Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Quote:

Waarin zit dan het verschil tussen geloven en zelfindoctrinatie?

Geloof heeft ook een component van vertrouwen en dat heeft zelfindoctrinatie niet. Je vertrouwt er namelijk niet op en dat is de reden waarom je het er maar hard in moet stampen. Als het geloof is en je vertrouwt erop, dan ben je niet bang en is zelfindoctrinatie nergens voor nodig. Hetgeen je gelooft ligt namelijk buiten jezelf, in tegenstelling tot wat zelfindoctrinatie het geval is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mjah maar als je je intuïtie ondergeschikt maakt aan je wil dan is alle vermoedens automatisch een bevestiging van je wil. Je intuïtie is partijdig zeg maar. Dat je een vertrouwensband hebt tussen je intuïtie en wil heeft er eigenlijk geen snars mee te maken naar mijn inzicht omdat die er toch wel is. Met een beetje denkwerk zijn er voorbeelden te vinden waarin er sprake is van vertrouwen en zelfindoctrinatie, placebo effect enzo...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik volg eigenlijk even niet zo snel wat je nu bedoeld? verbaasd.gif

Het idee dat de wil boven de intuitie en ratio staat, is vooral omdat men nu eenmaal kiest op basis van ratio of intuitie. Met je wil kun je ook bepalen naar welke van de twee je luistert of niet. De wil kan de ratio en de intuitie sturen en om die reden staat zij er volgens mij boven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Een intuïtie die gebonden is aan de wil is geen intuïtie, die beschouw ik als onafhankelijk.

Maar volgens mij denk jij naar beneden en ik naar boven. Mag ik de smoes gebruiken dat ik geen ruimtelijk inzicht blijk te hebben?

Die smoes mag je gebruiken, ik volg je namelijk nog steeds niet. widegrin.gif

De eerste zin overigens wel en daar zal ik dan maar op in gaan. knipoog_dicht.gif De intuitie is niet gebonden aan de wil, ze staat er gewoon los van. Alleen is het met je wil dat je kunt kiezen of je luistert naar die intuitie, is het met die wil dat je die intuitie in kunt schakelen of niet. Net zoals het ook je wil is die je ratio aanstuurt en je over een heleboel dingen doet nadenken. Je kunt je ratio en intuitie ook als een ongeleid projectiel laten werken, maar dat werkt volgens mij niet zo goed. Het zijn bij wijze van spreke twee paarden in een span die op de juiste manier geleid dienen te worden, zodat je op de juiste plaats terecht komt. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid