Spring naar bijdragen

A-religieus zijn, is dat mogelijk?


Aanbevolen berichten

Quote:

Ik refereerde naar de Bijbel en mijn ervaring is dat atheisten wel wat beters te doen hebben dan de Bijbel te lezen en vaak vroegtijdig afhaken wanneer God zo wraakzuchtig lijkt in de Bijbel. En om pleonasmes in de zinsopbouw te voorkomen gebruikte ik het woord Bijbel niet nog eens. Het is een punt om te overwegen: pleonasmes en gebakkelei met spek, want begrijpend lezen is moeilijk!

Mooi, bedankt voor de nadere uitleg. Niet dat ik het met je eens ben, want ik denk dat atheisten de schrift heel goed begrepen hebben. Ze houden er alleen een andere mening op na.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Quote:

want begrijpend lezen is moeilijk!

nee, dat is het niet. alleen reli's hebben daar moeite mee. "God werd pissig en verzoop alle mensen" betekent precies dat en niet "uit liefde voor de mensheid haalde god een glaasje water voor zijn kinderen maar vergat de kraan dicht te draaien"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Mooi, bedankt voor de nadere uitleg. Niet dat ik het met je eens ben, want ik denk dat atheisten de schrift heel goed begrepen hebben. Ze houden er alleen een andere mening op na.

Graag gedaan. Laat mij jou dan een vraag stellen over de Bijbel, een die veel christenen niet willen/kunnen beantwoorden:

wat bedoelde Jesaja met 'hemel en aarde' (hfdst 1)?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jesaja 1

1 Het gezicht van Jesaja, den zoon van Amoz, hetwelk hij zag over Juda en Jeruzalem, in de dagen van Uzzia, Jotham, Achaz en Hizkia, de koningen van Juda.

2 Hoort, gij hemelen! en neem ter ore, gij aarde! want de HEERE spreekt: Ik heb kinderen groot gemaakt en verhoogd; maar zij hebben tegen Mij overtreden.

Bedoel je dit Mohamed? Ik zie het probleem niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Mensen die er openlijk uitkomen voor hun atheisme en graag discussieren over religie, weten drommels goed waar ze het over hebben.

even tussendoor; voor wat betreft het katholicisme valt me dat toch behoorlijk tegen. De welwillendheid is er wel, maar de stereotypen zijn vaak niet van de lucht. Niet zelden wordt het katholicisme in een soort protestantse koker geduwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

"God werd pissig en verzoop alle mensen" betekent precies dat en niet "uit liefde voor de mensheid haalde god een glaasje water voor zijn kinderen maar vergat de kraan dicht te draaien"

Ik heb toch het idee dat God wordt afgewezen vanuit een moreel oordeel. Je kan ook gewoon stellen dat er geen God(en) bestaan en dat een tsunami gewoon een gebeurtenis is die er toe leidt dat er binnen een korte tijd wat meer dieren sterven dan normaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik heb toch het idee dat God wordt afgewezen vanuit een moreel oordeel. Je kan ook gewoon stellen dat er geen God(en) bestaan en dat een tsunami gewoon een gebeurtenis is die er toe leidt dat er binnen een korte tijd wat meer dieren sterven dan normaal.

God is -als ik de bijbel mag geloven- de meest verwerpelijke entiteit ook. Voor mij is de verwerping van god idd voor een flink deel op morele overwegingen gestoeld. Daarbij heb ik ook geen geloof in god en zie ik een tsunami als een ongelukkig gevolg van seismische activiteit die er aan de andere kant weer voor zorgt dat de aarde voor de rest van de natuur lekker leefbarr blijft

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jesaja 1

1 Het gezicht van Jesaja, den zoon van Amoz, hetwelk hij zag over Juda en Jeruzalem, in de dagen van Uzzia, Jotham, Achaz en Hizkia, de koningen van Juda.

2 Hoort, gij hemelen! en neem ter ore, gij aarde! want de HEERE spreekt: Ik heb kinderen groot gemaakt en verhoogd; maar zij hebben tegen Mij overtreden.

Bedoel je dit Mohamed? Ik zie het probleem niet.

Bedoelde Jezus hetzelfde met hemel en aarde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nou meer genetische goedelovigheid denk ik.

Knuffelatheïstistje... Lees nou wat ik er voor schreef, daaruit blijkt naar mijn gevoel nogal duidelijk dat dit niet als ingeschapen Godskennis gezien hoeft te worden, maar ook benaderd kan worden als nieuwsgierigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

even tussendoor; voor wat betreft het katholicisme valt me dat toch behoorlijk tegen. De welwillendheid is er wel, maar de stereotypen zijn vaak niet van de lucht. Niet zelden wordt het katholicisme in een soort protestantse koker geduwd.

Bij protestanten komt dat ook zeker voor big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

even tussendoor; voor wat betreft het katholicisme valt me dat toch behoorlijk tegen. De welwillendheid is er wel, maar de stereotypen zijn vaak niet van de lucht. Niet zelden wordt het katholicisme in een soort protestantse koker geduwd.

Tsja, wat is 'drommels goed' en tot hoever gaat dat...

Zie ook de vraag van mohamed. Nu ik heb gezegd dat atheisten drommels goed weten waar ze het over hebben, moet ik zeker op elke vraag een antwoord kunnen geven, nog los van de vraag of er op elke vraag wel een eensluidend antwoord is.

Mijn punt is meer dat atheisten geen nitwits zijn op religieus gebied. Ze zijn niet atheist omdat ze geen idee hebben dat wat er (bijv.) in de bijbel staat, of omdat het bijbelse kwartje niet valt. De groep waar ik het over heb heeft de kennis tot zich genomen, heeft vrij goed begrepen wat de boodschap is, en kan daar met de beste wil van de wereld niet in geloven.


Samengevoegd:

Richting mohamed: Nee, ik weet niet precies wat Jesaja bedoelt met 'hemel en aarde'. Is dat relevant voor het al dan niet atheist zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Tsja, wat is drommels goed en tot hoever gaat dat...

Zie ook de vraag van mohamed. Nu ik heb gezegd dat atheisten drommels goed weten waar ze het over hebben, moet ik zeker op elke vraag een antwoord kunnen geven, nog los van de vraag of er op elke vraag wel een eensluidend antwoord is.

Mijn punt is meer dat atheisten geen nitwits zijn op religieus gebied. Ze zijn niet atheist omdat ze geen idee hebben dat wat er (bijv.) in de bijbel staat, of omdat het bijbelse kwartje niet valt. De groep waar ik het over heb heeft de kennis tot zich genomen, heeft vrij goed begrepen wat de boodschap is, en kan daar met de beste wil van de wereld niet in geloven.

Toch geef je me geen antwoord en zoveel mogelijkheden zijn er niet. Als het niet weet, geen probleem, maar zeg dat dan tenminste eerlijk.


Samengevoegd:

Quote:

[...]Tsja, wat is 'drommels goed' en tot hoever gaat dat...

Zie ook de vraag van mohamed. Nu ik heb gezegd dat atheisten drommels goed weten waar ze het over hebben, moet ik zeker op elke vraag een antwoord kunnen geven, nog los van de vraag of er op elke vraag wel een eensluidend antwoord is.

Mijn punt is meer dat atheisten geen nitwits zijn op religieus gebied. Ze zijn niet atheist omdat ze geen idee hebben dat wat er (bijv.) in de bijbel staat, of omdat het bijbelse kwartje niet valt. De groep waar ik het over heb heeft de kennis tot zich genomen, heeft vrij goed begrepen wat de boodschap is, en kan daar met de beste wil van de wereld niet in geloven.


Samengevoegd:

Richting mohamed: Nee, ik weet niet precies wat Jesaja bedoelt met 'hemel en aarde'. Is dat relevant voor het al dan niet atheist zijn?

excuus ben wat trager ivm wii, ja dat betekent dat je niet helemaal weet wat je niet gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

excuus ben wat trager ivm wii, ja dat betekent dat je niet helemaal weet wat je niet gelooft.

Haha! Dacht ik het niet...

Ja ja, mensen. Om atheist te zijn moet je de bijbel uit je hoofd kennen en precies weten wat elke profetische jandoedel met elk uitgesproken woord bedoeld heeft, want ja.....DAT weten gelovigen natuurlijk feilloos. Iedere gelovige is afgestudeerd in de theologie.

Tuurlijk...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Haha! Dacht ik het niet...

Ja ja, mensen. Om atheist te zijn moet je de bijbel uit je hoofd kennen en precies weten wat elke profetische jandoedel met elk uitgesproken woord bedoeld heeft, want ja.....DAT weten gelovigen natuurlijk feilloos. Iedere gelovige is afgestudeerd in de theologie.

Tuurlijk...

Dat hoor je mij absoluut niet zeggen want er staan zat verzen in de Bijbel waar mensen die zich christen noemen zich niks van aantrekken. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om mijn standpunt samen te vatten:

Mensen die zich bewust atheist noemen kennen de bijbel gemiddeld even goed als mensen die zich bewust christen noemen.

(en gemiddels wil hier dus zeggen dat iemand als Pius_XII best meer van de bijbel kan weten dan ik).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

God is -als ik de bijbel mag geloven- de meest verwerpelijke entiteit ook. Voor mij is de verwerping van god idd voor een flink deel op morele overwegingen gestoeld.

Dat vind ik heel raar, iets verwerpen wat niet bestaat. Volgens mij verwerp je God niet, die bestaat immers vlgs jou niet, maar het idee dat mensen hebben dat er een God(en) zou zijn. Wat is er mis met een illusie, een droombeeld oid en waarom zijn jouw eigen morele overwegingen voor jou zo waarde vol om een ander zijn illusie te verwerpen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Sorry, maar kan je wat concreter worden. Wanneer zei Jezus dat en is dat dan volgens jou itt wat hier staat, kortom wat is nou precies het probleem wat je ziet en waarom.

'totdat hemel en aarde vergaan zal er geen jota....' mi dus juda en jeruzalem. Jezus verwees immers constant naar de profeten. Hemel en aarde zijn in de Bijbel in mijn optiek een metafoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat vind ik heel raar, iets verwerpen wat niet bestaat. Volgens mij verwerp je God niet, die bestaat immers vlgs jou niet, maar het idee dat mensen hebben dat er een God(en) zou zijn. Wat is er mis met een illusie, een droombeeld oid en waarom zijn jouw eigen morele overwegingen voor jou zo waarde vol om een ander zijn illusie te verwerpen?

Er zijn mensen die die verwerpelijke denkbeelden geloven. Dus als mensen een rassentheorie aanhangen is dat ook geen probleem? Dat is immers ook slechts een concept: ras....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Om mijn standpunt samen te vatten:

Mensen die zich bewust atheist noemen kennen de bijbel gemiddeld even goed als mensen die zich bewust christen noemen.

(en gemiddels wil hier dus zeggen dat iemand als Pius_XII best meer van de bijbel kan weten dan ik).

Wie heeft dan een betrouwbaarder oordeel over de Bijbel, iemand als Pius of een atheist met gemiddelde kennis?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er zijn mensen die die verwerpelijke denkbeelden geloven. Dus als mensen een rassentheorie aanhangen is dat ook geen probleem? Dat is immers ook slechts een concept: ras....

Maar waar komt jouw oordeel vandaan? Inderdaad is het aanhangen van welke thorie in Nederland geen probleem, moet dat volgens jou dat wel dan?


Samengevoegd:

Quote:

[...]

'totdat hemel en aarde vergaan zal er geen jota....' mi dus juda en jeruzalem. Jezus verwees immers constant naar de profeten. Hemel en aarde zijn in de Bijbel in mijn optiek een metafoor.

En wat is daar het probleem aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Maar waar komt jouw oordeel vandaan? Inderdaad is het aanhangen van welke thorie in Nederland geen probleem, moet dat volgens jou dat wel dan?


Samengevoegd:

[...]

En wat is daar het probleem aan.

Omdat Juda en Jeruzalem (hemel en aarde) al verwoest zijn in 70 en de wet vergaan. Er zijn zoveel verzen welke het oordeel in de eerste eeuw plaatsen, het probleem is dat ze niet geloofd worden. En wat te denken van 'hemel en aarde' in het schepingsverhaal, zou niet het begin van Juda en Jeruzalem bedoelt worden ipv de hele planeet?


Samengevoegd:

Quote:

[...]'Oordeel over de bijbel' is nogal algemeen. Specificeer dat eens...

Wie kan beter bepalen wat Jezus bedoelde met 'geloof Mij om de werken' is dat specifiek genoeg?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid