Spring naar bijdragen

Wat is zonde?


Aanbevolen berichten

Quote:

[...]

Nee ik zie ook geen tegenstrijdigheden in die teksten en ja we zijn het met elkaar eens als je net als ik van mening bent dat Christenen niet van zonden en zondaars kunnen spreken, omdat er alleen buiten Jezus zonde is. Dus spreken over onze zondige natuur impliceert buiten Jezus zijn en daarom geloof ik niet in een kerk die de zonde nog steeds beleid.

Ik ben het wel met je eens dat 'alleen buiten Jezus zonde is'. Maar ook christenen handelen lang niet altijd vanuit hun verbondenheid met Jezus en zijn dan in staat te zondigen. Dus m.i. zijn zij dan regelmatig 'buiten Jezus' en als zondaar bezig en moeten dan hun zonden belijden. Zoals Jezus ook in het Onze Vader leerde trouwens.

Als ik jou goed begrijp, ga je als christen over van de staat van 'zondaar' naar 'rechtvaardige' (dankzij Christus), en is daar vervolgens een scherpe scheidslijn tussen. Terwijl in mijn ogen die lijn dun is, en je heel makkelijk terugvalt naar de staat van 'zondaar'.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

Jezus als schaamlapje?

Het schaamlapje werkte niet.

Luc 12,2       

Er is niets bedekt, of het zal geopenbaard worden, en verborgen, of het zal bekend worden.

De zondige mens zocht vanaf het begin bedekking, dat ligt in onze natuur en bewijst dat we Jezus nodig hebben. Paulus schreef dat de liefde alles bedekt.

1 Kor 13

4 De liefde is lankmoedig,

de liefde is goedertieren,

zij is niet afgunstig,

de liefde praalt niet,

zij is niet opgeblazen,

5 zij kwetst niemands gevoel,

zij zoekt zichzelf niet,

zij wordt niet verbitterd,

zij rekent het kwade niet toe.

6 Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid. 7 Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.

Maar misschien begrijp je de SV77 of NBG niet, in het hedendaags nederlands is de strekking als volgt:

Rom 4, 6t/m8

Zo prijst ook David de mens gelukkig die door God rechtvaardig wordt verklaard zonder dat hij enige verdienste heeft: 'Gelukkig is de mens wiens onrecht is vergeven, wiens zonden zijn bedekt; gelukkig is de mens wiens zonden de Heer niet telt.'

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

@ Mohamed:

Het spijt me, maar ik begrijp niet zo goed wat je probeert duidelijk te maken met bovenstaande posts... zijn dat reacties op mijn post?

Nee, was meer een reactie op het schaamlapje, maar ik bedoel te zeggen dat als je in Christus bent, je zonden bedekt zijn. Er is volgens mij sinds Jezus komst feitelijk nog maar een zonde:

Joh 16

8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:

9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

Quote:

Zonde is iets doen dat tegen de wil van God is. Maar eigenlijk kan dat niet, want als almachtige, alwetende God gebeurt er niets dat tegen zijn wil ingaat.

Maar is het dan Gods wil dat wij zondigen?

Daarom is zonde beter te definiëren als niet op God vertrouwen, de eerste zonde van Eva was dan ook niet de vrucht plukken en eten, maar de slang en eigen redenatie stellen boven het vertrouwen in Gods Woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zonde is iets doen dat tegen de wil van God is. Maar eigenlijk kan dat niet, want als almachtige, alwetende God gebeurt er niets dat tegen zijn wil ingaat.

Zonde is het doel missen waarvoor God de mensheid schiep, namelijk tot eer van God leven. Heel simpel is dus alles zonde wat niet tot Gods eer en heerlijkheid is.

Hoe je de link legt tussen 'Gods Wil/Raad' (ik zou graag definities hebben voordat je in twee regels dit soort dingen roept) en 'Kan niet' is mij nog wat vreemd.

Naast 'de Wil van God' zet de Bijbel namelijk nog de vrije wil, God gaf dus een soort van 'de verantwoordelijkheid' aan de mens. Grote vraag is vooral wat 'wil' is en wat je verstaat onder 'vrije' wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is toch helemaal geen sprake van vrije wil volgens de Christelijke leer :

(Spreuken 16:33) Het lot wordt in den schoot geworpen; maar het gehele beleid daarvan is van den HEERE.

God heeft de touwtjes in handen en hij bepaalt de keuzes, daarom is het ook God's keuze die bepaalt wie er zondigt en wie niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er is toch helemaal geen sprake van vrije wil volgens de Christelijke leer

Er is aan de ene kant vrije wil en aan de andere kant voorbestemming. Hoe dit te rijmen? Daar zijn een hoop ingewikkelde oplossingen voor, maar die ken ik niet uit m'n hoofd. Mocht je het interessant vinden, zoek eens op 'Molinarism'.

Daarnaast, die spanning bestaat ook in het hedendaagse wereldbeeld van de westerse mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Er is aan de ene kant vrije wil en aan de andere kant voorbestemming. Hoe dit te rijmen? Daar zijn een hoop ingewikkelde oplossingen voor, maar die ken ik niet uit m'n hoofd. Mocht je het interessant vinden, zoek eens op 'Molinarism'.

Daarnaast, die spanning bestaat ook in het hedendaagse wereldbeeld van de westerse mens.

Hoezo ingewikkeld? Iedereen die wel eens muziek van noten heeft gespeeld weet dat deze donders goed te combineren zijn. puh2.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als het waar is dat Zonde betekent ; dat je je doel mistÂ,

is het volslagen onlogisch om de overtuiging vast te houden dat je En in Christus bent , En zondaar blijft.

Het is of - of en natuurlijk niet en - en.

Of je moet de overtuiging hebben dat je in Christus bent En nog altijd je doel mist.

Maar je kunt je afvragen of dat dan nog wel enige betekenis heeft.

Wat betekent in Christus zijn anders dan dat je kleine valse ik, dat zich los waande van God, niet meer leeft, maar jij in Christus leeft en Christus in jou?

Wat is zonde anders dan jezelf zoeken buiten Christus?

Aangezien dit onmogelijk is, omdat buiten Christus niets is, zal deze poging altijd gebaseerd zijn op een leugen of een zoektocht in duisternis.

De waarheid is dat je in Christus Bent.

De leugen is dat je dat Niet bent.

Daarom maakt het geloof in Christus je vrij van alle zonde.

Je kunt ook zeggen dat het je vrij maakt van alle illusies, want dat is wat zonde is.

Quote:

Zonde is iets doen dat tegen de wil van God is. Maar eigenlijk kan dat niet, want als almachtige, alwetende God gebeurt er niets dat tegen zijn wil ingaat.

Je moet haast wel gelijk hebben Tony Jaah.

De christelijk traditie zegt dat wij mensen in de leugen leven.

Maar dat waneer wij de waarheid kennen, die waarheid ons vrij zal maken.

m.a.w woorden...¦ wij zijn in waarheid vrij en zijn zonder zonden.

Je kunt ook zeggen dat wij in Christus vrede hebben met God.

Dit is ieders identiteit ,die altijd waar is, altijd waar was, en altijd waar zal zijn.

Er gebeurt in waarheid dus niets tegen de wil van God!

Dit niet weten of dit niet geloven, is een leven in duisternis, een leven in de leugen, leven in een illusie.

Een leven in zonde

Hoe kan men nu nog geloven dat je een zondaar blijft als de waarheid hen vrij zou hebben gemaakt?

Was de leugen waarin ze leefde dan waarheid?

Zonde betekent niet dat je slecht bent van nature! Dit is gewoon een mis-interpretatie.

Deze overtuiging IS juist de zonde en daardoor mis je je doel en blijf je je doel missen tot je de waarheid erkent.

Christus is ons doel. Gods enige zoon, waarbuiten niets is.

Wat kunnen wij anders zijn?

En hoe kunnen wij In Hem zijn, En , zondaren zijn?

Alleen als we dit vergeten , zondigen wij, maar dat zijn wij niet, maar de zonde in ons.

En dat wat zonde is, is niet waar, en nooit waar geweest en zal nooit waar zijn.

Op grond hiervan, op grond van de waarheid, is vergeving van zonde rechtvaardigt.

En hierin ligt de vrede van God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Er is toch helemaal geen sprake van vrije wil volgens de Christelijke leer :

(Spreuken 16:33) Het lot wordt in den schoot geworpen; maar het gehele beleid daarvan is van den HEERE.

God heeft de touwtjes in handen en hij bepaalt de keuzes, daarom is het ook God's keuze die bepaalt wie er zondigt en wie niet.

Wauw één Bijbeltekst. Ik vroeg om je eigen onderbouwing, je definitie van zonde, Wil/Raad van God en vrije wil.

Er zijn hier en daar stromingen binnen het christendom die de vrije wil totaal ontkennen. De overgrote meerderheid doet dat echter niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Wat ik persoonlijk zie als zonde of vrije wil doet toch niet terzake ? Het gaat erom wat er staat in de bijbel, en die is vrij duidelijk in die bijbeltekst. Wat moet ik daaraan nog toevoegen ?

Heel erg veel. Omdat er over dat soort Bijbelteksten 2000 jaar lang is nagedacht en men tot 10 verschillende conclusies is gekomen binnen de verschillende christelijke stromingen komen verschillende denkbeelden voor over de definities van bijvoorbeeld.

1. Het verbond van God.

2. De Wil van God.

3. De Raad van God.

4. De geopenbaarde wil van God.

5. De genade.

6. De algemene genade (ook wel gemene gratie).

7. Gods onderhoud in de schepping.

8. De gevolgen van de zondeval op de gehele schepping.

9. De vrije wil in het paradijs.

10. Het hebben van/niet hebben van een vrije wil nu.

11. Het hebben van een beperkte vrije wil.

12. Keuzevrijheid/Keuzeverantwoordelijkheid.

13. (Wat God/Wel niet heeft opgenomen) in de predestinatie.

14. Of er überhaupt een predestinatie is.

15. Of er een verkiezing van eeuwigheid is, et cetera.

Jij schijnt daar echter alles over te weten omdat jij op basis van exact een tekst weet af te leiden dat er helemaal geen vrijheid is voor de mens en dat God toch Alles al besloten heeft.

Die tekst gaat overigens over het werpen van het lot, wat in de Bijbel best veel voorkomt bij het verdelen van bijvoorbeeld de erfenis. Denk bijvoorbeeld aan de kleding van Jezus Christus die werd verloot door de Romeinse soldaten.

Dat lot wordt bestuurd door de soevereine wil van God, wat die wil dan ook moge zijn.. Hier vind je niet het Ultieme Bewijs dat Alles vast ligt en dat wij daar helemaal geen enkele invloed op hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1 Johannes 3 zegt dit over de zonde:

3 Al wie dit verwacht in vertrouwen op hem, maakt zich rein, zoals Jezus Christus rein is. 4 Wie zondigt, gaat in tegen de Thora van God, want zonde is ingaan tegen Gods Thora. 5 U weet dat Christus is verschenen om de zonden weg te nemen en dat er in hem geen spoor van zonde is. 6 Wie in hem blijft, zondigt niet. Wie zondigt, heeft hem niet gezien en ook nooit gekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Heel erg veel. Omdat er over dat soort Bijbelteksten 2000 jaar lang is nagedacht en men tot 10 verschillende conclusies is gekomen binnen de verschillende christelijke stromingen komen verschillende denkbeelden voor over de definities van bijvoorbeeld.

Wat is de geloofwaardigheid dan als er al zoveel verschillende denkbeelden binnen het Christelijke geloof zijn ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:
De Gelovige

Dat weet ik niet, als je een grote zonde hebt begaan en je hebt vergeving gekregen dan zou het onlogisch zijn dat men die zonde opnieuw begaat.

De Bijbel leert ons naar mijn weten nogal duidelijk dat de zonden van een gelovige vergeven zijn. De Bijbel leert (Paulus spreekt hier over) dat gelovigen dingen doen die ze niet willen doen en dingen niet doen die ze willen doen.

Ergens zit er naar mijn gevoel dus een wat vreemde gedachtengang in wat je hierboven schrijft.

Quote:
Maar het proces van vergeving krijgen kan je heel ingewikkeld bekijken, het staat zelfs niet vast dat je door alleen maar te bidden die vergeving ook daadwerkelijk krijgt. Daarvoor moet jouw handelen ook verbeterd zijn.

Ook dat leert de Bijbel (althans volgens het protestantisme) niet. Vergeving komt puur en alleen door Genade, je werken doen helemaal niets toe aan de vergeving.

Dat je een wedergeboren kind van God herkent aan zijn 'werken' is een logisch gevolg van de genade, het is een vrucht van de genade/de vergeving.

Quote:
Als je het op die manier bekijkt krijg je alleen vergeving als je handelen is verbeterd. En dan zal je die bewuste zonde waarschijnlijk niet meer begaan.

Ik vermoed dan echter dat wij allemaal aan het eind van ons leven richting de Hel gaan. Er is geen mens die (enkel) goed doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Ik vermoed dan echter dat wij allemaal aan het eind van ons leven richting de Hel gaan. Er is geen mens die (enkel) goed doet.

Ik kan me ook goed vinden in wat je zegt, alleen de laatste regel, de quote hierboven, lijkt mij een reactie waard.

want als je dat zegt lijkt het wel alsof er een oeroud angstbeeld aan jou kleeft dat de straf van zonde, de hel na de dood is. Terwijl toch het leven in zonde de hel is en het loon ervan de dood.

Want zolang je je identificeert met een lichaam[ wat je niet werkelijk bent, je leeft dan namelijk in een leugen], leef je in het vlees, in de zonde. Als een ego dat zich los van God waant en zul je daarom ook de dood ervaren, want alle vorm komt en gaat.

Maar als je je identificeert met geest [ wat je in waarheid bent], leef je in christus en zal de dood je niet smaken, [zo heeft de waarheid je vrijgemaakt].

We zijn vergeven, op grond van wie we zijn in Christus, [Dat wat we in waarheid zijn],maar kunnen we de gevolgen van onze vergissingen, wanneer we vergeten wie we zijn, nog altijd ervaren, al ware het als in een droom. Want wie we in waarheid zijn is onaantastbaar, niets kan ons namelijk scheiden van de liefde Gods. Zo is God een redder van Allen, in het bijzonder van hen die geloven.

[volgens mij staat er ook zoiets in de brieven van paulus.

iets in de trant van; U allen wordt wel gered al is het dan door vuur heen.]

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid