Spring naar bijdragen

Wat is vasten?


Aanbevolen berichten

Tot voor kort dacht ik dat vasten betekent je lichaam een dag onthouden van voedsel ter overdenking van de arme en hongerige medemens. De Bijbel leert echter dat God het nooit zo bedoelt heeft, het brood werd gebroken ter overdenking van de hongerigen.

'Is het niet, dat gij voor de hongerige uw brood breekt (jes 58,7)'

Interessant is dan ook dat Jezus (Mat 26,26+Luk 22,19) in deze symboliek blijkt te zitten welke zelfs nu nog terug te vinden is in gesneden brood imho.

Luk 24

35 En zij vertelden, hetgeen op de weg geschied was, en hoe Hij hun bekend was geworden in het breken des broods.

36 En toen zij over deze dingen spraken, stond Jezus Zelf in het midden van hen, en zeide tot hen: Vrede zij ulieden!

Het breken van het brood is dus bedoelt om te doen voor de armen. Een symbolische daad waarbij van een twee worden gemaakt. De vraag die dan automatisch rijst is deze: als het breken des broods voor de armen was, waarvoor diende het vasten dan? In de volgende vers spreekt God door de profeet Jesaja Zich zeer poetisch, doch weinig lovend uit over het vasten zoals de meesten dat kennen en misschien zelfs praktiseren:

Jes 58,5+6

Zou het zulk een vasten zijn, dat Ik verkiezen zou, dat de mens zijn ziel een dag kwelt, dat hij zijn hoofd kromt gelijk een bieze, en een zak en as onder zich spreidt? Zoudt gij dat een vasten noemen, en een dag de HEERE aangenaam?      

Is niet dit het vasten, dat Ik verkies: dat gij losmaakt de knopen der goddeloosheid, dat gij ontdoet de banden van het juk, en dat gij vrij loslaat de verpletterden, en elk juk verscheurt?

Mediteren komt in mijn optiek dichter bij de ware betekenis van vasten, is bovenstaande terug te vinden in onze samenleving?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien is het slim om even het hele stuk er bij te pakken: Jesaja 58 (NBV)

De Jongerenbijbel schrijft bij dit stuk: (58:1-7)Vasten houd verband met rouw en inkeer. Maar de HEER wil allereerst dat je hem dient door je gedrag. Hij wil dat je je welvaart deelt, voor de armen zorgt, dat je rechtvaardig bent en geen kwaad spreekt over anderen. Lijkt je dat een (te) hoge lat? Wanneer je zo probeert te leven, zal God je geven wat je nodig hebt (58:10-11).

Draait het in dit stuk niet om dat God niet wil dat je zo vast als dat er beschreven word, maar dat hij veel liever heeft dat je hem dient door je gedrag? Door inderdaad je brood te delen met de armen dien je hem in je gedrag. En da's beter dan het onwaardige vasten dat in de eerste verzen word beschreven.

Jezus gaat er laten ook op in, op dat onwaardige vasten. Zie Mattheus 6:

16 Wanneer jullie vasten, zet dan niet zo’n somber gezicht als de huichelaars, want zij doen dat om iedereen te laten zien dat ze aan het vasten zijn. Ik verzeker jullie: zij hebben hun loon al ontvangen. 17 Maar als jullie vasten, was dan je gezicht en wrijf je hoofd in met olie, 18 zodat niemand ziet dat je aan het vasten bent, alleen je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

Niks geen uiterlijk vertoon met gescheurde kleren en zelfbeklag. Houd het vasten voor jezelf.

En mijn eigen gedachtegang er achter aan: als je vast door niet te eten kun je dat eten weer mooi geven aan de armen en is het circeltje rond. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Niks geen uiterlijk vertoon met gescheurde kleren en zelfbeklag. Houd het vasten voor jezelf.

En mijn eigen gedachtegang er achter aan: als je vast door niet te eten kun je dat eten weer mooi geven aan de armen en is het circeltje rond.
smile.gif

Een mooie gedachte vind ik, maar Jezus zei niet expliciet dat we ons van voedsel moeten onthouden. Los van de discussie of het gebaar goed bedoelt is, is de vraag temeer of het juist is. Jezus zegt 'als gij vast, zalft uw hoofd, en wast uw aangezicht' beide gebruiken die een hongerige uitdrukking nog steeds niet verhullen. Bovendien als iemand een blinkend hoofd had van de zalf, zou je ook meteen genoeg weten, waardoor degene technisch gezien zijn loon ook direct had ontvangen.

Ex 29,7       

Dan zult gij de zalfolie nemen en over zijn hoofd uitgieten, en hem zalven.

Ik ben van mening dat Jezus wijst op de ware betekenis van het vasten 'Is niet dit het vasten, dat Ik verkies: dat gij losmaakt de knopen der goddeloosheid (jes 58,6)' en wil dat we aan Hem denken doordat Jezus de gezalfde is. Vasten kun je dus prima onder het eten doen.

2 Kor 1,21       

Hij nu, die ons met u bevestigt in de Gezalfde en ons heeft gezalfd, is God,

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor mij is vasten dit:

Joel 2:12

Oproep tot bekering en boete

12 Maar ook nu nog luidt het woord des HEREN: Bekeert u tot Mij met uw ganse hart, en met vasten en met geween en met rouwklacht. 13 Scheurt uw hart en niet uw klederen en bekeert u tot de HERE, uw God. Want genadig en barmhartig is Hij, lankmoedig en groot van goedertierenheid, berouw hebbende over het onheil. 14 Wie weet, of Hij Zich niet wendt en berouw heeft en een zegen achter Zich laat overblijven, tot een spijsoffer en een plengoffer voor de HERE, uw God.

15 Blaast de bazuin op Sion, heiligt een vasten, roept een plechtige samenkomst bijeen. 16 Vergadert het volk, heiligt de gemeente, roept de ouden bijeen, vergadert de kinderen en de zuigelingen; de bruidegom trede uit zijn kamer en de bruid uit haar bruidsvertrek. 17 Laat de priesters, de dienaren des HEREN, tussen de voorhal en het altaar wenen en zeggen: Spaar, HERE, uw volk en geef uw erfdeel niet prijs aan de smaad, zodat de heidenen met hen zouden spotten. Waarom zou men onder de volken zeggen: Waar is hun God?

Het antwoord des HEREN op bede en boete

18 Toen nam de HERE het op voor zijn land en Hij kreeg medelijden met zijn volk. 19 De HERE antwoordde zijn volk: Zie, Ik zal u koren, most en olie zenden, zodat gij daarmede verzadigd wordt, en Ik zal u niet meer prijsgeven tot een smaad onder de volken. 20 Ik zal van u wegdrijven die uit het Noorden en hem verjagen naar een dor en woest land, zijn voorhoede naar de oostelijke zee en zijn achterhoede naar de westelijke zee, en zijn stank zal opstijgen en zijn vuile lucht zal opstijgen, want hij heeft grote dingen gedaan. 21 Vrees niet, o land, jubel en verheug u, want de HERE heeft grote dingen gedaan. 22 Vreest niet, gij dieren des velds, want de weiden der woestijn groenen, want het geboomte draagt zijn vrucht, vijgeboom en wijnstok geven hun rijkdom.

23 En gij, kinderen van Sion, juicht en verheugt u in de HERE, uw God, want Hij geeft u de leraar ter gerechtigheid; ja, regenstromen laat Hij voor u nederdalen, vroege regen en late regen, zoals voorheen. 24 De dorsvloeren zullen vol koren zijn en de perskuipen van most en olie overstromen. 25 Ik zal u vergoeden de jaren, toen de sprinkhaan (alles) opvrat, de verslinder en de kaalvreter en de knager, mijn groot leger dat Ik op u afzond. 26 Gij zult volop en tot verzadiging eten, en gij zult loven de naam van de HERE, uw God, die wonderbaar met u gehandeld heeft; mijn volk zal nimmermeer te schande worden. 27 Dan zult gij weten, dat Ik in het midden van Israël ben, en dat Ik, de HERE, uw God ben, en niemand anders; mijn volk zal nimmermeer te schande worden.

De dag des HEREN

28 Daarna zal het geschieden, dat Ik mijn Geest zal uitstorten op al wat leeft, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen; uw jongelingen zullen gezichten zien. 29 Ook op de dienstknechten en op de dienstmaagden zal Ik in die dagen mijn Geest uitstorten. 30 Ik zal wonderen geven in de hemel en op de aarde, bloed en vuur en rookzuilen. 31 De zon zal veranderd worden in duisternis en de maan in bloed, voordat de grote en geduchte dag des HEREN komt. 32 En het zal geschieden, dat ieder die de naam des HEREN aanroept, behouden zal worden, want op de berg Sion en te Jeruzalem zal ontkoming zijn, zoals de HERE gezegd heeft; en tot de ontkomenen zullen zij behoren, die de HERE zal roepen.

Ik vast voor geestelijke doorbraak in mijn leven en daar wil ik er zoveel mogelijk van. Wil dat zeggen dat je zonder vasten geen doorbraak krijgt? Absoluut niet maar ik geloof wel dat het een onderdeel is van Christen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik zei ook 'als je vast voor niet te eten'. Vasten is veel meer dan niet eten. Er zijn nog veel meer manieren om te vasten. Geen TV kijken. Minder internetten. Geen alcohol drinken. Niet snoepen. Bijvoorbeeld.

Over dat zalven: ik heb altijd geleerd dat je tijdens het vasten moet zorgen dat je er gewoon uit ziet. Dus niet jezelf met roet of stof insmeren etc. Vandaar dat er staat dat ze zichzelf moesten wassen en insmeren met olie, zodat in elk geval daaraan niet te zien was dat er gevast werd. Dat glimmend hoofd van de olie valt denk ik ook wel mee, maar ik heb verder ook geen verstand van persoonlijke verzorging in het jaar 33.

Mag ik je vragen waarom je Exodus 29 er bij pakt? Dat gaat namelijk niet over vasten, maar over reinigen en het zalven van Aäron voor hij priester in de tabernakel werd. Nou is vasten ook een soort van reinigen, maar ik weet niet of je dat hierop kunt doortrekken.

Wat wil je met de tekst uit 2 korinte 1 zeggen? Met een simpele quote kan ik niet zo veel. Als ik de context er bij haal (altijd doen!) word ik er ook niet wijzer op...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik vast voor geestelijke doorbraak in mijn leven en daar wil ik er zoveel mogelijk van. Wil dat zeggen dat je zonder vasten geen doorbraak krijgt? Absoluut niet maar ik geloof wel dat het een onderdeel is van Christen zijn.

Wat ik er van meen te begrijpen is het vasten daar ook voor bedoelt.

'Is niet dit het vasten, dat Ik verkies: dat gij losmaakt de knopen der goddeloosheid, dat gij ontdoet de banden van het juk, en dat gij vrij loslaat de verpletterden, en elk juk verscheurt? (Jes 58,6)'


Samengevoegd:

Quote:

ik zei ook 'als je vast voor niet te eten'. Vasten is veel meer dan niet eten. Er zijn nog veel meer manieren om te vasten. Geen TV kijken. Minder internetten. Geen alcohol drinken. Niet snoepen. Bijvoorbeeld.

Dan zijn we het daar over eens!

Quote:

Over dat zalven: ik heb altijd geleerd dat je tijdens het vasten moet zorgen dat je er gewoon uit ziet. Dus niet jezelf met roet of stof insmeren etc. Vandaar dat er staat dat ze zichzelf moesten wassen en insmeren met olie, zodat in elk geval daaraan niet te zien was dat er gevast werd.

Ergens wel logisch dat je dat denkt, maar ik zie het zalven nergens anders in de Bijbel op die manier gebruikt worden. Ik lees nergens dat het gebruikelijk was dat de joden hun hoofden zalfden. Daarom denk ik dat Jezus wat anders bedoelt.

Mar 6,13       

En zij wierpen vele duivelen uit, en zalfden vele kranken met olie, en maakten hen gezond.

Luk 7,46       

Met olie hebt gij Mijn hoofd niet gezalfd; maar deze heeft Mijn voeten met zalf gezalfd.

Jak 5,14

Is iemand krank onder u? Dat hij tot zich roepe de ouderlingen der gemeente, en dat zij over hem bidden, hem zalvende met olie in de Naam des Heeren.

Quote:

Mag ik je vragen waarom je Exodus 29 er bij pakt? Dat gaat namelijk niet over vasten, maar over reinigen en het zalven van Aäron voor hij priester in de tabernakel werd. Nou is vasten ook een soort van reinigen, maar ik weet niet of je dat hierop kunt doortrekken.

Zoals je zelf ook al schreef, Exodus 29 gaat over de priesterwijding en Jezus die het onvergankelijke priesterschap heeft verkregen (Heb 7,24), moest ook gezalfd worden. Ik vind de link die je legt tussen vasten en reinigen interessant trouwens, is het niet opvallend dat beide zaken die Jezus met vasten associeert, in Exodus 29 genoemd worden?

'gij zult hen met water wassen.(Ex 29,4)...En gij zult de zalfolie nemen, en op zijn hoofd gieten; alzo zult gij hem zalven.(Ex 29,7)'

Let er op dat Jezus eenmaal veertig dagen en veertig nachten gevast heeft, God heeft Zelf de honger ervaren en gevast op een voor Zichzelf welgevallige manier.

Mat 4,2

En toen Hij veertig dagen en veertig nachten gevast had, hongerde Hem ten laatste.

Mar 1,13       

En Hij was aldaar in de woestijn veertig dagen, verzocht door de satan; en was bij de wilde gedierten; en de engelen dienden Hem.

Luk 4,2       

En werd veertig dagen verzocht door de duivel; en at gans niet in die dagen en toen ze geëindigd waren, zo hongerde Hem ten laatste.

Veertig dagen en veertig nachten is wat anders als een dag zonder voedsel. 'Ten laatste' na veertig dagen bleek Jezus' enige lust de honger naar voedsel. Immers, het vasten was bedoelt om de lusten (Jes 58,3) te vinden. Het zou vreemd zijn als God andere lusten had gehad nietwaar?

Toen Jezus gevraagd werd waarom Zijn discipelen niet vastten antwoordde hij:

Mat 9,15

En Jezus zeide tot hen: Kunnen ook de bruiloftskinderen treuren, zolang de Bruidegom bij hen is? Maar de dagen zullen komen, wanneer de Bruidegom van hen zal weggenomen zijn, en dan zullen zij vasten.

Om een lang verhaal kort te maken, nee, ik denk niet dat Jezus bedoelde dat zijn discipelen hun hoofden moesten zalven zodat de buitenwereld het niet zou merken dat zij vastten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Advent een vastentijd,de 40 dagen of Grote Heilige Vasten,elke vrijdag een vastendag.

Dus niet eten alleen het hoognodige.

Geen drank, snoep, vlees, broodbeleg,uitgaan, enz enz.

Maar wel met alle blijmodigheid en goed gekleed gaan schoon en frank door het leven gaan,de buitenwereld is niet relevant men vast voor des Heren goedheid aan de mensen gedaan,zijn Heilig Lijden en Verrijzenis.

Vasten zowel geestelijk als lichamelijk totaal heilzaam voor de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ervoor kiezen om onder bepaalde omstandigheden te vasten, is een persoonlijke beslissing. De een dient de ander in deze aangelegenheid niet te oordelen.

Wij dienen niet „rechtvaardig voor de mensen†te willen schijnen; noch dienen wij zoveel belang te hechten aan voedsel dat het een storende factor wordt in onze zorg voor ernstige verplichtingen.

En de bijbel laat zien dat God het vasten noch vereist noch verbiedt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Esselamoen aleykoem,

Een ieder gelovige zou net als in de islam moeten bidden en vasten

17 En Jezus, antwoordende, zeide: O, ongelovig en verkeerd geslacht, hoe lang zal Ik nog met ulieden zijn, hoe lang zal Ik u nog verdragen? Brengt hem Mij hier.

18 En Jezus bestrafte hem, en de duivel ging van hem uit, en het kind werd genezen van die ure af.

19 Toen kwamen de discipelen tot Jezus alleen, en zeiden: Waarom hebben wij hem niet kunnen uitwerpen?

20 En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn.

21 Maar dit geslacht vaart niet uit, dan door bidden en vasten.

Mvg

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Esselamoen aleykoem,

Een ieder gelovige zou net als in de islam moeten bidden en vasten

17 En Jezus, antwoordende, zeide:
O, ongelovig en verkeerd geslacht
, hoe lang zal Ik nog met ulieden zijn,
hoe lang zal Ik u nog verdragen
? Brengt hem Mij hier.

18 En Jezus bestrafte hem, en de duivel ging van hem uit, en het kind werd genezen van die ure af.

19 Toen kwamen de discipelen tot Jezus alleen, en zeiden: Waarom hebben wij hem niet kunnen uitwerpen?

20 En Jezus zeide tot hen:
Om uws ongeloofs wil
; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn.

21
Maar dit geslacht vaart niet uit, dan door bidden en vasten
.

Mvg

Binnen de zogenaamde islam wordt helemaal niet gevast want in de avonduren is het niet eten geblazen maar vreten, ze proppen zich helemaal vol dat is geen vasten. En overdag wordt er stiekem gegeten.De Christenen die Vasten ,dat er wel is wordt vernomen door ongelovigen dat zij Pasen nog halen is een wonder,dat is Vasten,zodat met Pasen alles weer smaakt zoals het hoort te smaken en het voedsel weer respect wordt betoond en er dank baar voor is,dat men weer in overvloed mag eten .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Tot voor kort dacht ik dat vasten betekent je lichaam een dag onthouden van voedsel ter overdenking van de arme en hongerige medemens. De Bijbel leert echter dat God het nooit zo bedoelt heeft, het brood werd gebroken ter overdenking van de hongerigen.

'Is het niet, dat gij voor de hongerige uw brood breekt (jes 58,7)'

Dan lijkt het me er niet zozeer om te gaan dat je bij het breken van het brood aan de hongerigen, maar eerder dat je het brood breekt om te delen met hen...

Vasten is inderdaad breder dan het niet-eten. Het is eigenlijk een (vrijwillige) versobering. Dat kan zijn door niet te eten, maar ook door extra tijd te nemen voor God om te bidden of Bijbel te lezen. Of dat je kiest om je tijd te gebruiken om mensen om je heen te helpen. Uiteindelijk gaat het erom dat je opnieuw wordt stilgezet bij God en het doen van Zijn werken.

En natuurlijk kan je dan bepaalde dingen combineren. Als je kiest om niet (of verminderd) te eten, dan ben je daar bewust mee bezig. Dat kan ook helpen om bewuster met je tijd om te gaan en bijvoorbeeld ook extra tijd te nemen met God.

Het gaat bij vasten dus niet zozeer om een bepaalde vorm of formule, maar om een hartsgesteldheid. Daarom zei Jezus ook dat we er niet mee moeten pronken, dan gaan we het al te snel zien als een prestatie van ons. Als je dan bijvoorbeeld vast met een bepaald doel, kan je al snel vinden dat God wel moet luisteren, omdat je zo goed vast. Maar daar gaat het dus niet om. Juist door een stuk versobering kom je als het goed is meer stil te staan bij Gods grootheid, Zijn voorziening, Zijn liefde en trouw en is het niet iets waar je jezelf op kunt laten voor staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Binnen de zogenaamde islam wordt helemaal niet gevast want in de avonduren is het niet eten geblazen maar vreten, ze proppen zich helemaal vol dat is geen vasten. En overdag wordt er stiekem gegeten.De Christenen die Vasten ,dat er wel is wordt vernomen door ongelovigen dat zij Pasen nog halen is een wonder,dat is Vasten,zodat met Pasen alles weer smaakt zoals het hoort te smaken en het voedsel weer respect wordt betoond en er dank baar voor is,dat men weer in overvloed mag eten .

worshippy.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

De nieuwe X-noise stelling widegrin.gif

Wel, die optie "alleen voor Joden en Islamieten" is een beetje onzinnig. In het katholicisme en de Orthodoxie (samen 66% oftewel 2/3 van de Christenen) is de vastentijd iets wat er echt bij hoort. Het is door en door Christelijk en komt uit het vroege Christendom. Het schijnt goed te zijn voor je lichaam, en je zintuigen scherper te maken, maar dat is natuurlijk niet de hoofdreden. Dat is dat je op een beperkte manier stilstat bij het lijden in de wereld, en zo een beetje je kruis opneemt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid