Spring naar bijdragen

Zou het wel de bedoeling zijn......


Aanbevolen berichten

Laten we aannemen dat Hij bestaat. Zou het dan echt de bedoeling zijn dat wij:

* Uren, dagen, weken, jaren besteden aan het vraagstuk over Zijn bestaan?

* Uren, dagen, weken, jaren besteden aan het bestuderen van een bijbel?

* Uren, dagen, weken, jaren besteden aan het bestuderen van, zingen voor en spreken over?

Lijkt me niet. We hebben hier maar 80 jaar en zullen dan wel met een bedoeling hier op aarde zijn. Die bedoeling kan natuurlijk nooit zijn om Hem zoveel uren, dagen, weken jaren te prijzen. Dat lijkt me van ondergeschikt belang en die tijd is beter te besteden denk ik. Ga dan op zondag langs bij wat eenzame oude mensen ofzo, ik noem maar iets.

Het lijkt me voldoende gewoon te geloven (als je dat zo voelt). Gewoon, je gelooft,klaar. Niet meer en niet minder. Geen onnodige zang, dans en/of verhalen.

Je werkgever heeft jou ook met een doel aangenomen. Die baas hoeft ook niet wekelijks te horen hoe geweldig hij wel niet is, die wil gewoon dat je doet wat je moet doen en dan krijg je de beloning. En zo zal het met dit leven ook wel zijn......

Als er al meer is dan dit.....

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom martino80,

Dus als jij getrouwd zou zijn, dan besteed je ook geen minuut aandacht aan je vrouw, omdat je alleen maar met goede werken bezig wilt zijn en dus meestal uit huis bent? Dan vind je uren met haar praten, haar het hof maken, uitgebreid met haar uit eten gaan of gewoon zomaar met haar op de bank voor de televisie hangen ook allemaal maar tijdverspilling?

Volgens mij sluit het één het ander niet uit. Sterker nog: hoe meer contact met God door gebed en studie, hoe meer je door Hem wordt geïnspireerd hoe meer van zijn liefde door je heen kan stromen, hoe meer gemeenschap je met Hem hebt, hoe heiliger je wordt, hoe meer goede werken je uit die liefde kunt doen. Bid en werk, zo luidt het aloude Benedictijnse credo. Zonder gebed geen werk en zonder werk geen gebed.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Sjaloom martino80,

Dus als jij getrouwd zou zijn, dan besteed je ook geen minuut aandacht aan je vrouw, omdat je alleen maar met goede werken bezig wilt zijn en dus meestal uit huis bent? Dan vind je uren met haar praten, haar het hof maken, uitgebreid met haar uit eten gaan of gewoon zomaar met haar op de bank voor de televisie hangen ook allemaal maar tijdverspilling?

Volgens mij sluit het één het ander niet uit. Sterker nog: hoe meer contact met God door gebed en studie, hoe meer je door Hem wordt geïnspireerd hoe meer van zijn liefde door je heen kan stromen, hoe meer gemeenschap je met Hem hebt, hoe heiliger je wordt, hoe meer goede werken je uit die liefde kunt doen. Bid en werk, zo luidt het aloude Benedictijnse credo. Zonder gebed geen werk en zonder werk geen gebed.

Natuurlijk geef ik haar de benodigde aandacht, maar ik ga geen dagen voor haar zingen etcetera. We geloven in elkaar en dat is voldoende. Alle andere dingen die je samen deelt, zoals liefde, genegenheid etc zijn allemaal instinctief meegegeven aan de mens. Hebben we gewoon nodig en kunnen we niets aan doen. Dat is natuurlijk niet het geval bij het geloof en is dus toch een verschil.


Samengevoegd:

Misschien voortplanting wel het enige doel trouwens, wie zal het zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat als je een goede relatie met God onderhoudt (dwz dat je regelmatig bid en zoekt naar antwoorden en Jezus zijn voorbeelden probeert te volgen) dat je je dan psychisch ook beter zal voelen dan wanneer je dat niet doet. Probeer naar antwoorden te zoeken, dat houd je scherp en hierdoor kom je ook meer over jezelf te weten. Eerst zal je in verwarring zijn , maar later zullen alle stukjes op hun plaats komen en heb je innerlijke rust.

Goed , bovenstaande klinkt nogal zweverig maar zo denk ik er over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Laten we dit keer eens aannemen dat Hij bestaat. Zou het dan echt de bedoeling zijn dat wij:

* Uren, dagen, weken, jaren besteden aan het vraagstuk over Zijn bestaan?

* Uren, dagen, weken, jaren besteden aan het bestuderen van een bijbel?

* Uren, dagen, weken, jaren besteden aan het bestuderen van, zingen voor en spreken over?

Punt een is misschien een overhaaste generalisatie en is voor sommige mensen essentieël

Punt twee, had je een uurtje, dagje, weekje besteed aan het bestuderen van de bijbel, dan had dit topic niet eens bestaan en wist je het antwoord al. widegrin.gif

Punt drie, jazeker!

Quote:

Lijkt me niet.

Hehe

Quote:

We hebben hier maar 80 jaar en zullen dan wel met een bedoeling hier op aarde zijn. Die bedoeling kan natuurlijk nooit zijn om Hem zoveel uren, dagen, weken jaren te prijzen.

Bedoel je met prijzen toevallig met je handen in de lucht staan en orakelen dat het een lieve lust is?

Quote:

Dat lijkt me van ondergeschikt belang en die tijd is beter te besteden denk ik. Ga dan op zondag langs bij wat eenzame oude mensen ofzo, ik noem maar iets.

Juist die andere zes dagen heb je om bij oudere mensen langs te gaan, die ene dag in de week is speciaal bestemd om God alleen. Om tijd voor hem apart te zetten en Hem eens lekker in het zonnetje te zetten. smile.gif

Quote:

Het lijkt me voldoende gewoon te geloven (als je dat zo voelt). Gewoon, je gelooft,klaar. Niet meer en niet minder. Geen onnodige zang, dans en/of verhalen.

Mjah, zang dans en/of verhalen zijn in zekere zin ook niet nodig en zijn alleen maar een uiting van passie en daar zit het verschil in tussen jouw 'geloof' en het christelijke geloof.

Op zo'n manier geloof je niet maar heb je ene besluit genomen. God is geen schilderij die je kan kopen, ophangt en klaar mee bent. Het is een passie, een uiting van wederzijdse liefde en relatie, dat is geloven, geen LEDje wat op je display wat brandt als je gelooft.

Quote:

Je werkgever heeft jou ook met een doel aangenomen.

Zijn zakken vullen...

Quote:

Die baas hoeft ook niet wekelijks te horen hoe geweldig hij wel niet is, die wil gewoon dat je doet wat je moet doen en dan krijg je de beloning. En zo zal het met dit leven ook wel zijn......

Mjah, een relatie tussen werkgever en werknemer is dan ook niet gebaseerd op liefde.

Het ligt trouwens anders dan dat jij de verhoudingen stelt. De werkgever heeft jou aangenomen vanwege een doel. Jou bezighouden is niet het doel, maar jouw bezigheden vormen een oplossing om het gestelde doel van de werknemer te halen. Uiteindelijk hetzelfde eindstationnetje als jouw verhaal, maar de nuancering van jouw simplistisch model van werkverhoudingen moet echt aangepast worden.

Quote:

Als er al meer is dan dit.....

En wat valt er allemaal binnen 'dit'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sjaloom martino80,

Quote:
Natuurlijk geef ik haar de benodigde aandacht, maar ik ga geen dagen voor haar zingen etcetera. We geloven in elkaar en dat is voldoende.

Je zult niet of wekelijks dagelijks tot haar zingen, omdat dat in de omgang met je geliefde inderdaad niet gewoon is. Maar in de omgang met God weer wel. En in de omgang met God zul je weer geen dingen met of bij God doen die je met je geliefde wel zou doen. Je gaat dus wel anders om met God, maar de essentie blijft hetzelfde: het is een kwestie van elkaar aandacht geven en de liefde verklaren.

Quote:
Alle andere dingen die je samen deelt, zoals liefde, genegenheid etc zijn allemaal instinctief meegegeven aan de mens. Hebben we gewoon nodig en kunnen we niets aan doen. Dat is natuurlijk niet het geval bij het geloof en is dus toch een verschil.

Weet je dat wel zeker, dat laatste? In vrijwel alle religies spelen gezangen of mantra's, offers, gebedsvormen en samenkomsten een heel belangrijke rol. Blijkbaar zijn gezangen, gebeden, offers en samenkomsten natuurlijke manieren van zaken om God aan te roepen.

Je hebt de natuurlijke omgang van mens tot mens en de natuurlijke omgang van mens tot God. Tegen je geliefde spreek je andere talen dan tegen God. Maar in feite komt een heleboel op hetzelfde neer, alleen is de vorm iets anders. Tot God bidden en met je geliefde praten, aan God offeren en je geliefde een mooi geschenk geven, Gods geboden gehoorzamen en de wensen van je geliefde respecteren, een mooie kerkdienst in Gods huis en een romantisch diner bij haar thuis...

Quote:
Misschien voortplanting wel het enige doel trouwens, wie zal het zeggen.

Het huwelijk heeft als doel de liefde tot elkaar, waaruit een liefdevol gezin geschapen kan worden, zodat het leven doorgegeven wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote: Juist die andere zes dagen heb je om bij oudere mensen langs te gaan, die ene dag in de week is speciaal bestemd om God alleen. Om tijd voor hem apart te zetten en Hem eens lekker in het zonnetje te zetten.

Lijkt me niet nodig, zo onzeker is God vast niet knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Alle andere dingen die je samen deelt, zoals liefde, genegenheid etc zijn allemaal instinctief meegegeven aan de mens. Hebben we gewoon nodig en kunnen we niets aan doen. Dat is natuurlijk niet het geval bij het geloof en is dus toch een verschil.

quote: Weet je dat wel zeker, dat laatste? In vrijwel alle religies spelen gezangen of mantra's, offers, gebedsvormen en samenkomsten een heel belangrijke rol. Blijkbaar zijn gezangen, gebeden, offers en samenkomsten natuurlijke manieren van zaken om God aan te roepen.

Ja dat weet ik zeker. Natuurlijk spelen ook in andere religies gezangen, gebedsvormen etc een belangrijke rol, maar dit is niet instinctief meegegeven, enkel in de opvoeding. Waren dezelfde kinderen opgegroeid zonder religie dan zouden ze dat niet hebben gedaan. De drang naar liefde, genegenheid etc was er dan nog steeds wel geweest omdat die instinctief is meegegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ja dat weet ik zeker.

Hoe weet je dat zeker dan?

Quote:
Natuurlijk spelen ook in andere religies gezangen, gebedsvormen etc een belangrijke rol, maar dit is niet instinctief meegegeven, enkel opvoedkundig.

Waaruit zou dat blijken?

Quote:
Waren dezelfde kinderen opgegroeid zonder religie dan zouden ze dat niet hebben gedaan.

En natuurlijk heb je daar gedegen wetenschappelijke ondersteuning voor.

Quote:
De drang naar liefde, genegenheid etc was er dan nog steeds wel geweest omdat die instinctief is meegegeven.

En hoe zou het nou komen dat die drang er van nature in de mens zit? En hoe kan je die neiging nu tot uiting laten brengen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote: Jij besteed aan je vriendenkring ook geen aandacht, want zo onzeker zijn ze vast niet.

Nou dat wel, maar vooral omdat ik ook zeker weet dat ik die aandacht terug krijg, geen twijfel over mogelijk! Ik zou niet zo snel voor een boom ofzo zingen, ookal kan ik echt van ze houden knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

het is precies zoals je zegt, God heeft ons als werknemer aangenomen dus dan moeten we toch ook doen wat zijn woord zegt, en zijn woord is de bijbel en je kan alleen doen wat God zegt als je de bijbel leest en in de bijbel staat toch echt duidelijk hoe een bijeenkomst eruit moet zien, hoe je moet bidden en dat soort dingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote: Ik denk dat als je een goede relatie met God onderhoudt (dwz dat je regelmatig bid en zoekt naar antwoorden en Jezus zijn voorbeelden probeert te volgen) dat je je dan psychisch ook beter zal voelen

Dat zou kunnen. Sterker nog, als jij je er psychisch beter door voelt heb je sowieso gelijk, wat een ander ook zegt!

Persoonlijk denk ik dat je je psychisch beter zult voelen wanneer je vol zelfvertrouwen en met de kracht vanuit jezelf de wereld betreed. De dingen die jij morgen nog anders zou willen zien kun je alleen zelf verwezelijken. Daar heb je enkel voldoende zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen voor nodig. En wie bedank je dan? Juist, jezelf. Heb ik toch mooi geflikt zeg je dan!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Op maandag 05 mei 2008 11:17:23 schreef martino80 het volgende:

Ja dat weet ik zeker.

Hoe weet je dat zeker dan?

Quote:

Natuurlijk spelen ook in andere religies gezangen, gebedsvormen etc een belangrijke rol, maar dit is niet instinctief meegegeven, enkel opvoedkundig.

Quote: Waaruit zou dat blijken?

Wanneer ik mijn kind geen kennis laat maken met het geloof, dus nooit naar een kerk ga en het nooit over het geloof heb. Dan zal mijn kind toch niet instinctief naar een kerk gaan? Dit terwijl mijn kind instinctief WEL op zoek zou gaan naar liefde en genegenheid. Lijkt me niet zo moeilijk en heb je geen wetenschappelijke onderbouwing voor nodig lijkt me.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wanneer ik mijn kind geen kennis laat maken met het geloof, dus nooit naar een kerk ga en het nooit over het geloof heb. Dan zal mijn kind toch niet instinctief naar een kerk gaan?

Dat weet je dus helemaal niet, dat is maar wat roepen om iets aan te willen tonen, dat je op geen enkele manier kan staven.

Quote:
Dit terwijl mijn kind instinctief WEL op zoek zou gaan naar liefde en genegenheid. Lijkt me niet zo moeilijk en heb je geen wetenschappelijke onderbouwing voor nodig lijkt me.

Wat je doet is maar wat roepen zonder enige mate van onderbouwing en werken vanuit een hypothese en daarbij een beroep op verstand. Als wij ons beroepen op geloof doe je dat af als onzin en nu vind je het raar dat wij jou hypotese afdoen als onzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Dat weet je dus helemaal niet, dat is maar wat roepen om iets aan te willen tonen, dat je op geen enkele manier kan staven.[...]Wat je doet is maar wat roepen zonder enige mate van onderbouwing en werken vanuit een hypothese en daarbij een beroep op verstand. Als wij ons beroepen op geloof doe je dat af als onzin en nu vind je het raar dat wij jou hypotese afdoen als onzin.

Michiel, de kans dat je ouders ook geloven is enorm groot. Dat heb je dus waarschijnlijk in de opvoeding meegekregen en zo zullen je eigen kinderen hier waarschijnlijk ook weer mee opgroeien. Dat is allemaal niet zeker en natuurlijk kan het ook anders, maar de kans is zeer groot. Logisch toch? De kans dat mijn kind met de kerk in aanraking komt is gewoon een stuk kleiner.

Maar.......zowel jouw kind als die van mij zal op zoek gaan naar liefde, die kans is enorm groot in elk geval. Of je moet als ouder iets echt heel verkeerd hebben gedaan. Dat maakt het ene instinctief en het andere niet.


Samengevoegd:

Met alle respect Michiel, maar is het geloof uiteindelijk ook niet meer of minder dan een hypothese zonder enige mate van onderbouwing? Ik heb tenminste nog nooit enig bewijs gezien, gehoord of geroken.


Samengevoegd:

Ook hier mijn laatste opmerking nog even voor ik jullie voorgoed met rust laat knipoog_dicht.gif

Ik probeer gewoon alles logisch te verklaren en wanneer ik dan de Schepping en zondeval (Gen. 1 - 4)lees (jaja, heb ik gedaan), dan lijkt me de kans gewoon zeeeeer klein dat het daadwerkelijk zo is gegaan. Het komt op mij over als een leuk sprookje, niet meer en niet minder. Vandaar dat ik mijn hoop heb gevestigd op de wetenschap.

Verder wil ik niemand voor het hoofd stoten, iedereen die een stukje rust in het geloof kan vinden moet dat vooal niet laten. En daar wil ik het wel bij laten

Ik groet u allen en wens u veel geluk!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Samengevoegd:

Met alle respect Michiel, maar is het geloof uiteindelijk ook niet meer of minder dan een hypothese zonder enige mate van onderbouwing? Ik heb tenminste nog nooit enig bewijs gezien, gehoord of geroken.

De kracht van God schuilt juist dat nooit bewezen kan worden dat Hij zou bestaan, dan zou geloven geen geloven meer heten...

Overigens is het heel verstandig van je om dingen te willen verklaren en ik wil je zeker aanmoedigen om dat te blijven doen! Ik wil je daarin wel een tip geven: je hebt je hoop op de wetenschap gevestigd, maar kijk daar wel mee uit.. De wetenschap is enorm aan verandering onderhevig; steeds worden aannamens gedaan die na verloop van tijd weer bij gezet moeten worden.. Veel mensen geloven heilig in de wetenschap, maar vaak gaat de wetenschap ook erg de fout in (alleen is dit een kwestie van tijd voordat ze hier achter komen)..

Verder wijst de wetenschap het meest op de betrouwbaarheid van de Bijbel. Er is zoveel onderzoek gedaan naar de betrouwbaarheid van de Bijbel en er is nooit echt wat gevonden wat niet waar is (soms leek het zo, maar bleek na verloop van tijd dat er toch een diepere verklaring schuilt)..

Overigens over de levensvraag die je hebt: bestaat er een God of niet..? Je kan drie dingen geloven:

1. Of er is niets meer dan dit in het leven.

2. of je gelooft in de oerknal.

3. of je gelooft dat er een God is die dit alles heeft gemaakt.

(het is wetenschappelijk bewezen dat elk mens iets gelooft)

De eerste kunne we niet geloven. We zouden er dan vanuit moeten gaan dat de wereld er altijd is geweest, en we weten dat dat niet zo is.. De aarde bestaat nog maar 4.7 miljard jaar.

Bij de oerknal moeten we geloven dat alles uit het niets is ontstaan. Ineens was er zo'n diversiteit tussen alles wat we op aarde zien; de bloemen, de natuur, zee, zon, maan, sterren, dieren, mensen (lichaam, geest) etc. etc. met al zijn diversiteit.. Het lijkt mij een sterke aanname en je moet er veel geloof voor hebben. Verder zou het leven toeval zijn en maakt het dus niet uit wat je doet, want alles is toch toeval.

Dan houd je over dat er een God is die alles heeft geschapen, aan alles zorg heeft gegeven en uiteindelijk zag dat alles zeer goed was. Een God die een levende relatie met ons wilt (ookal hebben wij het zelf verpest), Hij wilde zelf Zijn eigen Zoon geven zodat we een relatie met Hem aan kunnen gaan.

Ookal voel jij God nog niet zo in je leven, ga met een oprecht hart op zoek God en ik weet zeker dat jij je antwoord vind!

Zoals je het christelijk geloof kritisch onder de loep neemt, neem je zo ook alle andere vormen van geloof kritisch onder de loep? Het is goed om dat te doen en met een oprecht hart op zoek te gaan.

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen in de zoektocht die al duizende jaren mensen niet los kan laten.

Groetjes, Michel

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herken me ergens wel een beetje in de vraag eigenlijk. Maar dan net in een ander licht. Soms dan ben ik bijvoorbeeld bij een praise van m'n studentenvereniging en dan vraag ik me werkelijk af: is dit wel de bedoeling? Een stel mafkezen in een zaaltje die liedjes staan te zingen. Stel je voor dat je als buitenstaander binnen zou lopen, dan verklaar je ons toch allemaal voor gek? puh2.gif. Of bij een gewone kerkdienst. Een beetje met het orgel meebrullen...

Daarnaast, zit God wel te wachten op liedjes? Ik kan voor geen meter zingen, waarom zou hij willen dat ik dan voor Hem zing? Dat is toch eigenlijk absurd. Zijn de diensten zoals wij die houden eigenlijk wel de bedoeling, vindt God die wel fijn?

Ergens heb ik trouwens altijd een beetje het idee (dat is een beetje een Taizé dingetje geloof ik, althans, ik heb het daar gehoord), dat de eredienst er niet zozeer is voor God, maar meer voor ons. Zoals het gebed er meer is voor ons dan voor God. Omdat het manieren zijn waardoor wij bij God kunnen komen, die heb God niet nodig. Maar als je dit zegt, zijn dan ook alle vormen van de dienst (dus van evangelisch tot katholiek) juist en de bedoeling? (dit alles, voor zover mogelijk, los gezien van de theologische verschillen).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid