Spring naar bijdragen

Opleiding, geloof en twijfels..


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal smile.gif

Ik lees hier regelmatig mee, post vrij weinig maar heb nu erg the need puh2.gif Ik heb gezocht naar een soortgelijk topic, maar niet gevonden, vandaar dat ik dit topic open.

Ik zit op dit moment (eigenlijk al 2 jaar..) te twijfelen over mijn opleiding. Ik ben de Pabo gaan doen voornamelijk uit geloofsovertuiging: ik heb talent gekregen om met kinderen te werken en ik wil hen ook graag iets leren over het geloof, hen hierin helpen.

Het punt is echter dat ik al 2 jaar twijfel of ik dit wil. Ik heb de opleiding van het begin af aan niet leuk gevonden. Weinig colleges, alleen vaardigheden en 0,0 kennis, een bedroevend slecht niveau en een bepaald \"type\" klasgenoten.

Wat ik het vervelendste hierin vind, misschien zelfs het ergst, is dat ik niet weet wat ik wil/moet, en dat ik hier ook geen duidelijkheid in krijg, ook niet in gebed. Ik weet simpelweg niet wat ik zèlf wil, maar ik weet ook niet wat God van me wil. Daarom vind ik het enorm moeilijk om nu een knoop door te hakken; doorgaan met 0,0 motivatie en 0,0 plezier, of (tijdelijk) stoppen met deze studie, aan het werk en eventueel een andere studie oppakken? Er zitten zoveel voor- en nadelen aan allebei de opties dat ik het gewoon niet meer overzie, en hier ook qua geloofsleven niks ik merk. Ik \"merk\" niks van God, en dat maakt het extra lastig.

Zijn er mensen met ervaring op dit gebied en zo ja, hoe ga je hiermee om? Hoe weet je wat je wilt en/of moet doen qua werk/opleiding?

Link naar bericht
Deel via andere websites

In deze tijden van op tempo studeren zou ik eigenlijk zeggen 'zorg dat je dat HBO papiertje haalt zodat het niveau gecertificeerd is'. Maar als alles 0,0 is zoals je zegt is de kans groot dat je het niet eens haalt. Maak gebruik van de mentoren op school om hierover te praten voor je definitieve stappen neemt, je zult niet de eerste zijn die eruit stapt. Uitkijken naar een andere studie lijkt mij het beste voor je, qua werkniveau wordt het nu ook misschien niet al te best en de kans dat je dan later nog een keer een studie kunt oppakken wordt dan steeds kleiner.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over geloofszaken kan ik vrees ik vrij weinig zeggen, dat zul je op een of andere manier met God moeten uitpraten, hoewel het idee om iets te studeren dat je niet zegt me sowieso niet ideaal lijkt. Maar goed, dat jij gelooft dat je dit moest doen kan ik respecteren, maar ik vraag me af in hoeverre je kinderen zelfs echt iets gaat kunnen bijbrengen over het geloof als je compleet gedemotiveerd voor de klas staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Uitkijken naar een andere studie lijkt mij het beste voor je, qua werkniveau wordt het nu ook misschien niet al te best en de kans dat je dan later nog een keer een studie kunt oppakken wordt dan steeds kleiner.

Ik heb gelukkig al een diploma dus werken moet gaan lukken. Maar ik wil wel graag verder leren, ik weet alleen niet wàt. Dus misschien moet ik dat eerst gaan uitzoeken en pas daarna weer een studie oppakken.


Samengevoegd:

Quote:

ik vraag me af in hoeverre je kinderen zelfs echt iets gaat kunnen bijbrengen over het geloof als je compleet gedemotiveerd voor de klas staat.

Naja, dat zie ik an sich niet als probleem, juist als drijfveer, maar er komt zoveel meer kijken bij leerkracht zijn. En of ik dàt allemaal wil, vraag ik me dus af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij de Pabo heb je toch al heel snel stages etc? Dan kan je waarschijnlijk wel redelijk inschatten of het werk iets is wat je voor langere periode wil/kan doen of niet.

Ik zou het niet te erg laten afhangen van de opleiding. Daar worstel je je wel doorheen die 2 laatste jaar. Maar als je het werk op zich niet leuk genoeg vind, dan zou ik er direct mee stoppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik heb gelukkig al een diploma dus werken moet gaan lukken. Maar ik wil wel graag verder leren, ik weet alleen niet wàt. Dus misschien moet ik dat eerst gaan uitzoeken en pas daarna weer een studie oppakken.

Dan heb je wel een goede uitgangssituatie om je verder te oriënteren. Misschien ook handig om naar wat traineeships te kijken, maar dat is meer op het 'bedrijfsmatige' vlak uiteraard. Je krijgt echter wel hele goede feedback tijdens assesments en dat soort dingen, dus het is wel de moeite waard om wat selectieprocedures te doorlopen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zou stoppen denk ik, omdat je gewoon niet gemotiveerd bent

en volgens mij helemaal niet echt leraar wil zijn, maar alleen kinderen over God wil vertellen. Of heb ik het nou fout? knipoog_dicht.gif

Dus ik zou een andere studie zoeken, en veel opendagen daarvan gaan bekijken, om te zien of je die studies misschien intersanter vind! smile.gif

Veel succes in ieder geval!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Doorgaan.

Er zitten al 2 jaar op. Over 2 jaar heb jij een papiertje, ben je onderwijzer.

Als ik goed lees vind je vooral de studie niets. Lijkt het docent zijn je wel leuk? Zo ja, ga dan door.

Zo niet. Bedenk dan goed dat een nieuwe studie beginnen niet nites is. Wie weet krijg je wel weer twijfels. Of is het geld om te studeren op.

Als je doorgaat heb je een papiertje waar je een grote kans op werk hebt.

Niet zomaar stoppen dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom Gene Y. Uss,

De Pabo is bedoeld voor studenten die graag voor de klas willen staan en kinderen graag willen onderwijzen, coachen en weet ik wat er tegenwoordig allemaal wel niet komt kijken bij het leraar-zijn. Ze zitten daar niet te wachten op studenten die alleen maar leraar willen worden om het geloof in de klas te verkondigen en verder het vak niks vindt.

Dat klinkt misschien hard, maar als ik je motivatie goed begrijp, dan denk ik dat je met een geheel verkeerde motivatie je studie verricht. Je kunt dan beter gewoon een studie of baan zoeken die bij je past en die je leuk vindt. Je kunt in de kerk dan altijd nog misschien op de zondagsschool werken, als je daarvoor de benodigde vaardigheden hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid