Spring naar bijdragen

1 kor 7:25-28


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, ik had een vraag over 1 Kor 7:25-28. Moet ik uit deze verzen concluderen dat vrijgezellen eigenlijk beter hun hele leven alleen kunnen blijven? Alvast bedankt!

1 Kor 7:25-28 Voor de ongehuwden heb ik geen voorschrift van de Heer, dus ik geef mijn eigen mening, als iemand die door de barmhartigheid van de Heer betrouwbaar is. 26 Ik meen dat het vanwege de huidige beproevingen voor een mens goed is te blijven wat hij is. 27 Hebt u een vrouw beloofd met haar te trouwen, verbreek die belofte dan niet; bent u niet gebonden aan een vrouw, zoek er dan ook geen. 28 Het is weliswaar niet zo dat u door te trouwen zondigt, en ook wanneer een meisje trouwt zondigt ze niet, maar het huwelijk wordt een zware belasting die ik u graag zou besparen.

gr. mackie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als het waar is wat je zegt dan vraag ik mij af waarom dit dan in de Bijbel is opgenomen? Wat voor een nut heeft deze brief dan voor ons nu in deze tijd?

gr. mackie

Als je die redenatie aan de dag legt, kan je nog wel meer wegstrepen.

Lees ook even vanaf vers 17 in dit geval, dat geeft al veel meer context aan het punt dat Paulus op persoonlijke titel spreekt. Het gaat in dit stuk om roepingen door God en Paulus spreekt daarnaast op persoonlijke titel uit dat een huwelijk aangaan naast die roeping een extra last met zich meebrengt.

Dan hoeft Paulus niet direct een verstokte vrijgezel te zijn, maar kan hij ook spreken uit ervaring. Het leven van een apostol ging niet over rozen. Paulus werd ook meerdere keren gevangen gezet, leed schipbreuk onderweg naar Rome en wat al niet meer. Gezien dergelijke omstandigheden kan men dan de vraag stellen of het handig is getrouwd te zijn, want je draagt ook de zorg over je gezin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

aha, er staan dus toch verzonnen dingen in de Bijbel waar Jezus of God niks mee te maken hebben...het komt toch in ieder geval niet rechtreeks van hen. dat is toch duidelijk e? Waarom moet je dan maar zomaar iemand zijn mening volgen? Als we zijn raad moesten opvolgen in dit geval, dan zouden er misschien niet veel mensen meer huwen, of buitenechtelijke kinderen gaan maken.

Misschien heeft hij inderdaad slechte ervaringen , dat wil dan toch niet zeggen dat je moet verkondigen dat iedereen problemen zal hebben? en zeker niet in een Boek dat Heilig is voor sommigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

het komt toch in ieder geval niet rechtreeks van hen. dat is toch duidelijk e?

Ja, en dat is ook een van de redenen waarom wij in het westen wel historisch-kritisch onderzoek naar onze heilige boek toestaan en wat mij betreft ook iets dat pleit voor de Bijbel.

Quote:

Waarom moet je dan maar zomaar iemand zijn mening volgen?

Dat moet nooit zomaar en in dit specifieke geval zou je het misschien moeten volgen omdat het een wijs persoon is die weet wat een zware tol reizen en zending kan vragen.

Quote:

Als we zijn raad moesten opvolgen in dit geval, dan zouden er misschien niet veel mensen meer huwen, of buitenechtelijke kinderen gaan maken.

Dat is echter niet het geval, wat goed verklaart kan worden door het in context te lezen en daar heeft Michiel al het eea over gezegd.

Quote:

Misschien heeft hij inderdaad slechte ervaringen , dat wil dan toch niet zeggen dat je moet verkondigen dat iedereen problemen zal hebben?

Again, lees eens wat Michiel heeft gezegd.

Quote:

en zeker niet in een Boek dat Heilig is voor sommigen.

Op het moment dat hij de brief schreef was er nog geen sprake van een nieuw-testamentische canon en het is dus heel goed mogelijk dat Paulus niet wist welke status God aan zijn boek zou geven. Daarnaast is een persoonlijke opmerking, een groet en dergelijke vrij gebruikelijk, ook in pastorale brieven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

wel als het persoonlijk is dan zou het eigenlijk toch niet in de Bijbel moeten thuishoren e? En zeker om dat er toen nog geen sprake zou zijn van een nieuw-testamentisch canon.

Allah of God zou zulke dingen denk ik toch niet in een Boek van Hem zetten. Over dat niet aanraden van trouwen.......

Maar ja dat is mijn theoretische visie dan weer e

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom zou iets persoonlijks niet in de Bijbel thuishoren? In de hele Bijbel komt de relatie van God met individuele mensen naar voren. De Bijbel is niet door God zelf geschreven, maar door schrijvers die door God geïnspireerd waren. Dat zijn toch vrij basale dingen hoor die een ieder wel zo'n beetje als basiskennis moet weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wel als het persoonlijk is dan zou het eigenlijk toch niet in de Bijbel moeten thuishoren e?

Waarom niet? Een groot deel van het NT bestaat uit brieven en zolang die brieven grotendeels nog relevant zijn zie ik het probleem van een aantal persoonlijke zaken niet, niet zolang het niet verzand in het laatste nieuws over z'n pasgeboren neefje en dat eksteroog op zijn linker grote teen, en verassing!, dat doet het ook niet.

Quote:

En zeker om dat er toen nog geen sprake zou zijn van een nieuw-testamentisch canon.

Gelukkig dacht God daar anders over.smile.gif

Quote:

Allah of God zou zulke dingen denk ik toch niet in een Boek van Hem zetten. Over dat niet aanraden van trouwen.......

Waarom niet?

Quote:

Maar ja dat is mijn theoretische visie dan weer e


Samengevoegd:

Quote:

Waarom zou iets persoonlijks niet in de Bijbel thuishoren? In de hele Bijbel komt de relatie van God met individuele mensen naar voren. De Bijbel is niet door God zelf geschreven, maar door schrijvers die door God geïnspireerd waren. Dat zijn toch vrij basale dingen hoor die een ieder wel zo'n beetje als basiskennis moet weten.

Allah geeft de voorkeur aan robots. Eigenlijk had de Koran dan ook beter pas in 2125 kunnen komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

wel als het persoonlijk is dan zou het eigenlijk toch niet in de Bijbel moeten thuishoren e?

Waarom niet dan? Wil Allah dan geen persoonlijke relatie met de mens, wil Allah dan Robots maken middels de Koran? Wat wil je liever: een marionet zijn of ook zelf kunnen nadenken?

Quote:
En zeker om dat er toen nog geen sprake zou zijn van een nieuw-testamentisch canon.

Ja en je punt is nu? Het NT is tot stand gekomen met de hulp van God, blijkbaar denkt God er heel anders over dan jij of Allah, toch raar dat Allah wel zegt dezelfde God te zijn, maar zo anders handelt en acteert.

Quote:
Allah of God zou zulke dingen denk ik toch niet in een Boek van Hem zetten. Over dat niet aanraden van trouwen.......

Waarom verwijst Allah dan naar dragers van Het Boek als hij er niets mee te maken wil hebben, waarom claimt Allah dan dezelfde God te zijn?

Quote:
Maar ja dat is mijn theoretische visie dan weer e

Ja, theoretische visie, een visie die eens te meer vraagtekens plaats bij je "christelijke" achtergrond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ja dus net daarom dat die christelijk achtergrond (die jij telkens weer naar boven haalt) niet echt geloofwaardig meer was voor mij.

en nog eens, mensen laat die Koraan toch eens, het gaat hier toch over Kor 7.25-28?

OP den duur komt het precies over dat jullie niks meer weten te zeggen en dan maar even op een off-topic onderwerp gaan liggen kankeren omdat er toevallig een moslim mee discuteert. fffffffffflauw

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid