Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

...over mannen dan dat ze denken?

Ik weet niet of dit klopt, maar ik had laatst een heel verhelderend gesprekje met een vriendin waar ik al hel lang bevriend mee was. Ze had het erover dat ze mij vroeger op momenten als heel dominant ervaarde, toen zei ik:\"waarom heb je daar dan niets over gezegd?\". Waarop ze antwoorde dat ze dat niet zo goed durfde. Maar mijn beleving van die momenten was heel anders; ik voelde me juist heel erg in de hoek gedreven. Want weliswaar zei ze niets, maar ze deed wel van dat typische vrouwengedrag, je weet wel, allemaal van die onbegrijpelijke, maar wel enigzins intimiderende non-verbale dingen. Daar kon ik toen totaal niet mee omgaan, niet dat dat nu hele grote dingen heeft veroorzaakt, maar wel dat ik haar dan 'onder tafel' praatte.

Na dat gesprek gingen voor mij persoonlijk heel wat puzzelstukjes op z'n plaats vallen.

Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat een bepaalde categorie mannen die hun vrouw slaat, zich zelf heel erg een slachtoffer voelen. (niet dat ik dat goedkeur, maar ik kan de gedachtegang volgen).

Herkenbaar? Ook zoiets meegemaakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat een bepaalde categorie mannen die hun vrouw slaat, zich zelf heel erg een slachtoffer voelen. (niet dat ik dat goedkeur, maar ik kan de gedachtegang volgen).

Is hier trouwens wel eens onderzoek naar gedaan? Kunnen onze psychologiestudenten (Pascal & Nienke) hier wellicht wat over zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Is hier trouwens wel eens onderzoek naar gedaan? Kunnen onze psychologiestudenten (Pascal & Nienke) hier wellicht wat over zeggen?

Ik heb er nog nooit wat over gehoord of gelezen, maar ik denk inderdaad dat het slaan van vrouwen door mannen veroorzaakt kan worden door vele factoren en dat de oorzaak ook bij de vrouw kan liggen. Neemt niet weg dat slaan niet mag knipoog_dicht.gif.

Ik kan er zo snel ook niets over vinden en ik denk ook niet dat het heel makkelijk is om te onderzoeken. Maar wieweet weet een ander meer smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb er nog nooit wat over gehoord of gelezen, maar ik denk inderdaad dat het slaan van vrouwen door mannen veroorzaakt kan worden door vele factoren en dat de oorzaak ook bij de vrouw kan liggen. Neemt niet weg dat slaan niet mag
knipoog_dicht.gif
.

Ik kan er zo snel ook niets over vinden en ik denk ook niet dat het heel makkelijk is om te onderzoeken. Maar wieweet weet een ander meer
smile.gif

Een goede man slaat soms zijn vrouw

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat een bepaalde categorie mannen die hun vrouw slaat, zich zelf heel erg een slachtoffer voelen. (niet dat ik dat goedkeur, maar ik kan de gedachtegang volgen).

Concreter: in het geval van mijn ouders was dit één van de punten waarop hun relatie scheef ging. Mijn moeder is zo'n typisch onzeker vrouwmensch die stiekem verbaal heel sterk is. Ik denk dat mijn vader er moeite mee had "gedomineerd" te worden door een vrouw die zo totaal onzeker was, dat ze helemaal niet dominant zou moeten kúnnen zijn. Overigens sloeg hij haar niet, maar schold haar wel stijf. (En je kunt je afvragen wat erger is.) De nieuwe vrouw van m'n vader is veel meer recht-toe-recht-aan: dit ben ik, dat wil ik, en dat wil ik absoluut niet. Iedereen denkt dat zij hem compleet domineert, maar soms heb ik de indruk dat de transparantie van zijn nieuwe vrouw voor hem juist een bevrijding is, een mogelijkheid biedt tot een meer gelijkwaardige relatie. Eigenlijk denk ik dat mijn moeder, ook al heeft ze het zelf niet door, dominanter is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, mannen kunnen er ook wat van, met name als het er op aankomt over hun gevoelens te praten, alleen te luisteren naar een probleem en het niet op te lossen (vrouwen moeten nu eenmaal soms hardop ventileren en dan zeggen ze, zonder dat jij ook maar iets gezegd hebt...Ja, ik weet het, je hebt volkomen gelijk, ik moet nodig....)

Mannen hebben soms moeite met te zeggen wat ze voelen en dan nemen ze wat lekkers mee, een bos bloemen of ze zetten een muziekje op of kiezen een "mooie film" voor vrouwlief (om vervolgens er (veelal) niet naast op de bank te gaan zitten, maar achter de computer te kruipen of in een boek te duiken)en vrouwlief mag dan de vertaalslag maken ( ik doe iets waarvan ik denk dat jij dat leuk vindt, ik doe iets liefs voor je, dus je snapt het wel, ik hou van je( en bij sommige mannen moet je daar nog aan toe voegen, "hebben we nu vananvond ook sex? Ik heb toch mijn best gedaan? knipoog_dicht.gif )

Maar ja, ht kan natuurlijk ook zijn dat mannen dat gedrag vertonen bij uiterst dominante vrouwen, die juist heel goed duidelijk maken wat ze willen en verwachten van een man. Dat is het type man dat denkt in termen van winst en verlies, en "inleveren" en "winnen"

Ik doe alleen iets waarvan ik denk dat zij het leuk vindt, maar net niet helemaal zoals zij het graag wil. Ik kan dan nog alle kanten op. Ik kan de verongelijkte spelen, als ze het niet opmerkt of ik kan beweren dat ik het gewoon tegen kwam en dat ik er geen bedoeling mee had. Ik kan haar beschuldigen van perfectionisme, ik heb toch mijn best gedaan, het is jammer dat het niet helemaal klopt, maar moet je me dat nu zo zwaar aanrekenen? verbaasd.gif Ik kan het bij jou ook nooit goed doen ( en dan hoopt een enkeling op stiekeme goedmaak sex, omdat ze zich schuldig voelt puh2.gif)

Nee, manipulatief gedrag en indirecte communicatie kennen en gebruiken mannen ook (vooral die met veel zussen en zonder manlijk rolmodel puh2.gif)

Passief aggressief gedrag, want dat is wat je hier beschrijft, komt bij beide sexen voor. Goggle er maar eens op en je komt veel handige sites tegen die niet alleen beschrijven wat het is, maar ook hoe je ermee om kunt gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ach, mannen kunnen er ook wat van, met name als het er op aankomt over hun gevoelens te praten, alleen te luisteren naar een probleem en het niet op te lossen (vrouwen moeten nu eenmaal soms hardop ventileren en dan zeggen ze, zonder dat jij ook maar iets gezegd hebt...Ja, ik weet het, je hebt volkomen gelijk, ik moet nodig....)

Als man zeg ik je hebt helemaal gelijk! Echter geldt dit niet voor alle mannen. Net zoals wat hierboven beschreven is niet geldt voor alle vrouwen. Gaarne iets minder generaliseren! flower.gif

Quote:
Mannen hebben soms moeite met te zeggen wat ze voelen en dan nemen ze wat lekkers mee, een bos bloemen of ze zetten een muziekje op of kiezen een "mooie film" voor vrouwlief (om vervolgens er (veelal) niet naast op de bank te gaan zitten, maar achter de computer te kruipen of in een boek te duiken)en vrouwlief mag dan de vertaalslag maken ( ik doe iets waarvan ik denk dat jij dat leuk vindt, ik doe iets liefs voor je, dus je snapt het wel, ik hou van je( en bij sommige mannen moet je daar nog aan toe voegen, "hebben we nu vananvond ook sex? Ik heb toch mijn best gedaan?
knipoog_dicht.gif
)

Ik vind dat het een kwestie is van duidelijk en helder communiceren. Dat is niet eenvoudig, dat begrijp ik als geen ander. Daardoor zullen veel mannen, vaak bewust of onbewust het proberen goed te maken met het bekende bloemetje. Lijkt mij op zich best aardig van die mannen, niet? Ik ken genoeg mannen die zelden een bloemetje kopen!

Quote:
Maar ja, ht kan natuurlijk ook zijn dat mannen dat gedrag vertonen bij uiterst dominante vrouwen, die juist heel goed duidelijk maken wat ze willen en verwachten van een man. Dat is het type man dat denkt in termen van winst en verlies, en "inleveren" en "winnen"

Quote:
Ik doe alleen iets waarvan ik denk dat zij het leuk vindt, maar net niet helemaal zoals zij het graag wil. Ik kan dan nog alle kanten op. Ik kan de verongelijkte spelen, als ze het niet opmerkt of ik kan beweren dat ik het gewoon tegen kwam en dat ik er geen bedoeling mee had. Ik kan haar beschuldigen van perfectionisme, ik heb toch mijn best gedaan, het is jammer dat het niet helemaal klopt, maar moet je me dat nu zo zwaar aanrekenen?
verbaasd.gif
Ik kan het bij jou ook nooit goed doen ( en dan hoopt een enkeling op stiekeme goedmaak sex, omdat ze zich schuldig voelt
puh2.gif
)

Nee, manipulatief gedrag en indirecte communicatie kennen en gebruiken mannen ook (vooral die met veel zussen en zonder manlijk rolmodel
puh2.gif
)

Sorry, maar als je als man (of vrouw) zo bezig bent, denk ik dat je de plank volledig mis slaat. Maar misschien ben ik daar wel te naief voor. Ik zou zo niet kunnen leven.

Quote:
Passief aggressief gedrag, want dat is wat je hier beschrijft, komt bij beide sexen voor. Goggle er maar eens op en je komt veel handige sites tegen die niet alleen beschrijven wat het is, maar ook hoe je ermee om kunt gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid