeacht ras.

Hoe verklaar je anders deze vers Renaldo?

Ps 67,3
      

Opdat men op de aarde Uw weg kenne,
onder alle heidenen
Uw heil.

En lees deze nog eens:

'Gij zult niet heengaan op
de weg der heidenen
'(Mat 10,5)

Kwamen de heidenen niet naar Salomo toe om zijn wijsheid aan te horen?

Ik pas ervoor om te kiezen dat heidenen een uitdrukking is voor het volk Israel.

Quote:
Doch geloof ik dat met de heidenen bedoelt kunnen worden de Israëlieten, de volken en de ongelovigen. Wij dienen de context te bestuderen alvorens vast te stellen wie of wat er met 'heidenen' bedoelt wordt. Ik krijg bij jou de indruk dat je bij het dogmatische wilt volhouden dat uitsluitend de niet-Israëlieten bedoelt worden, maar desondanks blijkt die stelling geheel onjuist.

Dan wordt het een beetje natte vingerwerk om te bepalen wanneer je welke mogelijkheid moet lezen. Paulus is vrij duidelijk in Romeinen 11 wie hij is en tegen wij hij het heeft. De heidenen, de gelovigen uit de volken, de niet-israelieten.

Quote:

Nee, want jij gaat uit van maar één betekenis bij heidenen, waarbij de context negeert en bovendien van de grondtekst afwijkt die het woord veel meer betekenissen toekent.

1) a multitude (whether of men or of beasts) associated or living together

a) a company, troop, swarm

2) a multitude of individuals of the same nature or genus

a) the human family

3) a tribe, nation, people group

4) in the OT, foreign nations not worshipping the true God, pagans, Gentiles

5) Paul uses the term for Gentile Christians

En zoals je laat zien slaat de betenis van heiden nooit op een Israeliet. Dank je!

Paulus spreekt dus tot de niet-Israelieten in Romeinen 11 en vergelijkt hen met de wilde olijf. Fijn dat je het daar zelf ook nu mee eens bent. Ik wist wel dat we eruit kwamen, het duurt misschien wel even, maar uiteindelijk luister je wel. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Lol, betekenis 1) + a) + 2) + a) + 3)

jij geeft aan dat je door een bepaalde bril kijkt die je het zicht op een of andere manier ontneemt.

Wie was de God van de heidenen Renaldo?

Mat 6,7       

En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik waardeer Renaldo enorm als mens en hij is een van de redenen dat ik hier post, wij discussiëren altijd gekant met elkaar, als jij dat nu ook eens leerde begrijpen scheelt misverstanden
knipoog_dicht.gif

Niet zolang jij niet gewoon accepteert dat er mensen zijn die met diezelfde Bijbel in de hand toch net even anders interpreteren. Deze discussie tussen jullie laat dat al wel zien: zie ook de vraag van Renaldo aan jou party.gif

En van mij uit is een discussie met jou ook nog nooit onbehoorlijk geweest. Dat jij een verhelderende vraag meteen als verwijt ziet, zoals onlangs het geval was, kun je mij niet verwijten hamer.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Lol, betekenis 1) + a) + 2) + a) + 3)

jij geeft aan dat je door een bepaalde bril kijkt die je het zicht op een of andere manier ontneemt.

Wie was de God van de heidenen Renaldo?

Mat 6,7
      

En als gij bidt, zo gebruikt geen ijdel verhaal van woorden, gelijk de heidenen

Hij is God van de hele aarde. Hij is enige God.

En over context gesproken, welke god zouden deze heidenen aanbidden denk je. De God van Israel?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het woord heiden is vertaald van het Griekse 'ethnos' en om er goed inzicht in te krijgen, is het misschien handig om eens te kijken naar de grondtekst. Ik zal wat verzen tonen waarbij in de grondtekst het woord ethnos voorkomt.

Mat 4,15       

Het land Zebulon en het land Nafthali aan de weg der zee over de Jordaan, Galiléa der volken; (zie ook Jes 8,23)

Mat 12,18

Ziet, Mijn Knecht, Die Ik verkoren heb, Mijn Beminde, in Wie Mijn ziel een welbehagen heeft; Ik zal Mijn Geest op Hem leggen, en Hij zal het oordeel de heidenen verkondigen.

Volgens mij heeft Jezus de joden het oordeel verkondigt (Mat 23,14+Mar 3,29+Mar 12,40+Luk 10,14+Joh 5,22) en met name de Schriftgeleerden. In bovenstaande vers worden met de heidenen dus de joden bedoelt.

'En in Zijn Naam zullen de heidenen hopen.' (Mat 12,21)

Wie hoopten er in naam van Jezus?

Paulus (Fil 2,19) hoopte in Jezus en hij betrekt het op de heidense Romeinen aan wie hij het evangelie bracht!

Rom 15,4       

Want al wat te voren geschreven is, dat is tot onze lering te voren geschreven, opdat wij, door lijdzaamheid en vertroosting der Schriften, hoop hebben zouden.

'Want hij heeft ons volk lief, en heeft zelf ons de synagoge gebouwd. '(Luk 7,5)

In de grondtekst staat hier ethnos, dus wat doe jij met bovenstaande vers? Hadden de heidenen soms een synagoge? knipoog_dicht.gif

'en dat in zijn naam moest gepredikt worden bekering tot vergeving der zonden aan alle volken, te beginnen bij Jeruzalem. (luk 24,47)'

Vergeet niet dat mensen bepaald hebben wanneer ethnos vertaalt werd als naar volken of heidenen.

Kortom, de edele olijfboom is het huis Juda, edel door de wortel geworden, die Jezus is en de wilde olijfboom is het huis Israël, verwilderd want verlaten (jer 3,8) door God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Niet zolang jij niet gewoon accepteert dat er mensen zijn die met diezelfde Bijbel in de hand toch net even anders interpreteren. Deze discussie tussen jullie laat dat al wel zien: zie ook de vraag van Renaldo aan jou
party.gif

En van mij uit is een discussie met jou ook nog nooit onbehoorlijk geweest. Dat jij een verhelderende vraag meteen als verwijt ziet, zoals onlangs het geval was, kun je mij niet verwijten
hamer.gif

Wanneer heb je de Bijbel voor het laatst in de hand gehad? Probeer Biblija.net, daar kun je sneller zoeken zodat je ook weet waar je over praat knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Wanneer heb je de Bijbel voor het laatst in de hand gehad? Probeer Biblija.net, daar kun je sneller zoeken zodat je ook weet waar je over praat
knipoog_dicht.gif

Dagelijks, beste Mohamed...en nog in verschillende vertalingen ook. Dus, loop een ander nu niet zomaar dingen te verwijten. Dat siert je niet bepaald! boosrood.gif

Als je zonodig niet met iedereen in discussie wilt gaan, zet dan geen onderwerpen op een publiek forum of zeg het gewoon recht op de man, maar kom dan niet met allerlei suggestieve veroordelingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het woord heiden is vertaald van het Griekse 'ethnos' en om er goed inzicht in te krijgen, is het misschien handig om eens te kijken naar de grondtekst. Ik zal wat verzen tonen waarbij in de grondtekst het woord ethnos voorkomt.

Ik ben benieuwd

Quote:

Mat 4,15
      

Het land Zebulon en het land Nafthali aan de weg der zee over de Jordaan, Galiléa der
volken
; (zie ook Jes 8,23)

Het land Zebulon en Nafthali. Zie de bepaling in het OT van de landgrenzen. In de tijd van Jezus heette dat het Galilae der volken. Niet meer, niet minder. Dat wil niet zeggen dat Zebulon en Nathali in één adem genoemd wordt met de heidenen.

Quote:

Mat 12,18

Ziet, Mijn Knecht, Die Ik verkoren heb, Mijn Beminde, in Wie Mijn ziel een welbehagen heeft; Ik zal Mijn Geest op Hem leggen, en
Hij zal het oordeel de heidenen verkondigen
.

Volgens mij heeft Jezus de joden het oordeel verkondigt (Mat 23,14+Mar 3,29+Mar 12,40+Luk 10,14+Joh 5,22) en met name de Schriftgeleerden. In bovenstaande vers worden met de heidenen dus de joden bedoelt.

Jezus is gekomen om de gehele wereld het oordeel te verkondigen. Niet alleen de Israeliet, maar de gehele wereld.

Quote:
'En in Zijn Naam zullen de heidenen hopen.' (Mat 12,21)

Wie hoopten er in naam van Jezus?

Wij allemaal!

Quote:
'Want hij heeft ons
volk
lief, en heeft zelf ons de synagoge gebouwd. '(Luk 7,5)

In de grondtekst staat hier ethnos, dus wat doe jij met bovenstaande vers? Hadden de heidenen soms een synagoge?
knipoog_dicht.gif

Kijk, het betekend hier gewoon volk. Maar ik blijf erbij dat het woord Ethnos nooit Israel betekend. Het kan het volk Israel aanduiden, maar het betekend het niet.

Quote:
'en dat in zijn naam moest gepredikt worden bekering tot vergeving der zonden aan alle
volken
, te beginnen bij Jeruzalem. (luk 24,47)'

Alzo lief had God de wereld! Maar hij begon bij zijn eigen volk.

Quote:
Vergeet niet dat mensen bepaald hebben wanneer ethnos vertaalt werd als naar volken of heidenen.

Ik zal het niet vergeten.

Quote:
Kortom, de edele olijfboom is het huis Juda, edel door de wortel geworden, die Jezus is en de wilde olijfboom is het huis Israël, verwilderd want verlaten (jer 3,8) door God.

En deze conclusie snap ik dus weer totaal niet. Ten eerst zit er geen opbouw in je verhaal en ten tweede is Paulus duidelijk. Open hier maar eens een topic over, Romeinen 11.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dagelijks, beste Mohamed...en nog in verschillende vertalingen ook. Dus, loop een ander nu niet zomaar dingen te verwijten. Dat siert je niet bepaald!
boosrood.gif

Als je zonodig niet met iedereen in discussie wilt gaan, zet dan geen onderwerpen op een publiek forum of zeg het gewoon recht op de man, maar kom dan niet met allerlei suggestieve veroordelingen.

Het siert jou ook niet om steeds op de man te spelen, reageer dan eens inhoudelijk dan doe ik dat ook.


Samengevoegd:

Renaldo schreef:

Quote:
Kijk, het betekend hier gewoon volk. Maar ik blijf erbij dat het woord Ethnos nooit Israel betekend. Het kan het volk Israel aanduiden

Dat begrijp ik niet, verklaar je eens nader aub.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een rond voorwerp kan een bal aanduiden, maar het betekend geen bal.

Ethnos kan een volk aanduiden, zelfs het volk Israel, maar de betekenis van Ethnos is niet Israel.

Als Jezus zegt: begeeft u niet op de weg naar de heidenen, maar tot het Huis Israel. Dan is het duidelijk dat hij het onderscheidt maakt tussen de mensen uit de volken en de 10 stammen.

Als Paulus in Romeinen 11 zegt dat hij een Israeliet uit de stam benjamin is, doelt hij met Israeliet op de 12 stammen. Als hij zegt dat hij spreekt tot de heidenen, bedoelt hij daarmee de niet-Israelieten. Als hij hen dan vergelijkt met de wilde olijf in vers 17, spreekt het voor zich dat de edele olijf de Israelieten zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een rond voorwerp kan een bal aanduiden, maar het betekend geen bal.

Ethnos kan een volk aanduiden, zelfs het volk Israel, maar de betekenis van Ethnos is niet Israel.

Als Jezus zegt: begeeft u niet op de weg naar de heidenen, maar tot het Huis Israel. Dan is het duidelijk dat hij het onderscheidt maakt tussen de mensen uit de volken en de 10 stammen.

Nee, dat klopt, maar ik heb ook nooit beweert dat de heidenen uitsluitend het huis Israël betekend. Lees mijn vorige reactie maar eens.

Quote:

Als Paulus in Romeinen 11 zegt dat hij een Israeliet uit de stam benjamin is, doelt hij met Israeliet op de 12 stammen. Als hij zegt dat hij spreekt tot de heidenen, bedoelt hij daarmee de niet-Israelieten. Als hij hen dan vergelijkt met de wilde olijf in vers 17, spreekt het voor zich dat de edele olijf de Israelieten zijn.

Nee, als Paulus spreekt tot de heidenen bedoelt hij de niet-joden, want het huis Israël is nooit een jood genoemd. Zowel de edele - als de wilde olijfboom waren van oorsprong Israelieten.

Denk eens na wat het betekent dat een olijfboom wild is. We zijn het er denk ik wel over eens dat met de olijfbomen mensen bedoelt worden. Ook verschillen we neem ik aan niet van mening, dat Jezus de mensen aanduidde met 'schapen'. Graag wil ik dat je die feiten even in gedachten neemt, bij het lezen van de volgende vers:

Ez 34,8       

Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik niet! Omdat Mijn schapen geworden zijn tot een roof, en Mijn schapen al het wild gedierte des velds tot spijs geworden zijn, omdat er geen herder is, en Mijn herders naar Mijn schapen niet vragen; en de herders weiden zichzelf, maar Mijn schapen weiden zij niet;

In de tijd van Jezus, waren de Schriftgeleerden en Farizeers de slechte herders van het volk. Zij waren joden van het huis Juda, die geen interesse hadden in Gods schapen van het huis Israëls, Jezus zegt dit uitdrukkelijk (Mat 10,6+Mat 15,24) en let aandachtig op het volgende: Petrus houdt het huis Israels niet verantwoordelijk voor de kruisiging! Denk hier eens goed over na!

Hand 2,36       

Zo wete dan zeker het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk deze Jezus, Die gij gekruisigd hebt.

We moeten sceptisch blijven en ook onderzoeken waaruit blijkt dat Petrus het huis Juda bedoelt:

'Gij Joodse mannen (Hand 2,14)'

Geen misverstand mogelijk, Petrus doelde op het huis Juda, die werden verantwoordelijk gehouden voor de dood van Jezus en voelden geen broederschap meer met Jezus noch Israël en zo ging in vervulling wat geschreven stond:

Zach 11,14       

Toen verbrak ik mijn tweede stok, SAMENBINDERS, te niet doende de broederschap tussen Juda en tussen Israël.

De broederschap was verbroken en het huis Israël in het OT verstrooit onder de volken, dit wisten de joden in Jezus tijd ook:

Joh 7,35       

De Joden dan zeiden tot elkander: Waar zal Deze heengaan, dat wij Hem niet zullen vinden? Zal Hij tot de verstrooide Grieken gaan, en de Grieken leren?

De joden, conform de Schrift, noemden hun onder de volken verstrooide broeders Grieken en niet meer Israelieten in Jezus tijd. Als jij er op staat dat met de edele olijfboom uitsluitend de Israelieten bedoelt worden, waar situeer jij het huis Israels dan? Volgens de joden immers verstrooit en Grieks geworden, oftewel verwilderd?

Snap je me nu?

knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het siert jou ook niet om steeds op de man te spelen, reageer dan eens inhoudelijk dan doe ik dat ook.

Jij begint met op de man spelen door mij dingen te verwijten, beste Mohamed. En als iemand anders mijn gedachte al verwoord, dan is het toch niet nodig om nog extra te reageren knipoog_dicht.gif en Renaldo doet het prima flower.gif

In het verleden heb ik inhoudelijk reacties gegeven op jou. Alleen toen jij bleef volharden in je roepen dat jouw uitleg de enige juiste zou zijn en er geen andere interpretaties mogelijk waren, ben ik indertijd afgehaakt, waarbij ik de reden duidelijk heb aangegeven. Maar ja, dat wiol je blijkbaar niet zien...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid