Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Afgelopen zaterdag is Begijn Grootjuffrouw Marcella van Hoecke begraven 99 jaar.Daarmee is Begijn Marcella Pattyn 87 de aller laatste Begijn ter wereld in het Begijnhof van Kortrijk Vlaanderen.

Als zij buiten gaat wonen is er een tijdperk afgesloten;jammer,Begijnen waren en zijn heel zelfstandige vrouwen die heel veel hebben en betekenen voor de Kerk,een pracht vorm van leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hee, ik wist niet eens dat er nog begijnen waren! In Leuven zijn de begijnhoven al lang leeg, het groot begijnhof is omgevormd tot studentenkoten, het klein weet ik eigenlijk niet goed. Mooie plaatsen om te komen, maar ik associeerde het wel altijd met iets dat eigenlijk lang vervlogen is. Ik vind het wel fascinerend, ooit de vrouwen van het hof gelezen? Boeiende roman over het begijnenleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Beste Sacerdos, wat is je discussiepunt?

Geen discussiepunt maar een nieuws bericht om even bij stil te staan,er wordt een tijd perk afgesloten en de Begijnen waren eeuwen lang heel belangrijk. En tot in de 21 e eeuw zijn er dan Begijnen geweest.


Samengevoegd:

Quote:

Hee, ik wist niet eens dat er nog begijnen waren! In Leuven zijn de begijnhoven al lang leeg, het groot begijnhof is omgevormd tot studentenkoten, het klein weet ik eigenlijk niet goed. Mooie plaatsen om te komen, maar ik associeerde het wel altijd met iets dat eigenlijk lang vervlogen is. Ik vind het wel fascinerend, ooit de vrouwen van het hof gelezen? Boeiende roman over het begijnenleven.

In Leuven Groot Begijnhof prachtig.

Er is nu nog maar een werkend Begijnhof in Kortrijk daar woont de allerlaatste Begijn.Marcella Pattyn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat maakt de Begijnen bijzonder en waarom sterft deze orde uit?

Het is geen orde; het waren vrouwen die geen non waren leken dus maar toch een God gewijd leven leefde.

Op een of andere wijze was er geen aanwas,de laatste Begijnen in Breda hebben dat nog geprobeerd maar dat lukte niet ,toen hebben zij gezegd het is goed zo wij zijn dan de laatsten. Wel heel jammer.


Samengevoegd:

Quote:

Hee, ik wist niet eens dat er nog begijnen waren! In Leuven zijn de begijnhoven al lang leeg, het groot begijnhof is omgevormd tot studentenkoten, het klein weet ik eigenlijk niet goed. Mooie plaatsen om te komen, maar ik associeerde het wel altijd met iets dat eigenlijk lang vervlogen is. Ik vind het wel fascinerend, ooit de vrouwen van het hof gelezen? Boeiende roman over het begijnenleven.

Een goed naslagwerk is/// Begijnhoven vroegere en nu///;; Neerstigh tot eere Godts;;;

gaat over de Vlaamse Begijnhoven.

Uitgave Globe Fontein.

Schrijvers Renaat Tisseghem

Jos Daemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aha, blijkbaar zitten er in onze bib toch wel een vijftigtal werken over begijnhoven, waaronder dat boek dat jij opnoemt, kan nog leuk worden. Bedankt voor de tip! smile.gif

Misschien ooit eens een paper over schrijven ofzo, jammer dat het zo totaal uit de richting van mijn major ligt. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ah, Ladeuzeplein heb ik niet gecheckt, gewoon even nagegeken hoe het bij ons zit (zijnde faculteitsbib godgeleerdheid) en blijkbaar kom ik daar wel even toe als ik iets rond begijnhoven wil lezen. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid