Spring naar bijdragen

Wat is zonde?


Aanbevolen berichten

Ik merk dat er hier op het forum door sommige Christenen gesproken wordt van zonden en zondaars, mijn vraag aan jullie is hoe we dan de volgende vers moeten lezen?

1 Joh 3,6       

Een ieder, die in Hem blijft, die zondigt niet; een ieder, die zondigt, die heeft Hem niet gezien, en heeft Hem niet gekend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Quote:

en dan link ik naar de eerste post waar staat dat iedereen die zondigt hem niet gezien heeft en hem dus niet kent.

like; wat klopt hier niet?

Dat moet je aan diegene die dat gepost heeft vragen. Als hij/zij er over door zou praten zul je zien dat ook hij/zij weet dat wij allen zondaars zijn. Ik denk dat er voor dit topic echter een onderscheid wordt gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en dan link ik naar de eerste post waar staat dat iedereen die zondigt hem niet gezien heeft en hem dus niet kent.

like; wat klopt hier niet?

Juist, dat is wat ik mij precies afvraag. Christus heeft de zonde toch weggenomen of vergis ik mij?

Joh 1,29       

Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

en dan link ik naar de eerste post waar staat dat iedereen die zondigt hem niet gezien heeft en hem dus niet kent.

like; wat klopt hier niet?

Om hier nogmaals op terug te komen. Enkele gebeden die ik met grote regelmaat bid (al dan niet in de kerk):

Ik belijd voor de almachtige God,

en voor u allen,

dat ik gezondigd heb

in woord en gedachte,

in doen en laten,

door mijn schuld, door mijn schuld, (de gelovigen kloppen zich drie maal op de borst)

door mijn grote schuld.

Daarom smeek ik de heilige Maria,

altijd maagd,

alle engelen en heiligen,

en u, broeders en zusters,

voor mij te bidden tot de Heer, onze God.

Moge de almachtige God zich over ons ontfermen,

onze zonden vergeven,

en ons geleiden tot het eeuwig leven.

Amen.

Wees gegroet Maria,

vol van genade.

De Heer is met U.

Gij zijt de gezegende onder de vrouwen.

En gezegend is Jezus,

de Vrucht van Uw schoot.

Heilige Maria,

Moeder van God,

bid voor ons, zondaars,

nu en in het uur van onze dood.

Amen.

Onze Vader die in de hemelen zijt,

geheiligd zij Uw Naam.

Uw Rijk kome,

Uw Wil geschiede op aarde als in de hemel.

Geef ons heden ons dagelijks brood

en vergeef ons onze schulden,

gelijk ook wij vergeven aan onze schuldenaren.

En leid ons niet in bekoring,

maar verlos ons van het kwade.

Amen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

maar dat gaat toch lijnrecht tegen de beginpost in?

of sla ik de plank nu compleet mis?

Nee hoor je slaat de plank niet mis. Zo op het eerste gezicht lijkt het voor mij ook een tegenspraak. Ik heb echter niet anders geleerd dan dat wij christenen ook zondig zijn en van de genade van de Heer afhankelijk zijn.

Hier lijkt me een sprake van verschil in theologie. Overigens is het vrij summier om uitspraken aan de hand van een enkel losstaand citaat te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Een ieder die in Hem blijft, zondigt niet'. Zit het hem daar niet in? Wie is in staat te allen tijde 'in Hem te blijven'? Iedereen handelt wel eens (regelmatig) vanuit zichzelf, in plaats van 'in Hem' m.i.

Zolang een christen 'in Hem' blijft, zondigt hij niet. Zodra hij hierin faalt, is hij in staat te zondigen. Dat is hoe ik het opvat.


Samengevoegd:

In dezelfde brief (hs1:8-10) staat trouwens dat wie beweert nooit gezondigd te hebben, God tot een leugenaar maakt. Reden te meer om de nadruk te leggen op het woordje 'blijft' in hs.3:6

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Als je in Christus bent hebben zonden totaal geen vat op je dwz het wordt je niet meer aangerekend, je wordt dan door God ook geen zondaar maar genoemd maar zoon/dochter.

Waar kunnen we dat terug vinden in de Schrift? Ik ben wel benieuwd naar die schriftplaatsen. smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

'Een ieder die in Hem blijft, zondigt niet'. Zit het hem daar niet in? Wie is in staat te allen tijde 'in Hem te blijven'? Iedereen handelt wel eens (regelmatig) vanuit zichzelf, in plaats van 'in Hem' m.i.

Zolang een christen 'in Hem' blijft, zondigt hij niet. Zodra hij hierin faalt, is hij in staat te zondigen. Dat is hoe ik het opvat.

Ja en volgens mij bedoelde Johannes dat Christenen die proberen in Jezus te zijn, niet meer van zonden en zondaars kunnen spreken, omdat in Jezus geen zonde is en Hij de onze bedekt.

Quote:

In dezelfde brief (hs1:8-10) staat trouwens dat wie beweert nooit gezondigd te hebben, God tot een leugenaar maakt. Reden te meer om de nadruk te leggen op het woordje 'blijft' in hs.3:6

1 Joh 1,9

Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.

Ik denk niet dat Johannes benadrukte dat we onze zondige natuur moeten belijden voor mensen die ze niet kunnen vergeven, want Jezus heeft de zonde aan het kruis genageld en Paulus zegt in dit verband dat de oude mens met Hem meegekruisigd (Rom 6,6) is.

Rom 6,7

want wie gestorven is, is rechtens vrij van de zonde.

Het betekent dat wie in Christus is, rechtens vrij van de wet der zonde is en daarom denk ik niet dat het voor Christenen handig is in de terminologie van zonden en zondaars te spreken, want Paulus drukt ons duidelijk op het hart dat we niet in de zonde (rom 6,1) moeten blijven:

Rom 6,2

Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]Waar kunnen we dat terug vinden in de Schrift? Ik ben wel benieuwd naar die schriftplaatsen.
smile.gif

Michie23 heeft wel gelijk, wij worden kinderen Gods genaamd.

1 Joh 3,1

Ziet, welk een liefde ons de Vader heeft gegeven, dat wij kinderen Gods genoemd worden, en wij zijn het (ook). Daarom kent de wereld ons niet, omdat zij Hem niet kent.

Maar, volgens Paulus moeten we niet in de zonde blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

als je het zo bekijkt zou het inderdaad duidelijker zijn. waarom is de bijbel niet gewoon in begrijpbare, duidelijke taal geschreven? puh2.gif (nee, dat is neit serieus, ik druk hier alleen mee uit dat ik door het taalgebruik in de bijbel vaak óf iets verkeerd begrijp óf ik er totaal geen touw aan vast kan kan knopenknipoog_dicht.gif )

maar oke, 't is me duidelijk denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

widegrin.gif
ik vraag me af of je het nou met me eens bent, Mohamed, of niet.

Iig is mijn post een reactie op WonderfulStar. Ik zie geen tegenstrijdigheid in de teksten die in het begin aangehaald werden...

Nee ik zie ook geen tegenstrijdigheden in die teksten en ja we zijn het met elkaar eens als je net als ik van mening bent dat Christenen niet van zonden en zondaars kunnen spreken, omdat er alleen buiten Jezus zonde is. Dus spreken over onze zondige natuur impliceert buiten Jezus zijn en daarom geloof ik niet in een kerk die de zonde nog steeds beleid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

Zo eenvoudig is het anders niet om "in Jezus"te zijn. Niet oordelen is bijvoorbeeld al lastig genoeg om in je dagelijks leven waar te maken.
smile.gif

Je zal wel moeten oordelen anders loop je onder de eerste de beste auto immers smile.gif

Ik ben zelf ook geneigt om te denken dat in Jezus blijven zowat een onmogelijke opgave is, maar als we de Meester Zelf moeten geloven, valt het mee:

Mat 11,30       

Want Mijn juk is zacht, en Mijn last is licht.

Jij stelt dat je niet mag oordelen, maar als we de Bijbel er op naslaan, blijkt dat de betekenis van oordelen van de context afhankelijk is, immers Jezus verweet de schriftgeleerden dat het oordeel een gebod in de wet was, wat zij nalieten te onderhouden!

'gij laat na het zwaarste der wet, namelijk het oordeel, en de barmhartigheid, en het geloof. Deze dingen moest men doen, en de andere niet nalaten.(Mat 23,23)'

Oordelen is dus niet uitsluitend negatief. Paulus stelt dat de Christenen moeten oordelen over elkaar:

Maar die buiten zijn oordeelt God. En doet gij deze boze uit u weg.(1 kor 5,13)

Paulus is zeer duidelijk, wij moeten oordelen wanneer een broeder zich niet aan de regels houdt, geen omgang hebben met:

1 Kor 5

'9 Ik heb u geschreven in de brief,

dat gij u niet zoudt vermengen met de hoereerders;

10 Doch niet in het geheel met de hoereerders van deze wereld, of met de gierigaards of met de rovers, of met de afgodendienaars

Link naar bericht
Deel via andere websites

Quote:

[...]

Heel makkelijk: Een ieder die in Hem blijft, zondigt niet. Maar de mensen die wel zondigen hebben Hem nooit gezien of nooit gekent.Want wanneer je Jezus kent, kan je niet meer zondigen. Wie uit God geboren is kan niet meer zondigen, 1 Joh 3:9.

Vind ik altijd een prachtige vers om te lezen, maar vergeet niet wat Paulus hier over zei:

Rom 6       

1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?

2 Dat zij verre. Wij, die aan de zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in haar leven?

Hoe zie jij bovenstaande in relatie tot 1 Joh 3,9?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid