Spring naar bijdragen

FNV: quotum voor vrouwen in de top


Zou jij voorgetrokken willen worden onder het mom van 'positieve discriminatie'?  

  1. 1. Zou jij voorgetrokken willen worden onder het mom van 'positieve discriminatie'?

    • geen probleem
      1
    • in geen geval
      3
    • alleen als praktische omstandigheden ertoe dwingen
      3


Aanbevolen berichten

Van de NOS site:

FNV wil quotum voor vrouwen in de top

FNV-voorzitter Jongerius vindt dat er een wettelijk quotum moet komen voor vrouwen in topfuncties.

Over vier jaar tijd zou veertig procent van de topfuncties bezet moeten worden door vrouwen.

Volgens Jongerius hebben werkgevers al jaren goede bedoelingen, maar zijn er nog steeds maar weinig vrouwen die doorstromen naar de top van een organisatie. Daarom is het volgens haar nodig om verplicht een voorkeursbeleid voor vrouwen te voeren.

In Noorwegen werkt dat goed, concludeert Jongerius. Op dit moment is in Nederland een kwart van de managers vrouw.

bron

Je kunt er over discussiëren of positieve discriminatie goed is of dat het een achterhaald jaren '60 relict is met meestal alleen maar nadelen.

Maar wat ik interessanter vind; wie zou zich ervoor lenen? Stel dat je wordt voorgetrokken door zo'n maatregel, zou je daar op ingaan? Ik zelf zou er niet aan moeten denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ridicuul, discriminerend en kleinerend. Vrouwen en mannen maken bepaalde carrierekeuzes, vrouwen kiezen, vaker dan mannen, veel voor deeltijd in verband met de kinderen. Het is logisch dat die keuze haar weerslag heeft op de verhouding man/vrouw in de top.

Mevrouw Jongerius mag vinden dat vrouwen zielige wezens zijn die dit nodig vinden, maar dit hoort de overheid niet te regelen. Positieve discriminatie van de een is negatieve discriminatie van de ander.

Zelf zou ik er gebruik van maken, hoewel ik het principieel afkeur zou ik geen kans op promotie daardoor laten schieten. Helaas ben ik een blanke, christelijke man van onder de vijftig en kom dus niet in aanmerking voor welke vorm van 'positieve' discriminatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Absoluut tegen. Vrouwen zullen zich gewoon net zo hard moeten bewijzen als mannen. Ze zullen gewoon net zo hard moeten werken en vechten om bovenop te komen. En als ze niet kunnen wennen aan een zogenoemde mannencultuur, dan is dat hun probleem, want die cultuur zorgt voor de competitie en dus voor de toppers. Het is meedoen of vallen, net zoals bij mannen het geval is. Ik zelf ben ook niet zo competitief ingesteld, dus moet ik dan ook maar voorgetrokken worden?

En ik ben al helemáál tegen, omdat we de werkende vrouw helemaal gelijk willen schakelen aan de werkende man, maar de vader in geen geval gelijk willen schakelen aan de moeder. De vrouw heeft al veel extra rechten op de kinderen en dat wordt nog weleens vergeten. Wat dat met het werk te maken heeft? Alles.

Vroegah had de werkende man meer rechten en de moederende vrouw meer rechten, omdat de man over het algemeen werkte en de vrouw voor de kinderen zorgde. Nu is dat rollenpatroon niet meer zo vanzelfsprekend, dus moet de wet daarop logischerwijs aangepast worden. Dat is echter enkel nog maar bij de werkende vrouw gebeurt en nog niet bij de vaderende man. Dus wat mij betreft krijgt een vrouw enkel een voortrekkersrol in de top, als de man dan een voortrekkersrol in het vaderschap krijgt.

Ik geloof dan ook dat bedrijven net zo open moeten staan voor vrouwen in de top dan voor mannen in de top. Gek genoeg is dat meestal ook best het geval, alleen blijven de vrouwen weg. Moet dat dan per se enkel aan de bedrijven liggen, of toch ook gewoon aan de vrouwen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vind het een typische feministische trek. Een poosje geleden stond er een artikel in het Financieel Dagblad over het effect in Noorwegen en daar kunnen ze niet altijd gekwalificeerde commissarisen vinden, maar moeten ze wel 50% vrouwen in het commissariaat hebben zitten. Daar vinden dus ontslagen plaats om plaats te maken voor de vrouwen.

Waarom zouden vrouwen hetzelfde moeten kunnen als een man, de vrouw is anders gebouwd als de man en dat daar verschil in is hoef je toch niet met allerlei kunstgrepen te verhullen. Is het dan zo erg om verschillend te zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dikke vette onzin. Het gaat om competenties en niet om geslacht.

Mevr Jongerius is een beetje te haastig en moet gewoon even een paar jaar wachten. Er gaan steeds meer dames naar de universiteit stuutje.gif en hoe meer vrouwen hoog opgeleid zijn hoe meer kans dat er ook vrouwen zijn die een topfunctie willen vervullen.

Gelijke behandeling kun je afdwingen, quota niet.

Quota zijn bedoeld voor melk big-smile.gif

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid