Spring naar bijdragen

de wederkomst in deze generatie


Aanbevolen berichten

Quote:
Robert
Vind ik eigenlijk ook niet zo vreemd. Deze mensen besteden veel of al hun tijd aan de parochie en doen belangrijk werk. Dus mag daar best ook een financiële vergoeding tegenover staan, denk ik dan.

Vind ik ook Robert. In de Bethelkerk hebben de betaalde krachten vaak de kerk als enige baan. En daar moet je dan toch je gezin van onderhouden. In mijn vorige gemeente kregen muzikanten die doordeweeks voor een trouwdienst moesten komen een vergoeding van 25 Euro per dienst. Dat vind ik redelijk, want het kost een hoop tijd extra en er trouwde in die kerk op dat moment erg veel mensen.

Daar staat wel tegenover dat bijvoorbeeld bij een organisatie als Jeugd met een Opdracht niemand betaald krijgt en elke medewerker moet leven van giften. Dat is ook een keuze. Het zorgt er wel voor dat je niemand krijgt die het alleen voor het geld doet. Zo'n leven in vertrouwen op de Heer vind ik heel interessant, maar ook heel pittig hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 120
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

...maar wat bedoel ik hiermee. God komt kwaliteit toe. God is perfectie, God is prachtig en dat mag je ook vertalen naar een mooie dienst met goede kwaliteit muziek, zittend op een stoel (of staand ervoor
;-)
) die niet van armoedigheid in elkaar zakt of zo beroerd zit dat je de twee uur met moeite uit kan zitten. Wij kunnen God eren door kwaliteit neer te zetten. Lekkere koffie na de dienst brengt God meer eer dan gore koffie. Ik geef maar even een paar voorbeelden uit de losse pols, maar ik denk dat overkomt wat ik bedoel. Breng God eer met alles wat je hebt.

Het gaat mij om waar de prioriteit gelegd wordt. Ik denk dat God er niet zozeer voldoening uit haalt als de gemeenteleden lekker zitten, goede koffie krijgen enz, maar als ze Hem zoeken met alles wat ze hebben/zijn.

En dat zou zich inderdaad dan ook moeten vertalen in financiële bijdragen, maar...

In andere landen worden christenen verdrukt, leven zij in absolute armoede. Daarom benadruk ik soberheid, en vind ik dat overtollig geld (bijvoorbeeld) daar naartoe moet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Het gaat mij om waar de prioriteit gelegd wordt. Ik denk dat God er niet zozeer voldoening uit haalt als de gemeenteleden lekker zitten, goede koffie krijgen enz, maar als ze Hem zoeken met alles wat ze hebben/zijn.

En dat zou zich inderdaad dan ook moeten vertalen in financiële bijdragen, maar...

In andere landen worden christenen verdrukt, leven zij in absolute armoede. Daarom benadruk ik soberheid, en vind ik dat overtollig geld (bijvoorbeeld) daar naartoe moet.

Sjaloom reteip,

Het is natuurlijk ook niet óf óf hè? Het is én én. Kijk, in veel modernere kerken heeft men de mond vol over gavengericht werken, over het gebruiken van al je talenten. Maar wat veel van deze christenen niet beseffen, is dat je bijvoorbeeld in zo'n enorm grote overdadig opgeluisterde kathedraal ontiegelijk veel gavengericht werk ziet.

Alleen al in een hoogaltaar zit zo enorm veel specialistisch vakwerk, gemaakt door mensen die daar al hun talenten voor inzetten. Zo'n kerk zit dan ook bomvol verhalen en anekdotes en is ook gebouwd met het vertrouwen op God, want vele bouwers zagen het gevaarte nooit afkomen. Het resultaat is er dan vaak ook naar, zelfs toeristen komen in zo'n kerk een kijkje nemen en worden vaak meteen geraakt door de gewijde en rustige atmosfeer daar.

Het lijkt mij niet dat je als kerk enkel talenten mag inzetten op sociaal-maatschappelijk gebied. En dat je de andere door God gegeven talenten op het gebied van kunst en cultuur vooral maar geen ruimte moet geven. Er zijn mensen die weten hoe je een kerkzaal fantastisch kunt opmaken en inrichten, zodat iedereen zich er thuis kan voelen. Waarom zouden zij per se aan de kant moeten worden geschoven?

Pas als een kerk écht álle voor de volle honderd procent waardeerd en inzet, krijg je én prachtige kerken, én veel liefdadigheid en zending. Het betekent ook weer niet dat je vooral niet sober zou moeten zijn, want er zijn ook genoeg hele sobere kerken die juist daardoor weer erg mooi zijn. Alleen waarom zou soberheid per se een vuistregel moeten zijn, als je veel kunstenaars en vakmensen in je kerk hebt zitten? Er zijn verschillende stijlen waarin je een kerk kunt bouwen en de sobere stijl is er slechts één van.

Ik geloof dat God er behagen in schept als alle mensen hun talenten en gaven inzetten om hun leven met Hem te heiligen en zo Hem alle eer te geven die Hem toekomt. Iemand die geweldig goed met mensen omgaat, doet dat door veel liefdadigheidswerk te doen. Iemand die prachtig kan schilderen, doet dat door de kerk vol te schilderen met prachtige kunstwerken. De ene gave is niet minderwaardig dan de andere, want beiden zijn ze door God gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Sjaloom reteip,

Het is natuurlijk ook niet óf óf hè? Het is én én. Kijk, in veel modernere kerken heeft men de mond vol over gavengericht werken, over het gebruiken van al je talenten. Maar wat veel van deze christenen niet beseffen, is dat je bijvoorbeeld in zo'n enorm grote overdadig opgeluisterde kathedraal ontiegelijk veel gavengericht werk ziet.

Alleen al in een hoogaltaar zit zo enorm veel specialistisch vakwerk, gemaakt door mensen die daar al hun talenten voor inzetten. Zo'n kerk zit dan ook bomvol verhalen en anekdotes en is ook gebouwd met het vertrouwen op God, want vele bouwers zagen het gevaarte nooit afkomen. Het resultaat is er dan vaak ook naar, zelfs toeristen komen in zo'n kerk een kijkje nemen en worden vaak meteen geraakt door de gewijde en rustige atmosfeer daar.

Het lijkt mij niet dat je als kerk enkel talenten mag inzetten op sociaal-maatschappelijk gebied. En dat je de andere door God gegeven talenten op het gebied van kunst en cultuur vooral maar geen ruimte moet geven. Er zijn mensen die weten hoe je een kerkzaal fantastisch kunt opmaken en inrichten, zodat iedereen zich er thuis kan voelen. Waarom zouden zij per se aan de kant moeten worden geschoven?

Pas als een kerk écht álle voor de volle honderd procent waardeerd en inzet, krijg je én prachtige kerken, én veel liefdadigheid en zending. Het betekent ook weer niet dat je vooral niet sober zou moeten zijn, want er zijn ook genoeg hele sobere kerken die juist daardoor weer erg mooi zijn. Alleen waarom zou soberheid per se een vuistregel moeten zijn, als je veel kunstenaars en vakmensen in je kerk hebt zitten? Er zijn verschillende stijlen waarin je een kerk kunt bouwen en de sobere stijl is er slechts één van.

Ik geloof dat God er behagen in schept als alle mensen hun talenten en gaven inzetten om hun leven met Hem te heiligen en zo Hem alle eer te geven die Hem toekomt. Iemand die geweldig goed met mensen omgaat, doet dat door veel liefdadigheidswerk te doen. Iemand die prachtig kan schilderen, doet dat door de kerk vol te schilderen met prachtige kunstwerken. De ene gave is niet minderwaardig dan de andere, want beiden zijn ze door God gegeven.

Mensen die die gaven hebben, hoeven ze niet per se te gebruiken voor het kerkgebouw, lijkt mij. Ik heb het trouwens ook niet over gaven die God geeft, maar over hoe kerkelijke bijdragen besteed worden.

En ik geef mijn mening niet als een regel die voor iedereen moet gelden, maar ik zeg dat IK me er niet prettig bij zou voelen als er zoveel geld besteed zou worden aan dat soort (in mijn ogen) randzaken in mijn kerk.

Wat voor boodschap zou er van een kerk uitgaan die zo sober mogelijk probeert te zijn, tegelijk leden stimuleert gul te geven en het restant elk jaar weggeeft..? Dat is voor MIJ zo ongeveer het ideaalbeeld (wat de financiën van een gemeente betreft).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Dat lijkt mij ook vreemd. Maar je hebt me nieuwsgierig gemaakt over Bethel. Misschien dat je er wat meer over kunt vertellen? Ik ken het namelijk niet.

Dit is hun site: link

Ook aardig is het boek 'de wijde poorten van de Bethel' waar ik alles wat ik heb opgeschreven in dit topic op gebasseerd heb.

De Bethel heeft een groot aantal vrijwilligers waarvan de helft in therapie is!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
Reteip:
Wat voor boodschap zou er van een kerk uitgaan die zo sober mogelijk probeert te zijn, tegelijk leden stimuleert gul te geven en het restant elk jaar weggeeft..?

Ik denk dat er van die kerk een prima boodschap uitgaat. Het is dan een soort zendingsgemeente die zich sterk inzet voor anderen. Mensen zetten in die gemeente ook hun gaven en talenten in, ik denk vooral gaven van zorg en evangelisatie. En wellicht is zo'n gemeente wel jouw ideale plekje. Een zuiver verlangen Reteip!

Hoe een kerk omgaat met het geld dat haar toevertrouwd is heeft ook alles te maken met de visie en missie van een gemeente. Zoals elke moderne gemeente van Jezus Christus heeft ook de Bethel een visie en missie geformuleerd. Ik type 'm even over, zie hieronder:

Visie en Missie van de Vrije Baptisten Gemeente Bethel, Drachten.

Missie:

Jezus vinden, volgen en verkondigen.

Visie:

We zijn een gemeente van toegewijde volgelingen van Jezus Christus.

Onder leiding van de Heilige Geest:

- leven we naar Bijbelse normen;

- verheerlijken we God op enthousiaste wijze;

- Zorgen we voor elkaar en dienen we elkaar met onze gaven en talenten;

- trekken we door onze uitstraling buitenstaanders tot Jezus Christus.

Quote:
Mohamed:
De Bethel heeft een groot aantal vrijwilligers waarvan de helft in therapie is!

Mohamed, ik snap het werkelijk niet. Waarom doe je dit? Type dan het hele hoofdstuk over als je wat je gelezen hebt blijkbaar moeilijk vind. Dan hebben wij tenminste de mogelijkheid om wat je zegt op waarde te schatten. Veronderstel de mogelijkheid dat God deze gemeente wel overvloedig zegent, wie dien je dan met dit soort opmerkingen?

Veel mensen volgen cursussen op het gebied van geestelijke ontwikkeling. Ze laten zich door God herstellen, gaan aan de slag met hun gebrokenheid en zijn met zichzelf en wat ze meegemaakt hebben andere mensen weer tot zegen.

Als je je ogen opendoet zie je dat er enorm veel gebrokenheid is in de samenleving. In de gemeente van Christus is het helaas niet anders, maar als mensen met die gebrokenheid aan de slag gaan en ziende op Jezus herstellen, groeien en bloeien is dat toch fantastisch.

Prijs de Heer!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee hoor dat is niet vreemd!

Jezus was ook meer en deel gericht op de ongelovigen...daar ging Hij zelfs voor aan het kruis
yes.gif

Waar basseer je het op dat Jezus Zich voor het merendeel richtte op de ongelovigen?

Joh 3,36       

Die in de Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die de Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Jezus sprak helemaal niet tegen de ongelovigen wanneer Hij veelvuldig verwees naar de Schrift (Mar 12,10+Mar 15,28+Luk 4,21+      Joh 7,38 etc etc) iets waar Bottenbley zijn nieuwe aanwas waarschijnlijk alleen maar dood mee zou vervelen. Die vlieger gaat dus niet op, de vergelijking met Jezus is ver te zoeken, of beter nog is er niet. Je bevestigt mijn kritiek daarentegen wel, dus bedankt.


Samengevoegd:

Quote:

Mohamed, ik snap het werkelijk niet. Waarom doe je dit? Type dan het hele hoofdstuk over als je wat je gelezen hebt blijkbaar moeilijk vind. Dan hebben wij tenminste de mogelijkheid om wat je zegt op waarde te schatten. Veronderstel de mogelijkheid dat God deze gemeente wel overvloedig zegent, wie dien je dan met dit soort opmerkingen?

Typ het hele hoofdstuk over? Het moet leuk blijven hoor!

Quote:

Veel mensen volgen cursussen op het gebied van geestelijke ontwikkeling. Ze laten zich door God herstellen, gaan aan de slag met hun gebrokenheid en zijn met zichzelf en wat ze meegemaakt hebben andere mensen weer tot zegen.

God werkt niet door een cursus, denk nou toch eens na, het hele geloof wordt verkinderlijkt in jullie Bethelkerk, wie heeft niet de e.o. serie gezien over de Bethelgemeente waarin een kind zong 'al doet de vader soms wat raar, hij bedoelt het niet zo naar' hamer.gif

Toen ik dat zag had ik alles gezien, gekker wordt het niet. Zulk gedrag wordt zelfs aangemoedigt en aldaar voorzien van muziek en publiek.

Quote:

Als je je ogen opendoet zie je dat er enorm veel gebrokenheid is in de samenleving. In de gemeente van Christus is het helaas niet anders, maar als mensen met die gebrokenheid aan de slag gaan en ziende op Jezus herstellen, groeien en bloeien is dat toch fantastisch.

Ik zie alleen maar mensen die verder wegzakken, nog dieper teleurgesteld raken en uiteindelijk zwaar depressief hun geloof mogelijkerwijs ook nog verliezen. Ik heb mijn ogen open en kan tevens lezen, de leer van de Bethel komt niet overeen met de ware, Bottenbley roept dingen die hij nooit waar kan maken, maar jullie Bethelgangers interesseert dat geen donder. Wat Bottenbley ook zegt, jullie toetsen het toch niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laat maar Mohamed, ik wil niet op deze manier spreken over een gemeente en kan er ook niet op reageren. Als ik alles wat ongenuanceerd is in jouw woorden moet aanpakken ben ik heel lang bezig en waarschijnlijk wordt ik toch weer door jou terleurgesteld omdat je alleen maar lijkt te willen afbreken. Kom eens kijken, praat eens met Bottenblei, daar staat hij voor open.

En omdat God van jou houdt Mohamed ga ik nu voor je bidden. Het ga je goed, Gods zegen!

Devotee

Link naar bericht
Deel via andere websites

In hoeverre dwalen we nu niet een beetje van het onderwerp af.

Het onderwerp was of de wederkomst nog deze generatie zou zijn. Het lijkt mij pure speculatie en ik hecht er dan ook absoluut geen waarde aan. Ik zou zelfs willen dat mensen/gemeenten die zulke voorspellingen doen daar hard op afgerekend zouden worden.

Dat is eigenlijk wat ik nog te melden heb in dit topic. En dat met Bottenblei en Bethel, dat zal allemaal wel, als ik het zo lees hoef ik niet te treuren dat het mij vrij onbekend is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ff offtopic het zal wel niet goed gekeurd worden wat ik hier zeg maar ik moet t toch ff kwijt.

mohammed waarom ben jij altijd zo negatief over het geloof, je doet niks anders als het geloof en christen afkraken noparty.gif ik vind dit soms best kwetsend noparty.gif

ik wil best begrijpen dat jij ergens voor staat maar mis is t eens slim om ook eens te gaan kijken in deze gemeente voor dat je zo loopt te veroordelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als ik dit zo lees, vind ik die Bethelkerk meer overkomen als een sekte.. brr

Ik denk dat je er dan niet zo ver naast zit.


Samengevoegd:

Quote:

In hoeverre dwalen we nu niet een beetje van het onderwerp af.

Het onderwerp was of de wederkomst nog deze generatie zou zijn. Het lijkt mij pure speculatie en ik hecht er dan ook absoluut geen waarde aan. Ik zou zelfs willen dat mensen/gemeenten die zulke voorspellingen doen daar hard op afgerekend zouden worden.

Dat is eigenlijk wat ik nog te melden heb in dit topic. En dat met Bottenblei en Bethel, dat zal allemaal wel, als ik het zo lees hoef ik niet te treuren dat het mij vrij onbekend is.

Nee maar het is wel goed om hun kerk eens te toetsen nietwaar, in de beginpost heb ik dan ook een stukje uit wpvdb geciteerd. Ik ken mensen die er onderdoorgaan en lid van de Bethelkerk zijn. Dat moet ik toch kunnen zeggen zonder veroordeelt te worden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

ff offtopic het zal wel niet goed gekeurd worden wat ik hier zeg maar ik moet t toch ff kwijt.

mohammed waarom ben jij altijd zo negatief over het geloof, je doet niks anders als het geloof en christen afkraken
noparty.gif
ik vind dit soms best kwetsend
noparty.gif

ik wil best begrijpen dat jij ergens voor staat maar mis is t eens slim om ook eens te gaan kijken in deze gemeente voor dat je zo loopt te veroordelen.

Jij doet aannames en spelt mijn naam verkeerd, twee dingen die je niet moet doen knipoog_dicht.gif

Heb ik ooit kritiek op Jezus gehad en de Bijbel? Let daar nu eens op.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Nee maar het is wel goed om hun kerk eens te toetsen nietwaar, in de beginpost heb ik dan ook een stukje uit wpvdb geciteerd. Ik ken mensen die er onderdoorgaan
en
lid van de Bethelkerk zijn. Dat moet ik toch kunnen zeggen zonder veroordeelt te worden?

Het is prima om iets te toetsen. Maar dan heb ik het doel van dit topic verkeerd begrepen. Dan had je het beter het Bethel topic kunnen noemen of iets dergelijks.

Hou er ook rekening mee dat niet iedereen dezelfde toetsingskaders als jou hanteert. Op zich vind ik de informatie die je hier post wel nuttig en ook nog wel netjes verwoord, alhoewel je hier en daar wel wat (te) sterk aanzet. Maar goed, dat doe ikzelf ook wel eens. knipoog_dicht.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Nee maar het is wel goed om hun kerk eens te toetsen nietwaar, in de beginpost heb ik dan ook een stukje uit wpvdb geciteerd. Ik ken mensen die er onderdoorgaan
en
lid van de Bethelkerk zijn. Dat moet ik toch kunnen zeggen zonder veroordeelt te worden?

Ik neem aan dat je over dit stukje valt?:

Bottenbley: "'Wanneer zal dat gebeuren? Als Jezus een teken van de Vader krijgt om de hemel te verlaten en zijn kinderen mee te nemen naar het huis van de Vader. De vraag is dan natuurlijk: Wie zijn de kinderen van God? Paulus is daar heel helder in: het zijn de mensen die door de Geest van God worden geleid.' Bottenbley is er van overtuigd dat bij de wederkomst van Jezus alle gelovigen meegenomen worden naar de hemel. 'Stel dat Jezus op dit moment terugkomt op aarde', zei hij tegen de aanwezigen, 'dan is opeens een groot deel van de stoelen in deze zaal leeg. Allemaal mensen die meegenomen zijn naar de hemel. En de mensen die achterblijven, kijken elkaar verbijsterd aan en zullen zeggen: 'Wij horen er niet bij.'"

Zou je uit willen leggen waarom dit in jouw ogen onbijbels is?


Samengevoegd:

Quote:

Visie en Missie van de Vrije Baptisten Gemeente Bethel, Drachten.

Missie:

Jezus vinden, volgen en verkondigen.

Visie:

We zijn een gemeente van toegewijde volgelingen van Jezus Christus.

Onder leiding van de Heilige Geest:

- leven we naar Bijbelse normen;

- verheerlijken we God op enthousiaste wijze;

- Zorgen we voor elkaar en dienen we elkaar met onze gaven en talenten;

- trekken we door onze uitstraling buitenstaanders tot Jezus Christus.

Dit vind ik goede uitgangspunten. Als ik dit lees ga ik al twijfelen aan de zware kritiek die op deze gemeente wordt gegeven, zeker omdat deze niet goed beargumenteerd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Ik neem aan dat je over dit stukje valt?:

Bottenbley: "'Wanneer zal dat gebeuren? Als Jezus een teken van de Vader krijgt om de hemel te verlaten en zijn kinderen mee te nemen naar het huis van de Vader. De vraag is dan natuurlijk: Wie zijn de kinderen van God? Paulus is daar heel helder in: het zijn de mensen die door de Geest van God worden geleid.' Bottenbley is er van overtuigd dat bij de wederkomst van Jezus alle gelovigen meegenomen worden naar de hemel. 'Stel dat Jezus op dit moment terugkomt op aarde', zei hij tegen de aanwezigen, 'dan is opeens een groot deel van de stoelen in deze zaal leeg. Allemaal mensen die meegenomen zijn naar de hemel. En de mensen die achterblijven, kijken elkaar verbijsterd aan en zullen zeggen: 'Wij horen er niet bij.'"

Zou je uit willen leggen waarom dit in jouw ogen onbijbels is?

Jezus plaatst Zijn wederkomst binnen Zijn Eigen (Mat 16,28+Mar 9,1) generatie.

Luk 9,27       

En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben.

Uit alles blijkt dat Hij Zijn wederkomst in de voor hen nabije toekomst situeerde:

'Gij zult uw reis door de steden Israëls niet geëindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.(Mat 10,23)'

Bovendien impliceert Bottenbley dat de kansel wel leeg zal zijn.

Quote:

Dit vind ik goede uitgangspunten. Als ik dit lees ga ik al twijfelen aan de zware kritiek die op deze gemeente wordt gegeven, zeker omdat deze niet goed beargumenteerd is.

Deze kritiek, welke bovendien nog mild is te noemen, komt uit het Boek 'de wijde poorten van de Bethel'. Nogmaals, Bottenbley heeft het zelf gelezen en dus goedgekeurd.

De Bethel-aanpak heeft niks meer met geloof van doen, ze focussen op de consument en het positieve, waarbij uit commerciele overwegingen bepaalde verzen genegeerd worden die de klant als aanstootgevend zou kunnen ervaren.

Martin Koornstra, een in Vlaanderen geboren Nederlander, is hoofd jeugdwerk en voorganger in de kerk. Hij is samen met zijn vrouw in dienst van Bethel. Koornstra somt een aantal redenen voor het succes op. ''Wij hebben het idee dat God achter ons staat, Orlando is een goede leider en we zijn laagdrempelig. Je bent echt trots op deze kerk. Wij brengen dezelfde boodschap als andere kerken, maar die verpakken we goed.''

Die verpakking bestaat onder meer uit de verkoop van dvd's van diensten, moderne muziek en veel videoprojecties, dans en theater. ''Woordprediking is niet de enige manier om te communiceren. Zeker jongeren leven in een wereld van beeld, dus dat gebruiken we altijd als ondersteuning bij liederen'', zegt Koornstra. Megavideoschermen zorgen daar voor. Twintig bands, alle bestaande uit kerkleden, verzorgen de muziek.

De omgeving waarin de diensten plaatsvinden, imponeert. De kerk zit sinds 2000 op bedrijventerrein De Haven in Drachten. Door verscheidene uitbreidingen met bedrijfshallen en zelfs een autoshowroom is de kerk uitgegroeid tot een megacomplex. De kleine zaal alleen al kan negenhonderd mensen herbergen. De grote zaal biedt plaats aan 2000 mensen. Daarnaast kent de kerk tientallen kleinere ruimtes voor cursussen, oefeningen, peuters en kinderen.

Een oud bedrijfspand van Philips wordt de komende jaren bij de kerk getrokken. De kleine zaal, die vooral door jongeren wordt gebruikt, is namelijk te klein. Het liefst had de kerk het voormalige Fries Paarden Centrum gekocht, want dat heeft een zaal waar plaats is voor 3000 à 4000 mensen. De gemeente Smallingerland, waartoe Drachten behoort, zette daar echter een streep door.

De Bethel legt namelijk nogal wat beslag op de openbare ruimte. Tijdens het kerstweekeinde is bijvoorbeeld het eigen parkeerterrein op het bedrijventerrein bezet. Voor de kinderkerstnachtdiensten is het terrein verbouwd tot een soort openluchttheater. Daar worden, inclusief een echte kameel, Romeinse soldaten en uitgebreide, levende 'decors', de gebeurtenissen rond de geboorte van Jezus nagespeeld.

De kerk mag als vervanging een parkeerterrein elders op het bedrijventerrein gebruiken. Daarom is een speciale taxidienst met twaalf busjes ingehuurd om kerkbezoekers heen en weer te rijden.

Vrijdag vindt de eerste dienst plaats, waarna elke dag tot en met eerste kerstdag speciale kerstbijeenkomsten worden gehouden.

Bron: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Jezus plaatst Zijn wederkomst binnen Zijn Eigen (Mat 16,28+Mar 9,1) generatie.

Luk 9,27
      

En Ik zeg u waarlijk: Er zijn sommigen van hen, die hier staan, die de dood niet zullen smaken, totdat zij het Koninkrijk Gods zullen gezien hebben.

Uit alles blijkt dat Hij Zijn wederkomst in de voor hen nabije toekomst situeerde:

'Gij zult uw reis door de steden Israëls niet geëindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.(Mat 10,23)'

Bovendien impliceert Bottenbley dat de kansel wel leeg zal zijn.

[...]

Deze kritiek, welke bovendien nog mild is te noemen, komt uit het Boek 'de wijde poorten van de Bethel'. Nogmaals, Bottenbley heeft het zelf gelezen en dus goedgekeurd.

De Bethel-aanpak heeft niks meer met geloof van doen, ze focussen op de consument en het positieve, waarbij uit commerciele overwegingen bepaalde verzen genegeerd worden die de klant als aanstootgevend zou kunnen ervaren.

Martin Koornstra, een in Vlaanderen geboren Nederlander, is hoofd jeugdwerk en voorganger in de kerk. Hij is samen met zijn vrouw in dienst van Bethel. Koornstra somt een aantal redenen voor het succes op. ''
Wij hebben het idee dat God achter ons staat
, Orlando is een goede leider en we zijn laagdrempelig. Je bent echt trots op deze kerk. Wij brengen dezelfde boodschap als andere kerken,
maar die verpakken we goed
.''

Die verpakking bestaat onder meer uit
de verkoop van dvd's van diensten, moderne muziek en veel videoprojecties, dans en theater
. ''Woordprediking is niet de enige manier om te communiceren. Zeker jongeren leven in een wereld van beeld, dus dat gebruiken we altijd als ondersteuning bij liederen'', zegt Koornstra. Megavideoschermen zorgen daar voor. Twintig bands, alle bestaande uit kerkleden, verzorgen de muziek.

De omgeving waarin de diensten plaatsvinden, imponeert. De kerk zit sinds 2000 op bedrijventerrein De Haven in Drachten. Door verscheidene uitbreidingen met bedrijfshallen en zelfs een autoshowroom is de kerk uitgegroeid tot een megacomplex. De kleine zaal alleen al kan negenhonderd mensen herbergen. De grote zaal biedt plaats aan 2000 mensen. Daarnaast kent de kerk tientallen kleinere ruimtes voor cursussen, oefeningen, peuters en kinderen.

Een oud bedrijfspand van Philips wordt de komende jaren bij de kerk getrokken. De kleine zaal, die vooral door jongeren wordt gebruikt, is namelijk te klein. Het liefst had de kerk het voormalige Fries Paarden Centrum gekocht, want dat heeft een zaal waar plaats is voor 3000 à 4000 mensen. De gemeente Smallingerland, waartoe Drachten behoort, zette daar echter een streep door.

De Bethel legt namelijk nogal wat beslag op de openbare ruimte. Tijdens het kerstweekeinde is bijvoorbeeld het eigen parkeerterrein op het bedrijventerrein bezet. Voor de kinderkerstnachtdiensten is het terrein verbouwd tot een soort openluchttheater. Daar worden, inclusief een echte kameel, Romeinse soldaten en uitgebreide, levende 'decors', de gebeurtenissen rond de geboorte van Jezus nagespeeld.

De kerk mag als vervanging een parkeerterrein elders op het bedrijventerrein gebruiken. Daarom is een speciale taxidienst met twaalf busjes ingehuurd om kerkbezoekers heen en weer te rijden.

Vrijdag vindt de eerste dienst plaats, waarna elke dag tot en met eerste kerstdag speciale kerstbijeenkomsten worden gehouden.

Bron:

Mattheüs 24:36 – ‘Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het.’

Ik ben het met je eens dat Jezus de wederkomst nog gedurende Zijn generatie verwachtte (net als Paulus), maar ook bovenstaand vers kwam uit Zijn mond.

En waarom zie je Bottenbley’s waarschuwing (want zo zie ik het: verwacht een spoedige wederkomst) als iets slechts? Eigenlijk gaat hij van hetzelfde uit als Jezus: een spoedige wederkomst.

En over die ‘verpakking’ van de diensten. Verpakking is niet meer dan verpakking, het gaat toch om de boodschap zelf? En dat ze het idee hebben dat God achter hen staat… wat is daar mis mee? (ik ga ervan uit dat je dat problematisch vindt, want je hebt het onderstreept)

Welke verzen negeren ze dan uit commercieel oogpunt? Waarom heeft het niets meer met geloof van doen? Laagdrempeligheid (door vormaanpassingen) vind ik niet slecht, je neemt zo onnodige drempels weg voor buitenstaanders. Zolang geen concessies worden gedaan aan de inhoud van de boodschap, is daar m.i. niets mis mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Mattheüs 24:36 – ‘Niemand weet wanneer die dag en dat moment zullen aanbreken, ook de hemelse engelen en de Zoon niet, alleen de Vader weet het.’

Ik ben het met je eens dat Jezus de wederkomst nog gedurende Zijn generatie verwachtte (net als Paulus), maar ook bovenstaand vers kwam uit Zijn mond.

Die woorden sprak Hij inderdaad ook, maar je moet ze wel even in de hele context lezen.

Mat 24

Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt. 35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.

36 Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen. 37 Want zoals het was in de dagen van Noach, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn.

Jezus wist dat de dag des Heeren (Mat 24,42) zou plaatsvinden voordat dat geslacht zou vergaan, oftewel binnen Johannes (Mal 4,5) generatie, zoals wij lezen in het OT. Wellicht bedoelde Jezus dat de exacte dag Hem onbekend was, al lijkt mij dat vrij (Joh 5,20) stug.

Quote:

En waarom zie je Bottenbley’s waarschuwing (want zo zie ik het: verwacht een spoedige wederkomst) als iets slechts? Eigenlijk gaat hij van hetzelfde uit als Jezus: een spoedige wederkomst.

Het grote verschil is dat de Vader de Zoon alles heeft getoond (Joh 5,20) en Bottenbley gelooft de Zoon blijkbaar niet, want Jezus' generatie is al gestorven en dus moet Hij terug gekomen zijn.

Als Bottenbley Jezus nu nog verwacht, dan heeft of Jezus Zich ernstig vergist of Bottenbley zit er zelf naast. Jij bevestigde ook wat ik duidelijk in de Bijbel zie staan, te weten dat Jezus Zijn wederkomst onmiskenbaar in Zijn eigen generatie plaatste. Mogelijk heeft Bottenbley die verzen niet gelezen, of misschien verwacht hij een visuele wederkomst, wat er op duidt dat hij een aantal andere verzen (ook) niet heeft gelezen.

'Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat.(luk 17,20)'

'Alsdan, zo iemand tot u zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet.(Mat 24,23)'

'En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet, het Koninkrijk Gods is binnen u.(luk 17,21)'

Zolang mensen als Bottenbley een fysieke wederkomst prediken, ondermijnen zij indirect het geloof van hun toehoorders. Wanneer men gelooft dat Jezus zichtbaar terug moet komen, dan kan Hij immers nu nog niet terug zijn, dus heeft Hij Zich vergist in Zijn voorspellingen en vergissen is menselijk, maar niet goddelijk.

Bovenstaande verzen kan ik niet omheen, Jezus heeft nooit gezegd dat Zijn wederkomst fysiek zou zijn en ook Paulus was zeer duidelijk: 'nu is Hij eenmaal in de voleinding der eeuwen geopenbaard (Heb 9,26)' en daarom sluit ik absoluut niet uit dat Jezus wel degelijk gelijk had en aan de vooravond van de joodse oorlog, dus binnen Johannes generatie, terug is gekomen. In mijn optiek en die van vele anderen, is Jezus in het jaar 66 in Geest terug gekomen, om de ongelovige joden middels de Romeinen te oordelen, zoals Zijn Vader in het verleden de Egyptenaars heeft geoordeeld (Jes 19) ook middels mensen. Jesaja 19 leest als een profetie over de joodse oorlog naar mijn bescheiden mening. Christus heeft door de Romeinen gestreden tegen de joden, zo als zijn Vader de Egyptenaars door de Egyptenaars oordeelde, Hij is dus inderdaad gekomen op dezelfde manier als Zijn Vader, oftewel:

Mar 8,38       

Want zo wie zich voor Mij en voor Mijn woorden zal geschaamd hebben, in dit overspelig en zondig geslacht, voor die zal Zich de Zoon des mensen ook schamen, wanneer Hij zal komen in de heerlijkheid van Zijn Vader, met de heilige engelen.

Quote:

Welke verzen negeren ze dan uit commercieel oogpunt? Waarom heeft het niets meer met geloof van doen? Laagdrempeligheid (door vormaanpassingen) vind ik niet slecht, je neemt zo onnodige drempels weg voor buitenstaanders. Zolang geen concessies worden gedaan aan de inhoud van de boodschap, is daar m.i. niets mis mee.

Geen concessies doen betekent de gehele waarheid weergeven, niet alleen datgene highlighten wat in hun commerciele straatje past en als er zoveel geld mee gemoeid gaat als daar het geval is, mag je je afvragen wie de god daar is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Die woorden sprak Hij inderdaad ook, maar je moet ze wel even in de hele context lezen.

Mat 24

Voorwaar, Ik zeg u,
dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt.
35 De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.

36 Doch van die dag en van die ure weet niemand, ook de engelen der hemelen niet, ook de Zoon niet, maar de Vader alleen. 37
Want zoals het was in de dagen van Noach
, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn.

Jezus wist dat de dag des Heeren (Mat 24,42) zou plaatsvinden
voordat
dat geslacht zou vergaan, oftewel
binnen
Johannes (Mal 4,5) generatie, zoals wij lezen in het OT. Wellicht bedoelde Jezus dat de exacte dag Hem onbekend was, al lijkt mij dat vrij (Joh 5,20) stug.

[...]

Het grote verschil is dat de Vader de Zoon
alles
heeft getoond (Joh 5,20) en Bottenbley gelooft de Zoon blijkbaar niet, want Jezus' generatie is al gestorven en dus moet Hij terug gekomen zijn.

Als Bottenbley Jezus nu nog verwacht, dan heeft of Jezus Zich ernstig vergist of Bottenbley zit er zelf naast. Jij bevestigde ook wat ik duidelijk in de Bijbel zie staan, te weten dat Jezus Zijn wederkomst onmiskenbaar in Zijn eigen generatie plaatste. Mogelijk heeft Bottenbley die verzen niet gelezen, of misschien verwacht hij een visuele wederkomst, wat er op duidt dat hij een aantal andere verzen (ook) niet heeft gelezen.

'Het Koninkrijk Gods komt
niet
met uiterlijk gelaat.(luk 17,20)'

'Alsdan, zo iemand tot u zal zeggen: Ziet, hier is de Christus, of daar, gelooft het niet.(Mat 24,23)'

'En men zal niet zeggen: Ziet hier, of ziet daar, want, ziet,
het Koninkrijk Gods is binnen u.
(luk 17,21)'

Zolang mensen als Bottenbley een fysieke wederkomst prediken, ondermijnen zij indirect het geloof van hun toehoorders. Wanneer men gelooft dat Jezus zichtbaar terug moet komen, dan kan Hij immers nu nog niet terug zijn, dus heeft Hij Zich vergist in Zijn voorspellingen en vergissen is menselijk, maar niet goddelijk.

Bovenstaande verzen kan ik niet omheen, Jezus heeft nooit gezegd dat Zijn wederkomst fysiek zou zijn en ook Paulus was zeer duidelijk: 'nu is Hij
eenmaal
in de voleinding der eeuwen geopenbaard (Heb 9,26)' en daarom sluit ik absoluut niet uit dat Jezus wel degelijk gelijk had en aan de vooravond van de joodse oorlog, dus binnen Johannes generatie, terug is gekomen. In mijn optiek en die van vele anderen, is Jezus in het jaar 66 in Geest terug gekomen, om de ongelovige joden middels de Romeinen te oordelen, zoals Zijn Vader in het verleden de Egyptenaars heeft geoordeeld (Jes 19) ook middels mensen. Jesaja 19 leest als een profetie over de joodse oorlog naar mijn bescheiden mening. Christus heeft door de Romeinen gestreden tegen de joden, zo als zijn Vader de Egyptenaars door de Egyptenaars oordeelde, Hij is dus inderdaad gekomen op dezelfde manier als Zijn Vader, oftewel:

Mar 8,38
      

Want zo wie zich voor Mij en voor Mijn woorden zal geschaamd hebben, in dit overspelig en zondig geslacht, voor die zal Zich de Zoon des mensen ook schamen, wanneer
Hij zal komen in de heerlijkheid van Zijn Vader, met de heilige engelen.

[...]

Geen concessies doen betekent de gehele waarheid weergeven, niet alleen datgene highlighten wat in hun commerciele straatje past en als er zoveel geld mee gemoeid gaat als daar het geval is, mag je je afvragen wie de god daar is.

hier staat toch echt dat Hij terug komt!

handelingen 1 vers 9 en 10

9 Toen hij dit gezegd had, werd hij voor hun ogen omhooggeheven en opgenomen in een wolk, zodat ze hem niet meer zagen. 10 Terwijl hij zo van hen wegging en zij nog steeds naar de hemel staarden, stonden er opeens twee mannen in witte gewaden bij hen. 11 Ze zeiden: ‘Galileeërs, wat staan jullie naar de hemel te kijken? Jezus, die uit jullie midden in de hemel is opgenomen, zal op dezelfde wijze terugkomen als jullie hem naar de hemel hebben zien gaan.’

en ik haal toch echt wel uit dat dat fysiek zal zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Mohamed: Als je alle kerken moet gaan verketteren die een fysieke wederkomst verwachten, blijft er niet veel over denk ik. Ik bedoel, het is een wijdverbreide gedachte binnen het christendom. En zie de tekst uit Handelingen hierboven idd...

En hoe kan je zeggen dat alleen positieve verzen aan bod komen en zonden en hel genegeerd worden? Dan zou je er toch al behoorlijk vaak geweest moeten zijn lijkt mij, om zo'n uitspraak te kunnen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik hoop dat iedere deelnemer aan dit topic het verstand dat ie van de Heer gehad heeft goed gebruikt. Laat je niet verleiden tot deze negatieve praat. De Bethelgemeente predikt absoluut geen eenzijdige boodschap omwille van zogenaamde commerciële doeleinden.

Ik ben er vaak geweest, vele vrienden van mij zijn er lid, dus ik meen recht van spreken te hebben. Mensen ga kijken in Drachten en wees terughoudend met oordelen.

Wat betreft verschillende kerken. Ik heb allang gemerkt dat we elkaar in de meeste gevallen alleen kunnen vinden in de gekruisigde en opgestane Heer. De verscheidenheid van de mens, maar ook de verscheidenheid en veelkleurigheid van God zien we ook terug in alle denominaties. Jammer alleen dat veel denominaties de neiging hebben om hun eigen vorm tot norm te verheffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Ik hoop dat iedere deelnemer aan dit topic het verstand dat ie van de Heer gehad heeft goed gebruikt. Laat je niet verleiden tot deze negatieve praat. De Bethelgemeente predikt
absoluut geen eenzijdige boodschap
omwille van zogenaamde commerciële doeleinden.

Ik ben er vaak geweest, vele vrienden van mij zijn er lid, dus ik meen recht van spreken te hebben. Mensen ga kijken in Drachten en wees terughoudend met oordelen.

Wat betreft verschillende kerken. Ik heb allang gemerkt dat we elkaar in de meeste gevallen alleen kunnen vinden in de gekruisigde en opgestane Heer. De verscheidenheid van de mens, maar ook de verscheidenheid en veelkleurigheid van God zien we ook terug in alle denominaties. Jammer alleen dat veel denominaties de neiging hebben om hun eigen vorm tot norm te verheffen.

Helemaal mee eens, alleen dat er geen eenzijdige boodschap wordt gepredikt kan ik niet over oordelen. Totdat Mohamed aantoont dat dat niet zo is, ga ik ervan uit dat dat wat jij zegt klopt.

Dat over en weer (ver)oordelen op basis van weinig tot geen informatie begint mij nu ook behoorlijk de keel uit te hangen. En ik loop hier pas weer sinds een paar maanden rond... nosmile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Mohamed: Als je alle kerken moet gaan verketteren die een fysieke wederkomst verwachten, blijft er niet veel over denk ik. Ik bedoel, het is een wijdverbreide gedachte binnen het christendom. En zie de tekst uit Handelingen hierboven idd...

Hand 1,11       

die ook zeiden: Galileese mannen, wat staat gij daar en ziet op naar de hemel? Deze Jezus, die van u opgenomen is naar de hemel, zal op dezelfde wijze wederkomen, als gij Hem ten hemel hebt zien varen.

Laten we eerst eens naar de context van deze vers kijken. Merk op dat er met geen woord over het lichaam van Christus als fysiek zijnde gerept wordt. Dat dit vers Jezus' wederkomst leert als 'lichamelijks' wordt alleen uit de conclusie en het lezen in de tekst getrokken. Echter, als wij een aanwijzing wensen te vinden voor wat de mannen in het wit met 'op dezelfde wijze' bedoelden, moeten we dan niet naar de context van deze passage kijken? Immers, is het niet het beste om je interpretatie van een vers te verkrijgen door te kijken naar de hele context?

Dit vers leert ons twee specifieke dingen over Jezus' hemelvaart. Het eerste is dat 'een wolk Hem onttrok' en het tweede is dat het 'aan hun ogen' was. Laten we het eerste behandelen, dat een wolk Hem onttrok en dat Hij op dezelfde wijze terug zou komen. Het is duidelijk dat het Nieuwe Testament leert dat Jezus' komst met wolken omgeven zou zijn (Mat 24,30+26,64+Mar 13,26+14,62+Luk 21,27). Laten we eens kijken naar een aantal passages uit het OT die ons kunnen helpen om het NT te begrijpen.

Exodus 16:10

Terwijl nu Aäron sprak tot de gehele vergadering der Israëlieten, richtten zij hun blik naar de woestijn – en zie, de heerlijkheid des HEREN verscheen in een wolk.

Exodus 19:9

Daarna zeide de HERE tot Mozes: Zie, Ik kom tot u in een donkere wolk, opdat het volk kan horen, wanneer Ik met u spreek, en zij ook voor altoos in u geloven. En Mozes deelde de woorden van het volk aan de HERE mee.

Exodus 34:5

En de HERE daalde neder in een wolk, stelde Zich daar bij hem en riep de naam des HEREN uit.

Leviticus 16:2

De HERE nu zeide tot Mozes: Spreek tot uw broeder Aäron, dat hij niet te allen tijde kome in het heiligdom binnen het voorhangsel voor het verzoendeksel dat op de ark ligt, opdat hij niet sterve; want in de wolk verschijn Ik boven het verzoendeksel.

Numeri 11:25

Toen daalde de HERE in de wolk neder en sprak tot hem....

Merk op dat in een aantal van deze verzen gezegd wordt dat Jahweh 'gekomen' is, Hij 'daalde neder,' en 'verscheen.' Deze woordkeuze is gelijk aan wat Jezus gebruikte om naar Zijn eigen wederkomst te verwijzen. Werd tijdens deze keren het 'lichaam' van Jahweh gezien of was het slechts dat de wolk de aanwezigheid van God duidelijk maakte? Waren deze manifestaties van Jahweh 'lichamelijk en fysiek?' Het antwoord ligt voor de hand.

Psalm 18:10-13

Hij neigde de hemel en daalde neder, donkerheid was onder zijn voeten, Hij reed op een cherub en vloog en zweefde op de vleugels van de wind. Hij stelde het duister tot zijn omhulsel, tot zijn beschutting rondom Zich: duistere wateren, wolkengevaarten. Van de glans vóór Hem verdwenen zijn wolken, hagel en vurige kolen.

Psalm 97:2-3

Rondom Hem zijn wolken en donkerheid, gerechtigheid en recht zijn de grondslag van zijn troon. Vuur gaat voor zijn aangezicht uit, het zet zijn tegenstanders rondom in vlam.

Psalm 104:3

Hij zoldert zijn opperzalen in de wateren, Hij maakt de wolken tot zijn wagen, Hij wandelt op de vleugelen van de wind.

Jesaja 19:1

De Godsspraak over Egypte. Zie, de HERE rijdt op een snelle wolk en komt naar Egypte; dan beven de afgoden van Egypte voor Hem en het hart van Egypte versmelt in zijn binnenste.

Daniël 7:13

Ik bleef toekijken in de nachtgezichten en zie, met de wolken des hemels kwam iemand gelijk een mensenzoon; hij begaf zich tot de Oude van dagen, en men leidde hem voor deze.

Over de Nieuwtestamentische verwijzingen van Jezus' komst op de wolken, is de meerderheid van de geleerden het eens dat Christus naar deze passage refereert, verwijzende naar Zichzelf als de 'mensenzoon' in Daniël. Was het belangrijkste punt van Jezus door dat te doen ter verdediging van een 'fysieke, lichamelijke' komst, of was het meer om Zichzelf te identificeren met die mensenzoon welke heerlijkheid en een koninkrijk zou ontvangen die nooit wordt beëindigd of zal vergaan (zie Daniël 7:14).

Joël 2:1-2

Blaast de bazuin op Sion en maakt alarm op mijn heilige berg! Dat alle inwoners des lands sidderen, want de dag des HEREN komt. Want hij is nabij! Een dag van duisternis en van donkerheid, een dag van wolken en van dikke duisternis. Als morgenrood uitgespreid over de bergen, is een talrijk en machtig volk; desgelijks is er van ouds niet geweest en zal er na hem niet meer zijn tot de tijd der verste geslachten.

Nahum 1:3

De HERE is lankmoedig, doch groot van kracht, en de HERE laat geenszins ongestraft. In wervelwind en storm is zijn weg, wolken zijn het stof zijner voeten.

Zefánja 1:14-15

Nabij is de grote dag des HEREN, nabij en hij nadert haastig. Hoort, de dag des HEREN; bitter schreeuwt dan de held. Die dag is een dag van verbolgenheid, een dag van benauwdheid en van angst, een dag van vernieling en van vernietiging, een dag van duisternis en van donkerheid, een dag van wolken en van dikke duisternis...

Veel van de verwijzingen naar de komst van Jahweh in of met wolken hebben te maken met het brengen van Zijn gericht over Zijn vijanden en hen die zich tegen Zijn verbond hebben verzet. Nogmaals, tijdens die keren was er geen fysieke, lichamelijke komst van Jahweh.

Ik haalde eerder al aan dat Jezus leerde dat Hij zou komen 'in de heerlijkheid zijns Vaders' (Mat 16,27), wat betekent dat Zijn komst op dezelfde wijze zou zijn zoals Zijn Vader kwam in het OT. Dit is de taal welke de mensen van Zijn generatie zouden begrijpen. Het is de taal welke de hogepriester begreep toen hij Jezus beschuldigde van godslastering (Mat 26,64-65). Zij begrepen dat Jezus Zich met Jahweh identificeerde en aanspraak maakte op alle glorie van de Godheid!

De opvatting is dat Christus komst met of op de wolken niet gezien werd als 'lichamelijk en fysiek' maar zoals Jezus claimt door Zich met Jahweh van het Oude Testament te identificeren. Het bevestigt Zijn aanspraken om de voorspelde Messias te zijn. Naar mijn mening, is dit eigenlijk de bekroning van de Preteristische zienswijze, dat de taal van Jezus in de beschrijving van Zijn wederkomst een krachtige, onbetwistbare aanspraak was op de godheid.

Ten tweede, laat me even in het kort vermelden dat in de context van Handelingen 1,9-11 Jezus wordt opgenomen 'aan hun ogen' (in het Grieks letterlijk, 'weg van hun ogen'). Wat kan ik hier meer over zeggen? Als je een letterlijke interpretatie van de Schrift toepast, dan betekent het volgens de mannen in het wit dat Jezus onzichtbaar 'aan hun ogen' zal terugkeren.

Nu wil ik deze passage eens vergelijken met andere verzen over de komst van Christus, in het bijzonder die welke de futuristen gebruiken voor Christus toekomstige komst. Wij moeten aandacht schenken aan de geschiedenis van de gebeurtenis zoals beschreven in Handelingen 1,9-11.

Merk op dat de getuigen van Christus hemelvaart op de Olijfberg de apostelen waren. Men houdt vol dat de komst van Christus 'op dezelfde wijze' moet zijn zoals de apostelen Hem in deze passage hebben zien heengaan, waarbij hard gedrukt wordt op het fysieke aspect wat er niet is. Men stelt dat bij Zijn wederkomst 'elk oog Hem zal zien.' Maar in Handelingen 1,9-11, zag niet elk oog Hem, dat deden alleen de ogen van de apostelen. Hoe kunnen jullie dan zeggen dat de wederkomst van Christus 'op dezelfde wijze' moet zijn als Zijn hemelvaart op de Olijfberg?

Verder geloven de meesten dat de wederkomst van Christus beschreven is in Openbaring 19,11-16. Met dit in gedachten, zijn hier een paar andere vragen:

In Handelingen 1,9-11 ging Jezus vanaf de Olijfberg niet heen op een wit paard. Hoe kan Zijn wederkomst dan op een wit paard zijn als verondersteld wordt dat het 'op dezelfde wijze' zal zijn? Ging Jezus heen met 'Zijn ogen waren een vuurvlam en op Zijn hoofd waren vele kronen?' Zo niet, hoe kunt je dan zeggen dat Hij 'op dezelfde wijze' terugkomt?

Jezus ging niet heen met de heerscharen van de hemel die Hem volgden op witte paarden. Hoe kunt u zeggen dat Zijn wederkomst 'op dezelfde wijze' zal zijn?

Ging Jezus heen met een scherp zwaard in Zijn mond en op Zijn kleed geschreven de naam 'Koning der koningen en Heer der heren?' Zo niet, hoe kunt u zeggen dat Hij 'op dezelfde wijze' terugkomt?

Tot besluit, Handelingen 1,11 kan niet worden gebruikt om het geloof dogmatisch te rechtvaardigen dat Jezus' wederkomst 'lichamelijk en fysiek' zal zijn. In feite wordt het beter gebruikt om de zaak te onderbouwen dat Zijn komst 'in de wolken' zal zijn (in associatie met de 'mensenzoon' in Daniël 7,13) en 'aan hun ogen' (onzichtbaar) wat de Preteristen geloven.

Op 19

11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig, en Hij velt vonnis en voert oorlog in gerechtigheid. 12 En zijn ogen waren een vuurvlam en op zijn hoofd waren vele kronen en Hij droeg een geschreven naam, die niemand weet dan Hijzelf. 13 En Hij was bekleed met een kleed, dat in bloed geverfd was, en zijn naam is genoemd: het Woord Gods. 14 En de heerscharen, die in de hemel zijn, volgden Hem op witte paarden, gehuld in wit en smetteloos fijn linnen. 15 En uit zijn mond komt een scherp zwaard, om daarmede de heidenen te slaan. En Hijzelf zal hen hoeden met een ijzeren staf en Hijzelf treedt de persbak van de wijn der gramschap van de toorn Gods, des Almachtigen. 16 En Hij heeft op zijn kleed en op zijn dij geschreven de naam: Koning der koningen en Here der heren.

Bronnen: NBG + link

Quote:

En hoe kan je zeggen dat alleen positieve verzen aan bod komen en zonden en hel genegeerd worden? Dan zou je er toch al behoorlijk vaak geweest moeten zijn lijkt mij, om zo'n uitspraak te kunnen doen.

Het is een bekend concept wat ze afgekeken hebben van Willow Creek.

Zie: link

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid