Spring naar bijdragen

Jezus was besneden


Aanbevolen berichten

Jezus was besneden:

Lucas 2:21 En toen acht dagen vervult waren, zodat zij Hem moesten besnijden, ontving hij ook de naam Jezus...

Mijn vraag luid eigenlijk, als Jezus het voorbeeld is voor de christenen , waarom hoeven christenen zich dan niet meer te besnijden? Jezus zal het zeker niet afgeschaft hebben..wie dan wel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 131
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Jezus droeg ook een onderkleed dat uit een stuk geweven was, maar de meeste christenen dragen dat ook niet. knipoog_dicht.gif Het is met het volgen van Jezus best anders dan met het navolgen van het voorbeeld van Mohammed. Omdat Mohammed een bepaald soort kleding droeg, zijn er een hele hoop moslims die ook dat soort kleding dragen, om het voorbeeld van de profeet te volgen. Dat is echter niet waar het bij het volgen van Christus om gaat. Het gaat om een volgen in de zin van eenzelfde hartsgesteldheid hebben. Om het zo maar te zeggen, het (steeds meer) naleven van wat Jezus in de Bergrede heeft vertelt, is het ware volgen van Christus. Eigenlijk alle rest is bijzaak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus was een jood, en joodse jongens worden nu eenmaal na acht dagen besneden. Paulus kwam met zijn betoog dat besnijdenis niet hoorde in de Kerk. Het was een belangrijke discussie in de vroege Kerk. Er waren er nl. ook die het niet met Paulus eens waren, of dat ze de besnijdenis wel als geestelijk zagen, maar dat het wel moest gebeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus was een jood, en joodse jongens worden nu eenmaal na acht dagen besneden. Paulus kwam met zijn betoog dat besnijdenis niet hoorde in de Kerk. Het was een belangrijke discussie in de vroege Kerk. Er waren er nl. ook die het niet met Paulus eens waren, of dat ze de besnijdenis wel als geestelijk zagen, maar dat het wel moest gebeuren.

Inderdaad. Paulus vermaande ook de gemeente om het niet te doen, daar het besnijden gedaan werd om tot het volk te horen en onder de wet te vallen. Paulus maakte duidelijk dat indien je besneden bent je onder de wet valt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus was besneden:

Lucas 2:21 En toen acht dagen vervult waren, zodat zij Hem moesten besnijden, ontving hij ook de naam Jezus...

Mijn vraag luid eigenlijk, als Jezus het voorbeeld is voor de christenen , waarom hoeven christenen zich dan niet meer te besnijden? Jezus zal het zeker niet afgeschaft hebben..wie dan wel?

Ik wil best een baard en lang haar hebben, maar besnijden gaat me echt tever. Morgen trek ik trouwens wel mijn slippers weer aan. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Maar wie is Petrus om een discutie aan te gaan over het voorbeeld van Jezus? Hij zal toch niet voor niks besneden zijn?

Omdat Jezus toen hij geboren was ook onder de wet en de besnijdenis viel, na de opstanding van Jezus was de besnijdenis niet meer nodig omdat christenen niet onder de wet leven. Ik weet niet meer waar het in de bijbel staat, maar het punt dat jij aanhaalt is een van de meest uitgesproken dingen in het christendom. Heb jij wel eens de bijbel erop na geslagen voordat je deze topic opende?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus was besneden:

Lucas 2:21 En toen acht dagen vervult waren, zodat zij Hem moesten besnijden, ontving hij ook de naam Jezus...

Mijn vraag luid eigenlijk, als Jezus het voorbeeld is voor de christenen , waarom hoeven christenen zich dan niet meer te besnijden? Jezus zal het zeker niet afgeschaft hebben..wie dan wel?

Jezus heeft de wet volbracht. Ten teken van het verbond werd je besneden en het gevolg van besnijden is dat je onder de wet valt. Op het moment dat de wet vervult is gaat de wet dus niet meer op en vervalt het besnijden. Paulus als farizeeër wees daarop richting zijn gemeenten door hen te vermanen als ze aan besnijdenis deden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn leerlingen vroegen hem:

Heeft de besnijdenis nut of niet?

Hij antwoordde hun:

Als die werkelijk nut zou hebben, zou hun vader hen zo verwekken,

dat hun moeder hen besneden ter wereld bracht.

Maar de ware besnijdenis in de Geest, die is alleszins nuttig.

Evangelie van Thomas - logion 53

Vergelijk dit met Jeremia 4:4:

Besnijdt U voor den Heere en doet weg de voorhuid van Uw hart, gij mannen van Juda en inwoners van Jeruzalem.

Tertullianus zegt in zijn Adversus Judaeos:

De vleselijke besnijdenis was tijdelijk opgelegd aan een weerspannig volk als teken: de geestelijke besnijdenis is geschonken aan een gehoorzaam volk tot heil.

Dit toont weer eens de onderliggende, altijd aanwezige mystiek aan die uiterlijke rituelen verinnerlijkt en ze hoger acht dan de eerste.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Jezus was besneden:

Lucas 2:21 En toen acht dagen vervult waren, zodat zij Hem moesten besnijden, ontving hij ook de naam Jezus...

Mijn vraag luid eigenlijk, als Jezus het voorbeeld is voor de christenen , waarom hoeven christenen zich dan niet meer te besnijden? Jezus zal het zeker niet afgeschaft hebben..wie dan wel?

Die vraag werd ook al eens in het prille begin van het christendom opgeworpen:

(Handelingen 15:1-2) . . . En er kwamen zekere mannen uit Jude̱a, die de broeders begonnen te leren: „Indien GIJ U niet laat besnijden naar het gebruik van Mozes, ,

kunt GIJ niet worden gered.â€â€ƒMaar toen er van de zijde van Paulus en Barnabas geen geringe onenigheid en heel wat geredetwist met hen was ontstaan, troffen zij regelingen dat Paulus en Barnabas en enkele anderen van hen in verband met dit geschil zouden opgaan naar de apostelen en oudere mannen in Jeruzalem.

Wat was het antwoord van de oudere mannen in Jeruzalem?:

(Handelingen 15:19-20) . . . Daarom is mijn beslissing om degenen uit de natiën die zich tot God keren, niet lastig te vallen, maar hun te schrijven zich te onthouden van dingen die door afgoden zijn bezoedeld en van hoererij en van het verstikte en van bloed. 

Dus de besnijdenis was daar niet bij!

Onthoud jij u van bloed?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ik ben met de Bijbel opgegroeid, heel mijn familie aan vaders' kant zijn goedgelovige christenen, geloof me maar als ik zeg dat ik al vele Bijbels heb opgeslagen

Jezus werd besneden omdat Hij gekomen was om de wet (Mat 5,17) te vervullen, zodat door Zijn gehoorzaamheid velen gerechtvaardigt (Rom 5,19) zouden worden.

Na Jezus dood lieten de joden zich alleen nog besnijden als ze Christus niet (Gal 5,2) aanvaarden. Paulus onthult dat de besnijding van Abraham een bezegeling op een rechtvaardig leven was.

Rom 4

6 Zo prijst ook David de mens gelukkig die door God rechtvaardig wordt verklaard zonder dat hij enige verdienste heeft: 7 'Gelukkig is de mens wiens onrecht is vergeven, wiens zonden zijn bedekt; 8 gelukkig is de mens wiens zonden de Heer niet telt.' 9 Prijzen deze woorden een besneden of een onbesneden mens gelukkig? We zagen al dat Abrahams vertrouwen hem werd toegerekend als een daad van gerechtigheid. 10 Maar wanneer gebeurde dat? Toen hij al besneden was of daarvoor? Het laatste, toen hij nog niet besneden was. 11 De besnijdenis ontving hij later als een bezegeling en teken dat hij als onbesnedene rechtvaardig was omdat hij op God vertrouwde. Zo werd hij de vader van alle onbesnedenen die geloven, zodat ook zij als rechtvaardigen konden worden aangenomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Omdat Jezus toen hij geboren was ook onder de wet en de besnijdenis viel, na de opstanding van Jezus was de besnijdenis niet meer nodig omdat christenen niet onder de wet leven. Ik weet niet meer waar het in de bijbel staat, maar het punt dat jij aanhaalt is een van de meest uitgesproken dingen in het christendom. Heb jij wel eens de bijbel erop na geslagen voordat je deze topic opende?

Toch waren de eerste christenen na Jezus' dood ook besneden en lieten ze hun kinderen ook besnijden. Sterker nog, veel christenen bleven dit doen ondanks Paulus..

Blijkbaar heeft het dus niks met 'de Wet' te maken zoals jij zegt, maar met een strijd tussen de christenen onderling waarbij de 'heidense' christenen (niet-joden) het gewonnen hebben.

Topicstarter heeft gelijk als hij zegt dat hét voorbeeld voor christenen zelf besneden was en geen varkensvlees at. God heeft dit namelijk bevolen aan de mensen. Dat staat zelfs in jullie Bijbel. En toen God dit zei tegen Musa heeft hij er niet bij gezegd dat deze geboden ooit zouden vervallen. Deze wetten hoorden voor altijd te gelden.

Of hoeven we ons ook niet meer te houden aan de 10 geboden en alle andere wetten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Salam,

We lezen in Handelingen 7:

7 En het volk, dat zij dienen zullen, zal Ik oordelen, sprak God; en daarna zullen zij uitgaan, en zij zullen Mij dienen in deze plaats.

8 En Hij gaf hem het verbond der besnijdenis; en alzo gewon hij Izak, en besneed hem op den achtsten dag; en Izak gewon Jakob, en Jakob de twaalf patriarchen.

We lezen in Johannes 7:

19 Heeft Mozes u niet de wet gegeven? En niemand van u doet de wet. Wat zoekt gij Mij te doden?

20 De schare antwoordde en zeide: Gij hebt den duivel; wie zoekt U te doden?

21 Jezus antwoordde en zeide tot hen: Een werk heb Ik gedaan, en gij verwondert u allen.

22 Daarom heeft Mozes ulieden de besnijdenis gegeven (niet dat zij uit Mozes is, maar uit de vaderen), en gij besnijdt een mens op den sabbat.

23 Indien een mens de besnijdenis ontvangt op den sabbat, opdat de wet van Mozes niet gebroken worde; zijt gij toornig op Mij, dat Ik een gehelen mens gezond gemaakt heb op den sabbat?

We lezen in Lukas 2:

21 En als acht dagen vervuld waren, dat men het Kindeken besnijden zou, zo werd Zijn Naam genaamd JEZUS, welke genaamd was van den engel, eer Hij in het lichaam ontvangen was.

22 En als de dagen harer reiniging vervuld waren, naar de wet van Mozes, brachten zij Hem te Jeruzalem, opdat zij Hem den Heere voorstelden;

We lezen in mathheus 5, waar Jezus duidelijk zegt:

17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.

Mvg


Samengevoegd:

Quote:
Hij is zeker niet voor niets besneden.
knipoog_dicht.gif
Maar waarom zouden wij dan ook direct besneden moeten zijn?

De antwoord staat hieronder beschreven in Genesis 17:

14 En wat mannelijk is, de voorhuid hebbende, wiens voorhuids vlees niet zal besneden worden, dezelve ziel zal uit haar volken uitgeroeid worden; hij heeft Mijn verbond gebroken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid