Spring naar bijdragen

Doelgericht leven (Rick Warren)


Aanbevolen berichten

Tuurlijk. Geen probleem. We gaan op 15 jan. van start maar ik begin toch nu alvast met lezen met een kritische blik (althans ik probeer het, ben nog niet zo volgroeid in geloof als de persoon die het bovenstaande geschreven heeft). maar goed.

De Bijbel bestuderen vind ik altijd leuk ('t is bijna verslavend) dus daar zal het niet aan liggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 115
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb een paar opmerkingen ten aanzien van de kritiek op het boek van Warren. Wat ik probeer aan te tonen is dat we wel zuiver moeten blijven redeneren.

(lees voor de duidelijkheid de post van Tam. van 26-11 even na)

Quote:
Op vrijdag 26 november 2004 20:44:51 schreef Tam. het volgende:

[...]

M.a.w. een beetje fout, alles fout. Een beetje vals, alles vals. Een beetje leugen, alles leugen. Een beetje misleiding, geheel misleid. Een leer gebouwd op een valse fundament, is een valse leer. Maar het lijkt wel echt.

Nu bouwt Warren zijn systeem op het fundament van pure leugen. Ga. 1:7 Daar er geen ander (evangelie) is; maar er zijn sommigen, die u beroeren, en het Evangelie van Christus willen verdraaien.(S.V.) P

Dit vind ik een te snelle conclusie. Hierbij een quote uit Filipenzen 1.

Quote:
Sommigen doen het (verkondigen van het evangelie ) weliswaar uit afgunst en rivaliteit, maar anderen verkondigen Christus met goede bedoelingen. ....

Maar wat doet het er eigenlijk toe! Wat telt is dat Christus verkondigd wordt. Of het nu uit valse of oprechte motieven gebeurt – dát het gebeurt verheugt me.

Als een schrijver een boek schrijft met het kennelijke motief om gelovigen warm te maken voor een leven met God, en hij maakt daarbij (als feilbaar mens) fouten, dan past de vergelijking met zuurdeeg niet. Iemand beschuldigen van een valse leer kan alleen als iemand doelbewust een fundamenteel ander evangelie verkondigt. Dat wil zeggen dat er bijvoorbeeld getwijfeld wordt aan de Godheid van Christus. Ik heb dat nog niet vernomen van Warren.

Quote:
Precies daar maakt Warren zich schuldig aan. Wie de Bijbel enigszins onderzoekt, ontdekt dat “40†altijd het einde van een periode inluidt en nooit, zoals gesuggereerd, verandering of voorbereiding. Vanuit de Bijbel (niet vanuit het programma) zullen wij de 8 voorbeelden bekijken. Dan zien wij de duidelijke opzet het evangelie te verdraaien. Al is het maar heel subtiel.

Quote:
De Here Jezus in de woestijn. Dit slaat alles. Het grenst aan Godslastering.

Wat wordt hier gezegd en dat is de kern van mijn bezwaar tegen de redeneertrant:

Warren gebruikt het principe van de 40 dagen onjuist, DUS hij baseert zijn boek op een onjuist gegeven DUS een beetje fout is helemaal fout DUS Warren doet aan Godslastering

Dat doet mij heel erg denken aan postgedrag van sommige Credible joesertjes die op het eerste gezicht bedenkelijke bijbelteksten gebruiken om God voor een sadist uit te maken.

Onzuiver redeneren dus.

Het is veel waarschijnlijker dat Warren een bijbels klinkende tijdsperiode, niet te lang en niet te kort, zocht om met mensen een bepaald proces in te gaan.

Dat hij dan op die 40 dagen uitkomt vind ik vrij logisch. Waarschijnlijk had ik hetzelfde gedaan. Weliswaar onterecht, maar wel begrijpelijk.

Quote:
....Daar is niets van ons bij. Waar halen wij het lef vandaan, te menen, dat wij het van Hem moeten overnemen. Dat grenst aan Godslastering. Dan toon je (onbewust waarschijnlijk) fysiek met je methode, dat je ontevreden over Hem bent. Hem lukt niet, maar ons wel. Wij zullen laten zien, hoe het moet. Hij doet Zijn huiswerk niet naar onze verwachting. DAT IS WAT JE DAARMEE ZEGT!

Dit zijn zware, te snelle conclusies.

We weten allemaal dat er veel christenen rondlopen die niet een leven hebben dat beantwoordt aan de wens van God. Iedereen die een ander daarmee probeert te helpen, met een methode of op welke manier dan ook, is te prijzen. Dat er dan fouten worden gemaakt is inherent aan de menselijke soort.

Laten wij als Christenen ons ver houden van redeneermethodes die niet zuiver zijn. Als met deze redeneertrant onrust in een gemeente wordt gezaaid, dan is dat naar mijn persoonlijke mening laakbaar gedrag.

Ik zou veel meer pleiten voor een rustige, weloverwogen benadering. Kijk wat goed is aan de methode en doe in je gemeente er je voordeel mee. Wees nuchter en waakzaam.

Het DGL is mijn boek niet. Ik ben er met 3 dagen mee opgehouden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat doet het zeker. Het is wel een beetje lang

Kun je even een samenvatting posten? knipoog_dicht.gif

Primaire reactie:

Genuanceerder, maar het heeft dezelfde trekjes als "het stuk van Tam."

Mijn bezwaar uit mijn vorige post betrof de redeneertrant, en niet de inhoud. Wil ik me in de inhoudelijke discussie mengen, zal ik het boek toch moeten uitlezen. Of "scannen" (boek in 1 avond doorfietsen)

Weet nog niet of ik dat ga doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uiteraard heb ik het door Karel gelinkte artikel met interesse gelezen en zal hier op de hoofdpunten ingaan. Als je wilt weten waarover ik het heb, zul je het artikel zelf eerst moeten lezen. smile.gif

1. Je levensmetafoor

Hier heeft de schrijver een goed punt. Inderdaad is het leven ook een strijd, een worsteling. Christus' gezindheid aannemen is niet makkelijk en soms een worsteling met je eigen wil. Dat gaat wel verder dan "een beproeving".

2. Ronduit tegenspreken van de bijbel

Tja... Rick Warren noemt in zijn opsomming van menselijke bedenksels ook de metaforen strijd en wedloop. Terwijl de bijbel die inderdaad ook gebruikt. Goed opgelet van de schrijver. Je kunt het zeurderig vinden, maar als je er goed over nadenkt, is het wel een slordigheidje van Rick.

3. Het nut van het lidmaatschap van een plaatselijke gemeente

Hier gaat de schrijver voornamelijk in op de bescherming tegen dwaalleren. Toch heeft Rick hier de voordeel van de twijfel, want hij onderstreept toch wel het belang van de gemeente. De schrijver vergeet soms dat de geestelijheid nogal eens de oorzaak is van dwaalleringen. Je moet mensen daarom niet teveel macht of gezag geven. Leiding in de gemeente is zeer belangrijk, dat zeker wel.

4. Kritiek is verkeerd

Hier heeft de schrijver ook een goed punt en ik zelf had ook een beetje moeite met deze visie van Rick. Je mag elkaar als gemeenteleden zeker wel aanspreken op elkaars gedrag. In liefde en ter opbouw, dat spreekt. Kritiek is nooit verkeerd, als het goed gebracht wordt. Zeker als het gaat om vermeende dwaalleringen die worden verspreidt.

5. Oecumenisch

Of de verhaaltjes die hij over Rick Warren vertelt waar zijn weet ik niet, dus hou het bij het boek zelf. Rick zegt in zijn boek terecht dat meningsverschillen geen redenen mogen zijn om verschillende gemeenten te stichten. In het boek Doelgericht Leven kom je nergens de door de schrijver vermeende katholieke visie op zonden en behoud tegen. Dus dit hoofdstuk slaat de plank een beetje mis.

6. Anti-leer

De schrijver heeft gelijk, maar Rick Warren bedoelde ook meer de verschillen van inzicht die niet van belang zijn. Tenminste, dat is wat ik zelf uit het boek haal. Natuurlijk is het belangrijk de basispunten te geloven die ieder christen gelooft. Volgens mij spreekt Rick dat ook niet tegen.

7. Geen systematische en volledige presentatie van het evangelie

Hier heeft de schrijver inderdaad weer een goed punt. Inderdaad wordt er nauwelijks iets gezegt over Gods offer. Iemand die het evangelie niet kent en dit boek leest, zal niet echt begrijpen wie Jezus nu is en wat Gods evangelie nu precies inhoudt. Rick gaat er vanuit dat je dat al weet, dus dat is inderdaad een beetje een gemis.

8. Een karikatuur van Gods karakter

Zit wat in, in wat de schrijver zegt. Hoewel Rick toch ook geen "jodelie-geloof" propageert. Rick is juist zo'n iemand die het niet op gemakzucht speelt. God is liefde en vanuit die liefde juist is Hij rechtvaardig en streng. Rick laat dat niet altijd even duidelijk blijken en dat is inderdaad niet helemaal juist.

9. Uithollen van het laatste oordeel en de eeuwige straf

Over de hel valt nog wel te discussieren en lang niet iedere christen gelooft dat de he een eeuwige marteling is. Ik geef Rick het voordeel van de twijfel: de hel is voor eeuwig afgezonderd te zijn van God en dat is al een kwelling op zich.

10. De vijf doelen - opnieuw een simplificatie

Hier slaat de schrijver weer een beetje de plank mis. Rick zegt voldoende over dienen (een echte dienaar zijn) en schrijft regelmatig over de hemel. Het boek geeft inderdaad geen informatie over profetieen, maar dat is ook het doel van het boek niet. Het wil aangeven hoe je als christen God kunt dienen en daarin slaagt het redelijk.

11. Studie van de profetie - nutteloos

Het is inderdaad goed om de profetieen te bestuderen, maar Rick zegt ook niet dat het bestuderen nutteloos is, alleen het willen bepalen van De Datum. Wel geef ik de schrijver een beetje gelijk als deze zegt dat niet alleen evangelisatie, maar ook onderwijs en dus studie net zo belangrijk is.

12. De onverantwoorde manier waarop hij met de bijbel omgaat

Hierin geef ik de schrijver volledig gelijk en ik heb dat hier al eens uitgelegd. Ik heb me soms ook geergerd aan de manier hoe hij met bijbelteksten strooit en ongemerkt parafraseerd.

Conclusie: het is een verhelderend artikel die goede punten aanstipt, maar soms de plank een beetje of erg misslaat. Bovendien zou ik toch niet zomaar kunnen zeggen dat katholieken geen christenen zouden zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je Robert voor je verhelderende post. Ook ik heb nog eens Geelhoed gelezen en kan me vinden in je opmerkingen, voorzover ik het kan beoordelen. Omdat ik DGL niet heb uitgelezen, blijft dat bij algemeenheden.

Ik blijf bij mijn standpunt over de redeneertrant. Er bestaat bij Geelhoed ook andere plaatsen op zijn site een soort aversie tegen de recente ontwikkelingen in het Christendom, die hij met zuurdeeg, dus dwaalleer, aanduidt. Dat gaat mij allemaal gewoon te ver.

Kritiek geven mag en onderzoek moet, maar ongenuanceerdheid en overal dwaalleer zien is een houding die m.i. niet constructief is.

Alle kritiek bij voorbaat afwijzen, waar Warren van verdacht wordt, is ook niet constructief.

Pfffffft...... Waar is het onversneden christendom waar de volle waarheid in balans wordt uitgedragen, zonder fanatisme of ongenuanceerdheid?? Lastig hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals gezegd heb ik het boek niet gelezen. En ik postte het artikel omdat ik 't me herrinnerde toen ik deze dicussie weer eens langs zag komen. Ik hoopt op die manier toch wellicht iets toe te kunnen voegen aan deze discussie.

Quote:
Bovendien zou ik toch niet zomaar kunnen zeggen dat katholieken geen christenen zouden zijn...

Ik zou dat niet kúnnen en niet wíllen zeggen. En ik hoop dat iedereen daar dan een beetje 'doorheen kan kijken' wanneer dergelijke krasse uitspraken gedaan worden.

En Robert .... ,

Bedankt voor je inhoudelijke commentaar wat één en ander mogelijk in het juiste perspectief zet.

Want ik wist dat jij het boek in ieder geval gelezen hebt.

Klasse!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
Gast Anon_phpbb

Ik ben ook even wezen stoeien met Rick Warren onze gemeente gaat nl ook de 40 dagen doen, Als het waar is wat er door nogal broeders en zusters in Amerika beweerd word, heeft Rick les gehad van Robbert Schuller.

Het zou mij niet verwonderen, onze gemeente is al even doelgericht bezig en wat mij het meest verwonderd is dat bijna niemand meer een bijbel mee neemt want de hele preek inc vage vertalingen staan op een briefje.

afgelopen zondag hete mattheus 6:25 opeens:Zet in alles wat je doet God op nummer 1, en Hij zal je leiden en al je inspanningen met succes bekronen ipv Ken Hem in al je wegen dan zal Hij je paden recht maken.

Dit en al de andere vage vertalingen in het boek doelgericht leven, en dan hebben we het nog niet gehad over de teksten totaal uit verband citeren of delen van teksten weglaten of woorden, heeft mij in ieder geval doen besluiten om met de 40 dagen niet mee te doen, we hopen dat het overwaait en dat straks de Heilige Geest weer aan het werk mag.

Het doet mij allemaal een beetje new age achtig en humanistisch aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik heb vorig jaar het boek gelezen in rondom de 40 dagen tijd en er samen met iemand wekelijks over gesproken en toen hebben we elkaar geprobeerd te motiveren om het ook in de praktijk te brengen. Ik merk dat de handreikingen in het boek weldegelijk effect op mij hebben gehad. Het besef dat God elke gebeurtenis in een alledaagse dag kan gebruiken om jou op avontuur mee te nemen en zo bezig te zijn om te werken aan Gods koninkrijk heeft me erg ge-inspireerd. Nu probeer ik het boek af en toe opnieuw te lezen, want ik ben hier nog lang niet klaar mee, ik sta nog maar aan het begin, of op de drempel, heb ik het gevoel.

Groet,

Michiel

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...
Gast Anon_phpbb

Hoi!

Ik ben samen met mijn man met dit boek bezig. Ben al jaren christen, lees heel veel.....en daarom bergijp ik niet dat mensen dit boek in MINDER dan 40 dagen kunnen lezen.

Lees je het dan goed? Doe je er dan ook echt wat mee? Ik snap er niets van. Wij moeten regelmatig pauze dagen inlassen om de stof van de laatste dagen nog eens door te nemen. Of omdat er stappen in staan waar we wat mee willen doen en waar we nog een dag extra tijd voor willen hebben...

Ik snap het echt niet!

patricia

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haai, ik ben pas naar een informatiedag geweest over 'Doelgericht Gemeente zijn'. Dit was echt gaaf!

Dat je samen met je kerk op zoek gaat naar Gods plan met de gemeente. En God is bij machte oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen > we mogen grote dingen verwachten! big-smile.gif

'k Hoorde trouwens ook dat het goed is om ook idd het boek 'Doelgericht Leven' te lezen.

Je hebt btw ook 'Doelgericht Jongerenwerk'!

Weet je hoe doelgericht we hiervan worden! Lees ze allemaal knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb dit topic doorgelezen en het inspireerd me tot de aanschaf van deze twee boeken. Maar ik vraag me nog wel een paar dingen af:

1 Is het boek ook geschikt voor mensen die depressief, down, angstig zijn. Of zelfs mensen met zelfmoord neigingen?

Ik bedoel: het kan zo zijn dat je tijdens het lezen van dit boek achter bepaalde dingen komt waardoor je nog depressiever wordt of nog meer zelfmoord neigingen krijgt. toch?

2 Met welk boek moet je eigenlijk beginnen? "Doelgericht Leven" of "Doelgerichte gemeente"?

3 Zijn het beide dagboeken?

grtz

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Sjaloom u2,

Ik zal proberen je vragen te beantwoorden.

1 Is het boek ook geschikt voor mensen die depressief, down, angstig zijn. Of zelfs mensen met zelfmoord neigingen? Ik bedoel: het kan zo zijn dat je tijdens het lezen van dit boek achter bepaalde dingen komt waardoor je nog depressiever wordt of nog meer zelfmoord neigingen krijgt. toch?

Laten we zeggen dat het boek soms best (onnodig) beklemmend kan zijn, dus je moet wel een beetje stevig in de schoenen staan. Mensen die gauw bang worden voor zoiets als een hel, kunnen beter niet onvoorbereid het boek gaan lezen. Oók omdat het wat magertjes over het evangelie verhaalt en over dat je door Christus al verlost bent.

2 Met welk boek moet je eigenlijk beginnen? "Doelgericht Leven" of "Doelgerichte gemeente"?

Niet zozeer beginnen, maar weten waar welk boek voor is. Voor je persoonlijke leven is Doelgericht Leven geschikt. Voor de gemeente is Doelgerichte Gemeente dus geschikt. Natuurlijk kun je in je eentje ook Doelgerichte Gemeente gaan lezen, maar het boek is daarvoor dus niet helemaal bedoeld, denk ik.

3 Zijn het beide dagboeken?

Doelgericht Leven is een 40-daags dagboek. Doelgerichte Gemeente is volgens mij géén dagboek.

Hopelijk kun je iets met mijn antwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Dit bericht kreeg ik van een 'broeder' genaamd dhr. Geelhoed. (http://www.solcon.nl/apgeelhoed)

Rick Warren werkt samen met New-Age leider Ken Blanchard

Er is een nieuwe biografie over Rick Warren verschenen. Het boek is geschreven door George Mair en heeft als titel 'Life with a purpose'. In het boek wordt onder meer vermeld dat Rick Warren Ken Blanchard heeft ingehuurd om hem te helpen bij het trainen van leiders (p.193). In een preek heeft Warren hetzelfde gezegd.

Er is overvloedig bewijs voorhanden dat aantoont dat Blanchard op het spoor zit van de New Age, de contemplatieve, beweging. Blanchard gelooft in het nut en het gebruik van mantras, meditatie, yoga en hij neemt zonder enig bezwaar zaken over uit het Boeddhisme

Blanchard heeft voor vele New Age boeken een voorwoord of een aanbeveling geschreven. Zie b.v. wat hij schreef in het voorwoord van het boek 'Mind Like Water' van Jim Ballard.

"Jim Ballard's prachtige boek, 'Mind Like Water' … Ik hoop dat u en talloze andere lezers in 'Mind Like Water' wegen vinden om uw geest tot rust te brengen en om uw bewustzijnsniveau te verhogen"

Enkele citaten uit het boek zelf:

"Ik schreef me in voor de yoga meditatie lessen .. begonnen door Paramahansa Yoganada .. ik had klaarblijkelijk een hoger dan gebruikelijk bewustzijnsniveau bereikt … ik beschouw meditatie als verreweg het belangrijkste dat ik doe" (p. 77,78)

In zijn boek beveelt Ballard ademgebeden, visualisatie, mantra meditatie en een aantal andere technieken aan die als doel het bereiken van een veranderde staat van bewustheid hebben. Ballard is een propagandist van interspiritualiteit.

(Interspiritualiteit is de leer dat de mystieke technieken van alle godsdiensten in contact brengen met het goddelijke. Onder meer Henri Nouwen leert dit ook)

En zo kunnen we boek na boek, dat Blanchard heeft aanbevolen, of waar hij het voorwoord voor heeft geschreven, nagaan. Hij schreef b.v. het volgende in het voorwoord van het boek 'Wat would Buddha Do At Work" van Franz Metcalf. "Ik sta open voor inspirerende boodschappen uit velerlei bronnen naast Jezus. Onze mensen krijgen - in dit boek - woorden van wijsheid te horen van grote profeten en geestelijke leiders als Buddha, Mohammed .. Yogananda en de Dalai Lama."

In het voorwoord van een volgend boek van dezelfde schrijver schrijft Blanchard het volgende: "Buddha wijst naar het pad en nodigt ons uit om onze reis naar verlichting te beginnen. Ik … nodig je uit om jullie reis naar verlichting op jullie werkplek te beginnen"

Deze informatie is afkomstig van Debora Dombromski van lighthousetrails. Ik heb er slechts enkele dingen uitgepikt. Voor de vele andere bewijzen verwijs ik naar de site van Dombromski. http://www.lighthousetrailsresearch.com, zie in het bijzonder de volgende link van haar site http://www.lighthousetrailsresearch.com/blanchard.htm

Ken Blanchard, Rick Warren en Bill Hybels (Willow Creek) werken inmiddels samen als een team op de 'Lead Like Jesus' conferenties die in de Verenigde Staten worden gehouden. De drie hebben samen ook een set audio-opnamen uitgebracht.

Warren weet heel goed waar Blanchard voor staat, maar toch werkt hij met hem samen. Het kan hem niet schelen. Te vrezen valt dat hij uiteindelijk hetzelfde denkt. In zijn boek Doelgericht Leven is hij immers zeer positief over rooms-katholieke mystici en hun technieken. Terwijl voor een ieder die dat wil eenvoudig na te gaan is dat deze mystici absoluut niet in het bijbelse evangelie geloofden. In hun geschriften vind je van het bijbelse evangelie, van de bijbelse weg tot behoud zoals die b.v. in Efeze 2:8,9 staat, niets terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites

2 Timotheus 4:1-5

Ik betuig u nadrukkelijk voor God en Christus Jezus, die levenden en doden zal oordelen, met beroep zowel op zijn verschijning als op zijn koningschap; verkondig het woord, dring erop aan, gelegen of ongelegen, wederleg, bestraf, en bemoedig met alle lankmoedigheid en onderrichting. Want er komt een tijd, dat (de mensen) de gezonde leer niet (meer) zullen verdragen, maar omdat hun gehoor verwend is, naar hun eigen begeerte zich (tal van) leraars zullen bijeenhalen, dat zij hun oor naar de waarheid zullen afkeren en zich naar de verdichtels keren. Blijft gij echter nuchter onder alles, aanvaard het lijden, doe het werk van een evangelist, verricht uw dienst ten volle.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We schrijven 2005 na Christus.

Heel christelijk Amerika volgt Warren. Heel Amerika?? Nee, in een paar kleine dorpjes midden in de Bible Belt blijven evangelicals zich tegen de invallers verzetten........Gesterkt door de toverdrank van hun eigen gelijk trekken ze ten strijde tegen hen omringende legers die de kerk weer onder de hoede van Rome willen brengen.

Een paar strijders vallen op. De ene zie je snel over het hoofd. Klein van stuk als hij is gaat hij de strijd aan met zijn kleine zwaard, waarmee hij met bijna ongeziene speldenprikjes van verdachtmakingen de goedgelovige dorpsgenoten binnen de veilige poorten houdt.

De andere zie je gelijk staan. Met zijn volgegeten MacDonaldslijf lanceert hij ongenuanceerdheden en uitvergrotingen, zodat zijn dorpsgenoten volledig overtuigd raken van de slechtheid van Warren. Hij is als kind zo vaak overgoten met kleinchristelijk eigen gelijk, dat hij geen toverdrank meer nodig heeft.

Hun voorganger, een oude man met een lange witte baard, bereidt met de vertrouwde ingredienten van de traditie, het groepsgedrag, beheersend leiderschap en kleindenkendheid elke zondag opnieuw een verse dosis voor de strijd in de komende week.

Toch is er één, die ander is dan de rest. Hij zingt- als niemand in de buurt is - tokkelend op zijn harp liedjes over de liefde van God voor alle mensen en over de intimiteit met God. Over de ruimte die God geeft buiten de gestelde paden en hoe je van iedereen kunt leren.

Toch zien we hem niet veel. De laatste keer dat ik hem zag was toen hij bij het laatste grote bijbelstudiefeest in de open lucht aan een boom was vastbonden met een doek voor zijn mond.

NB: edit zinsbouw en interpunctie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het doelgericht leven van mijn oma gahad omdat ik het heel moeilijk had met van alles en nog wat dus toen ben ik dat boek gaan lezen en ik moet zeggen het heeft mij heel veel geholpen met dingen en ook om met dingen om te gaan ik heb een heel ander beeld gekregen met de dingen die gebeuren enzow..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 21:27:23 schreef Rafox het volgende:

We schrijven 2005 na Christus.

Heel christelijk Amerika volgt Warren. Heel Amerika?? Nee, in een paar kleine dorpjes midden in de Bible Belt blijven evangelicals zich tegen de invallers verzetten........Gesterkt door de toverdrank van hun eigen gelijk trekken ze ten strijde tegen hen omringende legers die de kerk weer onder de hoede van Rome willen brengen.

Een paar strijders vallen op. De ene zie je snel over het hoofd. Klein van stuk als hij is gaat hij de strijd aan met zijn kleine zwaard, waarmee hij met bijna ongeziene speldenprikjes van verdachtmakingen de goedgelovige dorpsgenoten binnen de veilige poorten houdt.

De andere zie je gelijk staan. Met zijn volgegeten MacDonaldslijf lanceert hij ongenuanceerdheden en uitvergrotingen, zodat zijn dorpsgenoten volledig overtuigd raken van de slechtheid van Warren. Hij is als kind zo vaak overgoten met kleinchristelijk eigen gelijk, dat hij geen toverdrank meer nodig heeft.

Hun voorganger, een oude man met een lange witte baard, bereidt met de vertrouwde ingredienten van de traditie, het groepsgedrag, beheersend leiderschap en kleindenkendheid elke zondag opnieuw een verse dosis voor de strijd in de komende week.

Toch is er één, die ander is dan de rest. Hij zingt- als niemand in de buurt is - tokkelend op zijn harp liedjes over de liefde van God voor alle mensen en over de intimiteit met God. Over de ruimte die God geeft buiten de gestelde paden en hoe je van iedereen kunt leren.

Toch zien we hem niet veel. De laatste keer dat ik hem zag was toen hij bij het laatste grote bijbelstudiefeest in de open lucht aan een boom was vastbonden met een doek voor zijn mond.

Ondertussen wordt het Warren-rijk sterker en invloedrijker en dringt zich steeds meer op in die kleine dorpjes. De Warren-machine spuugt onverstoorbaar Doelgerichte (dag)boekjes, kaarten, spelletjes, televisieprogramma's, tegels, brochures, praatgroepen, winkels en ga zo maar door uit.

Volgelingen van Warren komen sinds kort ook steeds meer in die dorpjes om te verkondigen dat ze kortzichtig zijn, klein denken en Warren alleen maar zwart zouden maken. Dit tot ergenis van deze evangelicalen, die alleen maar rust en orde willen en genoeg zeggen te hebben aan het evangelie. Die net zo overtuigt zijn van hun gelijk als de Warren-volgelingen.

Ondertussen zwerft de man met de harp door het land, op zoek naar een thuis. In zo'n evangelicaal dorpje werd hij weggepest, dus al harpspelend zoekt hij verder en verder. Maar eenmaal in zo'n Warren-gemeente hoort hij alleen hoe erg het moet zijn om in zo'n dorpje te wonen, bij zulke bekrompen mensen. Dat ze maar een kleine plek in de hemel zouden krijgen, omdat ze niet de Vijf Doelen zouden nastreven en hun SHAPE niet gebruiken...

Dus treurig zoekt deze vrijgevochten man verder, zoekende naar een gemeente. Naar een thuis, waar hij welkom is. Zonder oordelen, zonder zwartmakerij, of generalisaties. Waar je er ook voor mag kiezen om bepaalde leren af te wijzen als je het er niet mee eens bent. Waar je ook opbouwend kritisch mag zijn naar elkaar toe. Waarbij christenen van elkaar kunnen leren, in openheid en broeder-en-zusterliefde.

Één ding vroeg ik van de ENE

en dat is wat ik zoek: te wonen in het huis van de ENE

al de dágen van mijn léven,

om te aanschouwen de mildheid van de ENE,

de ochtend te zien glóren ín zijn témpel. (Psalm 27:4)

knipoog_dicht.gifknipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid