Spring naar bijdragen

Grote materiële rijkdom


Aanbevolen berichten

Excuses voor het feit dat je het opvatte als 'gesneer naar armoede'. Inderdaad heb je dit zo ook niet geschreven. Het kwam voort uit mijn wens om het als tegenstellingen ten opzichte van elkaar te stellen, vanwege mijn voorkeur om zaken zwart-wit weer te geven, omdat ik niet geloof dat de Bijbel een boek van compromissen is. flower.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 217
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Het gaat mij erom dat een onderscheid wordt gemaakt tussen wat mensen 'welvaartsevangelie' noemen, waarvan ik zelf weinig weet, maar waarvan ik wel eens heb begrepen dat dit vooral in de VS bestond aan het eind van de vorige eeuw en dat het om zelfverrijking, bedrog en onderdrukking ging.

Daarom is het denk ik toch goed de opvatting van het ‘welvaartsevangelie’ te kennen, om te voorkomen dat je in hun valkuilen trapt.

De aanhangers geloven o.a. dat God rijk word aan de gelovige (geld dat in feite aan dominee word gegeven) daarmee vermenigvuldigd hij, (God zogenaamd) zijn gave aan de gelovige…

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Daarom is het denk ik toch goed de opvatting van het ‘welvaartsevangelie’ te kennen, om te voorkomen dat je in hun valkuilen trapt.

De aanhangers geloven o.a. dat God rijk word aan de gelovige (geld dat in feite aan dominee word gegeven) daarmee vermenigvuldigd hij, (God zogenaamd) zijn gave aan de gelovige…

Oh, ik geloof in ieder geval niet dat God rijk wordt aan de gelovige, want volgens de Bijbel is alles al van God. Het is juist God die rijkdom geeft aan de gelovige.

Ook ligt volgens mij de focus in deze (en soortgelijke) discussie(s) verkeerd. Ik zou willen oproepen aan lezers om deze link nog eens te lezen en je af te vragen waarom God je niet rijk zou mogen maken om bv. een christelijke radio-/tv-zender te starten.

Niet iedereen wordt door God geroepen om zo'n zender te starten, dus het hoeft niet voor iedereen te gelden, maar ik zie het als voorbeeld. Rijkdom kan ook op andere manieren worden gebruikt om het evangelie te verspreiden.

Is nu de EO zo'n ontzettend goede zender dat God het niet nodig zou vinden dat er nog meer christelijke zenders bijkomen? Dit is geen kritiek van mij op de EO, maar ik denk dat het nog altijd beter kan en dat God op veel meer manieren en met meer zenders de mensen in dit land (en het buitenland) kan bereiken.

Wat heeft het met hebzucht te maken als je tot eer van God een christelijke zender begint?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Over het 'welvaartsevangelie' kan ik niet oordelen, omdat ik daar weinig/niets over weet.

Ik ben voorstander van het lezen van de woorden in de context en geen nieuw evangelie te maken.

Ik ben wel voorstander van het opnieuw openbaar maken van zaken die al eeuwenlang in de Bijbel hebben gestaan.

Succes en voorspoed hebben altijd al in de Bijbel gestaan.

Josh 1,8

This book of the law shall not depart out of thy mouth; but thou shalt meditate therein day and night, that thou mayest observe to do according to all that is written therein: for then thou shalt make thy way prosperous, and then thou shalt have good success.

Dit wetboek mag niet wijken uit uw mond, maar overpeins het dag en nacht, opdat gij nauwgezet handelt overeenkomstig alles wat daarin geschreven is, want dan zult gij op uw wegen uw doel bereiken en zult gij voorspoedig zijn.

Ook houdt God Zijn gelovigen altijd de keuze voor om te kiezen voor zegen of vloek. Eerder schreef ik al over Deut. 28, maar in Deuteronomium 30 staat het ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Barbapapa: Over het 'welvaartsevangelie' kan ik niet oordelen, omdat ik daar weinig/niets over weet.

Kyron: Goed, voor elk gewaarschuwd mens is er 2 waard: Ter info: Het is een beweging die op het einde van de 70 begon, een sterke neo-evangelische beweging, ze beklemtonen de economiche voorspoed. Het is in die generatie waar Noordamerikaanse ministeries ontstaan die een goudmijn ontdekte dat tot dan toe nog niet ontgonnen was. Voor de eerste keer begint men systematisch het “geloof†van de personen, of beter gezegd, het bijgeloof om zaken te doen met God te gebruiken…

Typische uitspraken van dominees die het ‘welvaartsevangelie’ prediken:

- Arm zijn is een zonde.

- Als we God behagen zullen we rijk zijn.

- Jij hebt geen god in jou, jij bent er één.

- God is de beste zaak en de beste bank welke men moet investeren.

- Bijna de hele bijbel spreekt over de economische voorspoed

Mogelijkerwijs zijn er mensen die zich in één of meerdere van deze uitspraken herkennen. knipoog_dicht.gif

Barbabappa: Ik ben voorstander van het lezen van de woorden in de context en geen nieuw evangelie te maken.

Kyron: Prima,als dat werkelijk zo is. Tevens heb ik nog nooit een prediker van het welvaartsevangelie tegengekomen die zou toegeven dat hij citaten uit zijn context rukt… Zoals je van sekteleden nooit zult horen, dat het geloof dat ze aanhangen sektarisch is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kyron, Ik heb dan wel even een vraag. Als iets niet waar is en/of niet werkt, waarom zijn er dan mensen die er in geloven? Óf het is waar en werkt en mensen worden welvarender, óf het is niet waar en werkt niet en mensen worden niet welvarender. Maar als het niet waar is, zullen mensen er ook niet in gaan geloven. Hoe zit dat volgens jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kyron, Ik heb dan wel even een vraag. Als iets niet waar is en/of niet werkt, waarom zijn er dan mensen die er in geloven? Óf het is waar en werkt en mensen worden welvarender, óf het is niet waar en werkt niet en mensen worden niet welvarender. Maar als het niet waar is, zullen mensen er ook niet in gaan geloven. Hoe zit dat volgens jou?

Er zijn werkelijk veel mensen die in spoken geloven. Is het daarom waar dat spoken bestaan?

Maar goed, zullen we kijken naar deze bewuste dominee waarmee ik begonnen ben: Edir Macedo. Ik gebruik hem even als voorbeeld, omdat het een topverkoper is van deze theorie.

link

en zijn kerk:

link

Persoonlijk zie ik dit niet als een Kerk van God. Maar als een goeddraaiende zaak. De dominees zijn in mijn ogen geen dominees maar zakenmensen.

Een goeddraaiende zaak moet zich onderscheiden van andere concurrenten. Vaak worden daar trucs voor gebruikt die werkelijk ‘werken’ onder het motto 'bij de concurent is geen kat content'. In veel gevallen worden andere kerken vaak zwartgemaakt…

Maar de truc is iets te vinden waar jouw zaak uniek in is. Zo is in Amerika een top - pizzeria rijk geworden met als slogan: ‘Jouw pizzas worden binnen het half uur thuis bezorgd, zoniet krijg je hem gratis.’…

Zo is de truk in deze kerken waar we het nu over hebben, zich onderscheiden van andere kerken namelijk door hun rijkdom te beloven, maar dan moet je eerst van alles geven (door middel van tienden en schenkingen)…

Die slechts gebruikt worden om ten onrechte de leiders rijk te maken die de goedgelovigheid van eerlijke gelovigen uitbuiten die uw weinige geld aanbieden.

Rijkdom beloven bij mensen die weinig hebben zoals Afrika en Latijns-Amerika werkt beter dan in ons rijke Europa. In Noord-Amerika werkt het ook veel beter dan in Azië waar het waardensysteem anders is. Dat zie je dan ook gebeuren. De aanhang van deze groeperingen in deze landen is veel groter dan in onze landen… Want een goede zakenman houd rekening wat de behoefte van mensen zijn.

Zulk soort zakenmensen hoeven niet persé aanhangers van het welvaartsevangelie te zijn, het kunnen ook groeperingen zijn met een nadruk op genezing, zo hier een bijzonder eerlijke uitspraak van een zekere Dominee Nicolle, een gewoon pinksterdominee:

‘Het enige wervingsmiddel om de Zalen van Evangelisatie te vullen is de Goddelijke genezing, dat de aantrekkelijkheid bij uitstek vormt voor het gepeupel. (Dominee Nicolle).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er zijn werkelijk veel mensen die in spoken geloven. Is het daarom waar dat spoken bestaan?

Dit vind ik een niet zo goed voorbeeld. Ik zou het voorbeeld eerder omzetten als volgt: als iemand zegt dat bijvoorbeeld elke zaterdag een spook langskomt om 1000 euro te brengen, dan krijgt dit waarschijnlijk veel populariteit als het echt waar is. Als het niet echt waar is en blijkt dat die spook nooit langskomt, zal het geloof snel instorten.

Hand 5,36

Want vóór deze dagen stond Teudas op, die beweerde, dat hij iets was, en een aantal van ongeveer vierhonderd man sloot zich bij hem aan; maar hij werd gedood en zijn gehele aanhang viel uiteen en verliep.

Quote:
Maar goed, zullen we kijken naar deze bewuste dominee waarmee ik begonnen ben: Edir Macedo. Ik gebruik hem even als voorbeeld, omdat het een topverkoper is van deze theorie.

en zijn kerk:

Persoonlijk zie ik dit niet als een Kerk van God. Maar als een goeddraaiende zaak. De dominees zijn in mijn ogen geen dominees maar zakenmensen.

Een goeddraaiende zaak moet zich onderscheiden van andere concurrenten. Vaak worden daar trucs voor gebruikt die werkelijk ‘werken’ onder het motto 'bij de concurent is geen kat content'. In veel gevallen worden andere kerken vaak zwartgemaakt…

Maar de truc is iets te vinden waar jouw zaak uniek in is. Zo is in Amerika een top - pizzeria rijk geworden met als slogan: ‘Jouw pizzas worden binnen het half uur thuis bezorgd, zoniet krijg je hem gratis.’…

Zo is de truk in deze kerken waar we het nu over hebben, zich onderscheiden van andere kerken namelijk door hun rijkdom te beloven, maar dan moet je eerst van alles geven (door middel van tienden en schenkingen)…

Die slechts gebruikt worden om ten onrechte de leiders rijk te maken die de goedgelovigheid van eerlijke gelovigen uitbuiten die uw weinige geld aanbieden.

Rijkdom beloven bij mensen die weinig hebben zoals Afrika en Latijns-Amerika werkt beter dan in ons rijke Europa. In Noord-Amerika werkt het ook veel beter dan in Azië waar het waardensysteem anders is. Dat zie je dan ook gebeuren. De aanhang van deze groeperingen in deze landen is veel groter dan in onze landen… Want een goede zakenman houd rekening wat de behoefte van mensen zijn.

Zulk soort zakenmensen hoeven niet persé aanhangers van het welvaartsevangelie te zijn, het kunnen ook groeperingen zijn met een nadruk op genezing, zo hier een bijzonder eerlijke uitspraak van een zekere Dominee Nicolle, een gewoon pinksterdominee:

‘Het enige wervingsmiddel om de Zalen van Evangelisatie te vullen is de Goddelijke genezing, dat de aantrekkelijkheid bij uitstek vormt voor het gepeupel. (Dominee Nicolle).

Over die kerk kan ik niet oordelen, omdat ik deze niet ken. Volgens die link zit die kerk ook in Nederland, maar ik ben deze nog nooit tegengekomen.

Volgens die link is het geven van tienden trouwens vrijwillig.

Ik zie een kerk in ieder geval niet als een 'goeddraaiende zaak'.

Heb 13,17a

Gehoorzaamt uw voorgangers en onderwerpt u (aan hen), want zij zijn het, die waken over uw zielen, daar zij rekenschap zullen moeten afleggen.

Voorgangers zullen rekenschap moeten afleggen, onder meer over de mensen die onder hen zijn gesteld.

Ik zie de kerk niet als een 'goeddraaiende zaak', maar ik zie voorgangers als beheerders/opzieners van een deel van het Lichaam van Christus. Zij zullen erom beoordeeld worden. Zij zullen het allerbeste doen voor dit Lichaam en zij zullen het allerbeste doen voor de leden in het Lichaam. Voorzover ze dat niet doen, zullen ze daarvoor worden geoordeeld. Ze zullen dus echt niet onder hun oordeel uitkomen als ze er een potje van maken, niet integer zijn en/of schade brengen aan het Lichaam van Christus. Reken dus maar dat de leiders het allerbeste zullen doen, en voor zover mensen dat niet doen, dat hen dat zal worden aangerekend.

Omdat ik de kerk dus niet zie als 'goeddraaiende zaak' distantieer ik mij daarvan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Barbapapa: Dit vind ik een niet zo goed voorbeeld. Ik zou het voorbeeld eerder omzetten als volgt: als iemand zegt dat bijvoorbeeld elke zaterdag een spook langskomt om 1000 euro te brengen, dan krijgt dit waarschijnlijk veel populariteit als het echt waar is. Als het niet echt waar is en blijkt dat die spook nooit langskomt, zal het geloof snel instorten.

Kyron: Dat gebeurt ook. Veel mensen geloofden in het spook van dat welvaartsevangelie. Later zagen ze in dat het in feite bedriegers waren.

Zelfs een dominee van het welvaartsevangelie Jim Bakker bekende later:

Vrij vertaald: De boodschap van welvaart past niet bij de trend van de schrift zei hij. Mijn hart word verpletterd bij het denken dat ik zoveel mensen heb geleid tot het slechte pad.

link

Barbapapa: Over die kerk kan ik niet oordelen, omdat ik deze niet ken. Volgens die link zit die kerk ook in Nederland, maar ik ben deze nog nooit tegengekomen.

Kyron: Hier in Antwerpen zit er wel zo een filiaal, niet zo ver van het centraal station. Een aantal jaar geleden werd ik ook aangesproken door iemand op straat die op wervingstocht was, en nodigde me uit om een kijkje komen te nemen in zijn kerk… Oppassen geblazen dus, voor de Belgen hier op deze site.

Barbapapa: Volgens die link is het geven van tienden trouwens vrijwillig.

Kyron: Natuurlijk, een verkoper geeft de koper het gevoel dat hij zelf zijn aankoop vrijwillig doet. (hoewel je natuurlijk wel een steuntje in de rug kunt duwen en een beetje dreigen: Als je geen geld geeft, ben je God aan het bestelen, om het eens heel lomp te zeggen… knipoog_dicht.gif )

Barbapapa: Ik zie een kerk in ieder geval niet als een 'goeddraaiende zaak'.

Kyron: Dat zullen de dominees van deze kerk/gemeente ook niet zeggen… Dat is een interpretatie die ik (Kyron) er aan geef, want ik kan het niet anders zien.

Barbapapa: Heb 13,17a

Gehoorzaamt uw voorgangers en onderwerpt u (aan hen), want zij zijn het, die waken over uw zielen, daar zij rekenschap zullen moeten afleggen.

Kyron: Ik heb inderdaad de indruk dat je je sterk onderwerpt aan een ondernemer vermomt als religieuze voorganger.

Er bestaan voorts veel naïevelingen die zo te zien geen rekening houden met de waarschuwing van de heilig Geest:

[1] Toch zijn er onder het volk* ook valse profeten geweest, en zo* zullen er onder u dwaalleraren komen. Ze zullen verderfelijke ketterijen invoeren, ze zullen zelfs de meester loochenen die hen heeft vrijgekocht, en zo hun eigen ondergang bespoedigen. [2] Velen zullen hun losbandigheid navolgen en de weg* van de waarheid zal door hun toedoen in diskrediet raken. [3] In hun hebzucht zullen zij u met verzonnen verhalen geld uit de zak kloppen. Maar hun vonnis is allang geveld, hun ondergang zal niet op zich laten wachten.

2 Pe 2,1-3

Barbapapa: Voorgangers zullen rekenschap moeten afleggen, onder meer over de mensen die onder hen zijn gesteld.

Ik zie de kerk niet als een 'goeddraaiende zaak', maar ik zie voorgangers als beheerders/opzieners van een deel van het Lichaam van Christus. Zij zullen erom beoordeeld worden. Zij zullen het allerbeste doen voor dit Lichaam en zij zullen het allerbeste doen voor de leden in het Lichaam. Voorzover ze dat niet doen, zullen ze daarvoor worden geoordeeld. Ze zullen dus echt niet onder hun oordeel uitkomen als ze er een potje van maken, niet integer zijn en/of schade brengen aan het Lichaam van Christus. Reken dus maar dat de leiders het allerbeste zullen doen, en voor zover mensen dat niet doen, dat hen dat zal worden aangerekend.

Omdat ik de kerk dus niet zie als 'goeddraaiende zaak' distantieer ik mij daarvan.

Kyron: Inderdaad, Deze voorgangers zullen rekenschap moeten afleggen… Al is dit geen excuus om iemands leringen kritiekloos te volgen. Je hebt ook nog je geweten. Tevens sla ook deze raad niet in de wind…

3] Want er komt een tijd dat men de gezonde leer niet meer zal verdragen, maar naar zijn eigen smaak leraren om zich heen zal verzamelen die de oren strelen. [4] 2 timoteo 4:3

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kyron: Dat gebeurt ook. Veel mensen geloofden in het spook van dat welvaartsevangelie. Later zagen ze in dat het in feite bedriegers waren.

Zelfs een dominee van het welvaartsevangelie Jim Bakker bekende later:

Vrij vertaald: De boodschap van welvaart past niet bij de trend van de schrift zei hij. Mijn hart word verpletterd bij het denken dat ik zoveel mensen heb geleid tot het slechte pad.

Ik zelf geloofde in het verleden in het spook van 'armoede', 'ziekte' enz. Vanuit het protestantisme werd mij altijd verteld dat ziekte, armoede en ellende enz. van God konden komen en dat God dat soms aan mensen gaf om mensen iets te leren en om hen nederig te maken.

Totdat ik erachter kwam dat God een liefdevolle Vader is Die Zijn kinderen juist wil verlossen van deze dingen, dat deze dingen juist van de duivel komen, dat Hij ons wil leren de duivel op alle gebieden van het leven te verslaan, dat Hij ons juist rijkdom, gezondheid enz. wil geven en dat Hij ons alleen dingen leert door Zijn Geest en Zijn woord en dat Hij ons wil oprichten en dat Zijn kinderen mogen delen in Zijn heerlijkheid en dat Zijn kinderen niet neergeslagen hoeven te zijn en de ellende van de duivel hoeven te accepteren.

Ook Jim Bakker ken ik niets, dus ook over hem kan ik niet oordelen. Ik distantieer mij van alle dingen van stromingen die niet overeenkomen met Gods woord.

Mensen hebben nogal eens de neiging om het kind met het badwater weg te gooien. Mensen zien misstanden bij protestanten of katholieken en verwerpen dan gelijk alles wat zij leren. Mensen zien misstanden bij zogenaamde aanhangers van een 'welvaartsevangelie' en verwerpen dan gelijk alles wat in de Bijbel staat over Gods rijke, overvloedige voorziening. Op dezelfde manier hebben sommigen het verworpen dat God zegt in Ex. 15:26 dat Hij de Heelmeester van de mensen is.

En volgens mij werd mij vanuit het protestantisme vroeger bv. wel verteld over 1 Cor. 13, maar niet over 1 Cor. 12 en 14. Dit is dus gewoon een selectieve en beperkte prediking. Maar de mensen in de kerk hadden ook geen verstand over hoofdstuk 12 en 14, dus daar werd gewoon over gezwegen.

Even iets anders.. Abraham was pas extreem. Hij kon een legertje van 318 man op de been brengen smile.gif Daar moet de gelovige tegenwoordig niet mee aankomen smile.gif

Gen. 14

14 Toen Abram hoorde, dat zijn broeder als gevangene was weggevoerd, bracht hij zijn geoefenden, degenen die in zijn huis geboren waren, in de strijd, driehonderd achttien man, en achtervolgde hen tot Dan toe.

Quote:

Kyron: Natuurlijk, een verkoper geeft de koper het gevoel dat hij zelf zijn aankoop vrijwillig doet. (hoewel je natuurlijk wel een steuntje in de rug kunt duwen en een beetje dreigen: Als je geen geld geeft, ben je God aan het bestelen, om het eens heel lomp te zeggen?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>¦
knipoog_dicht.gif
)

Hoe kijk je hier dan tegen aan?

Mal 3,8

Mag een mens God beroven? Toch berooft gij Mij. En dan zegt gij: Waarin beroven wij U? In de tienden en de heffing.

Quote:

Kyron: Ik heb inderdaad de indruk dat je je sterk onderwerpt aan een ondernemer vermomt als religieuze voorganger.

Ik heb me onderworpen aan God.

Jak 4,7

Onderwerpt u dus aan God, maar biedt weerstand aan de duivel, en hij zal van u vlieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Barbapapa: zelf geloofde in het verleden in het spook van 'armoede', 'ziekte' enz. Vanuit het protestantisme werd mij altijd verteld dat ziekte, armoede en ellende enz. van God konden komen en dat God dat soms aan mensen gaf om mensen iets te leren en om hen nederig te maken.

Totdat ik erachter kwam dat God een liefdevolle Vader is Die Zijn kinderen juist wil verlossen van deze dingen, dat deze dingen juist van de duivel komen, dat Hij ons wil leren de duivel op alle gebieden van het leven te verslaan, dat Hij ons juist rijkdom, gezondheid enz. wil geven en dat Hij ons alleen dingen leert door Zijn Geest en Zijn woord en dat Hij ons wil oprichten en dat Zijn kinderen mogen delen in Zijn heerlijkheid en dat Zijn kinderen niet neergeslagen hoeven te zijn en de ellende van de duivel hoeven te accepteren.

Kyron: Wel barbapapa. Als je niet meer in dat spook gelooft, is dat een reden om in het spook van het welvaartevangelie te geloven? Als katholiek geloof ik ook niet dat het lijden van God komt. God straft niet noch met stokken noch met stenen. Tegelijkertijd kun je zeggen dat Job bijv. niet van God houd omdat hij rijk was, maar omdat hij een rechtvaardig hart heeft. Dat is het accent…

Tevens krijg ik bij uw woorden ook hier weer de associatie van het welvaartsevangelie dat je mijns inziens toch nog altijd lijkt te verkondigen. De sekte van de dominee waar ik mee begonnen ben, (Hij noemt zichzelf bisschop.) heet:

Pare de sufrir, (in het Portugees en het Spaans voor "stop met lijden")

Ik heb de neiging om te antwoorden op deze aanhang:

Pare de ser un burro más, si! (Stop met een ezel meer te worden)

Barbapapa: Ook Jim Bakker ken ik niets, dus ook over hem kan ik niet oordelen. Ik distantieer mij van alle dingen van stromingen die niet overeenkomen met Gods woord.

Quote:

Hoe kijk je hier dan tegen aan?

Mal 3,8

Mag een mens God beroven? Toch berooft gij Mij. En dan zegt gij: Waarin beroven wij U? In de tienden en de heffing.

Kryon: Ook hier kopieer ik even van u wat ik eerder schreef. Verder zijn de onderstaande linken interessant. Hoewel mijn mening als katholiek misschien slechts in detail afwijken, kan ik grotendeels er wel in vinden:

Een evangelische benadering: (denk ik)

link

Een algemeen protestantse benadering: (denk ik)

link

Zie hier wat ik eerder schreef:

1. De tienden gaf men nooit in geld of muntstukken maar in eten en dieren

Altijd sprak men in de heilige Schrift van de tienden van het geven in natura, steeds was het van fruit of van dieren (Gen. 4,3-7; Lev 27,30-32) en niet in geld. (Gen 47, 13-18)

Het was uitsluitend van fruit van de aarde of van dieren, niet eens vermeld men geven iets van de mijnbouw, handel, timmermanswerkplaats, of andere professionele bezigheden.

Merkt u op in het boek van Leviticus hoofdstuk 27, 30-31 als iemand wou betalen iets in geld men moest 20% meer betalen dan de feitelijke waarde van het dier of fruit.

Uiteraard was het niet geld wat God wou. Hoeveel keren luisterend naar het boek van Malaquías om aan te dringen 10 % te geven wanneer in werkelijkheid daar men praat van voedsel.

Er zijn honderden Bijbelse citaten waar men steeds weer zegt: oogst en dieren. De instelling van de tienden was agrarisch en veeteelt, in alle delen van het Oude Testament, was het eten: Eten voor de Leviet, eten voor de vreemdeling, eten voor de weduwe, eten voor de wees en God verandert niet van thema in Maleachi.

Voor de aardigheid zou je het volgende kunnen toepassen.

“De volgende keer dat een dominee of een van de oudsten, diakens of evangelist geeft u schuldgevoelens over de tienden, koop een vrachtwagen geladen met graan en los het op de preekstoel en kijk de reactie van uw domineeâ€.

Een ding is zoeken wat de Bijbel zegt over de tienden en een ander erg verschild is Bijbelse teksten gebruiken opdat de mensen geloven dat het 10% van uw salaris betreft. Als u wilt weten waarom de tienden in nature te geven zullen sommigen interpreteren het op zijn manier om het geld te vragen. Het is alleen een kwestie fantaseren het een beetje… Als je me nog een vraag toestaat: Zijn ze geïnteresseerd in uw kippen en oogsten of in uw geld?

2. De tienden (eten en dieren) was een wet voor de Joden in het Oude Testament.

Het is daarom dat de protestantse sekten die het eisen steun moeten zoeken bij door citaten uit het Oude Testament te noemen en vooral Maleachi om te kunnen doen geloven aan de mensen dat het Bijbels is, maar ze vermelden niet dat het was voor het dorp van Israel, met wie God dat verbond had gemaakt, en wij zijn geen joden, maar christenen.

Wij behoren tot het nieuwe verbond: “Dit is mijn bloed, bloed van het nieuw en eeuwig verbond†Lc 22,20; Heb 10,9; Gal 3,23-25 dit is verkregen met de dood en verrijzenis van Jezus christus en nu is Hij onze Heer. Paulus corrigeert diegene die weer wil leven onder de wet. (Gal 4,21-26)

Jammer genoeg hebben sommigen niet deze kennis. Onbedachtzaam zijn ze de 2 verbonden aan het aan het vermengen alsof het was het zelfde. Zo nu en dan zijn christenen bij het geven van deze tienden Joden. Hoe dan ook, als iemand wil geven het omdat het is de wet van Mozes. U moet niet vergeten dat de apostel Jakobus zegt dat de Wet Was een alles of niks.

Een mens was het niet toegestaan te kiezen wat hij zal bevallen aan de wet, alsof het een religieus menu was en wat je niet bevalt, lieten we maar aan een kant. We kunnen niet kiezen wat bewaren en wat afwijzen.

Wie de hele wet onderhoudt maar op één punt struikelt, staat schuldig ten opzichte van het geheel. (Jakobus, 2,10)

Als u de Wet wilt volgen, men moet zich besnijden, de Sabbat bewaren, geen bloed eten, tienden geven, geen vis eten zonder schubben, stenen gooien naar wie de Wet overtreedt. Alles of niks. Daarom zeiden de christenen in het Nieuwe Testament nooit noch spraken over de tienden noch van de anderen dingen die ik zojuist heb vermeld.

Daarom er zijn veel die willen worden een dominee om hun schapen te kunnen scheren rustig in de naam van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kyron: Wel barbapapa. Als je niet meer in dat spook gelooft, is dat een reden om in het spook van het welvaartevangelie te geloven? Als katholiek geloof ik ook niet dat het lijden van God komt. God straft niet noch met stokken noch met stenen. Tegelijkertijd kun je zeggen dat Job bijv. niet van God houd omdat hij rijk was, maar omdat hij een rechtvaardig hart heeft. Dat is het accent?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>¦

Ik geloof niet in een welvaartsevangelie. Ik geloof in wat in de Bijbel staat over het geven van tienden en over Gods wens om Zijn kinderen rijkelijk te zegenen, geestelijk en materieel. Rijk zijn verbind ik niet direct met het houden van God. Het gaat om relatie met God. Maar als je Zijn kind bent, deel je ook in Zijn rijkdommen. Prins Willem Alexander deelt in de rijkdommen van H.M. koningin Beatrix.

Quote:

Zie hier wat ik eerder schreef:

1. De tienden gaf men nooit in geld of muntstukken maar in eten en dieren

Altijd sprak men in de heilige Schrift van de tienden van het geven in natura, steeds was het van fruit of van dieren (Gen. 4,3-7; Lev 27,30-32) en niet in geld. (Gen 47, 13-18)

Het was uitsluitend van fruit van de aarde of van dieren, niet eens vermeld men geven iets van de mijnbouw, handel, timmermanswerkplaats, of andere professionele bezigheden.

Merkt u op in het boek van Leviticus hoofdstuk 27, 30-31 als iemand wou betalen iets in geld men moest 20% meer betalen dan de feitelijke waarde van het dier of fruit.

Uiteraard was het niet geld wat God wou. Hoeveel keren luisterend naar het boek van Malaquías om aan te dringen 10 % te geven wanneer in werkelijkheid daar men praat van voedsel.

Er zijn honderden Bijbelse citaten waar men steeds weer zegt: oogst en dieren. De instelling van de tienden was agrarisch en veeteelt, in alle delen van het Oude Testament, was het eten: Eten voor de Leviet, eten voor de vreemdeling, eten voor de weduwe, eten voor de wees en God verandert niet van thema in Maleachi.

Omdat ik geen agrariër ben, geef ik ook geen letterlijke oogst en dieren. De oogst die elke maand door mij wordt opgebracht, is geld. Daarom geef ik ook gewoon geld. Ik ga niet het geld eerst omwisselen in dieren/planten. Er zijn ook tijden geweest waarin bv. zout of schelpen de ruilmiddelen waren. In die tijd zou men 1/10 deel van het bruto zout/schelpen aan God teruggeven.

Quote:

Voor de aardigheid zou je het volgende kunnen toepassen.

?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Å“De volgende keer dat een dominee of een van de oudsten, diakens of evangelist geeft u schuldgevoelens over de tienden, koop een vrachtwagen geladen met graan en los het op de preekstoel en kijk de reactie van uw dominee?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Â.

Nog nooit heeft iemand mij schuldgevoelens gegeven over tienden. Schuldgevoelens komen van de duivel, dus een voorganger zou mij dat nooit geven. Daarnaast geef ik de tienden niet terug aan de voorganger, maar aan God. In jouw oneerbiedige voorbeeld zou ik dan graan over God moeten lossen. In katholieke en mainstream protestantse kringen is het misschien ook gebruikelijk of minder vreemd om grappen over je voorganger te maken of er met gebrek aan respect mee om te gaan, maar ik doe dat niet. De voorganger is voor mij een vertegenwoordiger van God op aarde. In het Oude Testament ging men ook zeer respectvol om met bv. Samuel.

Quote:

Een ding is zoeken wat de Bijbel zegt over de tienden en een ander erg verschild is Bijbelse teksten gebruiken opdat de mensen geloven dat het 10% van uw salaris betreft. Als u wilt weten waarom de tienden in nature te geven zullen sommigen interpreteren het op zijn manier om het geld te vragen. Het is alleen een kwestie fantaseren het een beetje?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>¦ Als je me nog een vraag toestaat: Zijn ze geïnteresseerd in uw kippen en oogsten of in uw geld?

Men is niet geïnteresseerd in kippen, oogst of geld. Men is er in geïnteresseerd dat de zegen van God in mijn leven meer en meer zichtbaar wordt, tot eer van God.

Quote:

2. De tienden (eten en dieren) was een wet voor de Joden in het Oude Testament.

Het is daarom dat de protestantse sekten die het eisen steun moeten zoeken bij door citaten uit het Oude Testament te noemen en vooral Maleachi om te kunnen doen geloven aan de mensen dat het Bijbels is, maar ze vermelden niet dat het was voor het dorp van Israel, met wie God dat verbond had gemaakt, en wij zijn geen joden, maar christenen.

Wij behoren tot het nieuwe verbond: ?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Å“Dit is mijn bloed, bloed van het nieuw en eeuwig verbond?mg src='http://forum.credible.nl/images/euro.png'>Â Lc 22,20; Heb 10,9; Gal 3,23-25 dit is verkregen met de dood en verrijzenis van Jezus christus en nu is Hij onze Heer. Paulus corrigeert diegene die weer wil leven onder de wet. (Gal 4,21-26)

Jammer genoeg hebben sommigen niet deze kennis. Onbedachtzaam zijn ze de 2 verbonden aan het aan het vermengen alsof het was het zelfde. Zo nu en dan zijn christenen bij het geven van deze tienden Joden. Hoe dan ook, als iemand wil geven het omdat het is de wet van Mozes. U moet niet vergeten dat de apostel Jakobus zegt dat de Wet Was een alles of niks.

Een mens was het niet toegestaan te kiezen wat hij zal bevallen aan de wet, alsof het een religieus menu was en wat je niet bevalt, lieten we maar aan een kant. We kunnen niet kiezen wat bewaren en wat afwijzen.

Wie de hele wet onderhoudt maar op één punt struikelt, staat schuldig ten opzichte van het geheel. (Jakobus, 2,10)

Als u de Wet wilt volgen, men moet zich besnijden, de Sabbat bewaren, geen bloed eten, tienden geven, geen vis eten zonder schubben, stenen gooien naar wie de Wet overtreedt. Alles of niks. Daarom zeiden de christenen in het Nieuwe Testament nooit noch spraken over de tienden noch van de anderen dingen die ik zojuist heb vermeld.

Het gaat niet om steun zoeken. Het gaat om het recht prediken van de waarheid van God. Zoals ik eerder schreef, is het niet alleen oudtestamentisch, maar ook nieuwtestamentisch. God heeft verbond met de christenen. Onder het nieuwe verbond scherpte Jezus Christus nog een aantal oudtestamentische voorschriften aan. Alleen over het sabbatsgebod gaf Hij geen extra aanscherping.

Er is inderdaad een verschil tussen het oude en nieuwe verbond, maar je kunt niet gelijk alles afschaffen. Ook nu nog mag een mens niet moorden, liegen, echtbreuk plegen enz.

Nogmaals, christenen worden rijk tot eer van God, om het evangelie te verbreiden en armen te helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Barbapapa: Nog nooit heeft iemand mij schuldgevoelens gegeven over tienden. Schuldgevoelens komen van de duivel, dus een voorganger zou mij dat nooit geven.

Kyron: Natuurlijk niet. Hij heeft er alle belang bij dat u mooi gehoorzaamd.

Barbapapa: Daarnaast geef ik de tienden niet terug aan de voorganger, maar aan God. In jouw oneerbiedige voorbeeld zou ik dan graan over God moeten lossen. In katholieke en mainstream protestantse kringen is het misschien ook gebruikelijk of minder vreemd om grappen over je voorganger te maken of er met gebrek aan respect mee om te gaan, maar ik doe dat niet. De voorganger is voor mij een vertegenwoordiger van God op aarde. In het Oude Testament ging men ook zeer respectvol om met bv. Samuel.

Kyron: Beste Barbapapa, Ik snap wel dat je mijn voorbeeld hierboven als oneerbiediger ziet, omdat jij kennelijk je voorganger als vertegenwoordiger van God ziet op aarde. Tevens voor mij komt hij op zijn vriendelijks gezegd over als een zakenman, daarom voel ik me ook vrijer om er grapjes over te maken.

Ik waarschuw je verder als broeder toch voor idolatrie of misschien beter gezegd iDOLLARtrie. Eigenlijk een vreemde gewaarwording dit als katholiek tegen een protestant of evangelische christen te zeggen.

Barbapapa: Het gaat niet om steun zoeken. Het gaat om het recht prediken van de waarheid van God.

Kyron: Ik heb op zich wel respect voor je mening dat hij de waarheid zou verkondigen, alleen deel ik die mening niet. Want ik geloof niet dat wat hij verkondigd waarheid is.

Barbapapa: Zoals ik eerder schreef, is het niet alleen oudtestamentisch, maar ook nieuwtestamentisch. God heeft verbond met de christenen. Onder het nieuwe verbond scherpte Jezus Christus nog een aantal oudtestamentische voorschriften aan. Alleen over het sabbatsgebod gaf Hij geen extra aanscherping.

Er is inderdaad een verschil tussen het oude en nieuwe verbond, maar je kunt niet gelijk alles afschaffen. Ook nu nog mag een mens niet moorden, liegen, echtbreuk plegen enz.

Kyron: Zeker tevens tegenover deze positieve betekenis van de geboden in de joodse traditie was er ten tijde van Jezus sprake van een sterke uitvergroting van de geboden. In plaats van de Tien Geboden waren er nu meer dan 248 geboden en 365 verboden. Voor de schriftgeleerden wogen ze allemaal even zwaar. De geboden en verboden regelden het leven tot in alle details. Voor de Farizeeën was het in ieder geval een poging om de geboden te vertalen naar het concrete leven. Maar voor veel mensen werden de geboden daarmee tot een last. En dikwijls ging het niet meer om de bedoeling van de geboden, doch alleen nog maar om de letter. Jezus heeft de Tien Geboden niet uiteengerafeld in talrijke detailgeboden. Maar ze gereduceerd tot het gebod van de liefde en ze zo verdicht. Hij heeft begrepen waarom het in de geboden uiteindelijk gaat: Het gaat om de vraag of we God en de mens en onszelf liefhebben, of de liefde de eigenlijke basis van ons leven is, ofwel haat en tweedracht, afgunst en geweld.

Barbapapa: Nogmaals, christenen worden rijk tot eer van God, om het evangelie te verbreiden en armen te helpen.

Kyron: Prima, Als iemand ‘werkelijk’ waarheid verkondigd (dus niet MALEACHI 3 Mal 3 uit zijn context gehaald) en het grootst deel van het geld dat ik geef werkelijk bij de armen terecht komt… dan is hij mijn steun waardig. Al weet ik natuurlijk ook wel dat een dominee moet eten en de lampen in hun kerk moeten af en toe ook vervangen worden. Al ben ik van mening dat je daar de bijbel niet voor moet misbruiken om dat doel te bereiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Nog nooit heeft iemand mij schuldgevoelens gegeven over tienden. Schuldgevoelens komen van de duivel, dus een voorganger zou mij dat nooit geven.

Hoi Barbapappa,

Schuldgevoelens heeft er alles mee te maken hoe jij opgevoed bent.

Als een vader tegen zijn 7 jarig zoontje zegt: "Als je morgen weer bij die buurman bent, steel dan die mooie klok voor mij dan even", en dat jochie zou het niet doen, dan zou het een schuld gevoel krijgen, omdat hij niet gedaan heeft wat zijn vader vroeg.

Maar uiteindelijk heeft hij wel de goede beslissing genomen, mèt schuldgevoel..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Kyron: Natuurlijk niet. Hij heeft er alle belang bij dat u mooi gehoorzaamd.

Kyron: Beste Barbapapa, Ik snap wel dat je mijn voorbeeld hierboven als oneerbiediger ziet, omdat jij kennelijk je voorganger als vertegenwoordiger van God ziet op aarde. Tevens voor mij komt hij op zijn vriendelijks gezegd over als een zakenman, daarom voel ik me ook vrijer om er grapjes over te maken.

Ik waarschuw je verder als broeder toch voor idolatrie of misschien beter gezegd iDOLLARtrie. Eigenlijk een vreemde gewaarwording dit als katholiek tegen een protestant of evangelische christen te zeggen.

Kyron: Ik heb op zich wel respect voor je mening dat hij de waarheid zou verkondigen, alleen deel ik die mening niet. Want ik geloof niet dat wat hij verkondigd waarheid is.

Ik wil de wijze woorden citeren van een... Farizeër (!).

Hand. 5

34 Maar een zeker Farizeeër in de Raad, genaamd Gamaliël, een wetgeleerde, in ere bij het gehele volk, stond op en verzocht de mensen een ogenblik buiten te doen staan, 35 en hij zeide tot hen: Mannen van Israël, overweegt wel, wat gij met deze mensen zult doen! 36 Want vóór deze dagen stond Teudas op, die beweerde, dat hij iets was, en een aantal van ongeveer vierhonderd man sloot zich bij hem aan; maar hij werd gedood en zijn gehele aanhang viel uiteen en verliep. 37 Na hem stond Judas de Galileeër op, in de dagen der inschrijving, en kreeg vele afvalligen op zijn hand, maar ook deze is omgekomen en zijn gehele aanhang is uiteengeslagen. 38 En nu zeg ik u: Laat u niet in met deze mensen en laat hen geworden; want indien dit streven of dit werk uit mensen is, zal het vernietigd worden, 39 maar indien het uit God is, zult gij hen niet kunnen vernietigen; het mocht eens blijken, dat gij tegen God strijdt. En zij lieten zich door hem gezeggen

God maakt Zijn kinderen zeer vermogend en succesvol om het evangelie onder alle volken bekend te maken.

Van afgoderij is geen sprake, want deze gelovigen zoeken alleen maar Gods Koninkrijk.

Mat 6,33

Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden.

Quote:

Kyron: Zeker tevens tegenover deze positieve betekenis van de geboden in de joodse traditie was er ten tijde van Jezus sprake van een sterke uitvergroting van de geboden. In plaats van de Tien Geboden waren er nu meer dan 248 geboden en 365 verboden. Voor de schriftgeleerden wogen ze allemaal even zwaar. De geboden en verboden regelden het leven tot in alle details. Voor de Farizeeën was het in ieder geval een poging om de geboden te vertalen naar het concrete leven. Maar voor veel mensen werden de geboden daarmee tot een last. En dikwijls ging het niet meer om de bedoeling van de geboden, doch alleen nog maar om de letter. Jezus heeft de Tien Geboden niet uiteengerafeld in talrijke detailgeboden. Maar ze gereduceerd tot het gebod van de liefde en ze zo verdicht. Hij heeft begrepen waarom het in de geboden uiteindelijk gaat: Het gaat om de vraag of we God en de mens en onszelf liefhebben, of de liefde de eigenlijke basis van ons leven is, ofwel haat en tweedracht, afgunst en geweld.

Het gaat erom of gelovigen Hem in alles willen dienen. Willen gelovigen God dienen met al hun tijd, energie en geld?

Deut 6,5

Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht.

Of willen gelovigen het geld voor zichzelf houden? Geloof je dat je God kan dienen met je geld en durf je bezittingen en geld voor Hem op te geven en durf je op Hem te vertrouwen in Zijn voorziening? Geloof je ook dat Hij degene is Die je Heelmeester is, of vertrouw je meer op de medische wetenschap? De wetenschap is niet per sé verkeerd, maar hecht je meer aan wat geleerde mensen zeggen of hecht je meer aan wat God zegt over gezondheid? Geloof je in Gods voorziening of vertrouw je meer op aandelenkoersen en de huizenmarkt?

Quote:

[...]

Hoi Barbapappa,

Schuldgevoelens heeft er alles mee te maken hoe jij opgevoed bent.

Als een vader tegen zijn 7 jarig zoontje zegt: "Als je morgen weer bij die buurman bent, steel dan die mooie klok voor mij dan even", en dat jochie zou het niet doen, dan zou het een schuld gevoel krijgen, omdat hij niet gedaan heeft wat zijn vader vroeg.

Maar uiteindelijk heeft hij wel de goede beslissing genomen, mèt schuldgevoel..

Misschien heeft die jongen dan wel schuldgevoel, maar geen zondebesef. Schuldgevoel komt van de duivel, zondebesef komt van de Heilige Geest.

Ik geef tienden aan God terug uit vrije wil, met mijn hart en om God te dienen.

Daarnaast wordt een gelovige alleen maar gezegend als een gelovige tienden teruggeeft, dus je doet het niet uit schuldgevoel, maar je wordt er alleen maar blij van en gezegend. En God is er blij om als je Zijn raad opvolgt en Hem dient en Hij je kan zegenen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik geef tienden aan God terug uit vrije wil, met mijn hart en om God te dienen.

Daarnaast wordt een gelovige alleen maar gezegend als een gelovige tienden teruggeeft, dus je doet het niet uit schuldgevoel, maar je wordt er alleen maar blij van en gezegend. En God is er blij om als je Zijn raad opvolgt en Hem dient en Hij je kan zegenen.

Het klinkt meer als koehandel eigenlijk, je geeft tienden en daarmee betaal je de prijs voor het gezegend worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het klinkt meer als koehandel eigenlijk, je geeft tienden en daarmee betaal je de prijs voor het gezegend worden.

Het gaat er niet om hoe het klinkt. Het gaat er om hoe het staat in Mal. 3:6-13.

In principe is een mens al gezegend vóór het geven van tienden, want Jezus Christus is al voor de wereld gestorven, zodat iedereen kon worden bevrijd van dood, hel, ziekte, armoede, verdriet, gebondenheid, gevangenschap, verslaving, onrust, oorlog, ellende, gevaar enz.

Eerst deed Jezus dus Zijn verlossende werk, Hij heeft de eerste stap gezet en ons alles gegeven. Nu mogen wij leren Hem te dienen met ons geld.

Je hoeft het teruggeven van tienden niet als voorwaarde te zien. Het is gewoon een logisch gevolg dat je gezegend bent als je God dient en Zijn raad opvolgt.

In Mal. 3:10b staat 'beproef Mij toch daarmee':

beproeft Mij toch daarmede, zegt de HERE der heerscharen, of Ik dan niet voor u de vensters van de hemel zal openen en zegen in overvloed over u uitgieten.

Quote:

Ik had het meer over schuld gevoel in het algemeen
knipoog_dicht.gif

Maar doelde je op schuld gevoel als je tienden geeft?

In het algemeen (dus ook bij het wel/niet geven van tienden) geloof ik dat mensen geen schuldgevoel ergens over hoeven te hebben.

De duivel probeert altijd schuldgevoel aan mensen te geven met het doel om mensen bij God weg te halen.

De Heilige Geest kan met overtuiging van zonde komen met het doel dat mensen zich bekeren, zodat ze bij God kunnen komen of Hem nog meer gaan dienen. De Heilige Geest wil alleen maar dat mensen tot herstel en zegen komen en wil de liefde van de Vader openbaren.

Ieder mens is er vrij in om wel of niet tienden te geven. De Heilige Geest wil mensen graag leren of het wel of niet goed is om tienden te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

God maakt Zijn kinderen zeer vermogend en succesvol om het evangelie onder alle volken bekend te maken.

Ik heb daarentegen van arme mensen geleerd, hoe men zonder geld rijk wordt. Hun boodschap kan ik als volgt samenvatten: ‘Kopieer niet de levensstandaard van de ander, vind je eigen vorm. Sier je niet op met merkartikelen. Dat is armzalig. Ware rijkdom heeft geen statussymbolen nodig.

En ik zeg dat het geen tekort is als je geen vakantiereis kunt maken; het is geen tekort als je geen mooie auto hebt; het is geen tekort als je geen dure merkkleding draagt. Dat is allemaal smakeloos en stijlloos.

Hun denken concentreert zich niet op wat anderen hebben, maar deze armen denken na over wat God hem heeft gegeven; Het woord dankbaarheid komt van het werkwoord denken. Wie ondankbaar is denkt helemaal niet, of verkeerd. Anders zou hij erkennen dat hij genoeg reden heeft om dankbaar te zijn. Dat leerde arme mensen mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Het gaat er niet om hoe het klinkt. Het gaat er om hoe het staat in Mal. 3:6-13.

In principe is een mens al gezegend vóór het geven van tienden, want Jezus Christus is al voor de wereld gestorven, zodat iedereen kon worden bevrijd van dood, hel, ziekte, armoede, verdriet, gebondenheid, gevangenschap, verslaving, onrust, oorlog, ellende, gevaar enz.

Eerst deed Jezus dus Zijn verlossende werk, Hij heeft de eerste stap gezet en ons alles gegeven. Nu mogen wij leren Hem te dienen met ons geld.

Je hoeft het teruggeven van tienden niet als voorwaarde te zien. Het is gewoon een logisch gevolg dat je gezegend bent als je God dient en Zijn raad opvolgt.

[....]

Je zegt nu heel wat anders dan in de post die ik aanhaalde. En daardoor weet ik ook gelijk weer waarom ik geen zin meer had in deze discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb daarentegen van arme mensen geleerd, hoe men zonder geld rijk wordt. Hun boodschap kan ik als volgt samenvatten: ‘Kopieer niet de levensstandaard van de ander, vind je eigen vorm. Sier je niet op met merkartikelen. Dat is armzalig. Ware rijkdom heeft geen statussymbolen nodig.

En ik zeg dat het geen tekort is als je geen vakantiereis kunt maken; het is geen tekort als je geen mooie auto hebt; het is geen tekort als je geen dure merkkleding draagt. Dat is allemaal smakeloos en stijlloos.

Hun denken concentreert zich niet op wat anderen hebben, maar deze armen denken na over wat God hem heeft gegeven; Het woord dankbaarheid komt van het werkwoord denken. Wie ondankbaar is denkt helemaal niet, of verkeerd. Anders zou hij erkennen dat hij genoeg reden heeft om dankbaar te zijn. Dat leerde arme mensen mij.

Konden die arme mensen je ook leren hoe je andere mensen kan helpen en iets kan geven aan anderen? Als je rijk bent, kun je ook nog uitdelen van je rijkdom aan anderen. Zo kun je net als Abraham geven aan de mensen om je heen. Het is mooi als er iemand met een collectebus bij je komt en je er ook wat in kan doen. Het is jammer als je er dan niets in kan doen.

Een mens kan net zo goed dankbaar zijn als hij/zij rijk is. Het is juist de rijkdom die God je geeft die je dankbaar maakt naar Hem.

2 Kor. 9

10 Hij nu, die zaad verschaft aan de zaaier en brood tot spijze, zal u uw zaaisel verschaffen en vermeerderen, en het gewas uwer gerechtigheid doen opschieten, 11 terwijl gij in alles verrijkt wordt tot alle onbekrompenheid, welke door onze bemiddeling dankzegging aan God bewerkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid