LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 11 juni 2008 Rapport Share Geplaatst 11 juni 2008 In het zwaarbekritiseerde boek 'Eindeloos bewustzijn' over BDE's brengt de schrijver, cardioloog Pim van Lommel en passant ook een andere theorie naar voren, nl. dat het brein niet zozeer de plaats, maar de 'ontvanger'is van je bewustzijn. Ongeveer net zoals je computer niet het hele internet in zich heeft. Ik zal een stukje uit het boek hieronder plaatsen, desgewenst kan ik nog wel meer inscannen. Wat mij betreft is het doel van dit topic niet zozeer of de ideëen van Pim van Lommel zonder het verder een blik waardig te gunnen in de prullenmand kunnen, maar of het mogelijk is? Zou het in theorie kunnen, ook los van van Lommel's verhaal? Komt het stuk: Een nieuwe visie op bewustzijn en hersenen De zienswijze die nu volgt heb ik gebaseerd op de algemeen gerapporteerde ervaringen van een verruimd bewustzijn tijdens een hartstilstand. In dit verÂruimde bewustzijn bestaan non-lokale aspecten van verbondenheid zoals herÂinneringen vanaf de vroegste jeugd tot aan het moment van de crisis die de BDE heeft veroorzaakt en soms zelfs ook beelden van de toekomst. Er is de moÂgelijkheid in verbinding te staan met gevoelens en gedachten van mensen die betrokken waren bij gebeurtenissen uit het verleden of met het bewustzijn van overleden familieleden of bekenden. Deze bewustzijnservaring kan gepaard gaan met een gevoel van onvoorwaardelijke liefde en acceptatie, en men kan in contact staan met een vorm van ultieme en universele kennis en wijsheid. In deze nieuwe benadering vindt het volledige en oneindige bewustzijn met oproepbare herinneringen zijn oorsprong in een non-lokale ruimte in de vorm van onvernietigbare en niet rechtstreeks waarneembare golffuncties. Deze golffuncties, waarin alle aspecten van het bewustzijn als informatie ligÂgen opgeslagen, zijn continu (non-lokaal) om en in het lichaam aanwezig. De hersenen en het lichaam functioneren slechts als een opvangstation om een deel van het totale bewustzijn en een deel van onze herinneringen in ons waakbewustzijn te ontvangen in de vorm van meetbare en voortdurend veranderende elektromagnetische velden. Deze elektromagnetische velden van de hersenen worden in deze opvatting niet als oorzaak, maar als effect of gevolg van het oneindige bewustzijn beschouwd. Ons brein zou volgens dit concept vergeleken kunnen worden met een televisietoestel dat informatie uit elektromagnetische velden ontvangt en 'deÂcodeert' tot beeld en geluid. En onze hersenen zouden ook vergeleken kunÂnen worden met een televisiecamera, die beeld en geluid omzet of 'codeert' in elektromagnetische golven. Deze elektromagnetische golven bevatten de essentie van alle informatie voor een tv-programma, maar zijn alleen toeÂgankelijk voor onze zintuigen dankzij een tv-camera en tv-toestel. In deze visie kan de functie van de hersenen dus worden beschouwd als een zendontvanger en heeft ons brein dus geen producerende, maar een faciliterende functie voor het bewustzijn; het maakt het ervaren van bewustzijn mogelijk. En DMT (zie hoofdstuk 6) zou hierbij wel eens een belangrijke rol kunnen spelen.lO Het bewustzijn bevat in aanleg alle informatie die in de non-lokale ruimte als golffuncties ligt opgeslagen. Het bewustzijn geeft informatie door aan de hersenen en ontvangt via de hersenen informatie uit het lichaam en van de zintuigen. Dat het bewustzijn de vorm en functie van de hersenen en het lichaam beïnvloedt, is beschreven in hoofdstuk 9, in de paragraaf over neuroplasticiteit van de hersenen ('The mind can change the brain') . Deze opvatting komt overeen met wat David Bohm heeft geschreven:l1 'Bewustzijn inftrmeert en geeft vorm. ' Non-lokaal bewustzijn in de non-lokale ruimte Ik noem deze golffuncties in de non-lokale ruimte met zowel persoonsgeÂbonden als universele informatie het non-lokale bewustzijn. In deze benaÂdering heeft het bewustzijn dus geen materiële basis. Ik heb deze visie in 200412 en 200613 al in grote lijnen beschreven. De terminologie die ik thans gebruik is wel gewijzigd. De term faseruimte is vervangen door de (meer algemeen geaccepteerde term) non-lokale ruimte, en de term informatieve velden van bewustzijn is vervangen door non-lokaal bewustzijn omdat nonÂlokale verschijnselen eigenlijk niet als een veld beschreven mogen worden. De theoretische basis van mijn visie is echter ongewijzigd gebleven. De nonÂlokale ruimte is in dit model meer dan een rekenkundige beschrijving; het is een metafsische ruimte waarbinnen bewustzijn invloed kan uitoefenen, omdat de non-lokale ruimte ook subjectieve eigenschappen (bewustzijn) beÂzit. Bewustzijn is in deze opvatting dus non-lokaal en functioneert hierbij als oorsprong of basis van alles. Dus ook van de materiële wereld. Zoals in het vorige hoofdstuk is uitgelegd, is in de non-lokale ruimte per definitie geen waarneming mogelijk omdat alles gebaseerd is op waarschijnÂlijkheidsvelden (golffuncties), en ook tijd en afstand kunnen hier per definiÂtie geen rol spelen. Anders gezegd: het deeltjesaspect, het fYsieke aspect van ons bewustzijn in de materiële wereld, dat als waakbewustzijn wordt ervaren, komt voort uit het golf aspect van het 'vol-ledige' en 'eindeloze' bewustzijn vanuit de non-lokale ruimte door instorting van de golffunctie. Dit deelÂtjesaspect, het fYsieke effect van ons waakbewustzijn, is waarneembaar en aantoonbaar in de hersenen door middel van EEG, MEG, MRI en PET-scan, maar het bewustzijn in de non-lokale ruimte is op (kwantum- )theoretische gronden niet rechtstreeks aantoonbaar: al het zichtbare komt uit het zichtbare voort. Om dit niet-meetbare en onzichtbare non-lokale bewustzijn beter te begrijpen kan men dit vergelijken met de zwaartekracht, die ook niet rechtstreeks aantoonbaar of bewijsbaar is, terwijl de fysieke effecten van de zwaartekracht wel duidelijk om ons heen waarneembaar en meetbaar zijn. Complementaire theorie Aspecten van het bewustzijn moeten op verschillende plaatsen in de hersenen resoneren om als waakbewustzijn ervaren te worden. Bij resoneren is sprake van meetrillen in dezelfde frequentie. In hoofdstuk 9 is beschreven dat tijÂdens neurologische afbeeldingstechnieken zoals fMRI-studies en PET-scans bij verschillende bewustzijnstoestanden diverse hersencentra actief worden. Verschillende centra worden bijvoorbeeld, al of niet in combinatie, actief bij wisselende aspecten van ons bewustzijn, zoals depressie, geluksgevoel, angst, pijn, meditatie, besluitvorming, cognitieve functies, gerichte aandacht, slaÂpen of bij waarnemingsprocessen. Al deze neurologische correlaties zijn door deze afbeeldingstechnieken aangetoond zonder dat de inhoud van de verÂschillende bewustzijnsaspecten hiermee verklaard is. Alleen de interface of resonantieplaats van de verschillende bewustzijnsaspecten kon zo worden aangetoond. Ons waakbewustzijn heeft dus een biologische basis omdat ons lichaam functioneert als interface. Maar er is geen biologische basis voor het oneindige of verruimde bewustzijn, dat zijn basis heeft in een meerdimenÂsionale non-lokale ruimte. Het verruimde bewustzijn beperkt zich dus niet tot onze hersenen, want dit bewustzijn is non-lokaal, en onze hersenen maÂken het onder normale omstandigheden alleen mogelijk ons waakbewustzijn te ervaren. Deze opvatting over de relatie tussen non-lokaal bewustzijn en waakbewustzijn is een complementaire theorie,14 net als het deeltjes- en golfÂaspect van licht, en niet een dualistische theorie. Bewuste subjectieve ervaÂringen en de corresponderende objectieve en zichtbare hersenactiviteiten, die als fysieke effecten van het waakbewustzijn aantoonbaar zijn met een fMRI of EEG, zijn twee verschillende manifestaties van een en dezelfde onderligÂgende werkelijkheid; ze kunnen niet tot elkaar worden gereduceerd. Vergelijking met wereldwijde communicatie Hoe zouden we, aan de hand van deze theoretische en wetenschappelijke benadering, beter kunnen begrijpen dat tijdens een BDE bewustzijn met herÂinneringen en soms toekomstbeelden ervaren kunnen worden op het moment dat de hersenen niet meer functioneren? Het kan helpen deze voortÂdurende, onzichtbare en ogenblikkelijke interactie tussen het lichaam en het bewustzijn te vergelijken met moderne wereldwijde communicatie. Er is een constante informatie-uitwisseling over de gehele wereld, waarbij tijd en afÂstand geen rol meer lijken te spelen. Dit komt door alle elektromagnetische informatiegolven voor mobiele telefoon, televisie, radio en computer die ons voortdurend omgeven en doordringen. Deze informatiegolven verplaatsen zich met de snelheid van het licht. We zijn ons niet bewust van de honderdÂduizenden telefoongesprekken, de honderden televisie- en radio-uitzendinÂgen en de miljarden internetverbindingen die dag en nacht rondom ons, maar ook door ons en door muren heen aanwezig zijn, ook in de ruimte waar u dit boek zit te lezen. We zijn ons deze elektromagnetische informaÂtiegolven pas bewust als we de mobiele telefoon aanzetten, de tv of radio of laptop aanzetten. Wat we ontvangen zit niet in het toestel. De stem die we in de telefoon horen zit niet in de telefoon. De tv-uitzending zit niet met beeld en muziek in het tv-toestel, het concert zit niet in de radio en het internet zit niet in de computer. Pas als men een tv aanzet ziet men en hoort men het programma, en als men het tv-toestel uitzet ziet en hoort men niets meer, maar de uitzending gaat wel gewoon door. Als men een ander tv-toestel aanÂzet ontvangt men hetzelfde programma weer. Er lijkt sprake te zijn van een non-lokale verbinding, maar in werkelijkheid wordt alle elektromagnetische informatie met lichtsnelheid verspreid. We kunnen het eindeloze en non-lokale bewustzijn ook vergelijken met het internet, dat ook niet in de computer zelf ontstaat maar door de comÂputer wordt ontvangen en zo voor onze zintuigen zichtbaar wordt gemaakt. Vergelijkbaar met de functie van de hersenen voor bewustzijn heeft een computer een faciliterende functie: bij gebruikmaking van de juiste en speÂcifieke toegangscodes maakt een computer het mogelijk ruim één miljard verschillende websites te ontvangen. De computer produceert geen internet, net zomin als de hersenen bewustzijn produceren. De computer maakt het mogelijk informatie aan het internet toe te voegen zoals de hersenen in staat zijn informatie van ons lichaam en van onze zintuigen toe te voegen aan het bewustzijn. De hersenen functioneren, net als een computer, als zendÂontvanger. Wanneer men de computer uitschakelt, heeft men geen toegang meer tot al die miljard websites op internet. De websites zijn echter nog steeds overal en wereldwijd bijna gelijktijdig te ontvangen, zowel in AustraÂlië, Mrika, Europa en Azië als in Amerika. Zo is het ook met het bewustzijn. Het is altijd aanwezig. Gedurende ons leven kunnen we aspecten van het bewustzijn in ons lichaam ervaren als ons waakbewustzijn. Leven maakt de overgang van de non-lokale ruimte naar onze fysieke wereld, de tijdruimte, mogelijk. Bij een hartstilstand stopt door het optredende zuurstoftekort tijÂdelijk de functie van de hersenen, waardoor de elektromagnetische velden van onze neuronen en andere cellen verdwijnen, en de resonantie, de inÂterface tussen bewustzijn en ons fysieke lichaam, wordt onderbroken. Zo ontstaat de mogelijkheid het oneindig en verruimd bewustzijn buiten het lichaam te ervaren (het golfaspect van het bewustzijn), en dit is wat een BDE wordt genoemd. Onafhankelijk van het lichaam wordt een continuïteit van het bewustzijn ervaren. Met dit concept van een verruimd en non-lokaal beÂwustzijn kunnen alle elementen van een BDE verklaard worden. En wanneer het lichaam sterft zal het bewustzijn niet langer een deeltjesaspect kunnen hebben doordat alle hersenfuncties definitief zijn uitgevallen. Het oneindige (non-lokale) bewustzijn blijft echter als golffuncties in de non-lokale ruimte 'eeuwig' bestaan. Non-lokale verstrengeling van bewustzijn is wetenschappelijk aangetoond De non-lokale verstrengeling of verbondenheid van het bewustzijn lijkt weÂtenschappelijk bewezen te zijn door onderzoek dat is verricht door telkens twee proefpersonen in twee gescheiden kooien van Faraday te plaatsen, hetÂgeen elke elektromagnetische informatieoverdracht onmogelijk maakt. Deze twee proefpersonen moesten zich wel op een of andere manier met elkaar verÂbonden voelen door bijvoorbeeld een goede ouder-kindrelatie of een voorafÂgaande jarenlange gezamenlijke meditatie. In de ene geïsoleerde ruimte van Faraday veroorzaakt een zintuiglijke prikkeling door willekeurig computerÂgestuurde lichtflitsen visueel uitgelokte elektrische activiteit Cevoked potenÂtials') in de EEG-registratie van de gestimuleerde persoon, en deze activiteit wordt op datzelfde ogenblik ontvangen door de andere, niet-gestimuleerde persoon in de andere kooi van Faraday. Dit heeft tot gevolg dat de geregisÂtreerde patronen in het EEG van de niet-gestimuleerde persoon veranderen op exact hetzelfde moment dat in de andere kooi van Faraday lichtflitsen optreden. Deze overgedragen elektrische activiteit, zogenaamde 'transferred potentials' , dus de opgetreden coherentie of onderlinge samenhang van beiÂde EEG'S, kan alleen worden verklaard op basis van non-lokale beïnvloeding. Vooral vanwege het feit dat de proefopstelling elektromagnetische informaÂtieoverdracht uitsluit kan deze correlatie niet met klassiek-wetenschappelijke modellen verklaard worden. Een mogelijke wetenschappelijke basis voor deze macroscopische en biologische non-lokale verstrengeling is overzichtelijk saÂmengevat door de fysicus Fred H. Thaheld.15 De eerste studies naar deze non-lokale verstrengeling van bewustzijn zijn uitgevoerd aan de Universiteit van Mexico door Jacobo Grinberg-Zylberbaum.16,17 Deze studies zijn aanÂvankelijk bekritiseerd wegens de matige onderzoeksopzet, maar resultaten met identieke EEG-correlaties zijn later bevestigd door andere wetenschapÂpers uit drie verschillende laboratoria.18,19,20 Non-lokale verstrengeling tusÂsen de hersenen van twee van elkaar geïsoleerde personen is ook gevonden bij twee fMRI-studies21 en non-lokale beïnvloeding is tevens aangetoond bij proefpersonen bij wie significante veranderingen in de fMRI-registratie optraden op het moment dat een 'genezer' zich op afstand doelgericht op deze proefpersonen concentreerde.22 Recent is ook door middel van laserstiÂmulatie en lokale EEG-registratie non-lokale biologische en macroscopische verstrengeling aangetoond tussen twee gekweekte preparaten van menselijke neurale netwerken die onderling volledig waren afgescheiden.23 Al deze zorgvuldig en bij herhaling uitgevoerde empirische studies bevesÂtigen de non-lokale eigenschappen van bewustzijn en wijzen op een nonÂlokale verstrengeling in biologische en macroscopische systemen zoals de hersenen. Deze correlatie van biologische systemen kan noch volgens het klassieke fYsische wetenschapsmodel, noch volgens huidige biologische theÂorieën verklaard worden. De vraag of deze verstrengeling met de huidige kwantumtheorie wél verklaard kan worden zal ik in de volgende paragrafen proberen te beantwoorden. De interface tussen non-lokaal bewustzijn en de hersenen Het menselijke brein is een uiterst ingewikkeld en in veel opzichten mysteriÂeus orgaan dat fYsiologische, chemische en biologische eigenschappen bezit. Bewustzijn is echter niet fYsiologisch, chemisch of biologisch en daarom veel lastiger te onderzoeken. De wis- en natuurkundige Roger Penrose heeft op theoretische gronden beredeneerd dat bewustzijn niet door de hersenen kan worden geproduceerd.24 Hij heeft ook aangetoond dat computers intelligenÂtie of bewustzijn nooit volledig kunnen nabootsen of voortbrengen. Kwantumfysica is volgens mij niet in staat het ontstaan van ons bewustÂzijn te verklaren, maar non-lokaal bewustzijn heeft veel eigenschappen die vergelijkbaar zijn met algemeen geaccepteerde concepten uit de kwantumfYÂsica. Mijns inziens kan de kwantumfysica wel een rol spelen om de overgang tussen het bewustzijn in de non-lokale ruimte en het lichaamsgebonden waakbewustzijn in onze fysieke, zichtbare wereld te begrijpen. Een eerste bijdrage is de hiervoor beschreven non-lokale verstrengeling in biologische en macroscopische systemen die is aangetoond door de instantane itieoverdracht tussen de hersenen van twee zich op afstand van elkaar bevinÂdende proefpersonen, resulterend in identieke patronen bij EEG-registratie en fMRI-onderzoek. Tussentijdse samenvatting In de volgende paragrafen volgt een technische beschrijving van drie verschilÂlende modellen van de interface of resonantieplaats die de overgang van het non-lokale bewustzijn naar de fysieke hersenen zouden kunnen verklaren. De modellen die ik zal noemen zijn alle drie complementaire modellen waarin subjectieve ervaringen in het bewustzijn en de corresponderende obÂjectieve fysische hersenactiviteiten twee fundamenteel verschillende manifesÂtaties zijn van één en dezelfde onderliggende non-lokale werkelijkheid die niet tot elkaar kunnen worden gereduceerd. Het is belangrijk te beseffen dat in alle drie modellen de elektromagnetische velden van de hersenen op grond van een van de huidige interpretaties van de kwantumfYsica niet als oorzaak maar als effect of gevolg van het bewustzijn worden beschouwd. De drie beschreven theorieën van de interface of resonantieplaats betreffen respectieÂvelijk de koppeling van het non-lokale bewustzijn aan (virtuele) fotonen, de invloed van de non-lokale bewustzijnsruimte op de hersenen via het kwanÂtum Zeno effect en de non-lokale informatieoverdracht uit het bewustzijn via kwantumspincorrelatie. Deze drie modellen zullen in de toekomst verder moeten worden uitgewerkt. Het is desgewenst mogelijk deze technische paÂragrafen over te slaan en dit hoofdstuk af te sluiten met de conclusie. Link naar bericht Deel via andere websites
Koerok 0 Geplaatst 12 juni 2008 Rapport Share Geplaatst 12 juni 2008 Je kunt overal een theorie van maken, maar een beetje theorie is gebaseerd op een aantal harde feiten, en dat is toch wat er bij Van Lommel aan ontbreekt (als ik de kritieken mag geloven). En nu zei je al dat je het verder niet over Van Lommel wil hebben, maar zonder die harde feiten wordt het speculeren in het wilde weg, en dat vind ik nooit zo zinvol. Dan komen we maar weer bij god uit en zo... Link naar bericht Deel via andere websites
The Black Mathematician 82 Geplaatst 12 juni 2008 Rapport Share Geplaatst 12 juni 2008 Ik word sowieso een beetje zenuwachtig als quantummechanica er weer bijgehaald wordt. En dan komen we toch weer uit bij 't Hooft (url=http://www.skepsis.nl/thooft.html]link[/url]). Ongelooflijk hoe vaak ik al naar dit artikel heb moeten linken. Non-lokaliteit binnen quantummechanica is overigens helemaal niet aangetoond. Er is aangetoond dat de natuur of niet-lokaal is of niet realistisch. De interpretatie van Bohm kiest voor het eerste, maar Bohm is niet de standaardinterpretatie. Niet dat er iets mis mee is, maar je begeeft je gewoon op drijfzand als je op principes als lokaliteit theorieën gaat bouwen. Wat me helemaal zenuwachtig is, is dat de auteur bewust de analogie met quantummechanica opzoekt. Hij definiëert golffuncties en lokaliteit van het bewustzijn, maar dit is niet hetzelfde als golffuncties en lokaliteit uit de quantummechanica. Maar vervolgens wordt het impliciet wel aan elkaar gelijk gesteld. Sorry dat ik jou moet hebben, Pius, maar dat is typisch iets voor postmodernisten, ik moet dan meteen weer denken aan de Sokal affaire. Link naar bericht Deel via andere websites
Clyppan 0 Geplaatst 12 juni 2008 Rapport Share Geplaatst 12 juni 2008 Ik zie het brein als creator en ontvanger van het bewustzijn.. het brein zie ik gewoonweg als het bewustzijn (en ook al het onbewuste natuurlijk), ik ben mijn brein. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 12 juni 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 juni 2008 Quote: Op donderdag 12 juni 2008 09:19:47 schreef Koerok het volgende: Je kunt overal een theorie van maken, maar een beetje theorie is gebaseerd op een aantal harde feiten, en dat is toch wat er bij Van Lommel aan ontbreekt (als ik de kritieken mag geloven). En nu zei je al dat je het verder niet over Van Lommel wil hebben, maar zonder die harde feiten wordt het speculeren in het wilde weg, en dat vind ik nooit zo zinvol. Dan komen we maar weer bij god uit en zo... Nou ja, mijn punt was meer dat ik niet op de 'ID reflex' wil trappen. Dat er meteen 'pseudowetenschap' wordt geschreeuwd (hoewel dat best waar kan zijn) maar dit inhoudelijk besproken kan worden, en dan vooral het grotere geheel. Een geheim Jezuitisch opzetje om Koerok God door de strot te douwen is het ook niet trouwens, want dat boek is op het eerste gezicht ook kettersch. Ik zou zeggen; doe je voordeel ermee. Samengevoegd: Quote: Op donderdag 12 juni 2008 09:36:10 schreef The Black Mathematician het volgende: Ik word sowieso een beetje zenuwachtig als quantummechanica er weer bijgehaald wordt. En dan komen we toch weer uit bij 't Hooft (url=http://www.skepsis.nl/thooft.html]link [/url] ). Ongelooflijk hoe vaak ik al naar dit artikel heb moeten linken. Non-lokaliteit binnen quantummechanica is overigens helemaal niet aangetoond. Er is aangetoond dat de natuur of niet-lokaal is of niet realistisch. De interpretatie van Bohm kiest voor het eerste, maar Bohm is niet de standaardinterpretatie. Niet dat er iets mis mee is, maar je begeeft je gewoon op drijfzand als je op principes als lokaliteit theorieën gaat bouwen. Wat me helemaal zenuwachtig is, is dat de auteur bewust de analogie met quantummechanica opzoekt. Hij definiëert golffuncties en lokaliteit van het bewustzijn, maar dit is niet hetzelfde als golffuncties en lokaliteit uit de quantummechanica. Maar vervolgens wordt het impliciet wel aan elkaar gelijk gesteld. Sorry dat ik jou moet hebben, Pius, maar dat is typisch iets voor postmodernisten, ik moet dan meteen weer denken aan de Sokal affaire. Ok, maar dat stukje over quantummechanica dat gebruikt hij als een mogelijke verklaring voor bepaalde zaken die hij empirisch meent aan te treffen. Dat kan dus best onzin zijn (hij legt het overigens verderop in het boek uit, hier tipt hij het alleen aan, desgewenst kan ik dat wel even inscannen). Maar neem nu het stuk onder het kopje "Non-lokale verstrengeling van bewustzijn is wetenschappelijk aangetoond", daar wordt een studie van ene Fred Thaheld aangehaald over dat onderwerp waar jij over valt. Ik moet hier inderdaad voorzichtig zijn, want voor mij is het abracadabra, maar ik heb erop gezocht. Ik kon die paper, getiteld: "Biological non-locality and the mind–brain interaction problem: comments on a new empirical approach." niet terug vinden, wél vond ik een meer algemene paper van zijn hand, deze: klik Voorzover mijn ongeoefend oog reikt, gaat hij in de inleiding in op het door jouw geschetste probleem, en stelt hij ook dat het niet dezelfde dingen zijn, maar dat er wel vergelijkingen te maken zouden kunnen zijn. Ik snap oprecht dat het goed mogelijk is dat ik als leek nu hele domme dingen zeg, maar het ziet er tamelijk professioneel uit (briefpapier van Princeton enzo, Biosystems lijkt mij een professioneel blad). Wat vind jij van die paper dan? En vooral de inleiding? Link naar bericht Deel via andere websites
Antireligie 0 Geplaatst 12 juni 2008 Rapport Share Geplaatst 12 juni 2008 Als ik het stuk zo lees; dan is het dermate abstract voor mij; dat mijn gedachten steeds de neiging hebben om aan iets anders te gaan denken. Mischien zelfs aan het warme eten van morgen. Gevoelsmatig raakt het me totaal niet, het is een wirwar van stellingen en aannames. Het raakt me niet in mijn gevoel; in mijn hart. Want het is het gevoel waar je ziel mee heeft te maken en niet je verstand; een hoopje grijze cellen die wat stroompjes uitzenden. Maar de pogingen van de wetenschap om alles aan die hersenen te ontlenen is best op zijn tijd vermakelijk. Ik meen; dat de hersenen van dolfijnen flink groter zijn dan die van de mens. Zouden ze ook religieus bewust zijn? Link naar bericht Deel via andere websites
Sacerdos 0 Geplaatst 12 juni 2008 Rapport Share Geplaatst 12 juni 2008 Quote: Op vrijdag 13 juni 2008 01:41:08 schreef Antireligie het volgende: Als ik het stuk zo lees; dan is het dermate abstract voor mij; dat mijn gedachten steeds de neiging hebben om aan iets anders te gaan denken. Mischien zelfs aan het warme eten van morgen. Gevoelsmatig raakt het me totaal niet, het is een wirwar van stellingen en aannames. Het raakt me niet in mijn gevoel; in mijn hart. Want het is het gevoel waar je ziel mee heeft te maken en niet je verstand; een hoopje grijze cellen die wat stroompjes uitzenden. Maar de pogingen van de wetenschap om alles aan die hersenen te ontlenen is best op zijn tijd vermakelijk. Ik meen; dat de hersenen van dolfijnen flink groter zijn dan die van de mens. Zouden ze ook religieus bewust zijn? De meeste dolfijnen zijn Russisch Orthodox. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 12 juni 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 juni 2008 Quote: Op vrijdag 13 juni 2008 01:41:08 schreef Antireligie het volgende: Als ik het stuk zo lees; dan is het dermate abstract voor mij; dat mijn gedachten steeds de neiging hebben om aan iets anders te gaan denken. Mischien zelfs aan het warme eten van morgen. Gevoelsmatig raakt het me totaal niet, het is een wirwar van stellingen en aannames. Het raakt me niet in mijn gevoel; in mijn hart. Tja, anderen weer wel. Quote: Want het is het gevoel waar je ziel mee heeft te maken en niet je verstand; een hoopje grijze cellen die wat stroompjes uitzenden. Maar de pogingen van de wetenschap om alles aan die hersenen te ontlenen is best op zijn tijd vermakelijk. Ongeacht wat je ervan vind, als dit laatste je conclusie is, dan heb je het stuk overduidelijk niet gelezen. Overigens is het dan weer heel katholiek om in en/en i.p.v. of/of te denken. De werkelijkheid is een geheel, en het verstand is net zo belangrijk als gevoel. Apollo en Dionysus waren niet voor niets tweelingen Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 24 juni 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 24 juni 2008 Wat ik me toch afvraag; prikkelt de gedachtegang van Van Lommel niemand? Ongeacht of hij wel helemaal juist zit; het is toch een fascinerende denkrichting zou ik denken... Link naar bericht Deel via andere websites
Clyppan 0 Geplaatst 24 juni 2008 Rapport Share Geplaatst 24 juni 2008 Ik heb via het 'bijna dood ervaringen' topic wat gelezen over zijn onderzoek naar bewustzijn los van neurologische processen in het brein. Lommel trekt de conclusie dat als hij iets niet meet, het er ook niet is; ergo: de geest staat los van het brein, want er waren mensen die bewustzijn 'rapporteerden' waarbij niets te zien was op de EEG of MRI-scan.. Als iemand op die manier conclusies vormt, dan ben ik niet echt een 'fan'. Link naar bericht Deel via andere websites
Koerok 0 Geplaatst 24 juni 2008 Rapport Share Geplaatst 24 juni 2008 Quote: Op dinsdag 24 juni 2008 02:09:51 schreef Pius_XII het volgende: Wat ik me toch afvraag; prikkelt de gedachtegang van Van Lommel niemand? Ongeacht of hij wel helemaal juist zit; het is toch een fascinerende denkrichting zou ik denken... Het fascineert me enorm! Daarom ben ik ook altijd wel te porren voor een goede sci-fi en fantasie-achtige film. Maar het probleem in deze thread is dat Van Lommel 'niet helemaal juist zit' (understatement!). Wat valt er dan nog over te zeggen? Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 24 juni 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 24 juni 2008 Quote: Op dinsdag 24 juni 2008 10:56:24 schreef Koerok het volgende: [...]Het fascineert me enorm! Daarom ben ik ook altijd wel te porren voor een goede sci-fi en fantasie-achtige film. Maar het probleem in deze thread is dat Van Lommel 'niet helemaal juist zit' (understatement!). Wat valt er dan nog over te zeggen? Nu ja, ik heb, juist op dat bezwaarpunt in de quantummechanica wat TBM aanhaalde, een stukje gelinkt waarvan ik benieuwd ben hoe serieus dat genomen kan worden. Link naar bericht Deel via andere websites
Clyppan 0 Geplaatst 26 juni 2008 Rapport Share Geplaatst 26 juni 2008 Ik heb geen idee waar dat artikel over gaat.. Samengevoegd: Ik had toevallig vandaag een onderonsje met een hoogleraar, op een terras koffie gedronken het gehad over attitudeverandering en geloof tot en met neuro- en evolutiepsychologie; en ik zou hem dat artikelen mailen.. en dat heb ik dus net even gedaan. Als ik een reactie heb dan hoor je het. Link naar bericht Deel via andere websites
LodewijkNapoleon 0 Geplaatst 26 juni 2008 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 juni 2008 Quote: Op donderdag 26 juni 2008 08:58:49 schreef PascalPas het volgende: Ik heb geen idee waar dat artikel over gaat.. Ik weet wáár het over gaat, maar vor de rest... Quote: Ik had toevallig vandaag een onderonsje met een hoogleraar, op een terras koffie gedronken het gehad over attitudeverandering en geloof tot en met neuro- en evolutiepsychologie; en ik zou hem dat artikelen mailen.. en dat heb ik dus net even gedaan. Als ik een reactie heb dan hoor je het. Ik ben benieuwd. Link naar bericht Deel via andere websites
Aanbevolen berichten